نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 12 مرداد 1399 - 12:28

نوای جنوب: سد دالکی نقش مهمی در تامین آب مورد نیاز کشاورزان در دشتستان دارد و کشاورزان و خصوصا نخل‌داران این شهرستان چشم‌انتظار تکمیل سد و بهره‌برداری از آن هستند.

نوای جنوب:چه برای شرب باشد و چه برای کشاورزی، آب در استان بوشهر یک کالای کم‌یاب است و نیاز است که زیرساخت‌های پایدار تأمین آب در استان توسعه یابد.

کشاورزان دشتستانی با مشکلات متعددی برای تأمین آب مورد نیاز خود روبرو هستند و ساخت سد یکی از مهمترین راهکارها برای مهار روان‌آب‌هایی است که هرساله راهی دریا می‌شوند و می‌تواند نیاز کشاورزان را تأمین کند.

سد دالکی یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی استان بوشهر است که ساخت و تکمیل آن می‌تواند بخشی از نیازهای کشاورزان در شهرستان دشتستان را تأمین کند و باغاتی که از بی‌آبی در خطر نابودی هستند را نجات دهد.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به عنوان مجری طرح سد دالکی با وجود عدم تأمین اعتبارات و بودجه مورد نیاز پروژه، با جدیت و استفاده از ظرفیت‌های مختلف در حال تکمیل سد است.

نقش مهم سد دالکی در تأمین آب

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سد دالکی برای مردم شهرستان دشتستان و خصوصاً کشاورزان به عنوا ن یک مطالبه جدی مطرح است و تکمیل آن ضروری است.

ابراهیم رضایی تأمین اعتبارات مورد نیاز سد دالکی را ضروری دانست و ادامه داد: پیگیری‌های بسیار زیادی را در این راستا با وزارت نیرو، قرارگاه خاتم و مدیران حوزه آب استان بوشهر داشته‌ایم.

وی افتتاح و بهره‌برداری تونل‌های انحراف آب سد را خبری خوب برای مردم دشتستان دانست و اضافه کرد: امیدواریم شاهد تکمیل و بهره‌برداری از سد در سریع‌ترین زمان باشیم.

کار بزرگی در سد دالکی انجام شده است

عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر صبح سه‌شنبه در آئین افتتاح پروژه تونل انحرافی سد دالکی اظهار داشت: با وجود تحریم‌های و فشارهای مالی اما چرخ توسعه کشور متوقف نشده و یکی از نمونه‌های بارز این امر، اجرای پروژه سد دالکی است.

وی با قدردانی از مسئولان قرارگاه خاتم الانبیا در اجرای پروژه سد دالکی گفت: آغاز عملیات اجرایی سد دالکی در زمان شروع تحریم‌ها بود و انتظار تسریع در اجرای پروژه را نداشتیم اما امروز شاهد این هستم کار بزرگی در سد دالکی اتفاق افتاده است که تونل‌های انحرافی سد به بهره برداری رسیده که این کار نقش مهمی در روند اجرای پروژه سد دالکی دارد.

استاندار بوشهر افزود: تکمیل پروژه سد دالکی نقش مهمی در توسعه و آبادانی ۱۴ هزار هکتار نخیلات استان دارد.

وی تصریح کرد: امروز کار بزرگی در سد دالکی انجام شده و اساسی‌ترین کار برای پروژه سد دالکی ساخت تونل‌ها است و با این کار روند اجرایی پروژه تسریع می‌شود.

تسریع در اجرای پروژه سد دالکی

گراوند افزود: در سفر رئیس جمهور به استان ۸۰ میلیارد تومان برای سد دالکی مصوب شد هر چند اجرای سد نیازمند اعتبارات بیشتری است و امیدواریم با حمایت سازمان برنامه و بودجه و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بتوانیم شاهد این باشیم که سد دالکی به مرحله آبگیری برسد.

استاندار بوشهر با تاکید بر تسریع در اجرای پروژه سد دالکی اضافه کرد: برای افتتاح بخش تونل‌های انحرافی سد دالکی ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شد.

آغاز عملیات ساخت فرازبند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر صبح یکشنبه در حاشیه افتتاح تونل انحرافی سد دالکی اظهار داشت: سد دالکی یکی از مهمترین سازه‌های آبی استان بوشهر است که عملیات اجرایی آن با جدیت ادامه دارد.

وی به افتتاح تونل‌های انحرافی و آغاز عملیات خاکبرداری فرازبند سد اشاره کرد و افزود: برای آغاز ساخت فراز بند سد نیاز بود که تونل‌های انحرافی افتتاح و وارد مدار بهره‌برداری شود.

علی محمدی هدف از ساخت تونل‌های انحرافی را هدایت آب به تونل‌ها و فراهم سازی بستر مناسب برای شروع عملیات خاکریزی فرازبند و بدنه سد دانست و اضافه کرد: عملیات ساخت فرازبند به ارتفاع ۶۰ متر آغاز شده است.

وی با بیان اینکه بدون افتتاح تونل انحرافی امکان اجرای عملیات خاکبرداری و خاکریزی بدنه اصلی سد ممکن نیست، ادامه داد: ۳۵۰ هزار متر مکعب حفاری و خاکبرداری و بیش از ۵۴ هزار مترمکعب بتن‌ریزی در ساخت تونل‌های انحرافی انجام شده است.

تکمیل سد نیازمند تأمین اعتبار

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار پروژه سد دالکی با ۵۵۰ نیرو و ۲۰۰ دستگاه تجهیزات مورد نیاز در حال اجرای این پروژه است.

مدیر عامل هلدینگ تخصصی نیرو قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا نیز گفت: برای اجرای عملیات تونل‌های انحراف آب سد دالکی ۸۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

محمد رستمی با اشاره به تأمین آب مورد نیاز دو میلیون اصله نخل استان با ساخت سد دالکی خاطرنشان کرد: سد دالکی از نوع خاکی با حجم مخزن ۲۷۰ میلیون متر مکعب است.

وی افزود: از اهداف ساخت سد می‌توان به تنظیم کنترل جریان رودخانه دالکی به منظور جلوگیری از هدر رفت سیلاب‌ها و کاهش خسارت‌های ناشی از آن، اشتغال زایی، بهبود کشاورزی و امکان تولید ۲۴ مگاوات انرژی برق آبی اشاره کرد.

مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیرو قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تصریح کرد: برای ساخت کامل سد نیاز به هزار میلیارد تومان نقدینگی است که تا پایان سال ۱۴۰۰ امکان بهره برداری آن وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: تکمیل این سد نیاز به تأمین نقدینگی دارد و در قرارداد اول که شامل ساخت تونل‌ها بود تأمین مالی توسط قرارگاه خاتم الانبیا انجام شد و قرارگاه به تعهد خود که ۷۱ میلیارد تومان بود عمل کرد.

سد دالکی با ارتفاع ۱۰۶ متر، طول تاج هزار و ۱۷۶ متر، عرض تاج ۱۰ متر و حجم مفید مخزن به ظرفیت ۲۷۰ میلیون مترمکعب یکی از مهمترین سازه‌های آبی استان است.

حجم تنظیمی آب این سد ۴۳۵ میلیون مترمکعب در سال است که حجم پیشنهادی برای شرب و صنعت ۲۰ میلیون مترمکعب در سال، کشاورزی ۳۲۶ میلیون مترمکعب در سال و زیست‌محیطی ۸۹ میلیون مترمکعب در سال است.

تأمین آب مطمئن هشت هزار و ۵۰۰ هکتار نخلستان‌های شبکه آبیاری دالکی و تأمین آب مورد نیاز ۷۵۰ هکتار نخلستان‌های ایستگاه پمپاژ وحدتیه از اهداف مهم این طرح است.

این سد آب هزار و ۷۰۰ هکتار از نخلستان‌های حاشیه شرقی رودخانه دالکی و دو هزار هکتار اراضی زراعی پمپاژ دهقاید را تأمین می‌کند.

تأمین نیاز زیست‌محیطی تالاب حله، جبران کمبود آب شرب شهرستان دشتستان، کنترل سیلاب‌های مخرب حوضه حله و جلوگیری از بروز خسارت مالی و جانی به مناطق پایین دست، توسعه گردشگری و… از جمله اهداف تبعی این طرح محسوب می‌شود.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
سد دالکی

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار