- تصاویر/قابهای درخشان از اجرای ارکستر سمفونیک تهران در آزادی
- عکس/ گردهمایی ویژه مسیحیان تهران در کلیسای مشهور
- عکسهای جشن تولد شیک و خلوت مرجانه گلچین
- تصاویر توجهبرانگیز از مراسم تشییع شهدای حملات اسرائیل
- عکس/ ازدواج خانم مجری صداوسیما در روز آغاز جنگ
- واکنش مهدی قایدی به تجاوزات اسراییل
- پست دفتر رهبر انقلاب پس از حمله موشکی امروز + عکس
- عکس واضح از پرتابههای جاسوسی اسرائیل
- عکسی از جاسوس موساد که امروز در ایران اعدام شد
- تصاویر چادر زدن صهیونیستها در یک پارکینگ
نوای جنوب:شمارش معکوس برای باز شدن قفل واردات خودرو آغاز شده است، با این حال سوال اساسی این است که کلید واردات به چه کسی سپرده خواهد شد؟
نوای جنوب:نمایندگیهای رسمی پیشین، گری مارکتها (واردکنندگان متفرقه)، خودروسازان یا تولیدکنندگان قطعات و کالاهای مرتبط با صنایع نیرو محرکه، از جمله بازیگران پیشین و جدیدالورود خودرو به کشور هستند و مشخص نیست که در سال ۱۴۰۱ کلید واردات به دست کدامیک از این بازیگران باز شود. از دهه ۸۰ تاکنون ورود خودرو به کشور تابع مقررات و دستورالعملهای وزارت صمت بوده است بهطوری که در مقاطعی نمایندگیهای رسمی در کنار گریمارکتها (واردکنندگان متفرقه) و خودروسازان نسبت به ورود خودروهای خارجی به کشور اقدام میکردند و در سالهایی نیز نمایندگیها بهطور انحصاری یکهتاز بازار وارداتیها بودند. حالا اما صحبت از بازیگرانی همچون صادرکنندگان خودرو، قطعه و کالاهای مرتبط با صنایع نیرومحرکه است. بازیگرانی که ممکن است جایگزین نمایندگیهای رسمی در بازار خودرو باشند.
به گزارش«خلیج فارس» به نقل از دنیای اقتصاد، در هر حال سپردن کلید واردات به هریک از بازیگران، همراه با معایب و مزیتهایی است که در ادامه گزارش به آنها خواهیم پرداخت. اما در حالی تصور بر این است که سال آینده بهطور قطعی واردات خودرو آزاد خواهد شد که هنوز سازوکار یا دستورالعملی برای چگونگی ورود خودرو به کشور مشخص نشده است. با این شرایط اما دولت و مجلس به صورت جدی به دنبال واردات خودرو به کشور هستند حال آنکه نهادهایی مانند شورای نگهبان و هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام موضع دیگری دارند و مشخص نیست که در نهایت آنها با دولت و مجلس همراه میشوند یا نه، اما با فرض همراهی شورای نگهبان و هیات عالی نظارت قرار است از چه مسیری خودروهای وارداتی امکان ورود به بازار را پیدا کنند؟ دولت سیزدهم برای ورود خودرو به کشور چه مسیرهایی را میتواند مدنظر قرار دهد؟ همانطور که عنوان شد سه مسیر تجربه شده و یک مسیر جدید هماکنون موردتوجه سیاستگذار قرار گرفته است.
مسیر اول همان سپردن واردات به نمایندگیهای رسمی است که به ارائه خدمات پس از فروش نیز میپردازند. برخی از این شرکتها مجوز نمایندگی از برندهای بینالمللی را داشتند و با ایجاد مراکز تعمیرگاهی، خدمات پس از فروش را طبق استانداردهای شرکت مادر انجام میدادند. در قانون و آییننامه حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو مصوب سال۸۶ مجلس شورای اسلامی نیز یکی از الزامات واردات خودرو، ارائه خدمات پس از فروش و فروش است. در واقع واگذاری واردات به نمایندگیهای رسمی به نوعی ورود خودروهای خارجی به کشور را ساماندهی میکرد. هرچند ایده سیاستگذار وقت برای سپردن واردات به نمایندگیهای رسمی قابل دفاع است اما نباید از نظر دور داشت که ورود خودرو تنها به وسیله شرکتهای نمایندگی به آن معنا بود که بازار خودروهای وارداتی به صورت انحصاری در اختیار این شرکتها قرار میگرفت. بر این اساس به دلیل نبود رقابت در بازار وارداتیها برخی از نمایندگیها محصولات خود را با قیمتهای بالایی به فروش میرساندند.
اما مسیر دومی که میتواند مدنظر دولت سیزدهم برای از سرگیری واردات خودرو به کشور باشد، ورود خودرو توسط شرکتهای نمایندگی و همچنین شرکتهای گریمارکت (شرکتهای غیرنمایندگی) است. این مسیر همیشه با چالشهایی همراه بوده است. با ورود گریمارکتها به بازار در حالی که دیگر خبری از انحصار در ورود خودرو به کشور نبود اما بحث خدمات پس از فروش در مورد خودروهایی که توسط شرکتهای گریمارکت وارد شده بود به نوعی حلقه مفقوده این مساله بود. گریمارکتها گارانتی و خدمات پس از فروشی برای خودروهایی که وارد میکردند، نداشتند. این مساله برای مصرفکنندگان تبدیل به چالشی شده بود و آنها در زمانی که نیاز به دریافت خدمات داشتند نمیدانستند که باید به کجا مراجعه کنند. بنابراین این دو مسیر تا پیش از ممنوعیت واردات خودرو در تیر ماه ۹۷ امتحان خود را پس داده بود.
اما از زمان ممنوعیت ورود خودرو به کشور و تشکیل مجلس یازدهم، نمایندگان تلاش کردند تا به نوعی قفل واردات خودرو به کشور را بشکنند. هنگامی که هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام با مصوبه مجلس در شهریورماه سالجاری برای واردات خودرو مخالفت کرد نمایندگان بیکار ننشسته و در آبان ماه سالجاری طرح دیگری را برای واردات خودرو مصوب کردند. آنها در طرح جدید خود به دنبال این بودند تا با گره زدن واردات خودرو به صادرات خودرو و قطعه، دل اعضای هیات عالی نظارت را به دست بیاورند. اما این ایده نیز نتوانست تغییری در نظر اعضای هیات عالی نظارت ایجاد کند. حال که بحث واردات خودرو به نوعی داغ شده است، این مسیر را نیز میتوان به عنوان سومین مسیر پیش رو برای واردات خودرو مورد توجه قرار داد.
گره زدن واردات خودرو به صادرات خودرو و قطعه سبب میشود تا دیگر بحث چالش ارزی برای واردات خودرو به کشور بهانهای نباشد تا منتقدان واردات با دست آویز قرار دادن آن، جلوی ورود خودرو به کشور را بگیرند. البته این مسیر نیز مانند بحث واردات خودرو به کشور از مسیر شرکتهای نمایندگی، موافقان و مخالفانی همراه خود دارد. کارشناسان معتقدند گره زدن واردات به صادرات خودرو و قطعه باعث میشود علاوه بر افزایش کیفیت خودروها و قطعات تولید داخل، معبری برای حضور زنجیره خودروسازی در بازار جهانی باز شود. آنها تاکید میکنند زنجیره خودروسازی دیر یا زود باید به سمت بازارهای جهانی حرکت کنند، بنابراین بهتر است این اتفاق با اعطای مشوق واردات خودرو به کشور همراه باشد تا فعالان حاضر در این زنجیره هر چه سریعتر محصولات خود را به بازارهای بینالمللی صادر کنند. مسیر چهارم نیز که این روزها زیاد در مورد آن سخن گفته میشود، سپردن واردات خودرو به شرکتهای خودروساز است.
طرفداران این طرح معتقدند اگر واردات خودرو را به خودروسازان بسپاریم چنانچه تحریمها لغو شود این امکان برای خودروسازان وجود دارد تا با همکاری برندهای بینالمللی خودروساز، محصولاتی که پیشتر به کشور وارد کرده بودند را در داخل تولید کنند. به اعتقاد طراحان این مسیر این مساله چند حُسن دارد؛ اول اینکه خودورسازان از منافع حاصل از واردات خودرو به کشور بهرهمند میشوند و میتوانند به نوعی از سود حاصل از واردات، منابع مالی خود را تجهیز کنند. با توجه به اینکه شرکتهای خودروساز دارای شبکه گسترده در زمینه خدمات پس از فروش هستند، دیگر نیازی نیست نگران خدماتدهی به خودروهای وارداتی به کشور باشیم. بحث تولید خودروهای وارداتی به عنوان محصولات جدید در سبد محصولاتی شرکتهای خودروساز نیز میتواند به یکی از برنامههای میانمدت در صورت بر طرف شدن تحریمها تبدیل شود. اما واگذاری واردات به شرکتهای خودروساز باز هم بحث انحصار را در این زمینه داغ میکند. مساله دیگری که میتواند به عنوان پاشنه آشیل واگذاری ورود خودرو به شرکتهای خودروساز مدنظر قرار گیرد بحث تامین ارز توسط شرکتهای خودروساز است. در حالی این چهار مسیر در دسترس دولت سیزدهم است که شاید سیاستگذار کلان ایده دیگری برای واردات خودرو در سر داشته باشد اما هنوز از آن رونمایی نکرده است.
اولویت با صادرکنندگان است؟
همانطور که عنوان شد از سرگیری واردات خودرو بیش از هر زمان دیگری در سه سال گذشته محتمل به نظر میسد، با این حال این سوال مطرح است که مجری ورود خودرو به کشور چه گروهی خواهد بود؟ به عبارت دیگر اگر سیاستگذار خود ایدهای برای از سرگیری واردات خودرو به کشور نداشته باشد و قرار باشد از چهار مسیر یاد شده یکی را انتخاب کند، آن مسیر کدام است؟ با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و مشخص نبودن نتایج مذاکرات وین با فرض تداوم تحریمها از یک طرف و اصرار سیاستگذار به واردات خودرو به منظور ایجاد فضای رقابتی در بازار از طرف دیگر به نظر میرسد بحث تامین ارز برای واردات خودرو، جدیترین چالش در این ارتباط باشد.
ممنوعیت واردات خودرو به کشور در سال ۹۷ نه به دلیل حمایت از تولید داخل که به دلیل مدیریت منابع ارزی کشور اتفاق افتاد بنابراین حال که هنوز بحث تحریمها تعیینتکلیف نشده، دولت همچنان باید سیاست مدیریت منابع ارزی خود را حفظ کند. حفظ سیاست مدیریت منابع ارزی به نوعی با بحث ورود خودرو به کشور در تعارض است بنابراین در این شرایط مسیر واردات خودرو در قبال صادرات خودرو و قطعه میتواند مسیر میانه برای حفظ سیاست مدیریت ارزی کشور و واردات خودرو به صورت توامان باشد. گره زدن واردات به صادرات خودرو و قطعه به نوعی باعث میشود که واردات مدیریت شده نیز رقم بخورد، زیرا واردات خودرو به میزانی اتفاق میافتد که ارز حاصل از صادرات اجازه میدهد.
بحث واردات مدیریت شده یکی از دغدغههای اصلی این مساله است که از مسیر مرتفع میشود. آنچه سبب میشود تا گره زدن واردات خودرو به صادرات قطعه و خودرو بیش از مسیرهای دیگر شانس این را داشته باشد تا توسط سیاستگذار انتخاب شود، تحریک زنجیره خودروسازی کشور به صادرات است. خودروسازان و قطعهسازان بیش از آنکه به فکر صادرات محصولات تولیدی خود باشند تمرکز خود را روی بازار داخل قرار دادهاند. تمرکز زنجیره خودروسازی روی بازار داخل در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند دیر یا زود ظرفیت بازار داخل اشباع شده و شرکتهای فعال برای تداوم حیات خود چارهای ندارند جز اینکه به سمت بازارهای صادراتی حرکت کنند. در این شرایط تشویق شرکتهای خودروساز و قطعهساز برای صادرات محصولات خود و دریافت مجوز واردات خودرو کمک میکند تا آنها انگیزه لازم را برای حضور هرچه پررنگتر در بازارهای بینالمللی پیدا کنند و سهمی از بازار بینالمللی را در اختیار گیرند. بنابراین با توجه به شرایط موجود به نظر میرسد که شانس خودروسازان، قطعهسازان و صادرکنندگان کالا و خدمات نیرومحرکه برای به دست گرفتن کلید واردات بیش از گروههای دیگر باشد.
الزامات تحقق واردات در ازای صادرات
حال که به نظر میرسد از میان چهار مسیر موجود، مسیر واردات خودرو در ازای صادرات قطعه و خودرو از شانس بیشتری برخوردار باشد این مسیر برای اینکه محقق شود نیازمند ملزوماتی است. چنانچه واردات خودرو از این مسیر مدنظر باشد بنابراین باید اتفاقات مثبتی در وین رخ دهد و بند تحریمها از پای زنجیره خودروسازی کشور باز شود.
بنبست احتمالی مذاکرات برای احیای توافقنامه برجام سبب میشود تا سایه تحریمها روی سر خودروسازی کشور سنگینی کند، بنابراین این مساله راه واردات خودرو از مسیر صادرات قطعه و خودرو را ناهموار میکند. اگر دولت بخواهد این مسیر را انتخاب کند بیش از عملیاتی کردن آن باید نتایج مذاکرات وین تعیینتکلیف شده باشد. چنانچه مذاکرات به نتیجه مطلوب نرسد، این ایده روی کاغذ باقی خواهد ماند و امکان تحقق ندارد. اما اگر تحریمها برداشته شود میتوان امیدوار بود که این مسیر منجر به واردات خودرو به کشور شود بدون آنکه احتیاج باشد دولت منابع ارزی خود را مدیریت کند. اما این همه ماجرا نیست و در کنار کنار رفتن ابرهای تیره تحریم، باید اتفاقی نیز در درون شرکتهای خودروساز و قطعهساز بیفتد تا آنها بتوانند در بازارهای بینالمللی حضور داشته باشند. اما این اتفاق چه میتواند باشد؟ زنجیره خودروسازی طی دوران حیات خود همواره نگاه به داخل داشته و چندان راغب نبوده که محصولات خود را به بازارهای بینالمللی صادر کند. نگاه به داخل زنجیره خودروسازی به چند دلیل اتفاق افتاده است؛ دلیل اول اینکه خودروسازان و قطعهسازان نتوانستند محصولاتی در کلاس جهانی تولید کنند به دیگر سخن کیفیت محصولات تولید آنها به گونهای بود که نمیتوانست استاندارهای لازم را در بازارهای بینالمللی پاس کند.
عدمکیفیت مطلوب محصولات تولیدی زنجیره خودروسازی خود دلیل دوم را شکل میدهد. دلیل دوم آن است که بازار خودروی کشور با توجه به سیاستهای اتخاذ شده به نوعی در انحصار دو خودروساز بزرگ کشور بوده است. بازار انحصاری سبب شده تا خودروسازان بتوانند برای محصولات تولیدی خود با هر کیفیتی مشتری پیدا کنند. در این شرایط توجه به مسائل کیفی برای زنجیره خودروسازی محلی از اعراب نداشت. دلیل دیگر در این ارتباط ناتوانی آنها در تامین نیازهای بازار داخل بود. ظرفیت واقعی زنجیره خودروسازی همواره کمتر از نیاز بازار بود بنابراین فعالان حاضر در این زنجیره دلیلی نمیدیدند تا برای حضور در بازارهای بینالمللی تقلا کنند. چنانچه قرار باشد زنجیره خودروسازی، واردات خودرو را از مسیر صادرات محقق کنند باید دو اتفاق یاد شده یعنی حذف تحریمها و رشد کیفیت محصولات تولیدی به منظور حضور در بازارهای صادراتی عملیاتی شود.
اخبار استان بوشهر
- ترویج همدلی کارکنان و مدیران شهرداری وحدتیه +تصاویر
- نشست فرماندار عسلویه با مدیرکل کمیته امداد استان بوشهر+تصویر
- دکتر اخلاقی:بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان ۵۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد/ گزارش تصویری
- بوشهر در مدار ۵۰ درجه
- برداشت زود هنگام خارک و رطب دراستان بوشهر
- در بازدید از دادگستری استان ،استاندار بوشهر: حبسزدایی در دستگاه قضایی بوشهر تقویت شود+تصویر
- کارو تلاش توسط شهرداری بندر دیر با قوت ادامه دارد+گزارش تصویری
- حضور فرماندار در دادگستری شهرستان به مناسبت هفته قوه قضاییه+تصاویر
- حضور دکتر موسی احمدی در مراسم تشییع قهرمانان ملی و سربازان وطن+تصویر
- پیام فرماندار عسلویه به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضاییه
- دستگیری ۱۶ نفر از حامیان، هواداران و مرتبطین رژیم صهیونیستی در بوشهر
- دکتر موسی احمدی رئیس کمیسیون انرژی مجلس:شکست جبهه استکبار در برابر جمهوری اسلامی ایران
- پیام تسلیت شهردار و رئیس شورای شهر بندر دیر بمناسبت اغاز ماه محرم
- پیام تسلیت شهرداری وحدتیه بمناسبت اغاز محرم+تصویر
- بازرس کل استان مطرح کرد؛ محکومیت ۲۳۴ نفر از مدیران و کارکنان دولتی در بوشهر
- دکتر موسی احمدی رئیس کمیسیون انرژی مجلس::پیروزی ایران در برابر رژیم اشغالگر قدس موجب وحدت و امید مسلمانان منطقه شد
- سرکشی فرماندار از بازار عسلویه زندگی در جریان است بازار درآرامش است کسبه فعال هستند وکمبودی وجود ندارد+تصویر
- دیدار فرماندار عسلویه با مدیرکل بنیاد مسکن استان بوشهر+تصویر
- بیانیه جامعه رسانهای بوشهر در محکومیت تجاوز رژیم صهیونیستی
- ۳ مصدوم بر اثر انحراف پراید در جاده آبپخش
- اداره کل اطلاعات:کشف دوباره ریزپرندهها در استان بوشهر+تصویر
- عمران و سازندگی توسط شهزداری وحدتیه ادامه دارد+تصاویر
- دکتر موسی احمدی رئیس کمیسیون انرژی مجلس : دانش هسته ای را بهتر از قبل دنبال خواهیم کرد و سایت های خود را دوباره می سازیم
- ظهر یکشنبه؛ حمله مجدد اسراییل به بوشهر/ هدف دو نقطه نظامی بود
- پلیس: دستگیری ۹ حامی رژیم صهیونیستی در استان بوشهر
- اطلاعیه شرکت های آب، برق، گاز: هیچ ماموری به منازل مراجعه نمی کند/ مامورنماها را معرفی کنید
- و تو، نتانیاهو! صدای زن ایرانی را شنیدی؟
- سرنگونی سه ریزپرنده اسراییل در پارس جنوبی
- ساعت کار ادارات بوشهر تغییر کرد/ امکان دورکاری کارمندان
- مهندس عابدی شهردار بندر دیر:شهرداری با تمامی ظرفیت در کنار دستگاههای امنیتی برای حفظ امنیت و آرامش شهروندان ایستاده است.
- با حضور شهردار و مدیران شهرداری برگزار گردید: جلسه ستاد بحران شهرداری وحدتیه +تصویر
- امنیت پایدار در شهرستان عسلویه ،بازدید شبانه وحضور میدانی فرماندار واعضای شورای تامین در ایست های بازرسی بسیج+تصویر
- برگزاری جلسه مدیریت شرایط اضطراری پتروشیمیهای منطقه پارس با حضور رئیس کمیسیون انرژی مجلس
- بازدید دکتر موسی احمدی از فاز ۱۴ پارس جنوبی پس از حمله اسرائیل و دیدار با مدیر عامل نفت و گاز پارس+تصویر
- بازارچهای که نیست؛ قصه ناتمام بندر دیر
- مسیرهای پروازی فرودگاه بوشهر افزایش مییابد
- اطلاعیه پارس جنوبی درباره کاهش حضور کارکنان ستادی
- پیام مدیریت شهری بندر دیر بمناسبت عید غدیر خم
- پیام شهرداری وحدتیه درپی حمله رژیم سهیونی به خاک کشورمان
- پیشرفت ۷۵ درصدی آبشیرینکن پنجهزار مترمکعبی بنک شهرستان کنگان+تصاویر
- بهره گیری از مشارکت و همکاری دلسوزانه بانوان در مدیریت شهر خارگ+تصاویر
- شهرداری وحدتیه برگزار می کند،جشن بزرگ عید غدیر+تصویر
- حمایت قاطع دکتر موسی احمدی رئیس کمیسیون انرژی مجلس از حذف شرکتهای پیمانکاری و طرح ساماندهی کارکنان دولت
- دکتر احمدی رئیس کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: ضرورت توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش
- پیام تبریک شهردار ورییس شورای شهر بندر دیر+تصویر
- دکتر اسکندر پاسالار رسما فرماندار عسلویه شد+تصویر
- بیمارستان شهید گنجی برازجان آموزشی درمانی میشود
- تعمیر ایستگاه پمپاژ اصلی فاضلاب بوشهر پیش از رسیدن به ساعت پیک به پایان رسید+تصویر
- دیدار مجمع نمایندگان استان بوشهر با فرمانده جدید سپاه امام صادق(ع)
- دیدار فرماندار عسلویه با فرمانده سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر+تصویر
اخبار استان فارس
- جزئیات جدید از پرونده دختری که در شیراز گم شد
- واژگونی اتوبوس مشهد به شیراز در تفت+تصاویر
- عکس جالب از شمایل متفاوت یک بانک در شیراز
- تصویر متفاوت از بازیگر سریال مختار در شیراز
- تصاویر/ شیراز، سرشار از عطر شکوفههای بهار نارنج
- رفتار زشت یک گردشگر در تخت جمشید، صدای مردم را در آورد!
- ترافیک شدید پس از انسداد مسیر کمربندی و شهرک صنعتی شیراز
- خودکشی قاتل سریالی پس از ۶ قتل در شیراز و اصفهان
- انبارهای احتکار سیبزمینی در شیراز کشف شد!
- تصاویر/ پخت ۲۰ تن شله زرد نذری در شیراز
- امام جمعه شیراز: اگر دوست ترامپ باشیم خجالت دارد
- تصاویر/ زیباییهای رنگارنگ مسجد نصیرالملک شیراز
- گنگستر کازرون، انتقام پدرش را پس از ۲۰ سال گرفت!
- اهالی هنر قطعهبندیهای سیاسی را دنبال نمیکنند
- شیراز؛ حادثه عجیب در کارگاه ساختمانی ۲ کشته برجاگذاشت
- انتصاب نخستین فرماندار زن در استان فارس + عکس
- هلاکت مردی که به مردم تیراندازی و نارنجک پرتاب کرد
- روایت تازه از لحظه ترور امام جمعه موقت کازرون | شهادت امام جمعه پس از گرفتن عکس یادگاری با دانش آموزان
- تصاویر/ استقبال از هادی چوپان در شیراز
- عکس/دیوارهای خلاقانه این کافه در شیراز، اشتهایتان را باز میکند
- مدیران روحانی همگی در دولت وفاق!معاون دولت روحانی استاندار فارس شد
- استاندار شدن رشیدی کوچی منتفی شد+عکس
- پلیس: دستگیری ضارب آمر به معروف در شیراز + عکس
- تصاویر/ روستای ایتالیایی در حوالی شیراز
- درگیری افغانی ها در خشت یک کشته برجای گذاشت
اخبار ورزشی
- «بازی» پرهزینه مدیران استقلال با یک نام؛ کجایی آقای «سیدروف»؟
- مربیان استقلال مشخص شدند
- شوک به پرسپولیس با محرومیت سنگین وینگر جدید؟
- متلک سنگین مشاور فرهنگی تراکتور به پرسپولیسی ها با تبریک قهرمانی استقلال +تصویر
- اخبار ضد و نقیض درباره درگذشت کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال+عکس
- درگذشت پیشکسوت فوتبال برازجان در حین بازی + عکس
- از پیشکسوتان فوتبال برازجان تجلیل شد+تصاویر
- گرانقیمتترین بازیکن فوتبال ایران کیست؟
- پیام علی دایی بالاتر از تمام برنامههای نوروزی تلویزیون
- درخواست ستاره تیمملی از هواداران
- حمایت پروین از قلعهنویی در حاشیه افطاری
- بیانیه مشکوک النصر درباره حضور رونالدو در تهران+عکس
- درخواست ماتزاری، استقلالیها را دلزده کرد!
- گزینههای اول و دوم نیمکت استقلال مشخص شدند
- حسن روشن: استقلال را تعطیل کنید لبوفروشی بزنند!
- زمان مسابقات موتور کراس کشور در بوشهر
- مدیرعامل پرسپولیس دو ماه محروم شد!
پربازدیدترین اخبار
- پیام مدیرعامل پتروشیمی دماوند بمناسبت فراررسیدن ماه محرم و پیروزی ملت ایران در مقابل رزیم غاصب صهیونی+تصویر
- حضورمدیرعامل و کارکنان پتروشیمی مروارید در آیین تشییع شهدای جنگ تحمیلی ۱۲ روزه+تصویر
- در ۱۲روز دفاع مقدس؛جهاد؛وطن پرستی و ایثار در منطقه عسلویه
- جهش فروش و رکوردشکنی درآمد پتروشیمی نوری در بهار ۱۴۰۴
- بیانیه پایانی سپاه در خصوص جنگ صادر شد
- بیانیه مدیر عامل پتروشیمی هنگام درباره تجاوز اخیر دشمنان به خاک میهن عزیزمان ایران
- بازرس کل استان مطرح کرد؛ محکومیت ۲۳۴ نفر از مدیران و کارکنان دولتی در بوشهر