نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 26 آذر 1399 - 21:01

نوای جنوب:کرامت کشاورز رئیس شورای وحدتیه در خصوص سیل اخیر این شهر واقدامات انجام شده پس از آن مطلبی را به این رسانه خبری ارسال نموده است:

 





نوای جنوب:کرامت کشاورز رئیس شورای وحدتیه در خصوص سیل اخیر این شهر واقدامات انجام شده پس از آن مطلبی را به این رسانه خبری ارسال نموده است:


 با توجه به اینکه  سازمان هواشناسی در آذر ماه وقوع سیل و بارش های شدید را اعلام کرده بود؛ بلافاصله در محل بخشداری سعدآباد در تاریخ چهارم آذر ماه ستاد بحران بخش سعدآباد و به تبع آن در شهرداری وحدتیه جلسه ستاد بحران تشکیل شد. بعد از تشکیل جلسه تمامی امکانات را برای اتفاقات احتمالی بسیج و آماده کردند. به منظور تهیه ماشین آلات لازم، شناسایی نقاط احتمالی حادثه خیز و راه کارهای جلوگیری و کم کردن خسارات احتمالی کارگروه های مختلفی تشکیل شد و در دستور کار قرار گرفت ولی متاسفانه میزان بارندگی با پیش بینی اداره کل هواشناسی استان هم خوانی نداشت و در واقع اعلامی که از طرف اداره کل هواشناسی صورت گرفته شد همه را به شکلی غافلگیر کرد. حجم آبی که در سیل  اخیر شاهد بودیم بیش از تصور بود و همه به نوعی غافلگیر شدند. اگر همه امکانات دست بشر در دست مسئولین ما بود هم کاری از هیچکس ساخته نبود و این شد که سیل متاسفانه منجر به سیل مخرب و ویرانگر شد که تعداد زیادی از شهروندان عزیز ما دچار خسارت مالی فراوان شدند که باز هم جای شکر است که خسارت جانی الحمدالله نداشتیم.

رئیس شورای وحدتیه می گوید دلیل اصلی این بود که حجم بارش با میزانی که هواشناسی استان اعلام کرده بود اصلا همخوانی نداشت. ما با جلساتی که در ستاد بحران بخش و شهر گرفته بودیم آمادگی لازم را داشتیم منتها متاسفانه میزان بارندگی و حجم آن چنان بود که اگر تمام امکانات و ماشین آلات را در اختیار داشتیم نمی توانستیم جلوگیری کنیم. نمی خواهیم مسئولیت را متوجه گروه خاص یا نهاد و سازمان خاصی کنیم اما دره فصلی که در وحدتیه وجود دارد سرچشمه،منشاو منبع اصلی آن خارج از شهر وحدتیه است؛ بنابراین با جاری شدن آب و حرکت آب از این منابع به سمت دره فصلی در شهر وحدتیه حجم آب چنان بالا آمد که اکثر منازل و مغازه هایی که در حریم‌ دره بودند متاسفانه دچار آبگرفتی و خسارت شدند و ما اگر بخواهیم نام ببریم هم آب منطقه ای و منابع طبیعی را می توانیم مسئول بخشی از خسارت ها عنوان کنیم . کسانی که در حوزه اقلیم شناسی مطالعه  و آگاهی دارند قطعا با توجه به مثال عامیانه خودمان هم که عنوان می کنیم هر کسی خانه رودخانه را گرفت؛ رودخانه خانه اش را می گیرد. متاسفانه در سال های گذشته یعنی قبل ازتاسیس شهرداری وحدتیه اکثر ساخت و سازها صورت گرفته منتها آب منطقه ای دراین خصوص اقدام لازم رادربرنامه خودنداشته زیراکه آب منطقه ای خود به عنوان مالک دره فصلی است وبایستی اقدامات لازم را انجام می داد و مانع ساخت و ساز می شد. بعد از اینکه شهرداری تاسیس شده است متاسفانه تعدادی ازشهروندان ما که در حریم دره بودند با توجه به موقعیت ملکشان که در شهر حدودا ارزش بالایی دارد در بحث تملک ها همکاری و همراهی لازم را نداشتند؛ بنابراین در این قضیه دچار خسارت شدند‌.‌ منابع طبیعی را نیز که نگاه می کنیم با توجه به اینکه سیل بندهای متعددی کشاورزان در بالادست وحدتیه برای کار کشاورزی شان درست کرده اند. متاسفانه در روز  سیل بخشی از این سیل بندها شکسته شد و آب وارد دره فصلی شد و حجم آب بیش از حد بالا رفت. در این چند روز اخیر متاسفانه شهردار ما به نوعی دچار مظلومیت  شد، در حالی که من از نزدیک شاهد بودم آقای مهندس عباسی چقدر در جریان سیل زحمت کشیدند . در صورتی که زیرساخت های شهر ما، دیوارچینی رودخانه فصلی، پلی که ایجاد شده ( پل مرکزی) اکثرا مربوط به دهه ۴۰ و ۵۰ است؛ بنابراین شهردار فعلی هیچ نقشی در این موضوع نداشته که در این ایام  مورد بی مهری عده ای قرار گرفت.

کرامت کشاورز اظهار داشت :خوشبختانه وضعیت بافت شهری وحدتیه طوری است که همه به شکلی به هم مربوط هستند. ماهمیشه گفته ایم وحدتیه یک خانواده بزرگ است. عزیزانی که درحاشیه دره فصلی بودند و دچار خسارت شدند و گل و لای وارد خانه های آنها شد بلافاصله با ورود اکیپ های مختلف در همان روز شروع به برطرف کردن این مشکلات کردند. در ظرف سه روز تمام این اتفاقات صورت گرفت. مدیران محترم هلال احمر روزی که تشریف آوردند بنا داشتند که کمپی راه بیاندازند، چادری برپا کنند و اسکان بدهند، اما خوشبختانه نیاز نشد. با توجه به بافت شهری که گفته شد کسانی که دچار خسارت شده بودند و منازل آنها دچار آب گرفتگی شده بود درروزهای اول درمنازل خویشاوندان خود  اسکان  شدند و بعد که منازل آنها  از گل و لای تمیز و پاکسازی شد به منازل خود بازگشتند. وخوشبختانه در این موضوع وضعیت طوری بود که نیاز به اسکان در جاهای دیگر در شهر وحدتیه وجود نداشت.


کشاورز افزود  بعد از وقوع سیل وحدتیه ستاد بحران شهرستان به ریاست فرماندار محترم‌ و در بخش به ریاست بخشدار محترم و در شهر با‌ مدیریت شهردار محترم جلسات متعددی در این راستا‌ تشکیل دادند. بعد از اقدامات ضروری و اولویت دار شهر از جمله پاکسازی، تمیز کردن منازل و لوازم مردم از جمله فرش، پتو و سایر وسایل، مغازه ها و معابر عمومی که دچار آب گرفتگی بودند به علل و عوامل سیل پرداخته شد و بعد از شناسایی بخشی از این عوامل اقدام به اصلاح و برطرف کردن آن ها نموده و همچنان ادامه دارد؛ از جمله لایروبی دره فصلی که از امروز شروع شده که این دره فصلی در مرکز شهر است؛
 شهر وحدتیه متشکل از دو روستای بی برا و مزارعی است که این دره فصلی مرز بین آن دو است بنابراین لایروبی را از امروز شروع کرده اند که انشاالله تا چندین کیلومتر  قرار است لایروبی کنند.
جابجایی کابل مخابرات که بیش از یک ده قبل به شکل نامناسبی کار شده بود و یکی از عوامل خسارت ها بوده یا مزید بر علت شده بود امروز توسط عزیزانمان در مخابرات شهرستان و شهر وحدتیه اقدام کردند. سیل بندهای خاکی که کشاورزان بدون مجوز و خودسرانه انجام گرفته بود؛ کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری آمده اند و بازدید کرده اند و به فکر هستیم که انشاالله در اسرع وقت سیل بندهای خاکی را به هر صورت به استحکام آن ها بیفزایند یا اینکه دستورات لازم را از طریق  کارشناسان  منابع طبیعی داشته باشند؛ با این حالی که ما امروز نیز با اقای دکتر جعفری معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان بوشهر تلفنی صحبت کرده ایم که قرار شد پیگیری کنند و مکاتباتی خدمتشان داشته باشیم تا اعتباری تامین شود و ساماندهی برای سیل بندها داشته باشیم.



رئیس شورای شهر وحدتیه می افزاید  از تمامی عزیزانی که به نحوی در حادثه سیل مخرب و ویرانگر وحدتیه یار و مددکار مردم شریف و حادثه دیده شهرم بودند با تمام وجود از طرف مجموعه شورا و شهرداری تقدیر و تشکر می نمایم. از نماینده ولی فقیه در استان آیت الله صفایی بوشهری، استاندار محترم، معاونین به ویژه معاون محترم عمرانی استاندار ، مدیران کل بحران و دفتر شهری و شوراهای استانداری، مدیرکل جمعیت هلال احمر استان، مدیر پر تلاش هلال احمر شهرستان و همکارانشان، مدیر کل بنیادمسکن استان، مدیر بنیادمسکن شهرستان و همکارانشان، نیروهای ستاد اجرایی فرمان امام، بنیادبرکت، بنیاد علوی، بنیاد احسان، فرمانده‌ تیپ پیاده امام صادق استان، نیروهای جهادی، بسیج و سپاه پاسداران شهرستان و شهر وحدتیه، شهرداران و دهیاران نقاط مختلف استان ، ادارات راهداری، برق، مخابرات، کمیته امداد، بهزیستی، فرمانده نیرو انتظامی شهرستان و مجموعه تحت امرشان و شهر وحدتیه، معاون مجموعه اداره کل بازرگانی استان، روحانیت معظم و ائمه جمعه شهرستان و شهر، تقدیر و تشکر ویژه از فرماندار دوست داشتنی و پرتلاش که تا به امروز پای کار‌ بوده اند. نماینده محبوب و معزز مردم شریف دشتستان در مجلس شورای اسلامی آقای دکتر رضایی که با حضور و رایزنی های متعدد ، ارزشمند و مفید یاری گر ما بودند و همچنین نمایندگان دفتر ایشان، مهندس کریم آزاد معاون عمرانی فرماندار که از روز اول به عنوان مسئول ستاد بحران شهر وحدتیه به دستور فرماندار در شهر مستقر شدند. بخشدار محترم که از ابتدای وقوع این جریانات تا به امروز در کنار ما بودند. شهردار و پرسنل زحمت کش ایشان؛ شهرداری که واقعا در این اتفاق به نوعی مظلوم واقع شد و من از طرف خودم و از طرف مردم شهر وحدتیه از ایشان صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. همکارانم در شورا نیز به همین شکل که در این چند روز با پذیرش سختی های فراوانی که در این راستا متحمل شدند؛ تقدیر و تشکر دارم.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
کرامت کشاورز

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار