کد خبر: 36375 ، سرويس: سایر اخبار
تاريخ انتشار: 08 اسفند 1401 - 08:45
شهروند هندی - امریکایی رئیس بانک جهانی می شود + عکس

نوای جنوب:دولت آمریکا یک شهروند هندی - امریکایی به نام "اجای بانگا" (Ajay Banga) را برای ریاست "بانک جهانی" معرفی کرد.

نوای جنوب:دولت آمریکا یک شهروند هندی - امریکایی به نام "اجای بانگا" (Ajay Banga) را برای ریاست "بانک جهانی" معرفی کرد.به صورت سنتی، معمولا رئیس بانک جهانی، از سوی آمریکا و رئیس "صندوق بین المللی پول" از سوی اروپا معرفی می شوند.  این اتفاق به دلیل سهم و مشارکت بالای امریکا در بانک جهانی صورت می گیرد.

در بانک جهانی هر چند کشورهای مختلف، گزینه هایی را معرفی می کنند اما معمولا گزینه امریکا برای ریاست، انتخاب می شود.

"اجای بانگا" اولین آمریکایی هندی است که رئیس بانک جهانی خواهد شد.

جو بایدن رئیس دولت امریکا ضمن معرفی اجای بانگا گفت او "دارای تجربه بسیار مهم برای تعامل با چالش های متعدد جهانی از جمله تغییرات آب و هوایی" است.

اجای بانگا کیست؟

اجای بانگا 63 ساله متولد 1959 م (1338 ش) شهر پونه در ایالت مهاراشترا هندوستان است. او از شهروندان سیک به شمار می رود که عمامه بر سر دارند و ریش نگه می دارند.

او لیسانس اقتصاد را از دانشکده Stephen  دهلی و فوق لیسانس مدیریت اجرایی را از مرکز مدیریت احمدآباد هندوستان  (IIM-A) کسب کرد.

یک هندی - امریکایی، رئیس بانک جهانی می شود

اجای بانگا هم اکنون معاون شرکت "جنرال آتلانیک" General Atlantic، شرکت سرمایه گذاری خصوصی امریکایی است. این شرکت بیش از 800 میلیون دلار در زمینه شارژ خودروهای برقی، انرژی خورشیدی و کشاورزی پایدار سرمایه گذاری کرده است.

وی بیش از 30 سال تجربه فعالیت تجاری و مدیریتی دارد که از جمله می توان به ریاست شرکت مستر کارت و عضویت در هیات مدیره صلیب سرخ امریکا و شرکت های داوو و کرفت فودز (شرکت آمریکایی صنایع غذایی) اشاره کرد.

او در سال 2021 هم بعد از 12 سال از مدیریت شرکت "مستر کارت" استعفا کرد. مستر کارت شرکت آمریکایی چند ملیتی فعال در زمینه بانکی، مالی و پرداخت است که کارت های بانکی - اعتباری آن در جهان مشهور هستند.

یک هندی - امریکایی، رئیس بانک جهانی می شود

گفته می شود در دوره مدیریت اجای بانگا، شرکت مسترک کارت به 500 میلیون نفر در جهان که حساب بانکی نداشتند کمک کرد به اقتصاد دیجیتال جهان بپیوندند. وی همچنین در دوره کرونا از کم کردن تعداد کارکنان شرکت ( 19 هزار نفر) خودداری و برنامه های مهمی را در زمینه تغییرات آب و هوایی، تساوی میان زنان و مردان و کشاورزی پایدار اجرا کرد.

نیکی هیلی هم شهروند امریکایی - هندی، به تازگی برای انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا، اعلام نامزی کرد. او عضو حزب جمهوری خواه است و ابتدا باید در رقابت درون حزبی به پیروزی برسد تا بتواند کاندیدای نهایی حزب برای انتخابات ریاست جمهوری شود. نیکی هیلی نماینده سابق امریکا در سازمان ملل متحد است.

هم اکنون نخست وزیر بریتانیا (ریشی سوناک) هم یک یک شهروند هندی - انگلیسی است.

استعفای رئیس قبلی

رئیس قبلی بانک جهانی یعنی "دیوید مالپاس" در دوره ریاست دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق امریکا منصوب شد اما به دلیل انتقادات از عملکرد و نظرات او، استعفا کرد. دوره 5 ساله کاری وی در سال 2024 به پایان می رسید اما وی تحت فشار افکار عمومی و اختلافات با کاخ سفید تصمیم به استعفا گرفت.

رسانه ها نوشتند مالپاس در سال گذشته میلادی به گونه ای اظهار نظر کرد که درباره اطلاعات علمی مربوط به افزایش گرمای زمین در نتیجه مصرف سوخت های فسیلی، شک و تردید وارد کرد. او بعد از این اظهارنظر، عذرخواهی کرد و گفت که در بیان نظرش، اشتباه کرده است.

"دیوید مالپاس" رئیس مستعفی بانک جهانی که در دوره ترامپ انتخاب شده بود

یک هندی - امریکایی، رئیس بانک جهانی می شود

رویترز هم نوشت او به این دلیل استعفا کرد که از سوی کاخ سفید به نداشتن شفافیت موضع در برابر اجماع علمی درباره گرمایش جهانی زمین متهم شد.

مالپاس قبل از ریاست بانک جهانی، در دولت ترامپ، معاون بین الملل وزارت خزانه داری امریکا بود.

بانک جهانی

بانک جهانی با عضویت 189 کشور جهان با تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاسیس شد. این بانک های به کشورهای کم درآمد و متوسط، وام می دهد. همچنین از پروژه های توسعه ای در جهان حمایت مالی می کند.

یک هندی - امریکایی، رئیس بانک جهانی می شود
 
رویارویی بانک جهانی با تاثیرات تغییرات اقلیمی در جهان، یک اولویت برای امریکا به شمار می رود. 
به گفته خبرگزاری آسوشیتدپرس، بانک جهانی متهم است که با کشورهای فقیر دشمنی می کند و با تلاش ها برای مقابله با تاثیرات تغییرات اقلیمی همراهی مناسبی ندارد.
 
بانک جهانی در سال گذشته میلادی، بیش از 104 میلیارد دلار برای راه اندازی طرح هایی در سطح جهان پرداخت کرد.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/36375