نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 03 آذر 1398 - 14:18

نوای جنوب:

قیمت گوجه‌فرنگی در قالب سریالی تکراری مانند روال سال های گذشته باز هم در نیمه پاییز رنگ از رخسار مشتریان برده و نرخ این محصول هم‌اکنون رکوردار بازار است.

نوای جنوب:گرانی قیمت گوجه فرنگی در روزهای اخیر با سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن همزمانی پیدا کرده که به گفته کارشناسان و مسئولان مربوط در واقعیت هیچ ارتباطی بین این دو موضوع نیست.

ایرنا نوشت: این محصول کشاورزی از اواخر آبان ۹۸ مانند روال سال های گذشته شاهد افزایش قیمتی نامتعارف بود به نحوی که نرخ هر کیلوگرم آن در یکی دو روز اخیر رکورد ۱۴ هزار تومان را نیز در بازار شیراز شکسته و مشتریانی را که تا دو ماه پیش بهایی کمتر از هزار تومان برای آن می‌پرداختند نقره داغ شده اند.

بنابر تجربه سال های گذشته،افزایش قیمت گوجه فرنگی هر ساله از اواخر آبان و با اتمام برداشت تولیدات مناطق معتدل آغاز می شود و به مدت دو تا سه هفته ادامه می‌یابد و بعد از رسیدن موعد برداشت گوجه فرنگی در جنوب کشور و استان فارس نرخ آن سقوط می کند.

قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی در بازار شیراز در برخی موارد از ۱۵ هزار تومان نیز گذشت و بنا به اعلام مخاطبین ایرنا در بعضی مناطق شیراز نیز این محصول که یکی از اصلی ترین آذوقه های مردم است به قیمت ۱۶ هزار تومان به ازای هر کیلو گرم به دست مشتریان رسیده است.

گرانی گوجه و دلایل همیشگی  

رییس سازمان تعاون روستایی استان فارس افزود: گرانی قیمت گوجه فرنگی هیچ ارتباطی به رخدادهای اخیر و افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین و مسائلی از این دست ندارد.

هدایت الله رحیمی با بیان اینگه گرانی نرخ گوجه فرنگی در بازار در روزهای اخیر چندین علت دارد،افزود: هر ساله به مدت دو تا سه هفته به دلیل خلاء ایجاد شده در تولید گوجه فرنگی و اتمام برداشت آن در مناطق معتدل و شروع برداشت در مناطق گرمسیری بصورت مقطعی نرخ این محصول افزایش می‌یابد.

تکرار سریالی محبوبترین چاشنی غذا

وی ادامه داد: هر ساله به مدت دو الی سه هفته از اواخر آبان تا اواسط آذرماه قیمت گوجه فرنگی در بازار افزایش می یابد و این روند بصورت معمول در سالهای گذشته نیز وجود داشته و افزایش این محصول کشاورزی در روزهای اخیر هیچ گونه ارتباطی با قیمت بنزین و سهمیه بندی آن ندارد.

رحیمی اضافه کرد: یکی دیگر از دلایل افزایش نرخ گوجه فرنگی در روزهای گذشته ،بارندگی در اغلب نقاط استان بوده است که باعث شده به دلیل وجود گل و لای در اراضی کشاورزی برداشت این محصول متوقف شود و نسبت عرضه و تقاضا در بازار به هم بخورد.

او اظهار داشت: در حال حاضر هیچگونه کمبودی در زمینه تولید گوجه فرنگی در استان فارس وجود ندارد بگونه ای که تنها ۸۰۰ هکتار از اراضی شهرستان مهر اکنون زیر کشت این محصول است که از روز گذشته برداشت آن آغاز شده است.

وی عنوان کرد: محصول گوجه فرنگی بوشهر ،هرمزگان و جنوب استان کرمان نیز طی دو هفته آینده وارد بازار مصرف استان فارس خواهد شد و در پی آن قیمت نیز کاهش می یابد.

وعده کاهش قیمت ظرف ۲ هفته

رییس سازمان تعاون روستایی استان فارس گفت: به همه اهالی فارس قول می دهم که ظرف ده روز تا دو هفته آینده قیمت گوجه فرنگی کاهش چشمگیری خواهد داشت و نسبت عرضه و تقاضای آن در بازار تنظیم می‌شود.

او بیان کرد: قیمت گوجه فرنگی در اوایل آذرماه سال گذشته نیز به ازای هر کیلوگرم تا حدود ۱۰ هزار تومان افزایش یافت و امسال نیز با توجه به مسائل اقتصادی و افزایش هزینه های تولید به بیش از ۱۲ هزار تومان نیز رسیده است که این مشکل ظرف روزهای آینده برطرف خواهد شد.

تنظیم بازار گوجه 

او در ادامه با بیان اینکه نرخ گوجه فرنگی در بازار امروز استان فارس به نسبت روزهای گذشته وضعیت بهتری را تجربه خواهد کرد،افزود: از  یکشنبه سوم آذر ۹۸ عرضه گوجه فرنگی در ۱۰ بازارچه شهرداری شیراز با نرخ هر کیلو ۷ هزار تومان بصورت مستقیم به مردم عرضه می‌شود که این اقدام در روزهای آینده و تا متعادل شدن قیمت این محصول ادامه می‌یابد.

رحیمی اظهار داشت: تلاش داریم قیمت گوجه فرنگی به ازای هر کیلو تا حدود دو هفته آینده به زیر ۵ هزار تومان کاهش یابد و این روند تا نوروز ۹۹ نیز ادامه داشته باشد.

رییس سازمان تعاون روستایی استان فارس گفت: از  یکشنبه سوم آذرماه ۹۸ مردم و اهالی استان فارس بصورت روزانه شاهد روند کاهشی قیمت گوجه فرنگی در بازار خواهند بود.

راهکار وجود دارد

استاد بخش اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: گرانی قیمت گوجه فرنگی در سالهای اخیر بصورت مقطعی با شروع فصل سرما صورت می‌پذیرد، موضوعی که در پی آن نارضایتی اجتماعی نیز ایجاد می‌کند که می توان با راهکارهای سنتی از جمله تبدیل و نگهداری از این روند جلوگیری کرد.

محمد بخشوده افزود: به لحاظ تئوری امکان نگهداری گوجه فرنگی در سردخانه با دمایی خاص برای تنظیم بازار در زمان گرانی  وجود دارد و نیاز است که دولت و وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه دخالت کنند.

وی ادامه داد: تغییر ژنتیکی و اصلاح زمان کشت و برداشت بخشی از میزان تولیدات این محصول کشاورزی نیز از جمله سایر راهکارهای موجود برای جلوگیری از بهم خوردن عرضه و تقاضا گوجه فرنگی در شروع فصل سرما است.

استاد دانشگاه شیراز عنوان کرد: قیمت گوجه فرنگی حدود دو ماه پیش به دلیل عرضه بیش از نیاز بازار کاهش زیادی داشت و در حال حاضر نیز به دلیل شروع فصل سرما و کاهش تولید این محصول و عرضه کم قیمت آن به شدت افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: به لحاظ تئوری امکان نگهداری و انبار کردن محصول گوجه فرنگی وجود دارد و نیاز است که وزارت جهاد کشاورزی و بخش دولتی روی این موضوع مطالعه و برنامه ریزی کنند.

بخشوده عنوان کرد: بدون شک می‌توان با برنامه ریزی درست از گرانی نرخ گوجه فرنگی در مقطعی کوتاه از سال جلوگیری کرد.

صادرات هم می‌تواند دلیل گرانی باشد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس صادرات گوجه فرنگی را یکی از دلایل افزایش قیمت این محصول اعلام کرد و خواستار لغو صادرات یا افزایش تعرفه صادرات این محصول شد.

حمیدرضا ایزدی در آخرین جلسه شورای اداری استان فارس با اشاره به افزایش قیمت گوجه فرنگی در بازار بیان کرد: با آنکه فصل برداشت گوجه تمام شده است و هرساله در همین  زمان با افزایش قیمت گوجه مواجه هستیم، آنچه بیش از همه باعث افزایش قیمت این محصول شده است صادرات گوجه‌فرنگی است.

وی افزود: این سازمان با ارسال نامه به وزارت صمت دغدغه‌ خود را مبنی بر صادرات گوجه اعلام کرده است و پیشنهاد داده که صادرات گوجه ممنوع شود یا تعرفه آن افزایش یابد.

وی بازرسی از واحدهای صنفی و برخورد با افزایش‌ قیمت را مهم‌ترین مساله این سازمان در وضعیت فعلی عنوان کرد و گفت: تمام ماموریت‌های کارمندان این سازمان معطوف به تنظیم و کنترل قیمت‌هاست و همه امکانات در اختیار بخش بازرسی قرار گرفته است؛ همچنین در این میان یکصد نیروی بسیج اصناف نیز با این سازمان همکاری می‌کند.

منبع: ایرنا



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
گوجه فرنگی

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار