
نوای جنوب:رئیس کمیسیون انرژی و نماینده جنوب استان بوشهر در مجلس با اشاره به برگزاری نشست ویژهی بررسی و اجرایی کردن خط ریلی بوشهر - عسلویه با مشارکت صنعت با حضور معاونان وزارتخانههای نفت، راه و کشور، استانداران
نوای جنوب:رئیس کمیسیون انرژی و نماینده جنوب استان بوشهر در مجلس با اشاره به برگزاری نشست ویژهی بررسی و اجرایی کردن خط ریلی بوشهر - عسلویه با مشارکت صنعت با حضور معاونان وزارتخانههای نفت، راه و کشور، استانداران و مجمع نمایندگان فارس و بوشهر، مدیرانعامل پتروشیمیها و واحدهای تولیدی مستقر در شهرستانهای عسلویه، کنگان، دیّر، بوشهر، جم، فیروزآباد کوار و شیراز و مدیرانعامل شرکتهای راهسازی فعال در ۱۱ قطعه خط ریلی شیراز - بوشهر، گفت: خط ریلی شیراز - بوشهر - عسلویه یکی از خطوط کلیدی و مهم کشور در جابهجایی بار است که همه قطعات آن از محل استجازه مقام معظم رهبری با اعتباری بالغ بر ۱/۲ میلیارد دلار فعال و در دست ساخت است.
حجتالاسلام دکتر موسی احمدی ادامه داد: این خط علاوه بر بارگیری بارهای صادراتی و وارداتی از بندر بوشهر، میتواند کالاهای تولید شده و یا مواد اولیه قابلمصرف در فولاد کوار، کربنات سدیم فیروزآباد و دو واحد سیمانی طول مسیر را جابهجا کند.
نماینده کنگان، دیّر، جم و عسلویه تاکید کرد: این خط بدون توجه به خطوط ابتدایی و یا انتهایی؛ دارای توجیه اقتصادی است اما زمانی توجیه اقتصادی آن بیشتر میشود که با اتصال این خط به عسلویه ظرفیت درصد بالایی از ۵۰ میلیون تُن کالای تولیدی در عسلویه برای انتقال به سرزمینی اصلی از این خط عبور کند.
رئیس کمیسیون انرژی و عضو شورای هماهنگی مجلس افزود: از آنجاییکه در قوانین موجود امکان سرمایهگذاری و مشارکت واحدهای صنعتی و شرکتهای راهسازی در اجرای خطوط ریلی با دولت و برگشت اصل و سود سرمایهگذاران از محل حق عبور بار و یا صرفهجویی در سوخت وجود دارد، مشارکت شرکتهای پتروشیمی شرکتهای راهسازی و دولت در احداث خط ریلی بوشهر - عسلویه فرصت خوبی برای تسریع در احداث این قطعه از شبکه ریلی ارتباط عسلویه با سرزمین اصلی را فراهم خواهد کرد.
دکتر احمدی در پایان اظهار داشت: این موضوع عصر روز گذشته در یک جلسهی مفصل در تهران بررسی شد و پیگیریها و نشستها برای تسریع در این مطالبه مهم، ادامه خواهد داشت.