نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 27 بهمن 1399 - 12:11

نوای جنوب:🔸️۷ فوریه ۱۸۵۷ میلادی در ۱۰ کیلومتری شهر برازجان در استان بوشهر ، نبردی تاریخی بین دولت ایران و امپراطوری بریتانیا به وقوع پیوست که  دو طرف آن خود را پیروز نبرد می دانند.





نوای جنوب:

قسمت اول

🔸️۷ فوریه ۱۸۵۷ میلادی در ۱۰ کیلومتری شهر برازجان در استان بوشهر ، نبردی تاریخی بین دولت ایران و امپراطوری بریتانیا به وقوع پیوست که  دو طرف آن خود را پیروز نبرد می دانند.

🔸️ریشه درگیری به اهمیت هندوستان برمی گشت؛ این سرزمین انبار ثروت جهان بود که منابع آن برای بریتانیا بسیار مهم و حیاتی بود.

🔸️ بنابراین سران لندن در تلاش بودند تا با ایجاد مناطق حائل و روی کار آوردن حکام دست نشانده ، مانع از تهدید این مستعمره خود توسط دیگر قدرت های جهانی به خصوص روسیه تزاری شوند.

🔸️با توجه به جغرافیای مناطق غربی شبه قاره و کوهستانی بودن آن ، تنها مسیر زمینی دستیابی به هند ، از شهر هرات می گذشت ؛ فلذا انگلستان از مدت ها قبل که مترصد فرصتی بود تا هرات را از ایران جدا ساخته و حکومتی وابسته به خود را بر آن ناحیه استراتژیک مسلط سازد.

🔸️ *" دوستمحمد خان"* ( از طایفه بارکزایی ) حاکم کابل و قندهار فردی جاه طلب بود که با هماهنگی انگلستان ، هرات را در سال ۱۸۵۶ میلادی تصرف کرد و خواستار استقلال آن از ایران شد.

🔸️ناصرالدین شاه نیز بلافاصله عمویش *"سلطان مرادمیرزا حسام السلطنه"* را عازم این شهر ساخت و با تدابیر وی هرات توسط سپاه ایران فتح گردید.

🔸️ارتش انگلیس با تجربه ای که از نبرد سابق داشت به جای رویارویی در هرات ، ازطریق قوای دریایی خود به بندر بوشهر حمله و آن را تصرف کرد (  البته در نبرد ریشهر با مقاومت شدید تفنگچیان باقرخان تنگستانی تلفات سنگینی را متحمل شد ).

🔸️ژنرال *"جیمز اوترام"* فرمانده نیروهای بریتانیایی قصد داشت پیشروی به داخل نقاط مرزی ایران را ادامه دهد ولی متوجه شد ۴۰۰۰ نیروی مسلح در شیراز تحت فرماندهی *"مهرعلی خان شجاع الملک نوری"* حضور دارند بنابراین در مشورت با سایر فرماندهان انگلیسی از جمله *" ژنرال استاکر "* تصمیم گرفت تقاضای نیروی کمکی کند‌.

🔸️در همین حین شجاع الملک فرمانده لشکر فارس نیز که از مسیر فیروز آباد عزم حرکت به برازجان را داشت ، در راه با ایل خان قشقایی *" محمدقلی خان "* ملاقات کرده و از او طلب نیرو نمود.

🔸️ایلخان نیز سخاوتمندانه ۷۰۰ سوار زبده به فرماندهی *"سهراب خان قشقایی"* (فرزند مصطفی قلی خان ) را در اختیار قشون ایران قرار داد .

 🔸️لشگر فارس به فرماندهی شجاع الملک در روستای *"نی نیزک"* مستقر شد و خوانین بزرگ استان بوشهر از جمله باقر خان تنگستانی ، حسین خان دشتی و حسن خان برازجانی نیز با وی ملاقات کرده و آمادگی خود را جهت حمله به بوشهر اعلام داشتند.

🔸️لکن ضعف و انفعال شجاع الملک باعث شد زمان زیادی از  کف ایرانیان رفته و نیروهای کمکی انگلیس به بوشهر وارد شوند  و در ۱۴ بهمن ۱۲۳۵ شمسی ، با ۳۵۰۰ نیروی پیاده ، ۳۰۰ سواره و ۱۸ عراده توپ جنگی به سمت برازجان حرکت کردند.(علیرضا تقوی نیا)

ادامه دارد ...



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
علیرضا تقوی

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار