نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 27 خرداد 1401 - 08:51
مردم تحقق وعده ها را میخواهند

نوای جنوب:نوای جنوب:می‌توانست دلیل استعفا را بگوید هر چند به برکناری محترمانه بیشتر شبیه است. زیرا جلسات آغاز هفتۀ او شبیه به وزیری نبود که در پی اعتراضات به خاطر تفاوت افزایش حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیر و غیر حداقل‌بگیر یا مواجهه تخیلات و توهمات و تصورات با دیوار واقعیت‌ها و الزامات بخواهد کنار برود.





نوای جنوب:می‌توانست دلیل استعفا را بگوید هر چند به برکناری محترمانه بیشتر شبیه است. زیرا جلسات آغاز هفتۀ او شبیه به وزیری نبود که در پی اعتراضات به خاطر تفاوت افزایش حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیر و غیر حداقل‌بگیر یا مواجهه تخیلات و توهمات و تصورات با دیوار واقعیت‌ها و الزامات بخواهد کنار برود.

اولین وزیر که از قطار دولت ابراهیم رییسی پیاده شد از قضا پرسروصداترین و پرمدعاترین است اگر نخواهیم بگوییم متوهّم‌ترین.


آقای حجت‌الله عبدالملکی آن قدر شعار می‌داد که بیش از وزیر کار به وزیر شعار شهرت داشت! البته بعد از ادغام سه وزارتخانه، بیشتر با عنوان تعاون، رفاه و کار شناخته می‌شود هر چند مثل صنعت، معدن، تجارت از سه حرف اول، سرواژه نساخته‌اند و مثل «صمت» نمی‌گویند «تَرک» اما واقعا ناگزیر از ترک شده است.


اما چرا وزیر شعار؟ به این دلیل که او قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و سال پیش همین موقع‌ها و کمی قبل‌تر و دقیقا از بهار ۱۳۹۷ تا بهار ۱۴۰۰ که رقبای   و برای عضویت در دولت بعدی خیز برداشت شروع کرد به سردادن انواع شعارهای تخیلی

جبار کوچکی نژادنماینده مردم رشت در مجلس درخصوص استعفای وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی می‌گویدبعد از یک سال از آغاز به کار دولت، معتقدم که آقای رئیسی باید ارزیابی در سیستم اجرایی خود، وزرا، استانداران و روسای نهادها و سازمان‌ها داشته باشد و یک خانه تکانی انجام دهد. اگر این اتفاق رخ ندهد قطعا ادامه کار با مشکل مواجه خواهد شد. ما همه دنبال این هستیم که این دولت موفق باشد، بتواند مشکلات مردم را حل کند، رشد اقتصادی را افزایش دهد و این آرزوی همه ما در مجلس است. به همین دلیل به دولت کمک می‌کنیم ولی انتظار داریم که دولت بتواند اشتباهات اساسی در گزینش‌ها و انتصابات خود را جبران و خلاها را پر کند. اگر این امر محقق نشود، قطعا مجلس ناچار است از طریق سوال و استیضاح ورود پیدا کند.»کوچکی‌نژاد در پاسخ به اینکه استعفای عبدالملکی تصمیم شخصی خود بوده یا خواسته رئیس جمهور، گفت: «تصمیم شخصی خودش نبوده است و تمایلی نداشته است که نیروهایش را در وزارتخانه کنار بگذارد و رها کند. قطعا خود آقای رئیس جمهور تمایل داشته که ایشان را کنار بگذارد.»

نماینده مردم رشت همچنین در خصوص دیگر وزارایی که در مسیر استیضاح قرار دارند، عنوان کرد: «من اسم نمی‌برم ولی پنج شش وزیر به وزارتخانه خود تسلط ندارند. دولت قطعا باید اصلاحاتی را انجام دهد.»

مدتها بود که ناکارامدی وزیر توئیت زن موضوع بحث آگاهان حوزه سیاست بود وزیری که هنوز بسیاری از مدیران دولت قبل علیرغم شعارهایش در بدنه وزارت  مربوطه و سازمانهای تابعه حضور دارند

.روزنامه حامی دولت   خراسان با اشاره به عملکرد عبدالملکی در وزارت کار،تعاون و رفاه نوشت:نخستین وعده بزرگ حجت عبدالملکی پس از نخستین نشست شورای عالی کار در دولت سیزدهم در اوایل آبان 1400، وعده ایجاد یک میلیون و 850 هزار شغل تا پایان سال 1401 بود. با این حال و با وجود اعلام وی مبنی بر ایجاد 400 هزار شغل دارای بیمه در سال 1400، گزارش مرکز آمار نشان می دهد در سال 1400 در مجموع فقط 184 هزار نفر به تعداد شاغلان اضافه شده است.

با این حال مهم ترین و جنجالی ترین تصمیم وزارت کار در دوره عبدالملکی را باید مرتبط با تعیین دستمزد کارگران در سال 1401 دانست.
در زمینه افزایش حقوق کارگران، تعیین افزایش 57 درصدی حقوق برای حداقل بگیران تحت پوشش قانون کار علاوه بر فشار به واحدهای اقتصادی و تبعاتی از جمله تعدیل نیروی کار، استخدام نکردن نیروی جدید و خروج برخی نیروها از شمول حمایت های بیمه ای، موجب افزایش هزینه های تولید و یکی از عوامل افزایش تورم در ابتدای امسال اعلام شده است.این مسئله همچنین به دلیل فشار به هزینه های دولت برای افزایش حقوق کارگران طرف قرارداد با دستگاه های دولتی، موجب ایجاد خطر کسری بودجه و تبعات تورمی ناشی از آن نیز می شود.
مواضع خبرساز عبدالملکی قبل از وزارت
علاوه بر عملکرد عبدالملکی در قامت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مواضع قبلی وی نیز که هر از گاهی در رسانه ها بازنشر می شد در لطمه به جایگاه وی و حتی دولت موثر بود. ادعای سال های گذشته وی درباره ایجاد شغل با یک میلیون تومان و ادعای فروردین ماه سال گذشته وی مبنی برامکان رساندن قیمت دلار به کمتر از 15 هزار تومان و نگه داشتن آن در همان سطح به مدت دو ماه، با ارزپاشی به میزان ۳۰۰ میلیون دلار در همین راستا قابل ارزیابی است.
آخرین نمونه اظهارنظرهای قبلی وی که بازنشر شد به موضوع تحریم ها بر می گردد که وی در سخنانی مدعی شده بود که تحریم ها زمانی می تواند اقتصاد کشور را تحت فشار قرار دهد که آمریکا شریک تجاری اصلی ما باشد در حالی که ایران با آمریکا تجارت بسیار کمی دارد.
واضح است که این شناخت شعاری و ناقص از مسائلی نظیر تحریم، ایجاد اشتغال و بازار ارز نشان می دهد که وی اشراف کافی به جایگاه مهمی که داشته ندارد و حضور وی هزینه های سیاسی و رسانه ای زیادی را برای دولت ایجاد می کرد.   
این موضوع میرساند که قدرت رسانه های دولت و اغاز انتقادات و شدت ان از این وزیر توسط رسانه هایی که برای ایت اله رئیسی حامی رسانه ای بودند  فضا را به سمتی هدایت کرد که عبدالملکی را عزل کنند .
اما در استانها نیز عبدالملکی ها کم نیستند مدیرانی که با حمایت های ماورایی بدون آنکه کوچکترین سنخیتی با دولت رئیسی داشته باشند و زحمتی برای استقرار دولت نکشیده اند عالیترین پست ها را تصاحب کرده و کارنامه شان در این مدت چیزی نزدیک به صفر است!مدیران ارشدی که در جلسات تخصصی فقط سخنرانی فلسفی میکنند ،مدیران ارشدی که واقعا ناتوانند ،اما حامیان توانمندی دارند!
دیر نیبست رسانه های حامی دولت روش عبدالملکی را برای این مدیران استانی در پیش بگیرند !حامیان رئیسی برای تحقق این دولت هزینه شده اند ،به مردم وعده د اده اند ،مردم عمل میخواهند با سخنرانی فبسفی توسط مدیر عمرانی و میدانی وعده ها محقق نمیشود.


کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
عزل وزیر

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار