نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 03 شهريور 1399 - 07:17
فقرا چه کنند ؟

نوای جنوب:اگرچه تاکنون هیچ واکسن و داروی قطعی برای بیماری کرونا تولید نشده، اما «رمدسیویر» و «فاویپیراویر» دو دارویی هستند که مدتیست از سوی پزشکان برای بیماران بدحال تجویز می شود.

نوای جنوب:اگرچه تاکنون هیچ واکسن و داروی قطعی برای بیماری کرونا تولید نشده، اما «رمدسیویر» و «فاویپیراویر» دو دارویی هستند که مدتیست از سوی پزشکان برای بیماران بدحال تجویز می شود. ولی قیمت سرسام آور این داروها که بیمه ها زیر بار آن نمی روند در کنار نایاب بودن آن، باعث درگیر شدن مردم با بازار غیر رسمی دارو شده است. اگرچه تاکنون هیچ واکسن و داروی قطعی برای بیماری کرونا تولید نشده، اما «رمدسیویر» و «فاویپیراویر» دو دارویی هستند که مدتیست از سوی پزشکان برای بیماران بدحال تجویز می شود.

به گزارش خلیج فارس؛ ولی قیمت سرسام آور این داروها که بیمه ها زیر بار آن نمی روند در کنار نایاب بودن آن، باعث درگیر شدن مردم با بازار غیر رسمی دارو شده است.

به گفته برخی همراهان بیماران، بعضا دارو‌های کرونا که توسط پزشک تجویز می‌شوند باید توسط همراه بیمار تامین شود، ولی داروخانه های استان فاقد آن هستند و مردم را روانه استان های دیگر و بازار سیاه دارو می کنند.

به عنوان مثال، شهروند گناوه ای که همسرش بر اثر کرونا روی تخت بیمارستان است، در پیامی برای «خلیج فارس» نوشته: «دکتر بیمارستان داروی رمدسیویر و فاویپیراویر را برای بیمارم تجویز کرده، ولی بیمارستان گناوه یا ندارد یا به ما نمی‌دهد. به بیمارستانهای علی‌اصغر و فقیه شیراز هم مراجعه کردیم و می‌گویند استان بوشهر خودش سهمیه جداگانه دارد و به ما نمی‌دهد. با این حال، نمونه این دارو در بازار آزاد شیراز، به قیمت 120 میلیون تومان است. خواستم خانه‌ام را بفروشم و بخرم، اما می‌گویند احتمال دارد تقلبی باشد.»

مخاطب دیگری از بوشهر نیز در تماس با «خلیج فارس» می گوید: «برای خرید 40 عدد «رمدسیویر» که جهت برادرش تجویز شده، 80 میلیون تومان در بازار آزاد هزینه کرده و حتی برخی دیگر تا 100 میلیون تومان هم در این اوضاع بی پولی خرج کرده اند تا عزیزان شان را نجات دهند.»

پیگیری های خبرنگار ما نشان می دهد سهمیه اختصاصی استان بوشهر از این داروها جوابگوی تعداد زیاد بیماران بدحال تنفسی و بستری روی تخت های ویژه نیست.

یک منبع آگاه به «خلیج فارس» می گوید: بصورت هفتگی 30 تا 40 عدد داروی "رمدسیویر" به استان بوشهر اختصاص می یابد که به هیچ وجه جوابگوی تعداد بالای بیماران بدحال کرونایی نیست.

به گفته وی، با توجه به قرارگیری استان بوشهر در وضعیت هشدار و ناپایدار بودن این شرایط، پیگیری مسئولان برای افزایش سهمیه داروهای کرونایی ضروریست، خصوصا اینکه طی هفته های اخیر، آمار مرگ و میرهای این بیماری در استان صعودی شده است.

اغلب داروهای بازار آزاد تقلبی است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره کمبود برخی داروهای بیماران کرونا در استان خصوصا «رمدسیویر» می گوید: چون این دارو وارداتی است و کشور در تامین آن با چالش هایی مواجه بوده، اختصاص آن به استان ها براساس سهمیه مشخصی صورت گرفته است.

یحیی رضایی ادامه داد: از حدود دو ماه که این دارو وارد پروتکل های درمانی کشور شده، چهار محموله به بوشهر اختصاص یافته که بین 50 تا این مورد آخر 70 عدد بوده است، اما با توجه به فعال شدن تولید داخل این دارو، محموله جدید که در راه استان می باشد، تقریبا با کل محموله های قبلی برابری می کند.

به گفته وی، انتظار می رود با فعال تر شدن تولید داخل داروی «رمدسیویر»، کمبود فعلی بزودی رفع شده و شرایط مناسب تری فراهم گردد.

رضایی درباره عدم عرضه «رمدسیویر» در داروخانه ها ولی موجود بودن آن در بازار غیر رسمی با قیمت های حداقل 60 میلیون تومانی گفت: به دلیل کمبودی که وجود دارد، اولویت وزارت بهداشت در خصوص توزیع دارو در بیمارستان های متولی درمان کرونا است و ما نیز محموله ها را با نظارت مشخصی در اختیار بیمارستان ها قرار داده و حتی پوکه داروها را تحویل می گیریم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: اگرچه قیمت مصوب داروی «رمدسیویر» خارجی یک میلیون و 200 هزارتومان و تولید داخلی آن 600 هزارتومان است، ولی در بازار غیررسمی برای آن قیمت های 80 و 100 میلیون تومان هم مطرح شده که بررسی ها نشان می دهد اغلب آنها تقلبی است و متاسفانه همراهان بیماران گرفتار کلاهبرداران می شوند. از این رو تقاضا داریم مردم مراقب خرید دارو خارج از شبکه بهداشت و درمان باشند. هرچند امیدواریم با افزایش تولید داخل این داروها و بیشتر شدن سهمیه استان،شرایط بزودی عادی شود.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
داروی کرونا

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار