نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 25 مهر 1402 - 13:08

نوای جنوب:این روزها تعداد مبتلایان به بیماری های تنفسی و ویروسی مشابه سرماخوردگی و از همه مهم تر آنفلوآنزا در بوشهر افزایش یافته و این وضعیت باعث بالا رفتن تعداد مراجعان به پزشکان و درمانگاههای سطح استان شده است





نوای جنوب:این روزها تعداد مبتلایان به بیماری های تنفسی و ویروسی مشابه سرماخوردگی و از همه مهم تر آنفلوآنزا در بوشهر افزایش یافته و این وضعیت باعث بالا رفتن تعداد مراجعان به پزشکان و درمانگاههای سطح استان شده استبا توجه به علائم شبیه به هم سرماخوردگی، کرونا و آنفلوآنزا تشخیص آنها از هم در حالت معمول و بدون انجام آزمایش سخت است، به همین دلیل بسیاری از افراد با وجود داشتن علایمی از جمله سرفه، آب ریزش بینی و عطسه سر کار و یا کلاس درس حاضر می شوند و چون از نظر خودشان دچار یک سرماخوردگی ساده شده اند اصول را رعایت نمی کنند.

این وضعیت به نحوی است که آنها ماسک نمی زنند و از آن جا که خود و یا مدیران شان هم در مراحل اول بیماری نیازی به گرفتن استعلاجی نمی بینند باعث انتشار ویروس در فضا و انتقال به سایر افراد و همکاران می شوند. در این خصوص وقتی متوجه وخامت اوضاع و علایمی از جمله بدن درد شدید و تب می شوند که دیگر کار از کار گذشته و حتی یکی دو نفر را مبتلا کرده اند.

این بی توجهی ها به رعایت اصول بهداشتی در حالی به وضوح در اماکن مختلف دیده و شنیده می شود که مدت زیادی از مهار کرونا در کشور و از جمله استان نگذشته است.

اگر چه غالب بیماران بیماری های ویروسی شایع فعلی به آنفلوآنزا مبتلا هستند اما انتظار می رود با پشت سر گذاشتن پاندمی كرونا فرهنگ ضرورت رعایت اصول برای مردم بسیار بیشتر از سالهای قبل جا افتاده باشد.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می گوید: بی توجهی به رعایت اصول پیشگیرانه می تواند باعث درگیری بیشتری از مردم با ویروس های تنفسی شایع شود.

دکتر قاسم برجویی فرد اضافه می کند: طی سالهای قبل از کرونا از نیمه دوم مهرماه تا دی ماه با شیوع آنفلوآنزا در استان مواجه بودیم و امسال هم چنین پیش بینی ای داریم.

برجویی فرد اضافه می کند: البته امسال بین موارد ابتلا ویروس هایی که سرماخوردگی ایجاد می کنند از جمله آنفلوانزای A و B شیوع بیشتری نسبت به سال های قبل دارد و به همین دلیل لازم است بیش از حالت عادی باز هم رعایت موارد پیشگیرانه را نماییم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به هم استانی ها توصیه کرد: تا جایی که امکان دارد در تجمعات کمتر حضور پیدا کنند و در صورت ضرورت حضور در اماکن سربسته از ماسک استفاده نمایند. همچنین در نظر گرفتن تهویه مناسب برای اماکن سربسته و شستن دستها به طرز صحیح و با آب و صابون به خصوص در حال حاضر که فصل مدارس است باید بیش از پیش رعایت گردد.

وی در پاسخ به این که آیا با توجه به شرایط فعلی افزایش بیماریهای تنفسی و آنفلوآنزا، نیازی به در نظر گرفتن دورکاری برای کارمندان به این دلیل هست یا نه؟ نیز می گوید: در این شرایط به دورکاری نیاز نیست، اما افراد باید اصول را رعایت نمایند و از دست دادن و روبوسی بپرهیزند و در صورت بروز بیماری استعلاجی بگیرند.

برجویی فرد مدت زمان مورد نیاز و مهم رعایت اصول به منظور عدم انتقال بیماری به دیگران را ۳ تا ۵ داند و اضافه می کند: البته این موضوع بستگی به وخامت حال بیمار هم دارد و بر آن اساس ممکن است به زمان بیشتری نیاز باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در خصوص زمان مراجعه به پزشک برای افراد دارای علائم نیز می گوید تا زمانی که علائم در حد آب ریزش بینی مختصر، گلو درد و سرفه ها و عطسه تک تک است نیازی به مراجعه نمی باشد اما زمانی که بیمار تب، بدن درد و کوفتگی و ضعف بیشتری همراه با گلو درد و لرز دارد باید به پزشک مراجعه نماید.

برجویی فرد ادامه داد: هر چند دانشگاه علوم پزشکی آمادگی لازم را برای سرویس دهی های سرپایی و بستری دارد، اما از مردم هم انتظار می رود با رعایت بیشتر اصول در این حیطه کمک کنند.

وی در خصوص ضرورت تزریق واکسن آنفلوآنزا نیز تصریح می کند: در مورد افراد عادی اختیاری است و البته توصیه می شود که آن را تزریق کنند؛ اما در مورد افراد دچار بیماریهای زمینه ای مانند بیماران قلبی و ریوی و مردم بالای ۵۰ سال و کودکان زیر دو سال تاکید بیشتری است که این واکسن را که در داروخانه ها موجود است تهیه کنند.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
سرما خوردگی

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار