کد خبر: 28413 ، سرويس: ستون راست
تاريخ انتشار: 15 دي 1400 - 00:51
در خصوص وضعیت نان
اختصاصی نوای جنوب/معاون استاندار بوشهر در گفتگو با نوای جنوب:بزودی مردم استان شاهد تغییرات مثبت در تولید و تحویل نان خواهند بود،نانوایی ها موظف به قرار دادن ترازو در محل کسب هستند +جزئیات

نوای جنوب:از سال گذشته و با افزایش هزینه های متعدد نانوایی‌ها (اجاره مغازه، دستمزد نیروی کار، هزینه حامل های انرژی، هزینه حمل و ...)، در کل کشور تقاضای افزایش قیمت شد.





نوای جنوب:دکتر علی باستین معاون امور اقتصادی استانداری بوشهر در خصوص وضعیت تهیه و توزیع نان در استان به نوای جنوب گفت:قبل از هر چیز باید مسائل و مشکلات و همچنین اعتراضات مطرح شده درباره نان را در چهار بخش مجزا بررسی نمود.

قیمت نان، وزن چانه، کیفیت نان و ساعت پخت.

افزایش هزینه های خبازی ها و عدم صدور مجوز افزایش قیمت، باعث تخلفات ریز و درشت زیادی شد. از جمله کاهش وزن چانه، کاهش ساعت پخت، خروج آرد از چرخه نان و ... 

از این رو کارگروه آرد و.نان و با تاکید استاندار محترم، همزمان با افزایش قیمت نان، خبازی ها مکلف به اصلاح شرایط پیش گفته شدند.

قیمت نان در بیستم آبان سال جاری افزایش یافت. مجوز افزایش قیمت بعد از یک سال و نیم و با سپری کردن سالی با نرخ تورم بیش از چهل درصد اتفاق افتاد.

از سال گذشته و با افزایش هزینه های متعدد نانوایی‌ها (اجاره مغازه، دستمزد نیروی کار، هزینه حامل های انرژی، هزینه حمل و ...)، در کل کشور تقاضای افزایش قیمت شد.

معاون امور اقتصادی استاندار افزود :در ماههای آخر، شرکت پیمانکار حمل آرد را روزانه و با خواهش و تمنا راضی می کردیم که آرد را به خبازی ها برساند. مناطقی از شهرستان جم که روزها آرد دریافت نکردند، گواه این مشکل است.

با تمام این تفاسیر، استان بوشهر استان بیست و ششم بود که قیمت نان را افزایش داد.

فرمانداری ها، جهاد کشاورزی، غله و خدمات بازرگانی، اصناف، تعزیرات حکومتی و صمت به عنوان ناظران بر عملکرد نانوایی ها، مکلف به تشدید نظارت ها و برخورد قهری با واحدهای متخلف شدند.

دکتر باستین در ادامه اظهار داشت:لازم به ذکر است که استان تقریبا 700 واحد خبازی دارد، نظارت مستمر و موثر بر این تعداد واحد تولید و اقتصادی نیازمند حجم زیادی نیروی انسانی است و هیچ نیرویی دلسوز تر و بیناتر از خود مردم نیستند. پس ما از همه شهروندان درخواست می کنیم که واحدهای متخلف به خصوص واحدهایی که ساعت پخت کمتر از استاندارد دارند را به ناظران ما به خصوص جهاد کشاورزی خبر دهند. اینکه بر جهاد کشاورزی تاکید می شود به این دلیل است که طی هفته گذشته، وظیفه بازرسی بر نانوایی‌ها از صمت به جهاد کشاورزی های کل کشور محول شده است.

مردم عزیز واحدهای کم کار را حتما معرفی کنند، چرا که همه واحدها به میزان سهمیه همیشگی شان مجوز تحویل آرد دارند. و باید سهمیه را تحویل گرفته و بپزند. اگر این اتفاقات به درستی انجام شود، کمبودی در عرصه نان نخواهد بود.

وی همچنین گفت:البته در برخی از مناطق استان به فراخور حضور نیروهای کار فصلی، تقاضا برای نان در این فصل از سال زیاد می شود که با پیش بینی کارگروه آرد و نان، این اختیار به اداره کل غله و خدمات بازرگانی داده شده است که با تغییر سهمیه آرد، این موضوع را مدیریت کند.

از هفته گذشته تعزیرات حکومتی موظف شده یک شعبه ویژه برای تسریع در رسیدگی به تخلفات مربوط به بازار شده است. این شعبه تشکیل شده و در گشت مشترک های نظارت بر بازار، با حضور قاضی محترم تعزیرات حکومتی، پرونده واحدهای متخلف بررسی و در همان مکان رأی صادر می شود.  با توجه به اینکه بیشترین اعتراضات مردمی مربوط به صنف های نانوایی و میوه و تربار فروشی است، بیشترین وقت بازرسی گشت مشترک نیز به این دو صنف اختصاص یافته است. تعطیلی شش واحد نانوایی متخلف طی چند روز گذشته، نشان از جدیت ناظران بر اصلاح کیفی و کمی نان است.

از دیگر برنامه های در دستورکار، تعبیه ترازو در دسترس مردم است تا شهروندان بتوانند با وزن کردن نان خود، بر صحت وزن چانه نانوایی نظارت داشته باشد.

به منظور ارتقاء دانش فنی نیروهای انسانی فعال در خبازی ها و با هدف بهبود کیفیت پخت نان، برنامه آموزش آنها آماده شده و به زودی اجرایی می گردد. 

ان شاءالله به زودی نتیجه این دوره های آموزشی را خواهیم دید. 

دکتر باستین در پایان به نوای جنوب گفت:فقط یک نکته مهم نباید فراموش شود. شهروندان عزیز نباید کیفیت نان را با سفیدی نان معادل بگیرند. اتفاقا نان های سفید نشانگر آرد هایی با سبوس گیری زیاد و ارزش غذایی کم هستند. باید فرهنگ جامعه اصلاح شود و به سمت نان های با سبوس زیادتر برویم. به همین منظور در نظر است دو واحد نانوایی پیشرو انتخاب شود تا نان با سبوس بالا و البته تیره رنگ پخت کنند و همزمان با نصب بنر  در سطح شهر، در این زمینه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی گردد.

 

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/28413