کد خبر: 27777 ، سرويس: اخبار استان بوشهر
تاريخ انتشار: 12 آذر 1400 - 09:52
کاهش ۵۳ درصدی بارندگی در بوشهر

نوای جنوب:معاون شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: میانگین بارندگی استان در سال آبی کنونی حدود ۱۵ میلیمتر بوده که نسبت به میانگین بارش دراز مدت ۵۳ درصد کاهش داشته است.

نوای جنوب:حتی اگر به آمارها دقت نشود، از تعداد روزهای بی‌بارانی که پشت سر گذاشته شده، مشخص است که میزان بارش‌ها چقدر کم شده است.

آمارهای معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گواهی می‌دهد که از ابتدای سال آبی کنونی یعنی اول مهر تا امروز، به سهم این استان از باران به طور میانگین حدود ۱۵ میلیمتر بوده که ۵۳ درصد کمتر از میانگین بلند مدت است.

به گفته عبداللطیف عباسی نژاد، بیشتر بارش‌ها نیز در این مدت در بخش‌های شمالی و ساحلی استان و یا روی خلیج فارس بوده که بدون استفاده راهی دریا شده است.

او می‌گوید: از اول تا ۱۰ آذرماه در مجموع ۴ میلیون مترمکعب آبگیری در سد‌های استان بوشهر انجام گرفته است در حالی که در همین مدت در سال آبی گذشته ۵۷ میلیون مترمکعب آبگیری انجام گرفته بود.

معاون شرکت آب بوشهر، ظرفیت سد رئیسعلی دلواری را ۶۹۵ میلیون مترمکعب عنوان می‌کند که اکنون ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب پشت آن قرار دارد و حدود ۶۰ درصد آن خالی است.

به گفته عباسی نژاد، سد رئیسعلی دلواری از مهر تا اسفند پارسال ۲۶۰ میلیون مترمکعب و امسال تاکنون تنها ۴ میلیون مترمکعب آبگیری داشته است و با توجه به میزان آب ذخیره شده پشت این سد، ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب برای بخش کشاورزی و زیست محیطی نیاز است.

او می‌گوید: در صورت آبگیری نشدن سد، پیش‌بینی می‌شود سال آینده، رهاسازی آب بسیار سخت انجام گیرد، زیرا آبی پشت سد نخواهد بود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر معتقد است، با این شرایط، اگر برای تغییر الگوی کشت و  شیوه آبیاری و کاهش سطح زیرکشت کاری نشود، با توجه به خشکسالی‌ها مشکلاتی به وجود خواهد آمد.

عباسی نژاد بیان می‌کند: انتظار داریم با مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و حمایت و همکاری سازمان‌های مربوط بتوانیم منابع آب محدود موجود را مدیریت کنیم.

او می‌گوید: استان بوشهر به دلیل ادامه دار بودن خشکسالی‌ها و برداشت بی رویه از منابع آب، با کسری منابع آب زیر زمینی، هجوم آب شور در مناطق ساحلی و پدیده فرونشست روبه‌رو است.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/27777