
نوای جنوب:شهرداری و شورای اسلامی شهر دیر، در راستای تحقق اصل بنیادین شفافیت و پاسخگویی در مدیریت شهری، و نظر به انتشار برخی اخبار و گمانهزنیها در فضای مجازی و رسانهای پیرامون پروژه حیاتی “ورودی غربی شهر دیر”، این اطلاعیه رسمی را جهت تنویر افکار عمومی و ارائه مستندات و دلایل فنی، حقوقی و مدیریتی مربوط به وضعیت فعلی پروژه صادر مینماید.

نوای جنوب:شهرداری و شورای اسلامی شهر دیر، در راستای تحقق اصل بنیادین شفافیت و پاسخگویی در مدیریت شهری، و نظر به انتشار برخی اخبار و گمانهزنیها در فضای مجازی و رسانهای پیرامون پروژه حیاتی “ورودی غربی شهر دیر”، این اطلاعیه رسمی را جهت تنویر افکار عمومی و ارائه مستندات و دلایل فنی، حقوقی و مدیریتی مربوط به وضعیت فعلی پروژه صادر مینماید.
این پروژه که از مطالبات دیرینه شهروندان محترم بوده است، همواره در اولویت برنامههای عمرانی شهرداری قرار داشته است.
🔸شهرداری بندر دیر به منظور حفظ اعتماد عمومی و بر اساس اصول حسابداری دولتی، قویاً و به صورت رسمی، اخبار منتشر شده در برخی منابع غیررسمی و رسمی را که منجر به تشویش اذهان عمومی شده است، تکذیب مینماید.
🔸برخی گزارشها، از جمله گزارشی که منسوب به خبرگزاری مهر در تاریخ ۸ شهریور ۱۴۰۳ ذکر شده است، برآوردی مالی با مبلغ ۵۴میلیارد تومان را به پروژه ورودی غربی نسبت دادهاند؛شهرداری بندر دیر اعلام میدارد که این مبلغ (۵۴ میلیارد تومان) کاملاً مردود و فاقد هرگونه مبنای رسمی و مستند در محاسبات شهرداری است.
🔸 مبلغ مذکور هیچگونه انطباقی با برآورد اولیه کارشناسی، اسناد فنی مناقصه (در صورت برگزاری)، یا ارزیابیهای فنی، اقتصادی و مالی که توسط سازمانهای ذیصلاح مورد تأیید قرار گرفته است، ندارد.
🔸 برآوردهای اولیه و دقیق شهرداری، که بر اساس نقشههای تفصیلی و قیمتهای مصوب منطقهای تنظیم شده، مبلغی بسیار متفاوت را نشان میدهد که در اسناد داخلی موجود است. این اسناد مبنای تصمیمگیریهای آتی خواهد بود،
لذا، هرگونه انتشار یا ارجاع به این مبلغ به عنوان هزینه قطعی یا برآورد رسمی پروژه، بر خلاف واقعیتهای موجود در پرونده شهرداری تلقی میگردد.
🔸توقف موقت عملیات اجرایی و نیاز به بازنگری در ساختار اجرایی پروژه، ناشی از دلایل فنی و حقوقی پیشبینی نشده بوده است که نیازمند رویکردی متفاوت نسبت به طرح اولیه بود.
🔸برنامه اولیه شهرداری برای اجرای ورودی غربی، به منظور کاهش هزینهها و کنترل مستقیم کیفیت و زمانبندی توسط مهندسان و کارگران فنی شهرداری (روش امانی)، تدوین شده بود. این روش، در پروژههایی با بودجه محدود، یک استراتژی بهینه محسوب میشد.
هنگامی که عملیات آزادسازی و عملیات خاکی اولیه آغاز شد، دو چالش عمده و اساسی بروز کرد که اجرای طرح اولیه را متوقف ساخت:
🔸 در بخشی از مسیر پیشبینی شده، برخورد با محدودیتهای مالکیت خصوصی و تداخل با مرزهای ثبتی املاک مجاور مشاهده گردید. این امر، اجرای طرح طبق نقشههای اولیه را از نظر قانونی ناممکن ساخت.
🔸 علیرغم مذاکرات صورت گرفته و تلاشهای صورت گرفته برای اخذ رضایت، برخی از مالکان در خصوص واگذاری یا تغییر کاربری مورد نیاز برای اجرای پروژه، همکاری لازم را اعمال نکردند که این امر، اجرای خطی و مستقیم مسیر را با مشکل جدی مواجه ساخت.
🔸 بازنگری و اصلاحات طراحی
به دلیل بروز موانع فوق، تیم فنی شهرداری موظف به بازنگری فوری در طرح هندسی پروژه شد تا ضمن حفظ کارایی، از تداخلات ملکی اجتناب شود.
🔸پس از بررسیهای میدانی و نقشهبرداری دقیق، تصمیم گرفته شد که حدود ۲۰ متر از مسیر محوری پروژه (در قسمتهای دارای تداخل ملکی) جابجا و به مسیر مجاور منتقل گردد.
🔸 البته این تغییر مسیر نیازمند مراحل اداری و اخذ تأییدیههای جدید از نهادهایی همچون اداره راه و شهرسازی بود، همچنین مطالعات ترافیکی تکمیلی نیز انجام شد تا از مشکلات ترافیکی در محور جدید جلوگیری شود. این مراحل زمانبر دلیل توقف چندماهه عملیات اجرایی بوده است.
🔸اکنون با اتمام مراحل مطالعاتی و تأیید نهایی طرح ترافیکی جدید، مناقصه رسمی پروژه میدان ورودی غربی به زودی وپس از نهایی شدن محاسبات دقیق نهایی(بر اساس مسیر اصلاح شده) از طریق سامانه الکترونیکی دولت و کانالهای رسمی شهرداری اطلاعرسانی خواهد شد
🔸شهرداری و شورای اسلامی شهر دیر، ضمن عذرخواهی بابت تأخیرات پیش آمده که خارج از کنترل مستقیم شهرداری بوده است، بر اهمیت اطلاعرسانی صحیح و دقیق در این مقطع حساس تأکید مینماید.
🔸از تمامی رسانهها، فعالان فضای مجازی و شهروندان محترم درخواست میگردد که اخبار و اطلاعات مربوط به پروژه ورودی غربی را تنها و منحصراً از کانال رسمی روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر دیر پیگیری نموده و از استناد به اطلاعات تأیید نشده خودداری فرمایند.