نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 25 آذر 1400 - 07:47

نوای جنوب:بیش از ۲ میلیارد نفر در ۱۶۰ کشور جهان کریسمس را جشن می‌گیرند. تعطیلات کریسمس یکی از بزرگترین و زیباترین تعطیلات در سرتاسر جهان شناخته می‌شود. اگرچه تمام ۲ میلیارد نفر ممکن است تعطیلات مشابهی را جشن بگیرند، اما روش‌های جشن گرفتن آن‌ها با یکدیگر بسیار متفاوت است. یکی از این تفاوت ها، غذا‌های سنتی کشور‌های مختلف است که در این ایام سرو می‌شود.

نوای جنوب:بیش از ۲ میلیارد نفر در ۱۶۰ کشور جهان کریسمس را جشن می‌گیرند. تعطیلات کریسمس یکی از بزرگترین و زیباترین تعطیلات در سرتاسر جهان شناخته می‌شود. اگرچه تمام ۲ میلیارد نفر ممکن است تعطیلات مشابهی را جشن بگیرند، اما روش‌های جشن گرفتن آن‌ها با یکدیگر بسیار متفاوت است. یکی از این تفاوت ها، غذا‌های سنتی کشور‌های مختلف است که در این ایام سرو می‌شود.غذا‌های سنتی کریسمس به اندازه مردم و کشور‌هایی که این تعطیلات را جشن می‌گیرند متنوع است. از این رو با ما همراه باشید تا با بهترین غذا‌های سنتی کریسمس از ۳۰ کشور مختلف آشنا شویم.

۳۰. هفت ماهی (Seven Fishes)
کشور ایالات متحده

آشنایی با غذا‌های جالب و سنتی کریسمس در سراسر جهان (۱)
اگرچه ضیافت هفت ماهی بیشتر به یک سنت ایتالیایی-آمریکایی تبدیل شده است، اما خاستگاه این ضیافت به ایتالیا باز می‌گردد. سنت خوردن ماهی در شب کریسمس یک سنت کاتولیک رومی است که به دلیل پرهیز از مصرف گوشت‌های دیگر در این تعطیلات است. عدد هفت نیز در آیین کاتولیک نیز یک عدد مقدس و تکرارشونده است.

۲۹. قاپاما (Ghapama)
کشور ارمنستان

آشنایی با غذا‌های جالب و سنتی کریسمس در سراسر جهان (۱)

کلمه "قاپاما" به معنای غذایی است که در یک قابلمه سرپوشیده پخته می‌شود. خانواده‌های ارمنی کریسمس را با غذای قاپاما جشن می‌گیرند. این غذا با سوراخ کردن کدو حلوایی و پر کردن آن با برنج پخته و میوه‌های خشک تهیه می‌شود. سپس روی آن عسل، دارچین و شکر پاشیده می‌شد. این غذا تا زمانی پخته می‌شود که محتویات درون کدو حلوایی کاملا نرم گردد.

۲۸. جولبورد (Julbord)
کشور سوئد

آشنایی با غذا‌های جالب و سنتی کریسمس در سراسر جهان (۱)

در سوئد، جولبورد به معنای "میز کریسمس" است و به غذای سنتی جشن کریسمس که خانواده‌های سوئدی در این ایام می‌پزند اشاره دارد. این غذای مجلل به سبک غذا‌های رستورانی در شب کریسمس سرو می‌شود و معمولاً شامل ترشی شاه‌ماهی، ماهی اضافه، گوشت سرد و پاته (نوعی خمیر، پای یا نان است که با گوشت پر شده است)، انواع غذای گرم و سپس دسر است. غذای گرم می‌تواند شامل کوفته، سوسیس دودی، دنده، کلم قرمز، کلم پیچ خامه‌ای و سایر غذا‌ها باشد.

۲۷. تن ویتل (Vitel Tone)
کشورآرژانتین

آشنایی با غذا‌های جالب و سنتی کریسمس در سراسر جهان (۱)

آن چه که به غذای سنتی کریسمس آرژانتین تبدیل شده است، در واقع ریشه در ایتالیا دارد. این امر به این دلیل است که قدمت کشور آرژانتین تنها به حدود ۲۰۰ سال می‌رسد که آن هم ناشی از تأثیرات پیوند نژاد‌ها از سراسر اروپا است.
Vitel tone یا به ایتالیایی vitello tonnato یک غذای سرد از گوشت تکه‌شده گاو است که در سس تهیه شده با ماهی تن، سس مایونز و کبر (گیاهی بومی مدیترانه) سرو می‌شود. از آنجایی که دسامبر یک ماه تابستانی در آرژانتین است، این غذای سرد به ویژه در تعطیلات کریسمس می‌تواند اوقاتی خوش را ایجاد کند.

۲۶. ویگیلیا (Wigilia)
کشور لهستان

آشنایی با غذا‌های جالب و سنتی کریسمس در سراسر جهان (۱)

ویگیلیا در زبان لهستانی به معنای شب کریسمس است. این غذا، یک وعده غذایی معمولی است که در شب کریسمس در لهستان سرو می‌شود. تهیه این غذا روز‌ها طول می‌کشد و خانواده در شب کریسمس به دور میزی می‌نشینند که لایه نازکی از یونجه در زیر سفره قرار دارد تا به یاد آخوری که عیسی در آن به دنیا آمده است، کریسمس را جشن بگیرند.
این غذا با ویفر سنتی Oplatek شروع می‌شود. سپس غذای بدون گوشت شامل سوپ قارچ، سیب زمینی آب پز، ترشی شاه ماهی، ماهی سرخ شده، پیراشکی‌های مخصوص، لوبیا، کلم ترش، بابکا (نوعی کیک)، شیرینی و آب نبات‌های دیگر سرو می‌شود.

۲۵. بره دودی (Hangikjot)
کشور ایسلند

آشنایی با غذا‌های جالب و سنتی کریسمس در سراسر جهان (۱)

هنگامی که فصل کریسمس در ایسلند فرا می‌رسد، خانواده ها، غذای گوشت دودی برای جشن فراهم می‌کنند. این غذا از گوشت بره دودی، گوسفند یا اسب درست می‌شود و می‌توان آن را سرد یا گرم سرو کرد. این غذا به‌طور سنتی در کنار سیب‌زمینی در سس بشامل و نخود سبز سرو می‌گردد.

۲۴. کی اف سی (KFC)
کشور ژاپن

آشنایی با غذا‌های جالب و سنتی کریسمس در سراسر جهان (۱)

در ابتدای هر سال میلادی، حدود ۳.۶ میلیون خانواده ژاپنی کریسمس خود را با خوردن مرغ سرخ شده کنتاکی جشن می‌گردند. این سنت پس از افتتاح KFC در ژاپن در سال ۱۹۷۰ آغاز شد. مالک این رستوران زنجیره‌ای در ژاپن، تاکشی اوکاوارا، برای جشن گرفتن تعطیلات شروع به بازاریابی کرد. این یک موفقیت بزرگ بود به طوری که این سنت تا به امروز نیز ادامه دارد.

۲۳. ساچرتورته (Sachertorte)
کشور اتریش

آشنایی با غذا‌های جالب و سنتی کریسمس در سراسر جهان (۱)

ساچرتورته چیزی بیش از یک خوراک مخصوص کریسمس برای اتریشی‌ها است. این غذا یک شیرینی سنتی برای ساکنین شهر وین است که در هر زمانی از سال پخته می‌شود.
ساچرتورته توسط فرانتس ساچر ۱۶ ساله در سال ۱۸۳۲ اختراع شد و به سرعت به یکی از دسر‌های مورد علاقه دربار امپراتوری تبدیل شد. این کیک با شکلات فراوان و لایه نازکی از مربای زردآلو درست می‌شود.

۲۲. لچون (Lechon)
کشور پورتوریکو

آشنایی با غذا‌های جالب و سنتی کریسمس در سراسر جهان (۱)

لچون یک غذای ویژه کریسمس که در بسیاری ازکشور‌ها من جمله در پورتوریکو درست می‌شود. این غذا ازگوشت خوک شیرخوار بر روی سیخ آماده می‌شود و زمان زیادی برای آماده سازی آن نیاز است. به همین دلیل است که این غذا برای وعده‌های غذایی خاص مانند کریسمس محبوب است. برای پخت چنین غذایی، گوشت خوک به طور کامل برشته می‌شود و که اغلب مورد علاقه همگان در تعطیلات کریسمس است.

۲۱. تامال (Tamale)
کشور مکزیک

آشنایی با غذا‌های جالب و سنتی کریسمس در سراسر جهان (۱)

اگرچه این غذای سنتی در تمام طول سال ممکن است تهیه شود، اما سرو تامال در کشور مکزیک در زمان کریسمس کاملاً اجباری است. تامال‌های سنتی با گوشت خوک و گاو درست می‌شوند، اما هر منطقه روش مخصوص به خود را برای تهیه این غذا دارد. به عنوان مثال، اهالی شهر تاباسکو تامال‌های خود را با ماهی پر می‌کنند، در حالی که در شهر اواکساکا، تامال‌ها اغلب با سس تیره (شامل شکلات، فلفل چیلی، پیاز، سیر و ... است) سرو می‌شود.

۲۰. ماتاک (Mattak)
کشور گرینلند

آشنایی با غذا‌های جالب و سنتی کریسمس در سراسر جهان (۱)

ماتاک یک غذای لذیذ در گرینلند است، اگرچه ممکن است هضم آن برای مردم سایر نقاط جهان دشوار باشد. این غذا از پوست و چربی نهنگ تهیه می‌شود و معمولاً به صورت مکعبی بریده می‌شود و به صورت خام مصرف می‌شود.
امروزه ماتاک را به صورت نان، تکه‌های سرخ شده یا حتی ترشی هم می‌توانید پیدا کنید. این غذا زمانی منبع اصلی ویتامین‌ها و مواد مغذی برای مردم بومی منطقه قطب شمال بوده است.

۱۹. پودینگ مخصوص روز کریسمس (Christmas Pudding)
کشور ایرلند

آشنایی با غذا‌های جالب و سنتی کریسمس در سراسر جهان (۱)

پودینگ کریسمس یک غذای اصلی در تعطیلات مردم ایرلند و نیز انگلیس است. پودینگ کریسمس متفاوت از پودینگ‌های آمریکایی است. این پودینگ بیشتر شبیه به یک کیک اسفنجی است و از میوه‌های خشک، پوست میوه، سیب، مرکبات و برندی (یک نوع نوشیدنی الکلی) درست می‌شود. این پودینگ باید از روز‌ها قبل تهیه شود تا همه مواد به خوبی با هم مخلوط شوند و تبدیل به یک شیرینی قوام دار شود.

۱۸. بوچه دی نوئل (Buche de Noel)
کشور فرانسه

آشنایی با غذا‌های جالب و سنتی کریسمس در سراسر جهان (۱)

بوچه دی نوئل یک کیک سنتی است که در تعطیلات کریسمس در فرانسه محبوبیت خاصی دارد. شکل کیک اسفنجی شبیه چوب درخت است و با خامه شیرین پر می‌شود. ریشه‌های این شیرینی به قرن ۱۹ برمی گردد. امروزه سنت استفاده از این شیرینی را می‌توان در سوئیس و بلژیک نیز یافت.

۱۷. باکالهاو (Bacalhau)
کشور برزیل

آشنایی با غذا‌های جالب و سنتی کریسمس در سراسر جهان (۱)

شام کریسمس در برزیل بدون وجود باکالهاو معنایی ندارد. باکالهاو یک کلمه پرتغالی برای ماهی کاد یا همان ماهی خشک و نمک سود شده است. برای درست کردن این غذا، ماهی کاد را یک شب خیس کرده، سپس مزه دار کرده و به شکل توپ در می‌آورند و سرخ می‌کنند. این غذا در هر مناسبت خاصی در برزیل، به ویژه شام کریسمس، سرو می‌شود.

۱۶. هالاکا (Hallaca)
کشور ونزوئلا

آشنایی با غذا‌های جالب و سنتی کریسمس در سراسر جهان (۱)

هالاکا نوعی تامال است که معمولاً در ونزوئلا به خصوص در زمان کریسمس سرو می‌شود. برای تهیه این غذا خمیر ذرت سنتی با خورشی که از گوشت گاو، خوک یا مرغ و مقداری مواد دیگر پر می‌شود. سپس خمیر‌های ذرت در برگ‌های موز پیچیده شده و جوشانده می‌شود. شما همچنین می‌توانید هالاکا‌ها را در کوبا، ترینیداد و سایر نقاط آمریکای جنوبی نیزپیدا کنید.

۱۵. پاولوا (Pavlova)
کشور نیوزلند

آشنایی با غذا‌های جالب و سنتی کریسمس در سراسر جهان (۱)

کریسمس در نیوزلند همیشه با یک خوراکی شیرین به پایان می‌رسد و این خوراکی شیرین چیزی نیست جز پاولوا. این کیک کریسمس با مرنگ درست می‌شود و روی آن را با خامه فرم گرفته می‌پوشانند وآن را با انواع توت‌های تابستانی مانند توت فرنگی یا زغال اخته تزئین می‌کنند. استرالیا نیز ادعای مالکیت این غذا را دارد و اختلافات طولانی مدتی وجود دارد که آیا این کشور واقعاً این خوراکی خوشمزه را اختراع کرده است یا خیر.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
کریسمس

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار