- عکس/ تیپِ نیوشا ضیغمی در ۴۵ سالگی
- عکس/ پیراهن رهبر انقلاب در سخنرانی دیروز توجهبرانگیز شد
- عکس/ ثبت لحظهای زیبا و خاص از ماه گرفتگی
- عکس/ سهقلوهای جومونگ همقد پدرشان شدند!
- تصاویر/ ساختمان جالبی در ژاپن که شبیه تنه درخت است
- عکس/ سلفی دختر محمود نقاشِ سریال پایتخت در آیینه
- این دو خواهر دوقلو، صداوسیما را تسخیر کردند + عکس
- تصاویری از ورود کامیونهای کمک ایران به افغانستان
- اولین تصاویر از بازیگران ایرانی در جشنواره ونیز
- تصویری از هیلمن هانتر یا همان پیکان با پلاک سرزمین مادری
نوای جنوب:شمارش معکوس برای باز شدن قفل واردات خودرو آغاز شده است، با این حال سوال اساسی این است که کلید واردات به چه کسی سپرده خواهد شد؟
نوای جنوب:نمایندگیهای رسمی پیشین، گری مارکتها (واردکنندگان متفرقه)، خودروسازان یا تولیدکنندگان قطعات و کالاهای مرتبط با صنایع نیرو محرکه، از جمله بازیگران پیشین و جدیدالورود خودرو به کشور هستند و مشخص نیست که در سال ۱۴۰۱ کلید واردات به دست کدامیک از این بازیگران باز شود. از دهه ۸۰ تاکنون ورود خودرو به کشور تابع مقررات و دستورالعملهای وزارت صمت بوده است بهطوری که در مقاطعی نمایندگیهای رسمی در کنار گریمارکتها (واردکنندگان متفرقه) و خودروسازان نسبت به ورود خودروهای خارجی به کشور اقدام میکردند و در سالهایی نیز نمایندگیها بهطور انحصاری یکهتاز بازار وارداتیها بودند. حالا اما صحبت از بازیگرانی همچون صادرکنندگان خودرو، قطعه و کالاهای مرتبط با صنایع نیرومحرکه است. بازیگرانی که ممکن است جایگزین نمایندگیهای رسمی در بازار خودرو باشند.
به گزارش«خلیج فارس» به نقل از دنیای اقتصاد، در هر حال سپردن کلید واردات به هریک از بازیگران، همراه با معایب و مزیتهایی است که در ادامه گزارش به آنها خواهیم پرداخت. اما در حالی تصور بر این است که سال آینده بهطور قطعی واردات خودرو آزاد خواهد شد که هنوز سازوکار یا دستورالعملی برای چگونگی ورود خودرو به کشور مشخص نشده است. با این شرایط اما دولت و مجلس به صورت جدی به دنبال واردات خودرو به کشور هستند حال آنکه نهادهایی مانند شورای نگهبان و هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام موضع دیگری دارند و مشخص نیست که در نهایت آنها با دولت و مجلس همراه میشوند یا نه، اما با فرض همراهی شورای نگهبان و هیات عالی نظارت قرار است از چه مسیری خودروهای وارداتی امکان ورود به بازار را پیدا کنند؟ دولت سیزدهم برای ورود خودرو به کشور چه مسیرهایی را میتواند مدنظر قرار دهد؟ همانطور که عنوان شد سه مسیر تجربه شده و یک مسیر جدید هماکنون موردتوجه سیاستگذار قرار گرفته است.
مسیر اول همان سپردن واردات به نمایندگیهای رسمی است که به ارائه خدمات پس از فروش نیز میپردازند. برخی از این شرکتها مجوز نمایندگی از برندهای بینالمللی را داشتند و با ایجاد مراکز تعمیرگاهی، خدمات پس از فروش را طبق استانداردهای شرکت مادر انجام میدادند. در قانون و آییننامه حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو مصوب سال۸۶ مجلس شورای اسلامی نیز یکی از الزامات واردات خودرو، ارائه خدمات پس از فروش و فروش است. در واقع واگذاری واردات به نمایندگیهای رسمی به نوعی ورود خودروهای خارجی به کشور را ساماندهی میکرد. هرچند ایده سیاستگذار وقت برای سپردن واردات به نمایندگیهای رسمی قابل دفاع است اما نباید از نظر دور داشت که ورود خودرو تنها به وسیله شرکتهای نمایندگی به آن معنا بود که بازار خودروهای وارداتی به صورت انحصاری در اختیار این شرکتها قرار میگرفت. بر این اساس به دلیل نبود رقابت در بازار وارداتیها برخی از نمایندگیها محصولات خود را با قیمتهای بالایی به فروش میرساندند.
اما مسیر دومی که میتواند مدنظر دولت سیزدهم برای از سرگیری واردات خودرو به کشور باشد، ورود خودرو توسط شرکتهای نمایندگی و همچنین شرکتهای گریمارکت (شرکتهای غیرنمایندگی) است. این مسیر همیشه با چالشهایی همراه بوده است. با ورود گریمارکتها به بازار در حالی که دیگر خبری از انحصار در ورود خودرو به کشور نبود اما بحث خدمات پس از فروش در مورد خودروهایی که توسط شرکتهای گریمارکت وارد شده بود به نوعی حلقه مفقوده این مساله بود. گریمارکتها گارانتی و خدمات پس از فروشی برای خودروهایی که وارد میکردند، نداشتند. این مساله برای مصرفکنندگان تبدیل به چالشی شده بود و آنها در زمانی که نیاز به دریافت خدمات داشتند نمیدانستند که باید به کجا مراجعه کنند. بنابراین این دو مسیر تا پیش از ممنوعیت واردات خودرو در تیر ماه ۹۷ امتحان خود را پس داده بود.
اما از زمان ممنوعیت ورود خودرو به کشور و تشکیل مجلس یازدهم، نمایندگان تلاش کردند تا به نوعی قفل واردات خودرو به کشور را بشکنند. هنگامی که هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام با مصوبه مجلس در شهریورماه سالجاری برای واردات خودرو مخالفت کرد نمایندگان بیکار ننشسته و در آبان ماه سالجاری طرح دیگری را برای واردات خودرو مصوب کردند. آنها در طرح جدید خود به دنبال این بودند تا با گره زدن واردات خودرو به صادرات خودرو و قطعه، دل اعضای هیات عالی نظارت را به دست بیاورند. اما این ایده نیز نتوانست تغییری در نظر اعضای هیات عالی نظارت ایجاد کند. حال که بحث واردات خودرو به نوعی داغ شده است، این مسیر را نیز میتوان به عنوان سومین مسیر پیش رو برای واردات خودرو مورد توجه قرار داد.
گره زدن واردات خودرو به صادرات خودرو و قطعه سبب میشود تا دیگر بحث چالش ارزی برای واردات خودرو به کشور بهانهای نباشد تا منتقدان واردات با دست آویز قرار دادن آن، جلوی ورود خودرو به کشور را بگیرند. البته این مسیر نیز مانند بحث واردات خودرو به کشور از مسیر شرکتهای نمایندگی، موافقان و مخالفانی همراه خود دارد. کارشناسان معتقدند گره زدن واردات به صادرات خودرو و قطعه باعث میشود علاوه بر افزایش کیفیت خودروها و قطعات تولید داخل، معبری برای حضور زنجیره خودروسازی در بازار جهانی باز شود. آنها تاکید میکنند زنجیره خودروسازی دیر یا زود باید به سمت بازارهای جهانی حرکت کنند، بنابراین بهتر است این اتفاق با اعطای مشوق واردات خودرو به کشور همراه باشد تا فعالان حاضر در این زنجیره هر چه سریعتر محصولات خود را به بازارهای بینالمللی صادر کنند. مسیر چهارم نیز که این روزها زیاد در مورد آن سخن گفته میشود، سپردن واردات خودرو به شرکتهای خودروساز است.
طرفداران این طرح معتقدند اگر واردات خودرو را به خودروسازان بسپاریم چنانچه تحریمها لغو شود این امکان برای خودروسازان وجود دارد تا با همکاری برندهای بینالمللی خودروساز، محصولاتی که پیشتر به کشور وارد کرده بودند را در داخل تولید کنند. به اعتقاد طراحان این مسیر این مساله چند حُسن دارد؛ اول اینکه خودورسازان از منافع حاصل از واردات خودرو به کشور بهرهمند میشوند و میتوانند به نوعی از سود حاصل از واردات، منابع مالی خود را تجهیز کنند. با توجه به اینکه شرکتهای خودروساز دارای شبکه گسترده در زمینه خدمات پس از فروش هستند، دیگر نیازی نیست نگران خدماتدهی به خودروهای وارداتی به کشور باشیم. بحث تولید خودروهای وارداتی به عنوان محصولات جدید در سبد محصولاتی شرکتهای خودروساز نیز میتواند به یکی از برنامههای میانمدت در صورت بر طرف شدن تحریمها تبدیل شود. اما واگذاری واردات به شرکتهای خودروساز باز هم بحث انحصار را در این زمینه داغ میکند. مساله دیگری که میتواند به عنوان پاشنه آشیل واگذاری ورود خودرو به شرکتهای خودروساز مدنظر قرار گیرد بحث تامین ارز توسط شرکتهای خودروساز است. در حالی این چهار مسیر در دسترس دولت سیزدهم است که شاید سیاستگذار کلان ایده دیگری برای واردات خودرو در سر داشته باشد اما هنوز از آن رونمایی نکرده است.
اولویت با صادرکنندگان است؟
همانطور که عنوان شد از سرگیری واردات خودرو بیش از هر زمان دیگری در سه سال گذشته محتمل به نظر میسد، با این حال این سوال مطرح است که مجری ورود خودرو به کشور چه گروهی خواهد بود؟ به عبارت دیگر اگر سیاستگذار خود ایدهای برای از سرگیری واردات خودرو به کشور نداشته باشد و قرار باشد از چهار مسیر یاد شده یکی را انتخاب کند، آن مسیر کدام است؟ با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و مشخص نبودن نتایج مذاکرات وین با فرض تداوم تحریمها از یک طرف و اصرار سیاستگذار به واردات خودرو به منظور ایجاد فضای رقابتی در بازار از طرف دیگر به نظر میرسد بحث تامین ارز برای واردات خودرو، جدیترین چالش در این ارتباط باشد.
ممنوعیت واردات خودرو به کشور در سال ۹۷ نه به دلیل حمایت از تولید داخل که به دلیل مدیریت منابع ارزی کشور اتفاق افتاد بنابراین حال که هنوز بحث تحریمها تعیینتکلیف نشده، دولت همچنان باید سیاست مدیریت منابع ارزی خود را حفظ کند. حفظ سیاست مدیریت منابع ارزی به نوعی با بحث ورود خودرو به کشور در تعارض است بنابراین در این شرایط مسیر واردات خودرو در قبال صادرات خودرو و قطعه میتواند مسیر میانه برای حفظ سیاست مدیریت ارزی کشور و واردات خودرو به صورت توامان باشد. گره زدن واردات به صادرات خودرو و قطعه به نوعی باعث میشود که واردات مدیریت شده نیز رقم بخورد، زیرا واردات خودرو به میزانی اتفاق میافتد که ارز حاصل از صادرات اجازه میدهد.
بحث واردات مدیریت شده یکی از دغدغههای اصلی این مساله است که از مسیر مرتفع میشود. آنچه سبب میشود تا گره زدن واردات خودرو به صادرات قطعه و خودرو بیش از مسیرهای دیگر شانس این را داشته باشد تا توسط سیاستگذار انتخاب شود، تحریک زنجیره خودروسازی کشور به صادرات است. خودروسازان و قطعهسازان بیش از آنکه به فکر صادرات محصولات تولیدی خود باشند تمرکز خود را روی بازار داخل قرار دادهاند. تمرکز زنجیره خودروسازی روی بازار داخل در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند دیر یا زود ظرفیت بازار داخل اشباع شده و شرکتهای فعال برای تداوم حیات خود چارهای ندارند جز اینکه به سمت بازارهای صادراتی حرکت کنند. در این شرایط تشویق شرکتهای خودروساز و قطعهساز برای صادرات محصولات خود و دریافت مجوز واردات خودرو کمک میکند تا آنها انگیزه لازم را برای حضور هرچه پررنگتر در بازارهای بینالمللی پیدا کنند و سهمی از بازار بینالمللی را در اختیار گیرند. بنابراین با توجه به شرایط موجود به نظر میرسد که شانس خودروسازان، قطعهسازان و صادرکنندگان کالا و خدمات نیرومحرکه برای به دست گرفتن کلید واردات بیش از گروههای دیگر باشد.
الزامات تحقق واردات در ازای صادرات
حال که به نظر میرسد از میان چهار مسیر موجود، مسیر واردات خودرو در ازای صادرات قطعه و خودرو از شانس بیشتری برخوردار باشد این مسیر برای اینکه محقق شود نیازمند ملزوماتی است. چنانچه واردات خودرو از این مسیر مدنظر باشد بنابراین باید اتفاقات مثبتی در وین رخ دهد و بند تحریمها از پای زنجیره خودروسازی کشور باز شود.
بنبست احتمالی مذاکرات برای احیای توافقنامه برجام سبب میشود تا سایه تحریمها روی سر خودروسازی کشور سنگینی کند، بنابراین این مساله راه واردات خودرو از مسیر صادرات قطعه و خودرو را ناهموار میکند. اگر دولت بخواهد این مسیر را انتخاب کند بیش از عملیاتی کردن آن باید نتایج مذاکرات وین تعیینتکلیف شده باشد. چنانچه مذاکرات به نتیجه مطلوب نرسد، این ایده روی کاغذ باقی خواهد ماند و امکان تحقق ندارد. اما اگر تحریمها برداشته شود میتوان امیدوار بود که این مسیر منجر به واردات خودرو به کشور شود بدون آنکه احتیاج باشد دولت منابع ارزی خود را مدیریت کند. اما این همه ماجرا نیست و در کنار کنار رفتن ابرهای تیره تحریم، باید اتفاقی نیز در درون شرکتهای خودروساز و قطعهساز بیفتد تا آنها بتوانند در بازارهای بینالمللی حضور داشته باشند. اما این اتفاق چه میتواند باشد؟ زنجیره خودروسازی طی دوران حیات خود همواره نگاه به داخل داشته و چندان راغب نبوده که محصولات خود را به بازارهای بینالمللی صادر کند. نگاه به داخل زنجیره خودروسازی به چند دلیل اتفاق افتاده است؛ دلیل اول اینکه خودروسازان و قطعهسازان نتوانستند محصولاتی در کلاس جهانی تولید کنند به دیگر سخن کیفیت محصولات تولید آنها به گونهای بود که نمیتوانست استاندارهای لازم را در بازارهای بینالمللی پاس کند.
عدمکیفیت مطلوب محصولات تولیدی زنجیره خودروسازی خود دلیل دوم را شکل میدهد. دلیل دوم آن است که بازار خودروی کشور با توجه به سیاستهای اتخاذ شده به نوعی در انحصار دو خودروساز بزرگ کشور بوده است. بازار انحصاری سبب شده تا خودروسازان بتوانند برای محصولات تولیدی خود با هر کیفیتی مشتری پیدا کنند. در این شرایط توجه به مسائل کیفی برای زنجیره خودروسازی محلی از اعراب نداشت. دلیل دیگر در این ارتباط ناتوانی آنها در تامین نیازهای بازار داخل بود. ظرفیت واقعی زنجیره خودروسازی همواره کمتر از نیاز بازار بود بنابراین فعالان حاضر در این زنجیره دلیلی نمیدیدند تا برای حضور در بازارهای بینالمللی تقلا کنند. چنانچه قرار باشد زنجیره خودروسازی، واردات خودرو را از مسیر صادرات محقق کنند باید دو اتفاق یاد شده یعنی حذف تحریمها و رشد کیفیت محصولات تولیدی به منظور حضور در بازارهای صادراتی عملیاتی شود.
اخبار استان بوشهر
- دکتر موسی احمدی رئیس کمیسیون انرژی مجلس، صدای سلامت در جنوب استان بوشهر
- اطلاعیه شهرداری بندر دیر+تصویر
- بوشهر؛ دروازه ای جذاب به گردشگری دریایی ایران
- ۴ مصدوم بر اثر واژگونی خودرو در جاده دیلم-گناوه
- پای بابک زنجانی به بوشهر باز شد
- پیام شهرداری وحدتیه+تصویر
- پیام شرکت توزیع برق استان بوشهر+تصویر
- شهرداری بندر دیر،تلاش و فعالیت توقف ناپذیر+تصاویر
- تصاویر/ ماه گرفتگی در آسمان بوشهر
- حادثه مرگبار در بزرگراه شهید گرد بوشهر + عکس
- دکتر احمدی رئیس کمیسیون انرژی مجلس: تهران میداند چطور نفت بفروشد/ بازارهای جهانی نمیتوانند چشم بر انرژی ایران ببندند
- بررسی و تصمیمگیری درباره تخلفات ساختمانی در کمیسیون ماده 100 شهرداری
- نشست هماهنگی، بررسی و رفع مشکلات مدارس شهر وحدتیه با حضور مسئولین +تصاویر
- پیام فرماندار عسلویه به مناسبت هفته وحدت
- پیام مدیریت شهری بندر دیر بمناسبت هفته وحدت
- نمای هوایی از ساحل بکر و زیبای بندر دیر بوشهر+تصویر
- سان لایت در بلوار شهید بهشتی: گامی در جهت زیباسازی شهر+تصویر
- پیام شهرداری وحدتیه+تصویر
- پیام شرکت توزیع برق استان بوشهر+تصویر
- سرمایهگذاری ۵۸۰ میلیارد ریالی در ماشینآلات شهری در دوره ششم شهرداری وشورای اسلامی شهر دیر +تصویر
- جلسه کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری بیدخون تشکیل شد+تصویر
- افتتاح و کلنگزنی پروژههای شهری بندر دیر به ارزش ۱۲۷ میلیارد تومان
- مهندس عابدی شهردار بندر دیر :افتتاح و آغاز اجرای ۱۲۷ میلیارد تومان پروژه شهری در بندر دیر
- ۳ مصدوم در تصادف جاده دالکی به کنارتخته + عکس
- کلینیک جدید دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به بهرهبرداری رسید + تصاویر
- پیچهای جاشک حذف شد+ عکس
- یک بوشهری فرمانده سپاه قم شد + تصاویر
- خانواده گم شده اهل عسلویه در جنگلهای شمال پیدا شدند + عکس
- مرکز گردشگری ساحلی و دریایی کنگان افتتاح شد +عکس
- مسدود کردن ۲۸۹ حلقه چاه در استان بوشهر
- آئین نکوداشت هفته دولت و افتتاح و آغاز به کار تجمیعی پروژه های مهم بخش سعدآباد+تصاویر
- اقدامات مؤثر شهرداری دیر در ساماندهی مدیریت پسماند شهری با خرید کمپکتور لندفیل و توسعه زیرساختها
- افزایش خاموشی در گرمای طاقت فرسای استان بوشهر
- افزایش محسوس پروژه های عمرانی و اقتصادی در عسلویه،بزرگترین مجتمع نان صنعتی وصنایع غذایی جنوب کشور درشهر عسلویه با حضور استاندار بوشهر به بهره برداری رسید+تصویر
- به مناسبت نکوداشت هفته دولت برگزار گردید؛ آئین زیارت، عطرافشانی و غبارروبی گلزار شهدای شهر وحدتیه +تصاویر
- کارمندان نمونه شهرداری بندر دیر تجلیل شدند +تصویر
- عملیات اجرایی چهار نیروگاه خورشیدی در شهرستان دیلم آغاز شد
- افتتاح و بهرهبرداری از ۴۸ پروژه شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر با اعتبار ۳۰ همت
- استاندار بوشهر : افتتاح و آغاز ۱۸۰ پروژه در بوشهر همزمان با هفته دولت
- دیدار فرماندار عسلویه با خانواده شهدا در اولین روز از هفته دولت+تصویر
- :آغاز هفته دولت در شهرستان عسلویه با غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدای شهر بیدخون+تصویر
- پیام رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به مناسبت آغاز هفته دولت
- پیام تبریک دکتر موسی احمدی به مناسبت هفته دولت و روز کارمند
- پیاده روی بزرگ ولایت در برازجان برگزار شد+گزارش تصویری
- دکتر شیخ موسی احمدی رئیس کمیسیون انرژی مجلس: خدمات هلدینگ نفت و گاز پارسیان به صنعت نفت کشور قابل تقدیر است
- مردم کلافه از گرما، نگران خسارت وسایل برقی قطع «هر دمبیلی» برق در بوشهر؛ ماجرا چیست؟
- دستگیری شکارچیان متخلف در منطقه حفاظتشده شاهزاده ابراهیم دشتستان
- شناسایی و جمعآوری ۴۵ مرکز استخراج غیرمجاز رمزارز در بوشهر
- پیام گرامیداشت روز پزشک توسط شهرداری وحدتیه
- نظر سنجی نوای جنوب:اعتماد حداکثری به مدیریت و عملکرد رحمان منصوریان در پتروشیمی هنگام
اخبار استان فارس
- خرس قهوهای سیوند فارس تلف شد + عکس
- عکس/ حرکت یک کافه در شیراز جلب توجه کرد
- خواستگار قلابی در شیراز دستگیر شد
- اجرای دقیق برنامههای مدیریت بار در شیراز برای حفظ پایداری شبکه برق
- موکب احمد بن موسی (ع) شیراز عازم مرز شلمچه شد
- جزئیات جدید از پرونده دختری که در شیراز گم شد
- واژگونی اتوبوس مشهد به شیراز در تفت+تصاویر
- عکس جالب از شمایل متفاوت یک بانک در شیراز
- تصویر متفاوت از بازیگر سریال مختار در شیراز
- تصاویر/ شیراز، سرشار از عطر شکوفههای بهار نارنج
- رفتار زشت یک گردشگر در تخت جمشید، صدای مردم را در آورد!
- ترافیک شدید پس از انسداد مسیر کمربندی و شهرک صنعتی شیراز
- خودکشی قاتل سریالی پس از ۶ قتل در شیراز و اصفهان
- انبارهای احتکار سیبزمینی در شیراز کشف شد!
- تصاویر/ پخت ۲۰ تن شله زرد نذری در شیراز
- امام جمعه شیراز: اگر دوست ترامپ باشیم خجالت دارد
- تصاویر/ زیباییهای رنگارنگ مسجد نصیرالملک شیراز
- گنگستر کازرون، انتقام پدرش را پس از ۲۰ سال گرفت!
- اهالی هنر قطعهبندیهای سیاسی را دنبال نمیکنند
- شیراز؛ حادثه عجیب در کارگاه ساختمانی ۲ کشته برجاگذاشت
- انتصاب نخستین فرماندار زن در استان فارس + عکس
- هلاکت مردی که به مردم تیراندازی و نارنجک پرتاب کرد
- روایت تازه از لحظه ترور امام جمعه موقت کازرون | شهادت امام جمعه پس از گرفتن عکس یادگاری با دانش آموزان
- تصاویر/ استقبال از هادی چوپان در شیراز
- عکس/دیوارهای خلاقانه این کافه در شیراز، اشتهایتان را باز میکند
اخبار ورزشی
- تراکتور ۰ - استقلال ۱/ انتقام فوری استقلال از قهرمان سوپرجام
- رقبای استقلال و سپاهان در آسیا مشخص شدند
- مدافع سپاهان بدون معاوضه استقلالی شد
- استقلال با یک مهاجم خارجی قرارداد بست+عکس
- عکسی که برای مدیرعامل پرسپولیس شَر شد
- با آلکثیر، دل استقلالیها را خون کردند
- ورزشگاه خانگی استقلال و پرسپولیس مشخص شد
- «بازی» پرهزینه مدیران استقلال با یک نام؛ کجایی آقای «سیدروف»؟
- مربیان استقلال مشخص شدند
- شوک به پرسپولیس با محرومیت سنگین وینگر جدید؟
- متلک سنگین مشاور فرهنگی تراکتور به پرسپولیسی ها با تبریک قهرمانی استقلال +تصویر
- اخبار ضد و نقیض درباره درگذشت کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال+عکس
- درگذشت پیشکسوت فوتبال برازجان در حین بازی + عکس
- از پیشکسوتان فوتبال برازجان تجلیل شد+تصاویر
- گرانقیمتترین بازیکن فوتبال ایران کیست؟
- پیام علی دایی بالاتر از تمام برنامههای نوروزی تلویزیون
- درخواست ستاره تیمملی از هواداران
پربازدیدترین اخبار
- آیین تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت پتروشیمی هنگام برگزار شد
- بازدید محمود امیننژاد و هیئت همراه از پتروشیمی هنگام و بررسی آخرین وضعیت پروژه اوره+گزارش تصویری
- با حضور دکتر جمشیدی،رشد سهام «نوری» در بورس؛ عملکرد مالی قوی و پتانسیل تعدیل مثبت+تصاویر
- حضور پررنگ پلیمر آریاساسول در نمایشگاه ایران پلاست+گزارش تصویری
- همدلی، شادی و معنویت در جشن بزرگ هفته وحدت پتروشیمی پردیس+تصاویر
- درخشش تیم پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه در مسابقات قهرمانی پرس سینه آتشنشانان شرکتهای پتروشیمی منطقه پارس+تصویر
- پایان موفق ممیزی داخلی سیستم مدیریت یكپارچه و انرژی در پتروشیمی پردیس+تصاویر