نوای جنوب:شگفت آنکه ناظر این کشتیها هم از صاحب کشتی حقوق دریافت میکند. آیا میتوان نسبت به اعمال دقیق قانون در این کشتیها امیدوار بود؟
نوای جنوب: آنطور که خلیلالله درخشان، عضو شورای مرکزی خانه کشاورز به شرق میگوید: ازآنجاکه این کشتیها اکوفایندر (ماهییاب) دارند، شبانه گلههای ماهی را شناسایی کرده و این گلهها را شکار میکنند.
او ادامه میدهد: ارزش محمولهای که در یک شب شکار میشود، گاه به اندازه قیمت خود کشتیهاست. درحالحاضر از 91 کشتی چینی که فعالیت صید و صیادی در ایران را به نزدیک دو دهه عقبتر بازگرداندهاند، هنوز 17 کشتی باقی مانده است که همچنان ذخایر آبهای جنوب را قلعوقمع کند.
صید ترال، هست و نیست کف دریا را جارو میکند. شیوه صیادی این کشتیها در دهه 70 در ایران رایج بود و سازمان شیلات با صرف پول و خرید کشتیهای صید ترال آنها را از دریا جمع کرد اما در کمال تعجب، در دولت یازدهم به بهانه استفاده از ذخایر مشترک بین ایران و عمان دوباره این شیوه بازیابی میشود.
درباره ماهیت صاحبان کشتیهای چینی حرفوحدیث زیاد است اما کسی نمیداند کشتیهای باقیمانده متعلق به کیست. بههمیندلیل معینالدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس، در گفتوگو با «شرق» خواستار شفافسازی شیلات در این زمینه میشود.
شگفت آنکه ناظر این کشتیها هم به گفته سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس از صاحب کشتی حقوق دریافت میکند. بهاینترتیب آیا میتوان نسبت به اعمال دقیق قانون در این کشتیها امیدوار بود؟
داستان کشتیهای چینی و فعالیت آنها در آبهای جنوب ایران پایانی ندارد. شیلات اصرار دارد که از ذخایر آبهای جنوب استفاده کند و این اصرار کار دست صیادان محلی داده است.
با گذشت دو سال از انتشار نخستین خبرها درباره فعالیتهای مخرب کشتیهای چینی هنوز هم صیادان جنوب نگران فعالیت مخفیانه و غیرقانونی این کشتیها و صید بدوی و مخرب آنها هستند.
خلیلالله درخشان، عضو شورای مرکزی خانه کشاورز میگوید: طبق قانون کشتیهای چینی باید در عمق 200 متری از ساحل از منبع میکتوفیده مشترک بین استانهای سیستانوبلوچستان و هرمزگان با کشور عمان صید کنند. شیلات به بهانه اینکه این منبع ذخیره، مشترک است و برای تولید پودر ماهی به آن نیاز داریم، برای کشتیهای چینی مجوز صادر کرده است اما این کشتیها قوانین را درست اجرا نمیکنند.
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز یادآور میشود: 80 درصد صید کشتیهای چینی باید میکتوفیده و میگوی شیشهای باشد و 20 درصد صید ضمنی شامل ماهیهای خوراکی در تور این شناورها قابل پذیرش است. درحالیکه نسبت صید کشتیهای چینی دقیقا برعکس است.
به گفته او این روزها یعنی تیر و مرداد، فصل صید میشماهی است. این ماهی یک کیسه بادی در داخل بدن دارد که خیلی گرانقیمت است و کیلویی 40 تا 50 میلیون تومان فروش میرود. با این کیسه نخ پزشکی درست میکنند و به گفته صیادان محلی با کشتیهای چینی این روزها گلههای میشماهی نصیب چینیها میشود.
ازدسترفتن اشتغال 1500 نفر با فعالیت کشتیهای چینی
درخشان میگوید: یک کشتی 400 تنی در یک هفته به اندازه 50 تا لنج صید میکند. هر لنج برای 30 نفر اشتغال ایجاد میکند. با فعالیت کشتیهای چینی نان هزارو 500 نفر آجر میشود. یک کشتی که 400 تا 500 تن ظرفیت دارد، فقط برای 15 نفر اشتغال ایجاد میکند.
او ادامه میدهد: تا پیش از کرونا تمام پرسنلی که روی کشتیها کار میکردند، چینی، اندونزیایی و سریلانکایی بودند، درحالحاضر بهخاطر کرونا پرسنل کشتی ایرانی شدهاند. ولی بازرسی که شیلات بالای سر کشتی برای کنترل عملکردش میگذارد تا کشتی به آبهای ساحلی نیاید، حقوقش را از صاحب کشتی میگیرد. به بهانههای مختلف «جیپیاس» (موقعیتیاب) کشتی را خاموش میکنند. شبها وقتی میفهمند که گلههای ماهی در سواحل ماست، آخرهای شب میآیند و گلهها را صید میکنند.
دریافت مجوز از دزدان سومالی
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز تخریب زیستگاه و صید ماهیهای کوچک بهعنوان بخشی از زنجیره غذایی دریا را عاملی برای کوچ گلههای ماهی معرفی میکند.
او در ادامه از کوچ پرمخاطره صیادان ایرانی هم خبر میدهد. به گفته درخشان در آبهای جنوب یا با قایقهای کوچک یا لنج صید انجام میشود. لنجها به دو دسته تقسیم میشوند، انواعی که با یخ به دریا میروند، حداکثر تا 12 مایلی ساحل برای صید میروند اما آنهایی که سیستم برودتی دارند، به اقیانوسها سفر میکنند و درگیر دزدان سومالی میشوند.
او اضافه میکند: دولت برای این دسته از صیادان نتوانست کاری انجام دهد تا اینکه خود صیادان با دزدان سومالی وارد مذاکره شدند. بهازای هر لنج 10 هزار دلار میدهند و اجازه میگیرند که در مدت مشخص در آبهای این کشور صید کنند و از آفریقا برای ایران صید میآورند.
او یادآور میشود: شیلات مجوز صیادان آبهای دور را محدود کرده است؛ درحالیکه این صید ربطی به آبهای ما ندارد. در عوض کشتیهای صیادی چینی که قراردادهایی با شرکتهای داخلی ما دارند، اجازه فعالیت پیدا میکنند.
وجود شائبه در راهکارهای شیلات
سعیدی نماینده چابهار راهکار شیلات برای مقابله با تخلفات کشتیهای چینی را شائبهبرانگیز و مبهم توصیف میکند.
او میگوید: شیلات اعلام کرده است که در این کشتیها ناظر مقیم دارد اما حقوق ناظر مقیم را مسئول شناور تأمین میکند. در چنین شرایطی چطور ناظر میتواند مانع چنین مفسدهای بشود. نکته دوم اینکه وقتی مقام قضائی جلوی کشتیهای چینی را میگیرد، براساس دستورالعملهای شیلات فقط یک ماه جلوی فعالیت کشتیهای توقیفشده گرفته میشود و بعد از یک ماه باز با همان سبکوسیاق و با شدت بیشتر به صید ترال ادامه میدهند و عملا این روند منجر به زیان صیادان و جامعه محلی خواهد بود.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی ادامه میدهد: عجیبتر اینکه جامعه صیادی 25 هزار نفر هستند. وقتی به شیلات میگوییم به اینها مجوز صید بدهید که بهصورت قانونی سوخت تهیه کرده و صید کنند، شیلات هرگز زیر بار مجوزدادن به این افراد نمیرود؛ زیرا معتقد است ذخایر آبزیان ما را از بین میبرند اما آنجایی که صید ترال میآید و آش را با جاش میبرد، هیچ اشکالی از نظر دوستان وجود ندارد و حتی در این شیوه صید از سوخت یارانهای هم استفاده میکند.
به گفته او درحالحاضر اگرچه تعداد کشتیهای چینی در آبهای جنوب کاهش یافته اما همچنان 17 کشتی چینی فعال هستند که 10 تا از این کشتیها در آبهای چابهار و کنارک فعالیت میکنند. سعیدی میگوید: اطلاعی درباره مالکیت این 17 کشتی نداریم. از شیلات پیگیری میکنیم که شفافسازی کنند و بگویند این افراد چه کسانی هستند و به چه نهادها و جریاناتی وصل هستند یا از چه رانتی استفاده کردهاند.