نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 09 مرداد 1399 - 11:37
مدیرعامل آب و فاضلاب استان بوشهر در نشست خبری:

نوای جنوب:مدیرعامل آب و فاضلاب استان بوشهر می گوید: با توجه به سرمایه گذاری هزار میلیاردتومانی در پروژه های آبشیرین کن استان، انتظار می رود 40 درصد آب استان از این طریق تامین شده و آب استان به پایداری مناسبی برسد.

نوای جنوب:عبدالحمید حمزه پور در نشست خبری که به میزبانی خبرگزاری ایرنا برگزار شد، ادامه داد: 80 درصد آب آشامیدنی بوشهر از استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد و تنها 20 درصد آن از منابع داخلی مثل چاهها و آب های سطحی رودخانه ها تامین می شود که این سالها ظرفیت آنها محدود شده و تنها راه باقی مانده شیرین سازی آب دریا می باشد.

وی با اشاره به اینکه تا قبل از دولت یازدهم استان فاقد آبشیرین کن برای تامین آب شرب مشترکان بود، بیان کرد: دو آبشیرین کن در شهرهای بوشهر و کنگان در دولت کنونی به بهره برداری رسیده و با ظرفیت ۳۲ هزار مترمکعب در شبانه روز در مدار تولید است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر اضافه کرد: مجوز احداث 13 آب شیرین کن با ظرفیت 120 هزار مترمکعب و سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی گرفته شد که بخشی در دست اجرا و بخشی دیگر نیز در حال برگزاری مناقصه است.

وی تاکید کرد: با راه‌اندازی این آب شیرین کن‌ها ظرفیت داخلی آب استان از 20 درصد فعلی به 40 درصد افزایش می‌یابد و طی دو سال آینده با اجرای این پروژه ها آب استان به پایداری مناسبی می رسد.

حمزه پور ادامه داد: احداث آب شیرین کن 35 هزار مترمکعبی بوشهر با 400 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در منطقه سرتل یکی از بزرگترین پروژه ها می باشد که 40 درصد پیشرفت دارد و انتظار می رود ابتدای سال آینده آب آن وارد مدار شود.

حمزه پور یادآور شد: همچنین آب شیرین‌کن سیراف با 28 هزار مترمکعب با 30 درصد پیشرفت با هدف تامین آب شهر جم، روستاهای اطراف و شهرک‌های پتروشیمی در دست اجراست و انتظار می رود امسال آب را به مشترکان برساند. البته آبشیرین کن آن به دلیل محدودیت در واردات برخی تجهیزات و نوسانات ارزی به سال آینده موکول می شود، ولی با کمک اعتباری وزارت نفت، خط انتقال آن بصورت اضطراری وارد مدار خواهد شد و از خط کوثر و منابع دیگر آب برای آن تامین می شود.

وی با اشاره به اجرا یا مناقصه آبشیرین کن های 500 متر تا 8 هزار متر مکعبی در سایر مناطق استان بیان کرد: همچنین نخستین آب‌شیرین‌کن روستایی با 600 هزار مترمکعب ظرفیت در هفته دولت به بهره برداری می رسد که مشکل قدیمی 6 روستای ساحلی دشتی را برطرف می کند.

جیره بندی آب در مرکز استان در مسیر حذف

حمزه پور با اشاره به اینکه بوشهر تنها مرکز استان کشور دارای جیره بندی آب بوده، گفت: به علت اشکالات طراحی شبکه و فرسودگی و قدمت خطوط، خیلی از مناطق بوشهر دچار نوبت بندی آب بوده اند که با نوسازی شبکه و برخی بروز رسانی ها، برای نخستین بار از سال گذشته نوبت بندی آب در محله‌های دواس، بهمنی، خواجه‌ها، مخبلند و میرعلمدار شهر بوشهر برداشته شد و به این وسیله آب این مناطق که دارای 60 هزار نفر جمعیت است شبانه روزی شد.

حمزه پور درباره ادامه این طرح برای سایر مناطق مرکز استان ادامه داد: همچنین برای مرکز شهر بوشهر دو پروژه خط انتقال با اعتبار 40 میلیارد تومان تعریف شده که با توجه به انتخاب پیمانکاران آن، جیره بندی آب در شهر بوشهر کاهش می یابد و تابستان آینده کمترین مشکل را خواهیم داشت.

