کد خبر: 36400 ، سرويس: سایر اخبار
تاريخ انتشار: 09 اسفند 1401 - 10:16
سرنخ‌های جدید از دلایل گرانی گوشت قرمز/ تلاش قاچاقچیان‌ برای جمع‌آوری دام زنده‌ و انتقال به کشورهای همسایه

نوای جنوب:به گفته فعالان حوزه دام، یکی از دلایل رشد قیمت گوشت قرمز رشد قاچاق دام زنده به کشورهای همسایه است، با افزایش قیمت ارز و فاصله زیاد قیمت گوشت قرمز در داخل و کشورهای همسایه، عده‌ای در راستای کسب منافع و سودجویی، دنبال جمع‌آوری دام از برخی استان‌‌ها و انتقال به کشورهای همسایه هستند.

نوای جنوب:به گفته فعالان حوزه دام، یکی از دلایل رشد قیمت گوشت قرمز رشد قاچاق دام زنده به کشورهای همسایه است، با افزایش قیمت ارز و فاصله زیاد قیمت گوشت قرمز در داخل و کشورهای همسایه، عده‌ای در راستای کسب منافع و سودجویی، دنبال جمع‌آوری دام از برخی استان‌‌ها و انتقال به کشورهای همسایه هستند..

سرنخ‌های جدید از دلایل گرانی گوشت قرمز/ تلاش قاچاقچیان‌ برای جمع‌آوری دام زنده‌ و انتقال به کشورهای همسایه

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از عواملی که این روزها موجب‌ افزایش قیمت گوشت در کشور شده است، طبق اذعان کارشناسان، قاچاق دام است.

‌گزارش‌هایی وجود دارد که یک سری دلالان در استان‌های شمالی و  شمال غرب کشور دام‌های زنده را به قیمت بالاتر از عرف خریداری می‌کنند و پس از دپو در فرصت مناسب، به کشورهای همسایه شمال غربی و حاشیه خلیج فارس قاچاق می‌کنند.

دو عامل انگیزه قاچاق به کشورهای همسایه را بیشتر کرده است، نخست اینکه در حالت معمول قیمت گوشت در کشور ما کمتر از کشورهای همسایه است و این تفاوت سود خوبی را به جیب قاچاقچیان سرازیر می‌کند، دوم اینکه گوشت دام‌های تولیدی مناطق شمال‌غرب کشور که بیشتر در مراتع می‌چرند طعم و کیفیت مناسبی دارد و مشتری خوبی در کشورهای عربی دارد.

البته برای مقابله با چنین مواردی، سیاست کشورها نزدیک شدن به نرخ‌های جهانی برای فرار از قاچاق کالاست ولی درکنار آن سرانه درآمد را افزایش می‌دهند تا قدرت خرید مردم افزایش یابد.

 

* گزارش از خرید دام توسط عده‌ای در استان‌های شمالی و شمالغرب و قاچاق به خارج کشور

در این‌باره یک تاجر‌ حوزه دام که نخواست نامش فاش شود، به خبرنگار فارس گفت: «یک سری دلالان هستند که دام زنده را از استان‌هایی مانند زنجان، گیلان، مازندران، اردبیل و آذربایجان‌های شرقی و غربی به قیمت بالاتری خریدار می‌کنند و پس از نگهداری در سوله‌های بزرگ در فرصت مناسب، به کشورهای عربی عراق و حاشیه خلیج فارس قاچاق می‌کنند».

وی با اشاره به ممنوعیت صادرات دام، ادامه داد: به عنوان مثال در استانی نظیر زنجان، به سختی می‌شود دام برای کشتار داخلی پیدا می‌شود زیرا قیمتی که رابط قاچاقچی‌ برای خرید دام می‌پردازد، بالا است، آنها برای دام سبک گوسفندی، کیلویی 170 هزار تومان پول به صاحب دام می‌دهند درحالی که قیمت معمول و عرف، کیلویی 120 هزار تومان است و دامدار هم ترجیح می‌دهد دام خود را به این افراد که گران‌تر خریداری می‌کنند،‌ بفروشد.

این تاجر دام حجم خرید دام از سوی قاچاقچیان ها زیاد عنوان می‌کند و می‌گوید:‌ طی چند ماه اخیر خرید به حدی بوده که  اکنون دام در این استان‌ها کمتر شده و برای عرضه داخلی کفاف نمی‌کند.

 

* ‌بازار دام سبک ایرانی در کشورهای همسایه

به گفته این تاجر دام، همچنین گزارش هایی وجود دارد که خریداران عراقی و یا دلالان داخلی با دلارهای ارزان قیمت که در دست دارند، بهترین گوشت گرم که معمولا گوسفند نر و جوان است را به‌راحتی خریداری و از مرز خارج می‌کنند‌، برخی دلالان از کشور ‌ در بازارهای عرضه دام زنده و کشتارگاه‌ها حضور می‌یابند و دام‌ها را خریداری می‌کنند و به عراق می‌برند.

به گفته این تاجر دام،‌‌ به عنوان مثال وقتی فروشنده گوشت قرمز به کشتارگاه بزرگ رشت مراجعه می‌کند، حق انتخاب کمی برای خرید گوشت گرم دارد و عموما گوشت گاو، میش و دام ماده نصیب آنها می‌شود. چون برخی دلالان با دلارهای ارزان قیمت که در دست دارند بهترین گوشت گرم که معمولا گوسفند نر و جوان است را به‌راحتی خریداری و از مرز خارج می‌کنند.

* کشف قاچاق دام تنها بخشی از قاچاق گسترده است

بنابراین گزارش دامداران می‌گویند هزینه تولیدکنندگان دام به دلیل گرانی خوراک و افزایش هزینه جاری بالاست به ویژه پس از حذف ارز 4200 تومانی که نرخ خوراک پنج برابر شد تولید را برای آنها گران‌تر شده است و آنها به اجبار به پیشنهاد‌های بالاتر دلالان دام پاسخ مثبت می‌دهند.

البته ‌بخشی از این قاچاقچیان در مرزها دستگیر می‌شوند اما پس از آن هم شاید این دام‌های زنده به کیفیت قبل در چرخه مصرف قرار نگیرد.

 

*  کشف قاچاق 85 راس دام در ایلام

بخشی از کشفیات قاچاق دام در مرزها در همین اسفند امسال رخ داد؛ ‌فرمانده انتظامی استان ایلام از توقیف کامیون حامل ۸۵ رأس احشام فاقد مجوز و دستگیری ۲ نفر در این راستا خبر داد.

به گفته سردار دلاور القاصی‌ مأموران انتظامی شهرستان دهلران حین کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه کامیون ایسوزو مشکوک و آن را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند، در بازرسی از کامیون تعداد ۸۵ رأس دام که فاقد هرگونه مجوز از اداره دامپزشکی بودند، کشف شد که ارزش ریالی دام قاچاق ۵ میلیارد ریال برآورد شده است.

* کشف 316 دام زنده قاچاق در قشم

همچنین در همین ماه جاری فرمانده پایگاه دریابانی قشم از توقیف ۷ فروند قایق تندرو و کشف ۳۱۶ رأس دام زنده قاچاق با تلاش مرزبانان این پایگاه در آب‌های این جزیره خبر داد.

به گفته صفر متاج، مرزبانان دریابانی قشم هنگام گشت زنی و کنترل مرزهای آبی در محدوده آب‌های این جزیره در خلیج فارس۷ فروند قایق تندرو حامل احشام قاچاق را مشاهده و در عملیات تعقیب و گریز، آن‌ها را ناچار به توقف کردند.

* کشف 300 راس دام زنده قاچاق در هرمزگان

همچنین رئیس کل دادگستری هرمزگان در ماه جاری از توقیف ۷ فروند قایق حامل ۳۰۰ رأس دام زنده قاچاق در آب‌های خلیج فارس خبر داد.

به گفته قهرمانی‌ طی این عملیات ۱۸ نفر از قاچاقچیان نیز دستگیر شدند که با صدور قرار تأمین کیفری در بازداشت به سر می‌برند.

* توقیف 145 راس دام زنده قاچاق درآذربایجان غربی

در آذربایجانم غربی هم جانشین فرماندهی مرزبانی این استان از توقیف ۱۴۵ راس دام قاچاق در مرزهای شمال غرب خبر داده است.

به گفته سرهنگ عباس مرادی، مرزبانی استان آذربایجان غربی، طی دو عملیات، ۱۴۵ رأس دام سبک را به ارزش ۵ میلیارد و ۲۳۰ میلیون ریال کشف کردند.

* کشف 16 راس دام قاچاق در کهگیلویه

در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز ‌سید محمد موسوی، فرمانده انتظامی استان، گفته است: مأموران در بازرسی از یک خودرو ۱۶ رأس احشام از نوع گوسفند که یک قاچاقچی قصد انتقال به یکی از استان‌های همجوار کشور برای صادرات غیرقانونی داشت را کشف و ضبط کردند؛  ارزش تقریبی احشام کشف شده ۵۰۰ میلیون ریال است.

به گزارش فارس در حالی که بازار گوشت در تب و تاب گرانی است، اتحادیه‌ها از مازاد تولید می‌گویند و این به جایی رسید که ‌وزارت جهاد کشاورزی در مقطعی مجوز صادرات دام داد اما امروز ‌برای تنظیم بازار داخلی گوشت قرمز، مجبور به واردات شده‌ایم.

‌به اعتقاد کارشناسان می‌توان با اعمال سیاست‌های قیمتی و سیاست‌های درست واردات و صادرات و نیز نظارت دقیق بر مرزها، با جلوگیری از قاچاق دام، ‌تنظیم بازار داخل گوشت قرمز را به خوبی انجام داد.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/36400