نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 16 بهمن 1398 - 18:47

نوای جنوب:در میان انواع مختلف ظروفی که برای طبخ و نگهداری غذا مورد استفاده شهروندان قرار می گیرد، برخی ظروف به دلایل مختلف از جمله مواد مورد استفاده برای ساخت، مناسب و برخی مناسب نیستند؛ مسئله مهمی که به دلیل تأثیر قابل تأمل بر سلامت انسان ها مورد توجه قرار گرفته است.

نوای جنوب:

ظروفی که برای پخت غذا مناسب ترند

 کارشناسان عقیده دارند که ظروف استیل و پیرکس بهترین ظروف برای پخت انواع غذاها هستند؛ ظروفی که در ساختشان از یک نوع ماده به نام بوراکس استفاده می شود و در بالا بردن کیفیت این ظروف موثر است.

پیشتر و در همین علی کشاورز، مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که ظروف پیرکس از انواع بلور با نوعی عملیات حرارتی تنش‌زدایی (دمای ۶۲۰ تا ۶۳۰ درجه سانتی‌گراد) و با افزودن نوعی ماده با نام تجاری «بوراکس» به مواد اولیه تولید می‌شوند گفته بود: طبخ غذا در ظروف پیرکس بسیار بهتر است، زیرا تقریباً تمام انواع غذا‌ها را می‌توان در آن‌ها درست کرد و مواد اسیدی یا بازی، روی آن‌ها تأثیری ندارند.

علی کشاورز البته این مهم را نیز مورد تأکید قرار داده است که ظروف که پیرکس، حرارت را به خوبی، ولی به‌طور غیر یکنواخت منتقل می‌کند بنابراین باید دقت کرد که این ظروف با المنت‌های برقی و حرارت بسیار زیاد به‌صورت مستقیم تماس نداشته باشند، بلکه در مایکروویو یا اجاق گاز به شکل غیر مستقیم حرارت ببینند.

از آنجا که ظروف استیل از ترکیب آهن و فلزات ساخته می‌شوند و در تولید آنها از ماده ای به نام بوراکس استفاده می شود، این ظروف از بهترین ظروف مناسب برای پخت و پز غذا است و تنها نکته‌ای که در مورد این ظروف باید گفت این است که غذاهای اسیدی و نمکی را نباید به مدت طولانی در ظروف استیل نگهداری کرد.

با اینکه ظروف استیل و پیرکس مناسب ترین نوع ظرف برای تهیه غذاست، اما زنان خانه‌دار به دلیل اینکه این ظروف غذا را زود می‌سوزانند، آنها را برای آشپزی مناسب نمی‌دانند.

گفتنی است، بوره یا بوراکس یکی از مواد معدنی و از نمک‌های اسید بوریک است. بوره معمولاً به شکل پودر سفیدی متشکل از بلور‌های نرم بی‌رنگ است که به آسانی در آب حل می‌شوند و بوره کاربرد‌های زیادی دارد و از اجزاء استفاده شده در شوینده‌ها، مواد آرایشی و لعاب شیشه‌ها و ظروف غذا است



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
ظرف غذا

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار