نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 24 شهريور 1401 - 09:51

نوای جنوب:محمدتقی صفری گفت: باتوجه به اینکه ۱۰۰ درصد منابع آب شرب  شهرستان از خارج استان بوشهر تامین می‌شود و یک آسیب جدی برای منطقه به شمار می‌آید، احداث سد و تاسیسات آب شیرین کن در این منطقه بسیار ضرورت دارد.





نوای جنوب:فرماندار گناوه عنوان کرد : با احداث سد در این شهرستان وضعیت کشاورزی متحول خواهد شد و با ایجاد کانال آبرسانی به اراضی می تواند نقش بسزایی در توسعه جنگل ها و مراتع و افزایش محصولات کشاورزی ایفا کند.

وی به مزایای احداث سد چهارروستایی اشاره کرد و گفت: در صورت تکمیل شدن این سد، از آبگرفتگی محور جاده ساحلی گناوه به بوشهر و تهدیدهای روستاهای پایین دست آن، پیشگیری و کمک موثری به ذخیره‌سازی آب و جلوگیری از هدررفت آب‌های بالادست خواهد کرد.
صفری  با اشاره به برخورداری این شهرستان از چندین رودخانه و اهمیت پیشگیری از هدررفت آب‌های ناشی از بارندگی، گفت: گناوه به سد از جمله در حوزه آبخیزداری نیاز دارد تا بتوان از این ظرفیت استفاده مناسبی در عرصه کشاورزی کرد.
وی بیان کرد: همه ساله در فصل بارندگی حجم زیادی از آب‌های ناشی از بارندگی مناطق بالادستی به این شهرستان سرازیر و به دریا می ریزد که در صورت احداث سد، سالانه از هدررفت میلیون ها مترمکعب آب جلوگیری خواهد شد.
فرماندار گناوه گفت: بنا بر اطلاعات به دست آمده در فصل بارندگی، آب ها از طریق رودخانه های در مسیر چهارروستایی و دره گپ به دریا می ریزد که اگر سد مناسبی در بالادست این ۲ نقطه احداث شود، نگرانی های کمبود آب را در منطقه حیات داوود شهرستان گناوه برطرف خواهد کرد.
وی اظهارداشت: پیگیری لازم برای احداث سد چهارروستایی ازطریق وزارت کشور و نماینده حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است که امیدواریم هرچه زودتر محقق شود.
فرماندارگناوه اضافه  کرد:  احداث سد چهارروستایی می‌تواند در تامین آب شهرستان از جمله برای اراضی کشاورزی و شرب مردم اثرگذار باشد.
رئیس اداره منابع آب شهرستان گناوه با بیان اینکه احداث سد  سه مرحله مقدماتی، اولیه و نهایی دارد، گفت: مرحله مقدماتی بررسی امکان سنجی احداث سد چهارروستایی با تصاویر و نقشه های هوایی انجام و سه مکان برای احداث سد معرفی شده است.
عبدالرسول محمدی افزود: در مرحله اولیه برای اجرای این پروژه سه بخش طراحی شده بود که مرحله اول آن شامل انتخاب مکان مناسب بین جاهایی که در مرحله مقدماتی معرفی شده اند، مرحله دوم نقشه برداری زمینی و سوم مطالعات ژئوتکنیک است.
به گفته این مقام مسئول، دو مرحله اول و دوم این پروژه کامل انجام شده و برای مرحله سوم نیاز به جاده دسترسی به مسافت حدود ۲۰ کیلومتر و مطالعه ژئوتکنیک است.
وی بیان کرد: برای  احداث جاده و مطالعات تکمیلی این سد، بودجه  ۷۰ میلیارد ریالی نیاز دارد و مرحله نهایی که بعد از اتمام مرحله اولیه هست از طریق بودجه ملی و فاینانس انجام می‌شود.



کانال خبری نوای جنوب


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار