نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 02 تير 1399 - 11:49

نوای جنوب: یکی از مواردی که در علوم تغذیه‌ سراسر جهان در تغذیه مردان مورد توجه قرار می‌گیرد، اصول تغذیه مردانه بعد از ۵۰ سالگی است.

نوای جنوب:؛ دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان این مساله گفت: در سن ۵۰ سالگی مردان با کاهش متابولیسم، کاهش فعالیت فیزیکی و مقاومت بیشتر به انسولین مواجه هستند، از این رو اگر عادت داشتند در وعده صبحانه یک تکه کیک، شیرینی یا کلوچه همراه چای مصرف کنند،‌ باید بدانند این کار بعد از ۵۰ سالگی اصلا برایشان مجاز نیست.
وی افزود: در این سن و چنین عادتی می‌تواند علاوه بر ایجاد خطر افزایش وزن، احتمال ابتلا به بیماری دیابت نوع۲ را هم در شما بالا ببرد بنابراین به‌جای این کار بهتر است مقداری شیر با غلات صبحانه یا یک عدد تخم‌مرغ آبپز یا حتی یک لقمه نان و پنیر همراه با یک نوع مغز یا دانه خام مصرف کنند. این کار به پیشگیری از تحلیل عضلانی ناشی از افزایش سن هم کمک می‌کند.

این متخص صتغذیه با بیان اینکه در این سنین باید مصرف گوشت‌ قرمز بسیار محدود شود، گفت: اگر تا امروز هفته‌ای ۲ یا ۳ وعده گوشت قرمز مصرف می‌شده، بهتر است پس از ۵۰ سالگی این میزان مصرف به یک بار در هفته محدود شود، زیرا چربی‌های اشباع موجود در گوشت قرمز به‌دلیل اُفت متابولیسم بعد از ۵۰ سالگی می‌توانند با سرعت بیشتری زمینه ابتلا به گرفتگی عروق و سکته‌های قلبی را فراهم کنند. در عوض بهتر است به‌جای گوشت قرمز، حجم بیشتری از ماهی‌ها یا گوشت سینه ماکیان را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

دکتر وفا همچنین تاکید کرد: از آنجایی که خطر ابتلا به سرطان‌های گوارشی (خصوصا سرطان روده بزرگ) همراه با افزایش سن بیشتر می‌شود به تمامی آقایان توصیه می‌شود بعد از ۵۰ سالگی مصرف انواع فرآورده‌های گوشتی (سوسیس، کالباس، همبرگر، ناگت و...) را به ۲ یا ۳ بار در طول سال محدود کنند و همین میزان مصرف محدودشده را نیز همراه با سبزی‌های فراوان و آب‌میوه‌های طبیعی مصرف کنند.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در نهایت خاطرنشان کرد: بعد از ۵۰ سالگی به‌دلیل افزایش خطر ابتلا به کلسترول، فشارخون و بیماری‌های قلبی، بهتر است مصرف چربی‌های ترانس و اشباع در رژیم روزانه مردان تا حد چشمگیری کاهش پیدا کند و به‌جای آن از چربی‌های مفید استفاده شود. براساس این جایگزینی باید لبنیات پرچرب، انواع پنیرهای فراوری‌شده (چدار، موزارلا، پارمسان و...)، کره، روغن حیوانی، فست‌فودها و... جای خود را برای همیشه به روغن زیتون، روغن‌های گیاهی، لبنیات بدون چربی و مغزدانه‌های خام بدهند.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
غذا

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار