نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 31 تير 1399 - 12:28

نوای جنوب:مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی بوشهر گفت: گرما، کاهش رطوبت، وزش باد گرم و ریزگرد‌ها شرایط را برای فعالیت آفات مرکبات فراهم کرده است.

نوای جنوب:احمد سبحانی بیان کرد: گرم شدن تدریجی هوا، کاهش رطوبت نسبی هوا، وزش باد‌های گرم و بروز پدیده ریزگرد، شرایط را برای فعالیت آفات مرکبات به ویژه کنه، تریپس و ادامه فعالیت مینوز و در بعضی مناطق پسیل آسیایی فراهم کرده که امکان دارد خسارت‌های سنگینی به مرکبات استان وارد کند.

او افزود: این آفت‌ها از دسته آفات مکنده هستند، که با تغذیه از شیره گیاهی باعث رنگ پریدگی، کوچک ماندن، پیچیدگی و تغییر شکل برگ، و در نهایت ضعف و زردی درخت می‌شوند. این اتفاق کاهش چشمگیر کمیت و کیفیت محصول را به دنبال دارد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: در پایش‌هایی که در باغ‌های مرکبات استان صورت گرفته، تاکنون آفت پسیل جز در مناطق محدودی از شهرستان جم در دیگر باغ‌ها گزارش نشده است. بیماری میوه سبز هم تاکنون در مرکبات استان دیده نشده است.

سبحانی عنوان کرد: کنه مرکبات را باید با مدیریت آبیاری باغ، تغذیه اصولی و متعادل، مبارزه با علف‌های هرز میزبان کنه ها، مبارزه شیمیایی با استفاده از سموم کنه کش اختصاصی، مقابله کرد.

او افزود: به دلیل تعدد نسل کنه در طول فصل، نکته مهم در کارایی کنه کش‌ها رعایت تناوب در سموم مصرفی است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر، رعایت تناوب در سموم مصرفی را در کنترل آفت تریپس مرکبات مهم خواند و گفت: درباره مینوز مرکبات هم باید به دلیل طولانی بودن دوره فعالیت این آفت باید سموم را به تناوب استفاده کرد تا آفت به سم مورد استفاده مقاوم نشود.

سبحانی در مورد مدیریت پسیل مرکبات هم بیان کرد:، چون پسیل آسیایی مرکبات جز در مناطقی بسیار محدود، هنوز در باغ‌های عمده استان گزارش نشده است نکته اساسی، پیشگیری از ورود این آفت به باغ‌هاست که فقط با رعایت قرنطینه و انتخاب نهال از نهالستان‌های مجوزدار و سالم امکان پذیر است.

او عنوان کرد: همچنین برای کنترل این آفت رعایت بهداشت باغ، مدیریت آبیاری و مدیریت تغذیه بسیار مهم است و در نهایت برای از بین بردن کانون آلودگی به منظور جلوگیری از سرایت به بقیه باغ‌ها مبارزه شیمیایی با پسیل مرکبات الزامی است.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
مرکبات

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار