- فولوین تی11؛ چری شاسی بلند خود را روانه بازار کرد+تصاویر
- سورن پلاس ضدگلوله رونمایی شد+عکس
- عکس زیر خاکی از عمو پورنگ با یک شیر!
- عکس/الناز شاکردوست و نیما شعباننژاد در یک پشت صحنه
- امروز در نقطهای از تهران همه به یاد او سفید پوشیدهاند
- استادیوم یک میلیون نفری این شکلی است! +عکس
- تصاویر/ نمایش نوستالژی پیکانها در برج میلاد تهران
- تصاویر/ وقتی زنبورها خسته میشوند
- عکس/ این ساختمان با معماری عجیبش جلب توجه کرد
- عکس احساسی شهاب حسینی در اکران فیلم جدیدش
امروز: دوشنبه 05 آبان 1404 / Monday 27 Oct 2025
نوای جنوب:دکتر محمد علی معیر محمدی
نوای جنوب:روریسم یک اصطلاح شناخته شده است. امروزه هم در حقوق و هم در علوم سیاسی به طور خاص بار معنایی خاص خودش را دارد. در مقام تطبیق می توان گفت: متون فقهی عناوینی را همچون فَتک، اِغتیال، قتل و جهاد در موضوع مورد بحث استفاده می کند. باید تبیین شود که مرز این مفاهیم کجاست؟ و چگونه تفکیک می شود. زیرا در عصر حاضر یکی از اتهاماتی که به مسلمین زده می شود و جهان اسلام با او کراراً مواجه می شود پدیده تروریسم است. تروریسم قطعاً به هر شیوه و روشی از لحاظ اخلاقی، حقوقی و دینی محکوم است.
حال که ما تروریسم را پدیده شومی می دانیم باید مرز بندیهای بین برخی از واژهها را با آن مشخص کنیم، مثلاً تفاوت عملیات استشهادی با تروریسم، بحث غدر یا خدعه که در متون دینی به آن اشاره می شود.
در متون دینی و فقهی برای واژه ترور از مفهوم فتک و یا اغتیال نام برده شده است. روایات متعدده از طرق سنی و شیعه داریم. از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مسندا و مرسلا نقل شده است که حضرت از فتک نهی کرده اند و فرموده اند: ان الایمان{الاسلام} قَیَّد الفتک
در این روایات فتک را مقید و محدود کرده است. یعنی کسی که ایمان دارد ترور انجام نمی دهد.
معنای لغوی فتک:
به معنای حمله غافلگیرانه که شخص انتظار آن را ندارد آمده است. در عربی جدید و محاوره از ترور تعبیر به ارهاب می کنند.
تفاوت فتک و اغتیال:
در فتک نوعی امنیت سابق قبل از حمله وجود دارد به این معنا که {مثلا شخص در حالت عادی در خیابان راه می رود و مورد هجوم قرار می گیرد}، اما اغتیال در جایی است که این تأمین خاطر وجود ندارد {مثل میدان جنگ} و مقصود ما در این بحث قسم اول است.
نکته قابل توجه این است که، عمده روایاتی که در نهی از فتک وارد شده است در مورد افرادی است که مهدور الدم بوده اند{یعنی معصوم (علیه السلام) از کشتن تروریستی اشخاصی که مهدور الدم هستند نهی فرموده اند}
مثلاً در معتبره ابی الصباح کنانی روایت از این قرار است که شخصی است به نام جعده بن عبدالله که نسبت به وجود نازنین حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) جسور بوده و به اصطلاح فقهی ساب بوده است. ابی الصباح از حضرت می پرسد اجازه می دهید در کمین بنشینم و این فرد را بکشم؟ حضرت می فرماید: نه این فتک است و رسول خدا از فتک نهی فرموده اند. از کثرت این تعبیر در روایات ائمه (علیهم السلام) به نظر می رسد این تعبیر فتک معروفیتی داشته است در نقلهای تاریخی نیز آمده است که یک گفتگویی بین عائشه و معاویه در گرفته که با توجه به اختلافاتی که در زمان خلیفه سوم رخ داده بود عائشه می گوید: از این میترسی که شخصی را بر سر راه تو قرار دهم تا تو را بکشد؟ در جواب می گوید: پیامبر فرموده ان الایمان قید الفتک و یا نقل تاریخی دیگری که شاید باعث حسرت نیز می گردد و آن جریان جناب مسلم بن عقیل است که در منزل جناب هانی فرصت برای کشتن ابن زیاد را داشت، اما این کار را انجام نداد؛ و در آنجا جناب مسلم به همین روایت نبوی تمسک نمود: «ان الایمان قید الفتک»
در واقع نکتهای که از این روایات به دست میآید این است که فضای منع از ترور حول افراد مهدور الدم است و این مقتضای اصل اولی است. حتی اگر کسی ادعا کند که، چون اینها مهدور الدم هستند پس به هر شیوهای می¬توان آنها را به قتل رساند باید گفت: در اینجا نیز اصل بر منع هر شیوهای برای کشتن آنها است.
محوری که باید تأکید شود عبارت است از آنکه قتل در جایی که افرادی مهدور الدم هستند نیز با فتک امکان پذیر نیست و نوعاً موقوف به اذن حاکم است. {در واقع به نحو اولی فتک افراد محقون الدم حرام است}
یعنی اسلام حتی کشتن کفار حربی را با استفاده از ابزار ترور منع کرده است. مگر آنکه در جایی حاکم اسلامی این اذن را در مواردی مشخص صادر نماید.
در واقع، شبهه ای که در اینجا مطرح می شود، و از دیر باز وجود داشته، این است که امت اسلامی برای رسیدن به اهداف خود دست به قتل و غارت می زنند. این شبهات تاریخی در دورههای مختلف حکومت اسلامی همانطور که در تاریخ مندرج است تکرار شده و امروز شکل مدرنی به خود گرفته است. در واقع این اولین بار نیست که فقهای اسلام به این شبهات برخورد می کنند. معمولاً در غالب استدلالهای اولیه فقهی نیز به این شبهات پاسخ داده شده است. در اینجا برای اینکه بهتر موضوع را بررسی کنیم به دو اصل اولی اشاره می کنیم:
۱. اصل حفظ حیات و جان که از مسلمات فقه شیعه و اسلام است.
۲. اصل بر حریّت یعنی مردم در تصرفات متعارف آزادی تمام را دارند.
بعد از تبیین این دو اصل می¬توان به راحتی پاسخ شبهات را تبیین نمود.
در واقع اسلام به هیچ وجه به دنبال بی دلیل محدود کردن فرد نیست و به هیچ وجه بی دلیل اجازه کشتن انسان را صادر نکرده است. آنچه منشاء اشکالات شده است نوع نگاه به مصادیق است. ما در اسلام مصادیقی مانند، جهاد، قتل، عملیات شهادت طلبانه، دفاع، و اشخاصی به نام مهدور الدم را داریم. اما نمی¬توان از این مصادیق به حکم کلی اسلام رسید در واقع این خطایی است که خصم در مقام مجادله مرتکب شده است.
ادله اربعه در اصالة الحفظ (حفظ جان انسان¬ها) صراحت روشنی دارد که به ترتیب آنها را بیان میکنیم:
۱. کتاب: آیه ۳۳ سوره احزاب که می¬فرماید: «وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتی حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً»
نص آیه در نهی از قتل به صورت کلی است در واقع این نهی از عمومات و اصول حاکم میباشد؛ و استثنایی هم که در ذیل آیه آمده است یک استثنای عقلایی است که مورد پذیرش عقلای عالم قرار گرفته است.
۲. اجماع: فقها بر نهی از قتل انسان اجماع دارند که این اجماع را هم صاحب جواهر هم صاحب مسالک و دیگر فقها تصریحا بیان کرده اند.
۳. سیره عقلائیه: همانطور که در علم اصول بحث میشود سیره عقلائیه در غیر تعبدیات پذیرفته است؛ و آن سیره از قتل نهی میکند.
۴. روایات: همان روایاتی که قبلاً به آنها اشاره شد. به این توضیح که در فضای روایات ما مسئله فتک اشاره شده است، ولی در فقه فقها به صورت مجزا از آن بحث نکرده اند.
وقتی مرحوم صاحب مسالک به جایی می رسند که چند نفر در قتل کسی شرکت کرده اند ادعای اجماع بر قصاص تمام شرکاء میکنند و میفرمایند: «واحتجوا له - مع النص - بأن القصاص شرع لحقن الدماء، فلو لم یجب عند الاشتراک لاتخذ ذریعة إلى سفکها.» یعنی ما باید بپذیریم که تمام شرکای قتل باید قصاص شوند، زیرا قصاص برای حفظ نفوس و جانها تشریع شده است؛ و اگر قصاص را از شرکاء برداریم باب ریختن خون باز میشود؛ و در واقع همین مقدار برای رفع شبهه وارد شده کافی است که اسلام چقدر به حفظ جان اهمیت میدهد.
در مورد استثنائاتی که در باب قتل وارد شده است و عبارت است از مهدور الدم بودن شخص میتوان مثالهایی را بیان کرد که حقوق وضعی و دنیا نیز با اسلام در مورد مهدور الدم بودن برخی افراد یکی است و حتی افراط آنها از اسلام واعدالش بیشتر است.
اشکال به اصل:
مثالهای نقضی برای وارد کردن شبهه به اصل حفظ جان به کار برده میشود، که در فضاهای مجازی نیز دیده میشود. از جمله اینکه، در اسلام حفظ جان مقید به حفظ جان شخص مسلمان است. در روایاتی که از فتک نهی شده است، این نهی به جان مسلمان مربوط است نه افراد غیر مسلمان.
جواب اشکال:
وجه بطلان این ادعا در در نصوص شرعی، در فتاوای فقها و متون تاریخی بیان شده است. ما این را نپذیرفتیم که حفظ جان فقط برای مسلمین است.
کسانی برای مسلمان شدن خدمت پیغمبر اسلام (صلی الله علیه و آله) میآمدند و بحث میکردند و در روایات دارد که خیلی از آنها با پیامبر بد صحبت میکردند. اما حضرت آنها را نکشتند و نه ورود انها را به مدینه ممنوع کردند. یا همان روایاتی که گذشت؛ و از این صریحتر خطبه ۶۲ نهج البلاغه است که حضرت امیر (علیه السلام) میفرمایند: لا تقتلوا الخوارج بعدی، { فلیس من طلب الحق فأخطأه کمن طلب الباطل فأصابه، أو فأدرکه}
در واقع حضرت میفرمایند: بعد از آنکه جنگ تمام شد دیگر آنها عنوان محارب ندارند گرچه فکر آنها باطل است؛ لذا این شبهه با روایات، سیره، وتاریخ قطعی امت اسلامی حفظ جان را به صورت عمومی تایید میکند.
در فقه و اصول نیز هر جایی که بحث از دماء میشود اجازه جاری شدن اصالة البرائة را نداده اند.
اما در مورد بخش دوم و اصل دوم که اشاره شد و آن اصل آزادی در اسلام، ممکن است ترور منجر به مرگ نشود، ولی باعث ایجاد وحشت، حبس و تحدیدی شود که ممکن است منجر به جنایات مادون نفس بشود؛ که رد و منع از اینها در ابواب مختلف فقهی بیان شده است.
لازم است به دو نکته از مطالب دقت بیشتری نماییم: بحث سیره، و دیگری بحث اصل اولی در مورد قتل و ترور.
در مکتب اصولی شهید صدر (رضوان الله علیه) سیره جزء ادله قطعیه به شمار میآید. البته با شرایطی که دارد مثل احراز اتصال سیره به زمان معصومین (علیهم السلام)؛ و این طبیعی است که احراز ادله قطعی وجدانی است نه تعبدی. در ما نحن فیه یک سیره عقلائیه قطعیه داریم که تعرض به حریم انسانها ممنوع است حالا این احراز در جوامع بدوی به یک صورت بوده است و جوامع مدنی به یک صورت دیگر؛ بنابراین با توجه به نصوص دینی که به آیات و روایات آن اشاره شد، از مسلمات فقه امامیه اصل حفظ دماء است.
اگر جایی قتل کسی جائز شمرده شود نیاز به دلیل خاص دارد. حتی در خصوص کفار حربی نیز ما به قید حرب آنها را قابل کشتن و محقون الدم بودن میدانیم، خطاب آیه شریفه" لَا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یُخْرِجُوکُم مِّن دِیَارِکُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ " یعنی: خداوند نهی نمیکند که نسبت به آن دسته از کفاری که با شما در مورد دینتان جنگ نکرده اند و شما را از دیارتان بیرون نکرده اند احسان و نیکی داشته باشید و حتی در ذیل آیه میفرماید حتی نیکی کردن به آنها مستحب نیز میباشد. در واقع اطلاق این آیه شریفه شامل اهل کتاب و غیر اهل کتاب است؛ و روایات دیگری که مضمون نیکی کردن و عدم آزار کفار را اشعار میدارند:
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: من أذی ذمّیا{معاهداً} فانا خصمه و من کنت خصمه خصمته یوم القیامة یعنی کسی که یک کافر معاهد (کافری که با مسلمانان پیمان بسته، مصداق امروزی آن شخصی است که برای آمدن به کشور اسلامی ویزا میگیرد) را به بهانه اینکه مسلمان نیست اذیت کند فردا قیامت رسول خدا وکالت آن کافر را بر عهده میگیرد؛ بنابراین این دلایلی که تبیین شد اصل حفظ جان و اصل حریّت یا به تعبیر دیگر اصل سلطنت را تأمین مینمایند؛ و مؤید این معنا است که اشکال وارد شده (مسلمین فقط برای جان خودشان حرمت قائل اند) ادعایی بیش نیست.
در پایان اشاره ای نیز به ادله اقامه حدود میکنیم: یعنی در واقع اگر کسی بگوید که ما در مقابل این روایات که شما بیان کردید دسته ای از روایات داریم که دستور به اقامه حدود و کشتن داده اند{ مثلا در مورد شخص ساب النبی که حد او قتل است کسی با توجه به عمومات ادله اجرای حدود بخواهد محقون الدم را فتکاً بکشد که در واقع از این نیز با توجه بحثهای گذشته نهی شده است} و اضافه بر روایاتی که بیان شد، در جواب می¬گوییم: اقامه حد از شئون حاکمیتی است به تعبیر روایات " بید من الیه الحکم" مسئول اقامه مجازات همان کسی است که حکم میکند و از موضوع فتک تخصصاً خارج است.
مضافا بر این موارد همانطور که بیان شد فقها از باب " کُلُّ شَیْءٍ هُوَ لَکَ حَلَالٌ حَتَّى تَعْلَمَ أَنَّهُ حَرَامٌ بِعَیْنِهِ فَتَدَعَهُ " در شبهات مصداقیه حکم به برائت داده اند.
مگر در مورد نفوس که حکم به احتیاط فرموده اند. مثل برخی موارد که عناصر تشکیل دهنده جرم کامل نیست، ولی فقها حکم به قصاص داده اند. وقتی بررسی میکنیم، از باب تهجم بر دماء بوده است. مثلاً در کتاب الجهاد آمده است که اگر شخصی در جنگ کسی را از دور ببیند و شک کند که آیا کافر حربی است که کشتن او جایز است یا مسلمان است، فرموده اند: اگر آن شخص کشته شود و مسلمان باشد قصاص ثابت است. وقتی در وسط جبهه نسبت به دماء اینگونه احتیاط وجود دارد دیگر در بقیه موارد { به نحو اولی} این حفظ جان مدنظر شارع است.
در مسئله اکراه که در همه موارد جواز ارتکاب عمل میباشد مگر در مورد نفوس در واقع اکراه جواز قتل نیست؛ و یا این فرع فقهی که اگر شخصی در خیابان کشته پیدا شود و قاتلی برای او پیدا نشد دیه او بر عهده بیت المال است.
از این فروض، ثابت میشود که بر حاکم اسلامی واجب است که حفظ دماء نماید.
در پایان هم محققین برای بررسی دقیقتر این بحث، می¬توانند در تمام ابواب فقهی که بحث از دماء وجود دارد به سه محور دقت نمایند:
۱. اهداف
۲. نتایج
۳. کیفرها
فقه در مواردی که از طرف کفار حربی حمله تروریستی صورت بگیرد چهرهاکاری ارائه میدهد:
در مورد فعل تروریستی نکته در اینجا است که وقتی کافران بالفعل با حکومت اسلامی در حال جنگ هستند با توجه به اینکه جواز قتل کافر حربی منوط به در زمان حرب بودن او است در مورد عملیات استشهادی که در شهرکهای صهیونیستی و در سایر مواضع دشمنان اسلام چه نظامی و چه غیر نظامیان آنها انجام می¬شود از منظر فقه امامیه چه حکمی دارد؟
باید گفت: اولاً، با توجه به حوادث اخیر و از قبل حرب بین ما و رژیم صهیونیستی و ایالات متحده قائم و بالفعل است؛ و لذا پاسخگویی به خسارات وارد شده به مواضع حکومت اسلامی تکلیفی است که بر عهده مسلمان خواهد بود. البته اذن، ولی فقیه نیز در مسئله واضح است. در کتاب جهاد داریم که افرادی که از آنها امیدی به جنگ نمیرود مستثنی هستند و حریم آنها محفوظ است (مثل کودکان و زنان یا رهبانان و افراد پیر و از این قبیل)
قاعده حرمت اذلال مؤمن نفسه:
در میان قواعد فقهی یک قاعده فقهی تنصیصی وجود دارد که در خیلی از موارد مغفول مانده است. آن قاعده عبارت است از حرمت اذلال مؤمن نفسه. در واقع ذلت پذیری توسط مؤمن حرام است و وجوب حفظ نفس نیز فی الجمله با آن مزاحمت نمیکند. روایاتی نیز بر این قاعده دلالت میکند که ما در این مجال خارج از بحث رجالی آنها به دو روایت اشاره مینمائیم:
۱- روایت محمد یعقوب
مُحَمَّدُ بْنُ یعْقُوبَ عَنْ عَلِی بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی عَنْ یونُسَ عَنْ مُعَاوِیةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع. قَالَ: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَقَدْ أَسْرَی رَبِّی بِی فَأَوْحَی إِلَی مِنْ وَرَاءِ الْحِجَابِ مَا أَوْحَی وَ شَافَهَنِی أَنْ قَالَ لِی یا مُحَمَّدُ مَنْ أَذَلَّ لِی وَلِیاً فَقَدْ أَرْصَدَ لِی بِالْمُحَارَبَةِ وَ مَنْ حَارَبَنِی حَارَبْتُهُ قُلْتُ یا رَبِّ وَ مَنْ وَلِیک هَذَا فَقَدْ عَلِمْتُ أَنَّ مَنْ حَارَبَک حَارَبْتَهُ فَقَالَ ذَاک مَنْ أَخَذْتُ مِیثَاقَهُ لَک وَ لِوَصِیک وَ لِذُرِّیتِکمَا بِالْوَلَایةِ»
محمد بن یعقوب از على بن ابراهیم از محمد بن عیسى از یونس از معاویه از ابو عبد الله علیه السلام از رسول خدا صلى الله علیه و آله نقل کرده که حضرت فرمود: وقتى که خداوند مرا به معراج برد، از پشت حجابها به من وحى کرد و به من فرمود: اى محمد، هر کس یکى از اولیاى مرا آزار برساند، او خود را براى محاربه با من آماده کرده است و هر کس با من بجنگد من با او مىجنگم. پس من عرض کردم: خداوندا، ولى تو چه کسى است که مىگویى من به خاطر او مىجنگم؟ خداوند فرمود: ولى من آن کسانى هستند که میثاق آنها را براى تو و وصى تو گرفتهام و از ذریه شما دو نفر هستند که آنها را براى ولایت انتخاب کردهام.
این روایت حرمت اذلال مؤمن را میرساند. در واقع دیگری نمیتواند مؤمن را ذلیل کند و متعاقباً مؤمن نیز خود به نحو اولی نمیتواند خود را مورد ذلت قرار دهد.
حکم مستفاد از روایت
نتیجه «فَقَدْ أَرْصَدَ لِی بِالْمُحَارَبَةِ یا لِیأْذَنْ بِحَرْبٍ مِنِّی» است یعنی اعلام جنگ (رصد در جنگ) با خدا. بار معنایی این تعبیر که متعدد در روایات به کار رفته، مخالفت قطعیه با مولی و اطلاق آن حرمت است. البته اگر معنای آن را بالاتر از اطلاق ندانیم لااقل با اطلاق و مقدمات حکمت قطعاً مفید حرمت خواهد بود.
۲- موثقه ابو الحسن احمسى:
مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحُسَیْنِ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ إِسْحَاقَ اَلْأَحْمَرِ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ حَمَّادٍ اَلْأَنْصَارِیِّ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی اَلْحَسَنِ اَلْأَحْمَسِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَّضَ إِلَى اَلْمُؤْمِنِ أُمُورَهُ کُلَّهَا وَ لَمْ یُفَوِّضْ إِلَیْهِ أَنْ یَکُونَ ذَلِیلاً أَ مَا تَسْمَعُ قَوْلَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ: «وَ لِلّهِ اَلْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ» فَالْمُؤْمِنُ یَکُونُ عَزِیزاً وَ لاَ یَکُونُ ذَلِیلاً ثُمَّ قَالَ إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ أَعَزُّ مِنَ اَلْجَبَلِ إِنَّ اَلْجَبَلَ یُسْتَقَلُّ مِنْهُ بِالْمَعَاوِلِ وَ اَلْمُؤْمِنَ لاَ یُسْتَقَلُّ مِنْ دِینِهِ شَیْءٌ.
ابو الحسن احمسى گوید: امام صادق علیه السّلام فرمود:
به راستى که خداوند عزّ و جلّ تمام کارهاى مؤمن را به خودش واگذار کرده است، ولى این اختیار را به او نداده است که خود را ذلیل و خوار شود. مگر نشنیدهاى که خداوند عزّ و جلّ مىفرماید: «عزّت، تنها براى خدا و رسولش و مؤمنان است» بنابراین، مؤمن عزیز است و ذلیل نمىشود. آنگاه فرمود: در واقع مؤمن از کوه هم محکمتر است، چرا که از کوه با بیل و کلنگ کم مىشود، ولى مؤمن چیزى از دینش کاسته نمىگردد؛ لذا عدم پاسخگویی به جنایات تروریستی دشمنان اسلام نیز اگر مصداق اذلال مؤمن باشد متوجه حکم حرمت خواهد بود؛ و اگر چنان چه ذلت پذیری محسوب گردد سکوت در برابر جنایات صورت گرفته عمل حرامی است.
مرتبط:
» شهادت ۱۰ مرزبان در حمله تروریستی به واحد گشت انتظامی در شهرستان تفتان [حدود 1 سال قبل]
» دستگیری اعضای یک تیم تروریستی ۴نفره در زاهدان [بيش از 5 سال قبل]
» بازداشت دوباره سهیلا پیش از اقدام تروریستی [بيش از 5 سال قبل]
» تصاویر/ تجهیزات انفجاری کشف شده از تروریست عوارضی تهران ـ قم [بيش از 5 سال قبل]
» اعدام سه تروریست در اهواز [بيش از 5 سال قبل]
برچسب ها:
تروریست
نظرات کاربران
اخبار استان بوشهر
- تکریم و تجلیل از خانم زهرا جمهوری نخبه علمی شهر وحدتیه +تصاویر
- قدردانی از مسئولان شهرستان عسلویه در نشستهای هماندیشی همکاری با شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر+تصویر
- نشست معاون برنامه ریزی وزارت نیرو با استاندار بوشهر +تصویر
- بازدید معاون برنامه ریزی وزارت نیرو از روند اجرای عملیات احداث ایستگاه ۱۳۲ کیلوولت شهر کلمه +تصویر
- بازدید دو ساعته فرماندار عسلویه از پروژههای عمرانی شهر بیدخون+تصاویر
- شهرداری بندر دیر،کارو تلاش توقف ندارد+تصاویر
- برگزاری اردوی فرهنگی و زیارتی و سیاحتی پایگاه مقاومت شهدای بسیج و شهیده زینب کمایی و مسجد امام هادی (ع)برازجان در خان زنیان+تصاویر
- تلاش و سازندگی همه جانبه توسط شهرداری بندر دیر+تصویر
- اطلاعیه شهرداری بندر دیر+تصویر
- با اهتمام دکتر موسی احمدی،بازدید کمیسیون انرژی مجلس از پارس جنوبی+تصاویر+جزئیات
- ریزش سقف پانسیون پزشکان در کنگان، یک ماه پس از افتتاح!
- قدردانی فرمانده انتظامی شهرستان دشتستان از آحاد مردم و مسئولین به مناسبت هفته انتظامی
- :آیین رونمایی از کتاب ارزشمند «تاریخ نجیرم» که به عنوان یکی از ۱۴ اثر برتر تاریخی کشوردر بندر دیر
- در سومین روز نمایشگاه شیراز اکسپو؛ بازدید رئیس کمیسیون انرژی مجلس از غرفه اویک+تصویر
- نشست هماهنگی و هم اندیشی شهرداران شهرهای وحدتیه، سعدآباد و آبپخش در شهر وحدتیه +تصویر
- به ریاست دکتر احمدی،در سفر نظارتی کمیسیون انرژی به فارس؛ نشست تخصصی بررسی چالشها و ظرفیتهای تولید برق حرارتی استانهای فارس و بوشهر برگزار شد
- شهرداری بیدخون،تلاش و کوشش و سازندگی توقف ندارد+تصاویر
- نشست هم اندیشی اعضای شورای اسلامی با مجموعه شهرداری وحدتیه +تصاویر
- با حضور دانش آموزان و کودکان شهر برگزار گردید؛ آئین نکوداشت و جشن روز جهانی کودک در شهر وحدتیه +تصاویر
- نشست تخصصی در استانداری بوشهر با محوریت تسریع در راهاندازی سایت مکانیزه مدیریت پسماند شهرداری دیر برگزار شد.+تصاویر
- با اهتمام دکتر موسی احمدی ،برنامه کمیسیون انرژی در هفته جاری
- بازدید میدانی مهندس ارشدی شهردار از سطح شهر وحدتیه +تصاویر
- اطلاعیه فرهنگی شهرداری بندر دیر
- اطلاعیه شهرداری بندر دیر+تصویر
- نلاش ،کوشش و عمران در شهرداری بندر دیر+تصاویر
- تلاش و فعالیت بی وقفه در شهرداری بندر دیر+تصاویر
- تصاویر/ جشن بادبادک ها در ساحل بندر بوشهر
- چرا قیمت ها از شب تا صبح 2 برابر میشود؟
- کار وتلاش و سازندگی در بندر دیر+تصاویر
- اطلاعیه شهرداری بندر دیر+تصویر
- زنگ اغاز ایین هفته ملی کودک در بیدخون+تصویر
- دکتر احمدی رئیس کمیسیون انرژی مجلس خبر داد: نشست ویژهی فعالسازی خط ریلی بوشهر - عسلویه در پایتخت+تصویر
- توسط شهرداری وحدتیه،لایروبی و پاکسازی دره های فصلی +تصاویر
- حضور شهردار و رئیس شورای شهر بیدخون در جمع و.رزشکاران+تصویر
- آتش نشان شهر بیدخون تجلیل شدند+تصویر
- پارس شمالی وارد مرحله اجرایی شد
- بمناسبت هفته فراجا،دیدار شهردار و رئیس شورای شهر بیدخون با فرمانده انتظامی عسلویه+تصویر
- انجام عملیات کوهستان و نجات جان همشهری مصدوم توسط اتش نشانی شهرداری وحدتیه+تصاویر
- دیدار شهردار و مدیران شهرداری با فرماندهی و کارکنان کلانتری وحدتیه +تصویر
- پیام شهرداری وحدتیه بمناسبت هغته نیروی انتظامی
- حضور نیروهای عملیاتی آتش نشانی شهرداری بیدخون در مدارس ابتدایی بیدخون جهت آشنایی دانش آموزان با نکات ایمنی
- تلاش و سازندگی با همت شهرداری بیدخون+تصویر
- با رایزنی و همت دکتر شیخ موسی احمدی ،اختصاص ۳۰۹ میلیارد تومان برای توسعه و تجهیز مدارس جنوب استان بوشهر
- با تدبیر دکتر موسی احمدی نماینده جنوب استان بوشهر بوشهر؛ راهاندازی قرارگاه رفع ناترازی انرژی در مجلس
- تلاش ،کوشش و سازندگی توسط شهرداری بندر دیر+تصاویر
- طرح یارانه دستمزد در بوشهر آغاز شد + جزییات
- به مناسبت نکوداشت هفته دفاع مقدس صورت گرفت؛ همایش بزرگ رزمندگان و ایثارگران ۸ سال دفاع مقدس بخش سعدآباد در شهر وحدتیه +تصویر
- برگزاری جشن عاطفه ها با عنوان «آینده ساز باشیم » در دبیرستان طوبی شهر بیدخون+تصویر
- با حضور دکتر موسی احمدی،نشست شورای هماهنگی مجلس شورای اسلامی+تصاویر
- از اتش نشانان شهرداری دیر تجلیل شد+تصویر
اخبار استان فارس
- امامجمعه شیراز: زمان شاه، مردم در فقر و فلاکت بودند
- ماجرای اختلاس نجومی یک کارمند بانک در فارس
- خرس قهوهای سیوند فارس تلف شد + عکس
- عکس/ حرکت یک کافه در شیراز جلب توجه کرد
- خواستگار قلابی در شیراز دستگیر شد
- اجرای دقیق برنامههای مدیریت بار در شیراز برای حفظ پایداری شبکه برق
- موکب احمد بن موسی (ع) شیراز عازم مرز شلمچه شد
- جزئیات جدید از پرونده دختری که در شیراز گم شد
- واژگونی اتوبوس مشهد به شیراز در تفت+تصاویر
- عکس جالب از شمایل متفاوت یک بانک در شیراز
- تصویر متفاوت از بازیگر سریال مختار در شیراز
- تصاویر/ شیراز، سرشار از عطر شکوفههای بهار نارنج
- رفتار زشت یک گردشگر در تخت جمشید، صدای مردم را در آورد!
- ترافیک شدید پس از انسداد مسیر کمربندی و شهرک صنعتی شیراز
- خودکشی قاتل سریالی پس از ۶ قتل در شیراز و اصفهان
- انبارهای احتکار سیبزمینی در شیراز کشف شد!
- تصاویر/ پخت ۲۰ تن شله زرد نذری در شیراز
- امام جمعه شیراز: اگر دوست ترامپ باشیم خجالت دارد
- تصاویر/ زیباییهای رنگارنگ مسجد نصیرالملک شیراز
- گنگستر کازرون، انتقام پدرش را پس از ۲۰ سال گرفت!
- اهالی هنر قطعهبندیهای سیاسی را دنبال نمیکنند
- شیراز؛ حادثه عجیب در کارگاه ساختمانی ۲ کشته برجاگذاشت
- انتصاب نخستین فرماندار زن در استان فارس + عکس
- هلاکت مردی که به مردم تیراندازی و نارنجک پرتاب کرد
- روایت تازه از لحظه ترور امام جمعه موقت کازرون | شهادت امام جمعه پس از گرفتن عکس یادگاری با دانش آموزان
اخبار ورزشی
- دستمزد سرمربی جدید پرسپولیس؛ ماهی ۲۳ میلیارد تومان!
- صدر جدول آبی شد| پیروزی شیرین استقلال برابر فجر سپاسی
- درخشش تیم هندبال دیان برازجان در مسابقات+تصویر
- خیبر ۲ - پرسپولیس ۱/ پایان شکستناپذیری پرسپولیس
- آفتاب در آسمان استقلال طلوع کرد
- مرد سال فوتبال آسیا معرفی شد+عکس
- تراکتور ۰ - استقلال ۱/ انتقام فوری استقلال از قهرمان سوپرجام
- رقبای استقلال و سپاهان در آسیا مشخص شدند
- مدافع سپاهان بدون معاوضه استقلالی شد
- استقلال با یک مهاجم خارجی قرارداد بست+عکس
- عکسی که برای مدیرعامل پرسپولیس شَر شد
- با آلکثیر، دل استقلالیها را خون کردند
- ورزشگاه خانگی استقلال و پرسپولیس مشخص شد
- «بازی» پرهزینه مدیران استقلال با یک نام؛ کجایی آقای «سیدروف»؟
- مربیان استقلال مشخص شدند
- شوک به پرسپولیس با محرومیت سنگین وینگر جدید؟
- متلک سنگین مشاور فرهنگی تراکتور به پرسپولیسی ها با تبریک قهرمانی استقلال +تصویر
پربازدیدترین اخبار
- آیین تجلیل از پذیرفتهشدگان کنکور سراسری شهرستان عسلویه با حمایت شرکت پتروشیمی نوری برگزار شد+گزارش تصویری
- تجلیل از پتروشیمی نوری بهعنوان شرکت برتر استان در استاندارد سازی محصولات تولیدی +نصویر
- پتروشیمی پردیس،همقدم با خانواده، همدل برای سلامت+تصاویر
- پتروشیمی پردیس؛ همیار ارزشآفرین در پیشگیری از زندانیشدن بدهكاران دیه در استان بوشهر+تصاویر
- پیام تبریک مدیرعامل پتروشیمی خارک به مناسبت روز ملی صادرات؛ پتروشیمی خارک، پیشگام صادرات غیرنفتی کشور
- بلوار بسیج و فرهنگ شهر برازجان،رعب و وحشت از گله سگ های ولگرد،شهرهای دیگر استان الزام به جمع اوری سگها،برازجان خبری نیست+تصاویر کودکان نبینند !
- پایان موفق تعمیرات اساسی و آغاز فرایند تولید در پتروشیمی پارس





چاپ خبر