557 کیلومتر نوسازی شبکه آبرسانی استان بوشهر

مدیرعامل آبفا استان در بخش دیگری از این نشست خبری اظهار داشت: طبق سرانه سهم هر نفر روزانه حدود 230 لیتر آب در شهرها و 140 لیتر در روستاها تعیین شده، اما این سهمیه در شهرها دو برابر و در روستاها تا سه برابر است که نوع مصرف، قدیمی بودن شبکه و انشعاب‌های غیر مجاز سرانه مصرف را افزایش داده‌ است و بعضا مشترکان بصورت شبانه روزی آب ندارند.

حمزه پور ادامه داد: با توجه به شرایط خاص استان بوشهر در عرصه تامین آب آشامیدنی، برای رفع این مشکل در شهرهای بوشهر، برازجان و جم خطوط آب آنها نوسازی شده که از مشکلات و بحران های سال های قبل تا حدود زیادی خارج و منجر به پایداری آبرسانی شده‌است.

وی یادآور شد: تامین آب آشامیدنی مورد نیاز مردم روستایی از مشکلات مهم و اساسی استان بود طوری که در سال های قبل، نوار ساحلی شهرستان تنگستان با چالش جدی روبرو شد و در این ارتباط بیش از 500 کیلومتر شبکه توزیع آب در دولت تدبیر و امید در حوزه روستایی اصلاح و نوسازی شد.

احداث 10 مجمتع آبرسانی روستایی در استان بوشهر

وی گفت: هم اکنون 10 مجتمع آبرسانی روستایی با زیر پوشش داشتن 216 روستای استان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در دست اجراست که تاکنون 122 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه‌ها هزینه شده و برای تکمیل این مجتمع‌ها 250 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

حمزه پور اضافه کرد: با این میزان اعتبار تاکنون 712 کیلومتر خط انتقال، شبکه توزیع، 20 هزار مترمکعب مخزن ذخیره و پنج ایستگاه پمپاژ اجرا و احداث شده‌ است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: جدا از این، 7 پروژه آبرسانی در روستاهای استان با اعتبار حدود 17 میلیاردتومان اجرا شده‌ که این طرح ها به بهبود شرایط روستاها منجر می شود.

از بدهی 100 میلیاردی تا افزایش 20 درصدی مصرف آب در استان

این مقام مسئول با اشاره به اینکه از زمان شیوع کرونا مصرف آب در استان رشد 20 درصدی را تجربه می کند، گفت: تلاش شده که با کمترین مشکل این دوره را بگذرانیم اما با توجه به تابستان و افزایش میزان مصرف انتظار می‌رود مردم مصرف آب را بهینه مدیریت کنند.

به گفته وی، طلب این شرکت از دستگاههای اجرایی، مراکز نظامی و سایر مشترکان حدود 100 میلیاردتومان است، اظهار داشت: با توجه به هزینه- درآمدزا بودن شرکت آبفا، اگر این مبالغ پرداخت شود، امکان خدمات دهی مطلوب تری به همه مشترکان فراهم می شود.

اجرای فاضلاب بافت تاریخی بوشهر به عنوان مطالبه دیرینه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: هرچند طرح فاضلاب بوشهر از سال 75 اجرا شده اما بخش اصلی شهر که مربوط به بافت قدیم بود فاقد شبکه فاضلاب بود و این مهم از مطالبات مهم بود. از این رو در کمتر از یک سال این پروژه با صبر و حوصله مردم شامل 35 کیلومتر شبکه و 2 ایستگاه پمپاژ با 130 میلیارد تومان اعتبار اجرا شد و در هفته دولت همه بخش های آن قابل بهره برداری است.

وی یادآور شد: با اجرای فاضلاب بافت قدیم بوشهر بیش از 85 درصد فاضلاب بوشهر اجرا شده‌ و تنها محلات جنوبی شهر مثل سرتل و تنگک ها فاقد فاضلاب است که مطالعات آن در دست انجام است و امیدواریم به مرحله اجرا برسد.

حمزه پور درباره اجرای فاضلاب در شهرهای چغادک و عالیشهر هم اظهار داشت: چون پروژه فاضلاب در بوشهر و دو شهر گناوه و دیلم ناتمام مانده، اولویت تامین اعتبار دولت به این مناطق است و امیدواریم با گشایشی که رخ می دهد، شبکه فاضلاب عالیشهر و چغادک هم اجرایی شود.

وی یادآورشد: در مجموع در هفت سال عمر دولت کنونی، 170 کیلومتر شبکه فاضلاب در شهرهای بوشهر، گناوه و دیلم اجرا شده‌ است.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
حمزه پور

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار