نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 05 بهمن 1401 - 08:32

نوای جنوب: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با بیان اینکه باید تامین نیمی از آب شرب استان از شیرین سازی دریا باشد، می گوید: تا سال 1403 همه پروژه های آبشیرین کنی که در دست اجراست یا طراحی شده به اتمام می رسد و بوشهر از نظر سرانه تامین آب از دریا در کشور اول خواهد داشت که نقش بسزایی در پایداری آب استان در زمان خشکسالی و بحران دارد.





نوای جنوب: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با بیان اینکه باید تامین نیمی از آب شرب استان از شیرین سازی دریا باشد، می گوید: تا سال 1403 همه پروژه های آبشیرین کنی که در دست اجراست یا طراحی شده به اتمام می رسد و بوشهر از نظر سرانه تامین آب از دریا در کشور اول خواهد داشت که نقش بسزایی در پایداری آب استان در زمان خشکسالی و بحران دارد.ابوالحسن عالی در نشست پاسخگویی مسئولان به میزبانی استانداری ادامه داد: میزان آب شرب تولیدی از طریق آب‌شیرین‌کن در استان را برای پارسال 35 هزار مترمکعب در شبانه‌روز بود که با تلاش‌های انجام شده این میزان به 45 هزار مترمکعب افزایش یافته است.

به گفته عالی، تا پایان سال آب‌شیرین‌کن مپنا در سرتل بوشهر با 35 هزار متر مکعب ظرفیت، فاز اول آب‌شیرین‌کن سیراف-جم با ظرفیت 10 هزار متر مکعب، وحدتیه و دالکی با ظرفیت 6500 متر مکعب، سعدآباد با 2500 مترمکعب و اخند عسلویه با ظرفیت 1500 مترمکعب به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی ادامه داد: در سال آینده نیز آب‌شیرین‌کن آبپخش با 8500 مترمکعب در شبانه روز، آب‌شیرین‌کن تکمیلی نور ویژه بوشهر با 10 هزار متر مکعب، هلیله-بندرگاه با ظرفیت هزار متر مکعب و تکمیلی سیراف- جم با ظرفیت 18 هزار متر مکعب به بهره‌برداری خواهند رسید. همچنین در سال 1403 نیز برای بهره برداری 100 هزار مترمکعب آب‌شیرین‌کن از جمله در عسلویه، بنک، کنگان، گناوه، تنگستان، دیر و پروژه نیروگاه اتمی برنامه ریزی شده که انتظار می رود با تحقق این پروژه ها، نیمی از تامین آب استان از دریا باشد.

به گفته وی، درحالی که اکنون 45 هزا متر مکعب آب استان از دریا تامین می شود تا سال 1403 با طرح هایی که در دست اجراست یا طراحی شده به 240 هزار مترمکعب افزایش می یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر یکی از مهمترین پروژه ها که در سفر دوم ریاست جمهوری در اواخر بهمن افتتاح می شود را انتقال آب از سیراف به شهرستان جم دانست و یادآور شد: این پروژه در سال 8 مصوب، در سال 89 آغاز و فاز اول آن پس از دوازده سال وارد مدار خواهد شد تا آب دریا به جم برد.

وی با بیان اینکه از نظر ارتفاع پمپاژ، سیراف جم بزرگترین خط انتقال در جنوب کشور محسوب می‌شود ادامه داد: ارزش فعلی این پروژه 7 هزار میلیارد تومان است.

 

عالی در پاسخ به سوالی درباره انشعابات غیرمجاز هم گفت: 140 میلیون مترمکعب آب در استان بوشهر توزیع می شود که 70 درصد از این مقدار مصرف می شود.

مدیرعامل آبفا ادامه داد: 10 درصد هدر رفت فیزیکی به دلیل نشست و شکستگی لوله ها داریم، 20 درصد هم توسط انشعاب های غیزمجاز مصرف می شود، اما نمی توانیم بهای آن را دریافت کنیم که عمدتا در مناطقی مثل سرتل و تنگک بوشهر، حاشیه گناوه، حومه برازجان و… است که نمی توانیم کاری کنیم.

وی با بیان اینکه حدود 15 هزار انشعاب غیرمجاز در استان بوشهر وجود دارد، تصریح کرد: در زمینه نوسازی شبکه هم باید سالانه 300 کیلومتر انجام دهیم که نیازمند 10 هزار میلیارد تومان است، ولی اعتباری که دست ما را می گیرد 150 میلیارد تومان است.مدیرعامل آبفا بوشهر با اشاره به نتیجه بخش بودن پیگیری های چندین ساله که منجر به اختصاص ردیفی در لایحه بودجه سال آینده برای شبکه فاضلاب محلات جنوبی بوشهر شده، گفت: بزودی قراردادی به ارزش هزار میلیارد تومان با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا امضا می کنیم و از سال آینده پروژه را در مناطق سبزآباد تا سرتل و تنگک ها اجرایی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون اجرای شبکه فاضلاب شهرهای عالیشهر و چغادک که نماینده مجلس قول پیگیری اعتبار آن را داده بود، اظهار داشت: رویکرد وزارتخانه درباره پروژه های جدید فاضلاب از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی است و از این رو فعلا اعتبار یا مجوزی برای اجرای فاضلاب در عالیشهر و چغادک پیش بینی نشده است.

 

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با فروش آب به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مستقر در استان گفت: این شرکت هیچ آبی به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مستقر در استان نمی‌فروشد بلکه آب هم به عنوان کمک دریافت می‌کند. هر شرکتی خود یوتیلیتی و آب‌شیرین‌کن دارد و آب مورد نیاز خود را خودش تامین می‌کند.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
ابفای استان

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار