نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 22 دي 1398 - 17:21
خلیل رضایی

نوای جنوب:خلیل رضایی قائم مقام و سخنگوی هیات نظارت شورای نگهبان بر انتخابات استان بوشهر صبح امروز میزبان خبرنگاران بود تا آخرین وضعیت تایید، رد و عدم احراز داوطلبین انتخابات این دوره از مجلس شورای اسلامی را رسانه ای کند.

نوای جنوب: خلیل رضایی قائم مقام و سخنگوی هیات نظارت شورای نگهبان بر انتخابات استان بوشهر صبح امروز میزبان خبرنگاران بود تا آخرین وضعیت تایید، رد و عدم احراز داوطلبین انتخابات این دوره از مجلس شورای اسلامی را رسانه ای کند.

خلیل رضایی ، قائم مقام و سخنگوی هیات نظارت شورای نگهبان بر انتخابات استان بوشهر
* نظارت بر انتخابات در همه دنیا با وجود دستگاه های ناظر برای حسن اجرای قوانین مربوطه انجام می شود که در ایران بر اساس قانون اساسی ، این وظیفه در ایران بر عهده شورای نگهبان است.
* آن چه که هم در قانون و هم به عنوان وظیفه شورای نگهیان و هیات های نظارت وجود دارد و  در بررسی ها با حساسیت و وسواس انجام می شود، تحقیقات محلی است تا اگر فرد پرونده در محاکم قضایی و امنیتی ندارد مشخص شود. این شرایط طبق قانون انجام و بر اساس ماده 50 از قانون انتخابات برای هیات های اجرایی و نظارت پیش بینی شده است.
* در این قانون تصریح شده که بلافاصلاه پس از نام نویسی داوطلبین ، از چهار دستگاه استعلام قرار می گیرد تا وضعیت داوطلبین مشخص شود.
*یک سری خطوط قرمز برای شورای نگهبان و هیات های نظارت وجود دارد که شامل فساد اخلاقی، فساد مالی و ضدیت با نظام است . برای شورای نگهیان هیچگونه خط کشی سیاسی برای تایید و یا رد صلاحیت داوطلبین وجود ندارد.
* تمام سعی و تلاش ما این بوده که از تضییع حقوق افراد جلوگیری و رعایت عدالت و انصاف شود اما فضا برای تجدید نظر هم وجود دارد. البته ضمن این که حقوق داوطلبین برای ما مهم بوده حقوق مرذم نیز مهم بوده تا حق الناس هم ضایع نشود.
* مرحله اول بررسی صلاحیت داوطلبین توسط هیات های جرایی انجام شده که نتایج آن در  27 دی ماه اعلام شده است. افراد رد صلاحیت شده به شورای نگهبان آمده و اعتراض خود را اعلام کردند. در مرحله دوم توسط هیات نظارت استان و هیات مرکزی شورای نگهبان انجام شده است.
* این بدان معناست که نظری که امروز به فرمانداران اعلام می کنیم فقط هیات نظارت استان بوشهر به تنهایی نیست بلکه نظر هیات نظارت مرکزی نیز در ان وجود دارد. تا ساعت 10 امروز نظر نهایی هیات نظارت استان و هیات مرکزی به فرمانداران جهت ابلاغ به داوطلبین اعلام می شود. نمی توانیم به دلایل قانونی نظر شورای نگهبان را مستقیما به داوطلبین اعلام کنیم
* شورای نگهبان از امروز و با اخذ شکایت داوطلبین رد و عدم احراز شده دریافت و تا روز 11 بهمن مجدد رسیدگی می کند. پس از آن و روز 12 بهمن ما نظر مجدد خود را اعلام می کند.
* امکان دارد هیات اجرایی، هیات نظارت استان و هیات مرکزی داوطلبی را تایید کند در حالی که در مرحله بعد این افراد می توانند توسط  شورای نگهبان برای اولین بار رد شوند. نام این افراد مستقیم توسط شورای نگهبان در اختیار وزارت کشور قرار دهد. داوطلبین در طی سه روز می توانند اعتراض کنند وشورای نگهبان هم پنج روز فرصت دارد تا به شکایت این دسته رسیدگی کند.
* یکی از موضوعات عدم احراز داوطلبین است. این بدان معناست که برای شورای نگهبان مشخص نیست که آیا صلاحیت فرد تایید شده یا خیر. شرایط نمایندگی باید احراز و ثابت شود.بعضی اوقات فردی به عنوان داوطلب نام نویسی می کند اما شورای نگهبان هیچ گونه آدرسی از زندگی فرد ندارد تا بررسی های لازم انجام شود که در این موقع عدم احراز صلاحیت رقم می خورد.
* افرادی که عدم احراز برای آنها ایجاد شده می توانند ضمن شکایت ،  با داشتن مدارک زمینه تایید صلاخیت خود را فراهم سازند.
* بر اساس قانون نظارت شورای نگهبان استصوابی ، موثر، عام و در تمام مراحل انتخابات جاری است و بر اساس قانون هیچ دستگاهی هم تراز با این شورا وجود ندارد و از صفر تا صد انتخابات بر عهده شورای نگهبان است.
* افرادی که تایید شدند نمی توانند هر گونه کاری که بخواهند تا روز انتخابات انجام دهند. شورای نگهبان می تواند در هر مرحله تا روز انتخابات و حتی پس از آنتا اعتبار نامه در مجلس اگر مدرکی دال بر عدم صلاحیت دریافت کند می تواند ورود کند.
* از داوطلبین تایید صلاحیت شده می خواهم که هم در اظهار نظرها و هم در هزینه های انتخابات و تبلیغات انتخاباتی پایبندی لازم به قانون داشته باشند و نسبت به قانون و مقررات یک جایگاه ویژه در نظر بگیرند.
* در خصوص خرید و فروش آراء به شکل مستقیم و غیر مستقیم از طرف هواداران و کاندیداها باید دقت لازم انجام شود که به شکل کاملا موثری بر این موضوع توسط شورای نگهیان و ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی نظارت می شود.
* از کاندیداها می خواهیم که از بداخلاقی های سیاسی و زیرسوال بردن رقیب و سیاه نمایی ها پرهیز کنند.
*برخی افراد در اظهار نظرها بدون توجه به شرح وظایف نمایندگان، قولو قرارهای می دهند که قانونی و شرعی نیست و نیاز است که کاندیدا در این خصوص نیز پرهیز لازم داشته باشند.
افرادی که از تایید قیلتر شورای نگهبان رد شده اند بدین معناست که از حداقل صلاحیت برخوردار بوده و نیاز است که مردم فرد اصلح را انتخاب کنند.


کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
خلیل رضایی

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار