نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 10 مهر 1399 - 13:52

نوای جنوب:در طول تاریخ بشر به شیوه‌های مختلفی تظاهرات و اعتراض کرده و با سیاست ها یا تصمیماتی که مقامات بلند پایه صادر کرده‌اند، مخالفت نموده‌اند. اشکال تظاهرات متناسب با هر مورد متفاوت است، اما در برخی موارد که در این گزارش بررسی خواهیم کرد، معترضین روش‌های جدید و شگفت‌انگیزی را برای بیان نظر خود ابداع کرده‌اند. ما را دنبال کنید...

نوای جنوب:. پرتاب یک جفت کفش به سمت جورج بوش 

همه ما روزنامه‌نگار عراقی، «منتظر الزیدی»  را دیدیم که روزگاری در کنفرانسی که چهاردهم دسامبر در عراق برگزار شد، کفش‌های خود را به سمت رئیس جمهور آمریکا «جورج بوش» پرتاب کرد. این ویدئو در اینترنت و توسط اکثر کانال‌های تلویزیونی خبری و غیر خبری پخش شد.

جنجالی‌ترین روش‌های اعتراض در جهان

«بوش» توانست از این دو حمله جلوگیری کند، اما این حرکت اعتراضی زیدی را به یکی از افراد مشهور عراق تبدیل کرد. آنچه او انجام داد، نمادی از یک شهروند عادی است که کشور خود را در حال تعظیم در برابر زورگویی‌های ایالات متحده می‌دید؛ بنابراین، تصمیم گرفت کفش‌های خود را به سمت رئیس جمهور وقت آمریکا پرتاب کند و این حرکت، یک توهین بزرگ در فرهنگ عراق به شمار می‌رود.

جنجالی‌ترین روش‌های اعتراض در جهان

الزیدی پس از ابراز خشم توسط مأموران امنیتی دستگیر شد و گفته می‌شود خانواده وی پس از این حادثه تهدیدهای زیادی شدند. برادر وی گفت که این روزنامه نگار پس از تحمل جراحات و شکستگی از سوی نیروهای امنیتی به بیمارستان منتقل شد و علاوه بر این  طبق آنچه توسط بی بی سی گزارش شد، از وی تحقیق شد تا مشخص شود که آیا از الکل یا مواد مخدر استفاده کرده بود یا نه.  

گزارش‌های خبری می‌گویند الزیدی توسط اعضای شبه نظامیان ربوده و سپس آزاد شد و گزارشگران بدون مرز از آزادی و بازگشت سالم روزنامه نگار استقبال کردند. الزیدی بعداً توسط آمریکایی‌ها بازداشت شد و تحت یک پروژه تعقیب قرار گرفت اما در پایان آنها او را آزاد کردند.

۲ـ اعتراضات فرودگاه هیترو

هنگامی که فرودگاه هیترو لندن برنامه‌های خود را برای گسترش این تأسیسات آغاز کرد، بلافاصله اعتراض محیط بانان آغاز شد و آن‌ها ادعا کردند که هواپیما‌های بیشتر منجر به آلودگی بیشتر و گرم شدن زمین می‌شود. پس از آن بود که گروهی معروف به «plane stupid» در داخل فرودگاه اعتراض و تظاهرات کردند. آن‌ها گروهی از دوستداران محیط زیست بودند که می‌خواستند گسترش فرودگاه را متوقف کنند. اما هنگامی که یک محوطه جدید در هیترو، ترمینال ۵، در مارس ۲۰۰۸ افتتاح شد، صد‌ها نفر از معترضین جمع شدند و تی شرت‌های قرمز رنگی را که روی آن‌ها نوشته شده بود «توقف گسترش فرودگاه» را در هیترو پوشیدند و آنجا کمپ زدند.

جنجالی‌ترین روش‌های اعتراض در جهان

۳. اعتراض علیه قوانین لباس کار

در ایالات متحده، اداره هوانوردی فدرال، قانونی وضع کرد که کارگران و کارمندان از پوشیدن ژاکت، تاپ و لباس آستین کوتاه، شلوارک و شلوار جین منع شدند. سخنگوی آژانس «تونی مولینارو» در این باره اظهار داشت: از طرف ما موضوع مهم نیست و ما به آن اهمیتی نمی‌دهیم. آنچه اتفاق افتاد این بود که تعداد ۱۵۰۰۰ کارگر در سازمان ملی کنترل کننده ترافیک هوایی با این تصمیم موافقت نکردند. برعکس، برخی از کارگران این تصمیم را به چالش کشیدند.

به گزارش «نیویورک تایمز»، یک کارگر در دالاس با شلوار سبز مایل به زرد و کت قهوه‌ای روشن به کار خود پرداخت و در اعتراض به قوانین، مو‌های خود را آبی رنگ کرد. یک کارمند مرد هم برای به چالش کشیدن تصمیم مسئولان با دامن در محیط کار حاضر شد.

جنجالی‌ترین روش‌های اعتراض در جهان

 

۴. اعتراض «پدران عدالت»

دو مرد مطلقه «جولی استنسبی» و «ادی گوریکوی» تصمیم گرفتند در اکتبر ۲۰۰۳ با شیوه خود در مقابل دادگاه سلطنتی لندن اعتراض کنند و هدف جلب توجه مردم به رنجی بود که پدران در دادگاه‌ها با آن روبه رو بودند.

این دو نفر اعضای گروه بحث برانگیز «پدران عدالت» بودند و شاید دلیل این اعتراض عجیب آن‌ها همین عدالت بوده باشد؛ آن‌ها به دادگاه سلطنتی لندن رفتند و غذا، لباس به اندازه کافی و تخت با خود بردند تا یک هفته کامل دوام بیاورند و علاوه بر این آن‌ها با لباس‌هایی شبیه لباس ابرقهرمانان داستان‌ها کمیک مانند بتمن و سوپرمن را پوشیدند.

جنجالی‌ترین روش‌های اعتراض در جهان

ماه بعد یکی از اعضای سازمان برای ابراز نارضایتی از قاضی که او را از دیدن دختر سه ساله‌اش محروم کرده بود، از جرثقیل به طول ۳۶ متر بالا رفت. نکته خنده دار در مورد این اعتراض این بود که این مرد لباس یک ابرقهرمان را پوشیده بود.

این سازمان در سال ۲۰۰۶ پس از افشای مقامات درباره برنامه یکی از اعضای این گروه برای ربودن پسر ۵ ساله نخست وزیر وقت «تونی بلر» فروپاشید.

۵. سیلی اعتراضی به گورباچف

اکثر کشور‌های جهان از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی استقبال کردند؛ اما در روسیه اوضاع دقیقاً یکسان نبود.

پس از اصلاحاتی که گورباچف در دهه ۱۹۸۰ آغاز کرد - یعنی پرسترویکا و گلاسنوست - او تصمیم گرفت که دوباره در سال ۱۹۶۶ برای ریاست جمهوری نامزد شود. البته همه طرفدار ریاست جمهوری گورباچف نبودند.

در یکی از کارزار‌های تبلیغاتی که در آن رهبر شوروی در شهر اومسک در سیبری بود، جوانی ۲۹ ساله تا حد زیادی به گورباچف نزدیک شد و به صورت او سیلی زد. این مرد جوان بعداً به پلیس گفت که او به رهبر شوروی سابق سیلی زده است، زیرا احساس کرد که اصلاحات داخلی گورباچف، روسیه را نابود کرده است. بعداً دادگاه روسیه به مرد جوان توصیه کرد که تحت درمان روانشناختی قرار گیرد. از سوی دیگر، یک سیاستمدار روسی در مورد این رویداد اظهار داشت: «او کاری را انجام داد که بسیاری از ما آرزو داریم انجام دهیم.»

 

جنجالی‌ترین روش‌های اعتراض در جهان

 

۶. پاک کردن پرچم کشور «پرو» از لوث وجود «آلبرتو فوجیموری»

«آلبرتو فوجیموری» رئیس جمهور پرو بود و در سال ۲۰۰۰ با وجود اتهامات فراوان به فساد و نقض حقوق بشر در سرکوب مخالفانش، برای دوره جدید نامزد شد. معترضین به کاندیداتوری وی پاسخ دادند و تقریباً روزانه در یکی از میادین اصلی در لیما، پایتخت جمع می‌شدند تا پرچم کثیف‌شده این کشور را از «لوث» وجود سیاستمداران بشویند و پاک کنند.

جنجالی‌ترین روش‌های اعتراض در جهان

این معترضین ماه‌ها هر روز به شستن پرچم کشورشان ادامه دادند، اما وقتی ویدیویی منتشر شد که متحدان فوجیموری در حال رشوه دادن به یک نماینده مجلس بودند، رئیس جمهور مجبور شد از پرو به توکیو ژاپن فرار کند. در آنجا از تبعید از سمت ریاست جمهوری استعفا داد، اما پس از سفر به شیلی در سال ۲۰۰۵ دوباره به پرو ارجاع داده شد.

۷. اعتراض به بیل گیتس به خاطر «هیچ»

یکی از اتفاقات بسیار مهم واقعه پرتاب کیک به سمت بیل گیتس بنیانگذار مایکروسافت بود. در بلژیک در سال ۱۹۹۸ گیتس با بسیاری از رهبران اقتصادی ملاقات کرد. وقتی بیل وارد ساختمان می‌شد، شخصی یک تکه کیک به صورت او پرتاب کرد. گیتس هیچ گونه شکایتی علیه مرد نکرد. آن مرد بعداً به مطبوعات گفت که او به هیچ وجه از گیتس متنفر نیست، بلکه فقط می‌خواست «همینجوری» و از هیچ جنجالی بشود.

 

جنجالی‌ترین روش‌های اعتراض در جهان

 

۸. مرد برهنه در اسکار 

هر ساله بهترین بازیگر طنز آمریکا برای اجرای اسکار استخدام می‌شود، با وجود این، مهمانی معمولاً خسته‌کننده و خنده دار نیست؛ اما در سال ۱۹۷۴، (مثلاً) یک استثنای خنده‌دار اتفاق افتاد.

در آن سال، هنگام ارائه جایزه بهترین فیلم سال این بازیگر ۳۳ ساله «رابرت اوپل» کاملا برهنه در صحنه ظاهر شد و شروع به دویدن کرد. این مرد با دو انگشت خود علامت صلح را (در اعتراض به جنگ) بالا برد و ظاهراً به دلیل اعطای کارت حضور موفق به ورود شده بود.

جنجالی‌ترین روش‌های اعتراض در جهان

کل این مراسم مستقیم از شبکه NBC پخش شد؛ بنابراین، بازیگر «دیوید نوین» که برای دریافت جایزه از روی صندلی بلند شده بود، در حالی که سعی داشت جلوی خندیدن خود را بگیرد، گفت: «در حقیقت، شخص از قلبش نمی خندد، مگر اینکه ببیند شخصی لباسهایش را درمی‌آورد و بدن برهنه خود را به ما نشان می‌دهد!»

۹. تظاهرات با لباس آواتار در فلسطین اشغالی 

در اعتراض به دیوار حائل در کرانه باختری که در سال ۲۰۱۰ ایجاد شد، تعدادی از فلسطینیان در حالی که لباس فیلم علمی تخیلی مشهور «آواتار» را بر تن داشتند در دهکده فلسطینی «بلعین» در استان رام الله تظاهرات کردند.

 

جنجالی‌ترین روش‌های اعتراض در جهان

۱۰. اعتراض با سیگار مجانی 

در دانشگاه نورث‌تگزاس آمریکا در سال ۲۰۱۱ قانون منع کشیدن سیگار در دانشگاه پیشنهاد شد. دانشجویان این را دوست نداشتند، بنابراین آن‌ها به سبک اعتراضی خود روی آوردند.

دانشجویان گروه «جوانان آمریکایی برای آزادی» را تشکیل دادند و با توزیع سیگار رایگان به دانشجویان در ازای امضای دادخواست علیه این طرح، مخالفت خود را با این طرح نشان دادند و ادعا کردند که این دانشگاه حق ندارد، چنین ممنوعیتی را برای دانشجویان خود وضع کند. حتی دانشجویان غیرسیگاری نیز در این تظاهرات شرکت کردند و یکی از آن‌ها به نام «کلینت تاونسند» اظهار کرد: «من به آزادی فردی و مسئولیت شخصی اعتقاد دارم.»

جنجالی‌ترین روش‌های اعتراض در جهان

این دانشگاه پیش از این حکمی را صادر کرده بود که در شعاع ۷ و نیم متری ساختمان دانشگاه سیگار کشیدن ممنوع است. با این حال، با وجود تظاهرات اعتراضی، محوطه دانشگاه از ژانویه ۲۰۱۳ به یک منطقه بدون دود تبدیل شد.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
اعتراض

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار