- عکس/ نوشآفرینِ ۱۸ ساله کنار بهروز وثوقی در سال ۱۳۵۳
- عکس/ بهنوش طباطبایی روز مادر را با خانواده جشن گرفت
- اسکیباز پناهنده ایرانی به کشور بازگشت+عکس
- عکس/ زوج تازه سینمای ایران با یک استایل پاییزی متفاوت
- تصاویر/سفر آفریقایی نرگس محمدی و الیکا عبدالرزاقی وایرال شد!
- تصاویر خودروی ضد انفجار روسی در سیستان و بلوچستان
- جدیدترین تصویر از سحر دولتشاهی بعد از حواشی اخیر
- عکس/ دوچرخهسواری بازیگر ۷۸ ساله سینمای ایران
- عکس/ آیشواریای در کنار خانواده باچان
- عکس یادگاری «سحر قریشی» در حرم امام رضا
نوای جنوب:شمارش معکوس برای باز شدن قفل واردات خودرو آغاز شده است، با این حال سوال اساسی این است که کلید واردات به چه کسی سپرده خواهد شد؟
نوای جنوب:نمایندگیهای رسمی پیشین، گری مارکتها (واردکنندگان متفرقه)، خودروسازان یا تولیدکنندگان قطعات و کالاهای مرتبط با صنایع نیرو محرکه، از جمله بازیگران پیشین و جدیدالورود خودرو به کشور هستند و مشخص نیست که در سال ۱۴۰۱ کلید واردات به دست کدامیک از این بازیگران باز شود. از دهه ۸۰ تاکنون ورود خودرو به کشور تابع مقررات و دستورالعملهای وزارت صمت بوده است بهطوری که در مقاطعی نمایندگیهای رسمی در کنار گریمارکتها (واردکنندگان متفرقه) و خودروسازان نسبت به ورود خودروهای خارجی به کشور اقدام میکردند و در سالهایی نیز نمایندگیها بهطور انحصاری یکهتاز بازار وارداتیها بودند. حالا اما صحبت از بازیگرانی همچون صادرکنندگان خودرو، قطعه و کالاهای مرتبط با صنایع نیرومحرکه است. بازیگرانی که ممکن است جایگزین نمایندگیهای رسمی در بازار خودرو باشند.
به گزارش«خلیج فارس» به نقل از دنیای اقتصاد، در هر حال سپردن کلید واردات به هریک از بازیگران، همراه با معایب و مزیتهایی است که در ادامه گزارش به آنها خواهیم پرداخت. اما در حالی تصور بر این است که سال آینده بهطور قطعی واردات خودرو آزاد خواهد شد که هنوز سازوکار یا دستورالعملی برای چگونگی ورود خودرو به کشور مشخص نشده است. با این شرایط اما دولت و مجلس به صورت جدی به دنبال واردات خودرو به کشور هستند حال آنکه نهادهایی مانند شورای نگهبان و هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام موضع دیگری دارند و مشخص نیست که در نهایت آنها با دولت و مجلس همراه میشوند یا نه، اما با فرض همراهی شورای نگهبان و هیات عالی نظارت قرار است از چه مسیری خودروهای وارداتی امکان ورود به بازار را پیدا کنند؟ دولت سیزدهم برای ورود خودرو به کشور چه مسیرهایی را میتواند مدنظر قرار دهد؟ همانطور که عنوان شد سه مسیر تجربه شده و یک مسیر جدید هماکنون موردتوجه سیاستگذار قرار گرفته است.
مسیر اول همان سپردن واردات به نمایندگیهای رسمی است که به ارائه خدمات پس از فروش نیز میپردازند. برخی از این شرکتها مجوز نمایندگی از برندهای بینالمللی را داشتند و با ایجاد مراکز تعمیرگاهی، خدمات پس از فروش را طبق استانداردهای شرکت مادر انجام میدادند. در قانون و آییننامه حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو مصوب سال۸۶ مجلس شورای اسلامی نیز یکی از الزامات واردات خودرو، ارائه خدمات پس از فروش و فروش است. در واقع واگذاری واردات به نمایندگیهای رسمی به نوعی ورود خودروهای خارجی به کشور را ساماندهی میکرد. هرچند ایده سیاستگذار وقت برای سپردن واردات به نمایندگیهای رسمی قابل دفاع است اما نباید از نظر دور داشت که ورود خودرو تنها به وسیله شرکتهای نمایندگی به آن معنا بود که بازار خودروهای وارداتی به صورت انحصاری در اختیار این شرکتها قرار میگرفت. بر این اساس به دلیل نبود رقابت در بازار وارداتیها برخی از نمایندگیها محصولات خود را با قیمتهای بالایی به فروش میرساندند.
اما مسیر دومی که میتواند مدنظر دولت سیزدهم برای از سرگیری واردات خودرو به کشور باشد، ورود خودرو توسط شرکتهای نمایندگی و همچنین شرکتهای گریمارکت (شرکتهای غیرنمایندگی) است. این مسیر همیشه با چالشهایی همراه بوده است. با ورود گریمارکتها به بازار در حالی که دیگر خبری از انحصار در ورود خودرو به کشور نبود اما بحث خدمات پس از فروش در مورد خودروهایی که توسط شرکتهای گریمارکت وارد شده بود به نوعی حلقه مفقوده این مساله بود. گریمارکتها گارانتی و خدمات پس از فروشی برای خودروهایی که وارد میکردند، نداشتند. این مساله برای مصرفکنندگان تبدیل به چالشی شده بود و آنها در زمانی که نیاز به دریافت خدمات داشتند نمیدانستند که باید به کجا مراجعه کنند. بنابراین این دو مسیر تا پیش از ممنوعیت واردات خودرو در تیر ماه ۹۷ امتحان خود را پس داده بود.
اما از زمان ممنوعیت ورود خودرو به کشور و تشکیل مجلس یازدهم، نمایندگان تلاش کردند تا به نوعی قفل واردات خودرو به کشور را بشکنند. هنگامی که هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام با مصوبه مجلس در شهریورماه سالجاری برای واردات خودرو مخالفت کرد نمایندگان بیکار ننشسته و در آبان ماه سالجاری طرح دیگری را برای واردات خودرو مصوب کردند. آنها در طرح جدید خود به دنبال این بودند تا با گره زدن واردات خودرو به صادرات خودرو و قطعه، دل اعضای هیات عالی نظارت را به دست بیاورند. اما این ایده نیز نتوانست تغییری در نظر اعضای هیات عالی نظارت ایجاد کند. حال که بحث واردات خودرو به نوعی داغ شده است، این مسیر را نیز میتوان به عنوان سومین مسیر پیش رو برای واردات خودرو مورد توجه قرار داد.
گره زدن واردات خودرو به صادرات خودرو و قطعه سبب میشود تا دیگر بحث چالش ارزی برای واردات خودرو به کشور بهانهای نباشد تا منتقدان واردات با دست آویز قرار دادن آن، جلوی ورود خودرو به کشور را بگیرند. البته این مسیر نیز مانند بحث واردات خودرو به کشور از مسیر شرکتهای نمایندگی، موافقان و مخالفانی همراه خود دارد. کارشناسان معتقدند گره زدن واردات به صادرات خودرو و قطعه باعث میشود علاوه بر افزایش کیفیت خودروها و قطعات تولید داخل، معبری برای حضور زنجیره خودروسازی در بازار جهانی باز شود. آنها تاکید میکنند زنجیره خودروسازی دیر یا زود باید به سمت بازارهای جهانی حرکت کنند، بنابراین بهتر است این اتفاق با اعطای مشوق واردات خودرو به کشور همراه باشد تا فعالان حاضر در این زنجیره هر چه سریعتر محصولات خود را به بازارهای بینالمللی صادر کنند. مسیر چهارم نیز که این روزها زیاد در مورد آن سخن گفته میشود، سپردن واردات خودرو به شرکتهای خودروساز است.
طرفداران این طرح معتقدند اگر واردات خودرو را به خودروسازان بسپاریم چنانچه تحریمها لغو شود این امکان برای خودروسازان وجود دارد تا با همکاری برندهای بینالمللی خودروساز، محصولاتی که پیشتر به کشور وارد کرده بودند را در داخل تولید کنند. به اعتقاد طراحان این مسیر این مساله چند حُسن دارد؛ اول اینکه خودورسازان از منافع حاصل از واردات خودرو به کشور بهرهمند میشوند و میتوانند به نوعی از سود حاصل از واردات، منابع مالی خود را تجهیز کنند. با توجه به اینکه شرکتهای خودروساز دارای شبکه گسترده در زمینه خدمات پس از فروش هستند، دیگر نیازی نیست نگران خدماتدهی به خودروهای وارداتی به کشور باشیم. بحث تولید خودروهای وارداتی به عنوان محصولات جدید در سبد محصولاتی شرکتهای خودروساز نیز میتواند به یکی از برنامههای میانمدت در صورت بر طرف شدن تحریمها تبدیل شود. اما واگذاری واردات به شرکتهای خودروساز باز هم بحث انحصار را در این زمینه داغ میکند. مساله دیگری که میتواند به عنوان پاشنه آشیل واگذاری ورود خودرو به شرکتهای خودروساز مدنظر قرار گیرد بحث تامین ارز توسط شرکتهای خودروساز است. در حالی این چهار مسیر در دسترس دولت سیزدهم است که شاید سیاستگذار کلان ایده دیگری برای واردات خودرو در سر داشته باشد اما هنوز از آن رونمایی نکرده است.
اولویت با صادرکنندگان است؟
همانطور که عنوان شد از سرگیری واردات خودرو بیش از هر زمان دیگری در سه سال گذشته محتمل به نظر میسد، با این حال این سوال مطرح است که مجری ورود خودرو به کشور چه گروهی خواهد بود؟ به عبارت دیگر اگر سیاستگذار خود ایدهای برای از سرگیری واردات خودرو به کشور نداشته باشد و قرار باشد از چهار مسیر یاد شده یکی را انتخاب کند، آن مسیر کدام است؟ با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و مشخص نبودن نتایج مذاکرات وین با فرض تداوم تحریمها از یک طرف و اصرار سیاستگذار به واردات خودرو به منظور ایجاد فضای رقابتی در بازار از طرف دیگر به نظر میرسد بحث تامین ارز برای واردات خودرو، جدیترین چالش در این ارتباط باشد.
ممنوعیت واردات خودرو به کشور در سال ۹۷ نه به دلیل حمایت از تولید داخل که به دلیل مدیریت منابع ارزی کشور اتفاق افتاد بنابراین حال که هنوز بحث تحریمها تعیینتکلیف نشده، دولت همچنان باید سیاست مدیریت منابع ارزی خود را حفظ کند. حفظ سیاست مدیریت منابع ارزی به نوعی با بحث ورود خودرو به کشور در تعارض است بنابراین در این شرایط مسیر واردات خودرو در قبال صادرات خودرو و قطعه میتواند مسیر میانه برای حفظ سیاست مدیریت ارزی کشور و واردات خودرو به صورت توامان باشد. گره زدن واردات به صادرات خودرو و قطعه به نوعی باعث میشود که واردات مدیریت شده نیز رقم بخورد، زیرا واردات خودرو به میزانی اتفاق میافتد که ارز حاصل از صادرات اجازه میدهد.
بحث واردات مدیریت شده یکی از دغدغههای اصلی این مساله است که از مسیر مرتفع میشود. آنچه سبب میشود تا گره زدن واردات خودرو به صادرات قطعه و خودرو بیش از مسیرهای دیگر شانس این را داشته باشد تا توسط سیاستگذار انتخاب شود، تحریک زنجیره خودروسازی کشور به صادرات است. خودروسازان و قطعهسازان بیش از آنکه به فکر صادرات محصولات تولیدی خود باشند تمرکز خود را روی بازار داخل قرار دادهاند. تمرکز زنجیره خودروسازی روی بازار داخل در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند دیر یا زود ظرفیت بازار داخل اشباع شده و شرکتهای فعال برای تداوم حیات خود چارهای ندارند جز اینکه به سمت بازارهای صادراتی حرکت کنند. در این شرایط تشویق شرکتهای خودروساز و قطعهساز برای صادرات محصولات خود و دریافت مجوز واردات خودرو کمک میکند تا آنها انگیزه لازم را برای حضور هرچه پررنگتر در بازارهای بینالمللی پیدا کنند و سهمی از بازار بینالمللی را در اختیار گیرند. بنابراین با توجه به شرایط موجود به نظر میرسد که شانس خودروسازان، قطعهسازان و صادرکنندگان کالا و خدمات نیرومحرکه برای به دست گرفتن کلید واردات بیش از گروههای دیگر باشد.
الزامات تحقق واردات در ازای صادرات
حال که به نظر میرسد از میان چهار مسیر موجود، مسیر واردات خودرو در ازای صادرات قطعه و خودرو از شانس بیشتری برخوردار باشد این مسیر برای اینکه محقق شود نیازمند ملزوماتی است. چنانچه واردات خودرو از این مسیر مدنظر باشد بنابراین باید اتفاقات مثبتی در وین رخ دهد و بند تحریمها از پای زنجیره خودروسازی کشور باز شود.
بنبست احتمالی مذاکرات برای احیای توافقنامه برجام سبب میشود تا سایه تحریمها روی سر خودروسازی کشور سنگینی کند، بنابراین این مساله راه واردات خودرو از مسیر صادرات قطعه و خودرو را ناهموار میکند. اگر دولت بخواهد این مسیر را انتخاب کند بیش از عملیاتی کردن آن باید نتایج مذاکرات وین تعیینتکلیف شده باشد. چنانچه مذاکرات به نتیجه مطلوب نرسد، این ایده روی کاغذ باقی خواهد ماند و امکان تحقق ندارد. اما اگر تحریمها برداشته شود میتوان امیدوار بود که این مسیر منجر به واردات خودرو به کشور شود بدون آنکه احتیاج باشد دولت منابع ارزی خود را مدیریت کند. اما این همه ماجرا نیست و در کنار کنار رفتن ابرهای تیره تحریم، باید اتفاقی نیز در درون شرکتهای خودروساز و قطعهساز بیفتد تا آنها بتوانند در بازارهای بینالمللی حضور داشته باشند. اما این اتفاق چه میتواند باشد؟ زنجیره خودروسازی طی دوران حیات خود همواره نگاه به داخل داشته و چندان راغب نبوده که محصولات خود را به بازارهای بینالمللی صادر کند. نگاه به داخل زنجیره خودروسازی به چند دلیل اتفاق افتاده است؛ دلیل اول اینکه خودروسازان و قطعهسازان نتوانستند محصولاتی در کلاس جهانی تولید کنند به دیگر سخن کیفیت محصولات تولید آنها به گونهای بود که نمیتوانست استاندارهای لازم را در بازارهای بینالمللی پاس کند.
عدمکیفیت مطلوب محصولات تولیدی زنجیره خودروسازی خود دلیل دوم را شکل میدهد. دلیل دوم آن است که بازار خودروی کشور با توجه به سیاستهای اتخاذ شده به نوعی در انحصار دو خودروساز بزرگ کشور بوده است. بازار انحصاری سبب شده تا خودروسازان بتوانند برای محصولات تولیدی خود با هر کیفیتی مشتری پیدا کنند. در این شرایط توجه به مسائل کیفی برای زنجیره خودروسازی محلی از اعراب نداشت. دلیل دیگر در این ارتباط ناتوانی آنها در تامین نیازهای بازار داخل بود. ظرفیت واقعی زنجیره خودروسازی همواره کمتر از نیاز بازار بود بنابراین فعالان حاضر در این زنجیره دلیلی نمیدیدند تا برای حضور در بازارهای بینالمللی تقلا کنند. چنانچه قرار باشد زنجیره خودروسازی، واردات خودرو را از مسیر صادرات محقق کنند باید دو اتفاق یاد شده یعنی حذف تحریمها و رشد کیفیت محصولات تولیدی به منظور حضور در بازارهای صادراتی عملیاتی شود.
اخبار استان بوشهر
- بازید نماینده مردم جنوب استان و رییس کمیسیون انرژی مجلس از گروه های عملیاتی برق +تصویر
- :ادامه آمادگی و خدماترسانی شهرداری دیر در پی بارش های اخیر
- پیام شهرداری وحدتیه بمناسبت روز حمل و نقل
- بازدید میدانی نماینده مجلس و دیگر مسئولین از شهر وحدتیه
- بازدید دکتر احمدی نماینده جنوب استان از مزارع آبدان؛+تصویر
- شهردار بیدخون::شهرداری بیدخون در پی هشدار قرمز هواشناسی در آمادهباش کامل است
- با توجه به هشدار سیل،مدیریت شهری از مسیلها و کانالهای اصلی شهر بازدید کرد.+تصویر
- پیامهای هشدار سیل نوسط شهرداری بیدخون+تصاویر
- تلاش،فعالیت و سازندگی شبانه روزی محور شهرداری بندر دیر+تصاویر
- شهرداری بندر دیر ،بهسازی آسفالت خیابان ورزش با بتنریزی توسط واحد خدمات شهری
- شهردار بیدخون:۴۵ هزار متر مربع از معابر شهر بيدخون آسفالت شده است.
- یک دستگاه خودرو اتش نشانی توسط شهردار و شورای شهر تقدیم مردم بیدخون+تصویر
- تلاش ستودنی کارکنان شهرداری و اتش نشانی وحدتیه در بارندگی اخیر+تصویر
- تصاویر/ باران پاییزی در بوشهر
- واژگونی کامیون گوجه فرنگی در دشتستان + عکس
- شهرداری بندر دیر سرآمد خدمت رسانی+تصاویر
- آیین بزرگداشت شهید احمدخان تنگستانی برگزار شد
- چالش قیمت های لحظه ای و ثابت ماندن رقم کالابرگ الکترونیکی قیمتها میتازد، کالابرگ میبازد
- بارش ها در استان بوشهر ادامه دارد
- امام جمعه بوشهر: گرانیها نگرانکننده است
- استان بوشهری ها لقب آرام ترین مردمان کشور
- پیام شهرداری وحدتیه بمناسبت روز حسابدار
- برگزاری مسابقات تنیس روی میزی حوزه نجف اشرف به میزبانی پایگاه مقاومت شهدای بسیج به مناسبت هفته بسیج +تصاویر
- تلاشهای قابل تقدیر شهرداری بندر دیر در عمران و سازندگی +تصاویر
- لایروبی کانالها و رودخانه های فصلی توسط شهرداری و حدتیه+تصاویر
- دکتر موسی احمدی صدای گوجهکاران استان بوشهر در پایتخت+تصاویر
- پیام شورا و شهرداری در جنوب استان به دکتر موسی احمدی نماینده پرتلاش مردم
- :دکتر احمدی خبر داد: چراغ قرمز کمیسیون انرژی مجلس به مصوبه بنزینی دولت
- :با پیگیری نماینده جنوب استان بوشهر در مجلس؛ آکادمی استقلال در بندر کنگان با حضور مسئولان و هواداران افتتاح شد+تصویر
- شهرداری بندر دیر،تلاش و کوشش برای عمران و سازندگی+گزارش تصویری
- آئین افتتاح ساختمان پایگاه محله ای بسیج شهید رجایی شهر وحدتیه+تصاویر
- شهرداری وحدتیه روز نیروی دریایی را تبریک گفت
- :فراخوان طراحی المان میدان غدیر شهرداری بندر دیر
- عزم جدی شهرداری بندر دیر در مدیریت پسماند
- دستگیری دو دندانپزشک جعلی در کنگان
- گروگانگیری دختر بوشهری برای اخاذی میلیاردی + عکس
- پیام شهردار و رئیس شورای شهر بندر دیر بمناسبت هفته بسیج
- پیام شهرداری وحدتیه بمناسبت هفته بسیج+تصویر
- آئین سوگواری، استقبال و زیارت شهید خوشنام در مسجد سیدالشهدای شهر وحدتیه +تصاویر
- ۱۰ مصدوم در دو تصادف محور «دالکی- کنار تخته»
- بوشهر و بیشترین قاچاق سوخت
- میز خدمت بسیج حقوقدانان در مسجد (امام هادی ع)برازجان+تصاویر
- دانشجویان بوشهری به «شهر دانشجو» بپیوندند
- برگزیدگان جشنواره سی و هفتم تئاتر استانی بوشهر + اسامی
- هشدار پلیس فتای بوشهر درباره کلاهبرداریهای «بلک فرایدی»
- امام جمعه بوشهر: تکمیل طرحهای آبرسانی تسریع شود
- فرمانده سپاه بوشهر: بسیج آماده همکاری کامل با دولت است
- اطلاعیه شهرداری بندر دیر+تصویر
- اطلاعیه مراسم در شهر وحدتیه+تصویر
- برداشت میگوی پرورشی با استفاده از روش جدید در بوشهر
اخبار استان فارس
- آخرین وضعیت پرونده دختری که در شیراز ناپدید شد
- امامجمعه شیراز: زمان شاه، مردم در فقر و فلاکت بودند
- ماجرای اختلاس نجومی یک کارمند بانک در فارس
- خرس قهوهای سیوند فارس تلف شد + عکس
- عکس/ حرکت یک کافه در شیراز جلب توجه کرد
- خواستگار قلابی در شیراز دستگیر شد
- اجرای دقیق برنامههای مدیریت بار در شیراز برای حفظ پایداری شبکه برق
- موکب احمد بن موسی (ع) شیراز عازم مرز شلمچه شد
- جزئیات جدید از پرونده دختری که در شیراز گم شد
- واژگونی اتوبوس مشهد به شیراز در تفت+تصاویر
- عکس جالب از شمایل متفاوت یک بانک در شیراز
- تصویر متفاوت از بازیگر سریال مختار در شیراز
- تصاویر/ شیراز، سرشار از عطر شکوفههای بهار نارنج
- رفتار زشت یک گردشگر در تخت جمشید، صدای مردم را در آورد!
- ترافیک شدید پس از انسداد مسیر کمربندی و شهرک صنعتی شیراز
- خودکشی قاتل سریالی پس از ۶ قتل در شیراز و اصفهان
- انبارهای احتکار سیبزمینی در شیراز کشف شد!
- تصاویر/ پخت ۲۰ تن شله زرد نذری در شیراز
- امام جمعه شیراز: اگر دوست ترامپ باشیم خجالت دارد
- تصاویر/ زیباییهای رنگارنگ مسجد نصیرالملک شیراز
- گنگستر کازرون، انتقام پدرش را پس از ۲۰ سال گرفت!
- اهالی هنر قطعهبندیهای سیاسی را دنبال نمیکنند
- شیراز؛ حادثه عجیب در کارگاه ساختمانی ۲ کشته برجاگذاشت
- انتصاب نخستین فرماندار زن در استان فارس + عکس
- هلاکت مردی که به مردم تیراندازی و نارنجک پرتاب کرد
اخبار ورزشی
- گروه ایران در جام جهانی مشخص شد
- جدل طارمی و قلعهنویی به رختکن کشیده شد
- دلال معروف فوتبال بوشهر محروم شد
- دعوای هواداران استقلال و پرسپولیس بر سر خامس رودریگز!+عکس
- شایعات جنجالی در اطراف افشین پیروانی
- دستمزد سرمربی جدید پرسپولیس؛ ماهی ۲۳ میلیارد تومان!
- صدر جدول آبی شد| پیروزی شیرین استقلال برابر فجر سپاسی
- درخشش تیم هندبال دیان برازجان در مسابقات+تصویر
- خیبر ۲ - پرسپولیس ۱/ پایان شکستناپذیری پرسپولیس
- آفتاب در آسمان استقلال طلوع کرد
- مرد سال فوتبال آسیا معرفی شد+عکس
- تراکتور ۰ - استقلال ۱/ انتقام فوری استقلال از قهرمان سوپرجام
- رقبای استقلال و سپاهان در آسیا مشخص شدند
- مدافع سپاهان بدون معاوضه استقلالی شد
- استقلال با یک مهاجم خارجی قرارداد بست+عکس
- عکسی که برای مدیرعامل پرسپولیس شَر شد
- با آلکثیر، دل استقلالیها را خون کردند
پربازدیدترین اخبار
- هجمه بلاگر خارج نشین علیه مهندس قنبریان تهدید اقتصاد و صنعت کشور است،مدیرعامل پردیس با جریانسازیهای رسانهای مخدوش و مرتد هرگز تضعیف نمیشود
- کدام پتروشیمیها و پالایشگاهها بیشترین ارز را به کشور برگرداندند؟،نوری،پردیس ،پارس و اریاساسول پیشتاز هستند+اینفوگرافیک
- درخشش پتروشیمی خارک در عرصه نوآوری صنعت پتروشیمی کشور+تصویر
- ادامه پرشتاب موفقیتها،دکتر جمشیدی با نوری غوغا کرد،نشان عالی و ۹ جایزه برتر رویداد پتروفن ۱۴۰۴ بر سینه ی شرکت پتروشیمی نوری+گزارش تصویری
- اورهال ۱۳روزه شیپلودر ۱۸ساله؛ تجهیز استراتژیك صادرات اوره پردیس نوسازی شد+گزارش تصویری
- پیام مدیرعامل پتروشیمی پردیس به مناسبت روز زن و مقام والای مادر
- درخشش تاریخی پتروشیمی نوری در چهارمین رویداد ملی پتروفن





چاپ خبر



