نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 18 تير 1399 - 13:53

نوای جنوب: مدیر مولفه‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: گفتمان سازی عبارت «باید با کرونا زندگی کنیم» ضروری است زیرا نهادینه سازی عمل به پروتکل‌های بهداشتی را در جامعه سرعت می‌بخشد.

نوای جنوب:

مقام دانشگاه پزشکی بوشهر:  باید با کرونا زندگی کرد، گفتمان شود   مدیر مولفه‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: گفتمان سازی عبارت «باید با کرونا زندگی کنیم» ضروری است زیرا نهادینه سازی عمل به پروتکل‌های بهداشتی را در جامعه سرعت می‌بخشد.

 دکتر عیسی صفوی در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: همان‌طور که نهادینه شدن هر صفت سلامت محور در جامعه زمانبر بوده‌است، جای تعجب ندارد که رعایت پروتکل‌های پیشگیری از کرونا نیز مدتی طول بکشد، با این حال به دلیل اهمیت زمان در مساله کرونا راهکارهایی برای تسریع نهادینه سازی این فرهنگ وجود دارد.

وی افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عنوان یک الزام، زمانی نهادینه می‌شود که قبل از آن بپذیریم که باید با کرونا زندگی کنیم و تبدیل این نکته به گفتمان و زنده و پویا نگه داشتن آن می‌تواند به وارد شدن سریع‌تر فرهنگ استفاده از اقلام بهداشتی پیشگیرانه در بطن جامعه کمک کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد:  تعهد مسئولانه رسانه‌ها، گروه مرجع علمی و فرهیختگان به رعایت شیوه ‌نامه‌های بهداشتی به عنوان گروه مرجع اجتماعی از دیگر راهکارهایی است که زمان نهادینه شدن این فرهنگ را در جامعه کاهش می‌دهد.

صفوی ادامه داد: درصدی از بی توجهی برخی مردم به استفاده از ماسک بعد اقتصادی دارد و همکاری اجتماعی در بین مردم و یاری رساندن به خانواده‌هایی که توان مالی لازم را برای تهیه کالاهای بهداشتی پیشگیری از کرونا ندارند نیز می‌تواند میزان پایبندی همگانی به شیوه‌نامه‌های بهداشتی را افزایش دهد.

وی گفت: نمی‌توان فردی که به دلیل ناتوانی از تامین هزینه اقلام بهداشتی از رعایت پروتکل‌ها تخطی کرده‌است را سرزنش کرد و دهک‌های آسیب پذیر باید در زمینه کالاهای پیشگیری از کرونا پشتیبانی شوند.

مدیر مولفه‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهارداشت: ساختار فرهنگی مردم هر جامعه با شیوه زیستی آنها ارتباط مستقیم دارد و ایران با فرهنگی شفاهی نخستین بار است که فرهنگ پروتکل نویسی را تجربه کرده‌است. علاوه‌‎ براین مردم تصور می‌کردند، کرونا پدیده‌ای زودگذر است و با گذشت ۲ یا ۳ ماه پایان می‌یابد.

صفوی گفت: در یک ماه اخیر بوشهر رشدی جهش گونه را در استفاده از ماسک تجربه کرد و توجه و واکنش مردم به استفاده خود و اطرافیانشان از ماسک سیری صعودی داشته‌است.

وی بیان کرد: پروتکل‌ها باید انعطاف پذیر باشد تا بتواند همه جامعه را پوشش دهد و در صورتی که ۸۰ درصد هم توصیه‌های مصوب بهداشتی رعایت شود می‌توانیم این بیماری را در جامعه کنترل کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآور شد: در هیچ یک از کشورهای جهان و اروپا نیز رعایت ۱۰۰ درصدی پروتکل‌های بهداشتی اتفاق نیفتاده‌است.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
کرونا

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار