نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 05 آبان 1399 - 22:54

نوای جنوب:سخنگوی سازمان غذا و دارو گفته: در صورت واردات محموله جدید واکسن آنفولانزا و توزیع داروخانه ای، سالمندان، کودکان و بیماران صعب‌العلاج با کد ملی می‌توانند واکسن بخرند.

نوای جنوب: 35 روز از آغاز پاییز می‌گذرد و هنوز خیلی‌ها در صف خرید واکسن آنفلوآنزا به انتظار نشسته‌ اند. با اینکه سالمندان، کودکان زیر 6 سال و بیماران مبتلا به سرطان، در فهرست افراد اولویت‌ دار دریافت واکسن آنفلوآنزا بودند، اما در دومین‌ماه از پاییز، هنوز موفق به خرید واکسن نشده‌اند.

داروخانه‌ها نه موجودی واکسن آنفولانزا دارند و نه می‌دانند قرار است چه زمانی این واکسن‌ها توزیع داروخانه‌ای شود. از قیمت و نحوه فروشش هم بی‌خبرند.

این در‌حالی است که 5 روز از آبان می‌گذرد و جز گروهی از افراد اولویت اول، یعنی کارکنان سلامت، زنان باردار و بیماران خاص، کسی موفق به دریافت این واکسن نشده است. همه اینها در شرایطی است که براساس اعلام متخصصان، زمان طلایی تزریق واکسن تا نیمه آبان یعنی تا حدود 10روز دیگر است.

به نوشته همشهری، اوایل مهر بود که مسئولان سازمان غذا و دارو، دریافت‌کنندگان رایگان واکسن آنفلوآنزا را به 2 بخش اولویت اول و دوم تقسیم کردند.

قرار بود اولویت اول در خانه‌ها و مراکز بهداشت براساس پرونده‌ای که از قبل داشتند، واکسن دریافت کنند و اولویت دوم با کدملی از داروخانه‌ها واکسن را به قیمت 44 هزار تومان بخرند. اینها توضیحاتی است که حیدر محمدی، مدیر امور داروی سازمان غذا و دارو اعلام کرده بود. براساس اعلام او، سالمندان بالای 65 سال و کودکان زیر 6 سال اولویت دومند. هنوز اما افراد در اولویت دوم که این روزها رفت‌وآمد زیادی به داروخانه‌ها دارند، بلاتکلیف‌ هستند.

توزیع واکسن بین اولویت دوم در صورت ورود محموله جدید

مسئولان می‌گویند تأخیر در ورود محموله‌ها و اولویت‌بندی‌ دسترسی به واکسن به‌دلیل مشکلات تبادل ارز و تحریم‌هاست. همین هم دلیلی شد تا بسیاری از سفارش‌ها لغو و محموله‌ها با تأخیر وارد کشور شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو می‌گوید: واکسن‌های مازاد اولویت اول، به گروه‌های پرخطر دیگر، یعنی سالمندان و بیماران صعب‌العلاج از طریق زنجیره توزیع داروخانه‌‌ای داده می‌شود.

براساس اعلام چهانپور، هنوز محموله جدید وارد نشده، اما اگر وارد شد، داروخانه‌ها از طریق سامانه‌ای که به آنها معرفی می‌شود کدملی افراد را ثبت می‌کنند و واکسن می‌دهند.

این در حالی است که با گذشت 35 روز از پاییز که بسیاری از گروههای پرخطر از واکسن آنفولانزا بی بهره بوده اند، سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار کرده: وزارت بهداشت نگران شیوع آنفلوآنزا نیست؛ چراکه نیمکره‌جنوبی که پیش از ما، فصل پاییز را تجربه کردند، با مشکل شیوع آنفلوآنزا مواجه نشدند و بعید به‌نظر می‌رسد که امسال با این ویروس به‌طور گسترده مواجه شویم.

براساس اعلام او، محموله جدید با ارز نیمایی خریداری شده که قیمت واکسن را بالاتر می‌برد.



کانال خبری نوای جنوب


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار