نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 30 خرداد 1401 - 11:04

نوای جنوب:معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: براساس بررسی‌های انجام شده ۱۶ درصد زوج‌های این استان نابارور هستند و بوشهر جزو ۶ استان نابارور کشور به شمار می رود.

نوای جنوب:قاسم برجوئی فرد روز دوشنبه در دومین نشست قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت استان بوشهر افزود: زوجی که به مدت یک سال خواهان فرزند بوده و باردار نشده، باید از نظر ناباروری بررسی شود، این بررسی در خانم‌های ۳۵ سال و بالاتر، باید بعد از ۶ ماه انجام شود.

وی اضافه کرد: تأخیر در بارداری باعث می‌شود فرصت تشخیص زودرس ناباروری از دست برود؛ علاوه بر این احتمال باروری با افزایش سن کاهش می‌یابد.

 برجوئی فرد اظهار کرد: افزایش سن ازدواج، افزایش فاصله فرزند آوری از زمان ازدواج و تمایل به کاهش تعداد فرزندان و تک‌فرزندی از عواملی هستند که احتمال بروز ناباروری‌های اولیه و ثانویه را افزایش می‌دهند.

وی افزود: همچنین چاقی، استفاده از دخانیات، افزایش آلاینده‌های ناشناخته مؤثر بر سیستمِ تولید مثل از عوامل دیگر بروز ناباروری‌های اولیه و ثانویه است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآور شد: در مصوبه‌های قرارگاه جمعیت، این دانشگاه باید در بین سازمان‌های دیگر الگو باشد و در همین ارتباط حمایت از کارکنان دانشگاه برای فرزندآوری بر اساس قانون جوانی جمعیت و اجرای مصوبه‌های قرارگاه از اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی بوشهر است.

وی یکی از مطالبات کارکنان دانشگاه را راه‌اندازی مهدکودک عنوان کرد و گفت: یکی از مهمترین مصوبه های قرارگاه تعالی جمعیت اجرای مرخصی زایمان ۲ ماه قبل از زایمان است که باید اجرا شود.

برجوئی‌فرد با تشکر از همکاری خوب سپاه امام صادق (ع)، شورای اسلامی شهر و صدا و سیما استان بوشهر در هفته‌ جوانی جمعیت افزود: با توجه به در پیش بودن سالروز ازدواج مبارک حضرت علی (ع) و فاطمه زهرا (س) و هفته‌ ازدواج، می‌توان این همکاری‌ها را با دیگر سازمان‌ها گسترش داد.

وی افزود: تغییر باورهای جامعه در موضوع جمعیت با توجه به سابقه‌ تبلیغ زیاد برای کاهش جمعیت، کار سخت و زمان‌بری است؛ با این حال نباید از مسیر بلند پیش رو ناامید شد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: حدود ۲ میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد که همکاری گسترده سازمان‌ها برای کمک به این زوج‌ها برای فرزندآوری، می‌تواند کمک بزرگی برای افزایش جمعیت باشد.

دکتر مرادعلی فولادوند افزود: با توجه به آمار بالای سقط جنین در کشور انجام کارهای فرهنگی و اقدامات سلبی برای پیشگیری از این اقدام ضروری است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر وی اضافه کرد: حل مشکل سقط جنین و زوج های نابارور می‌تواند کمک خوبی به افزایش جمعیت کند.

فولادوند ادامه داد: در قانون جوانی جمعیت وظایف متعدد و متنوعی بر عهده سازمان‌ها گذاشته شده است و لازم است هر سازمانی به نسبت وظیفه‌ ذاتی خود به این موضوع مهم ورود کند.

وی یادآور شد: در بحث اقناعی و فرهنگی جامعه برای فرزندآوری، مستندات دینی می‌تواند خیلی بهتر از مستندات علمی  در تغییر نگاه جامعه تاثیرگذار باشد.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
نابارور

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار