نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 17 بهمن 1401 - 06:32

نوای جنوب:معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: باتوجه به آلودگی نخیلات به آفت قرنطینه ای سوسک سرخرطومی حنایی؛ جابجایی پاجوش خرما از استان‌ها خرماخیز و کشورهای همسایه به این استان ممنوع است.

نوای جنوب:معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: باتوجه به آلودگی نخیلات به آفت قرنطینه ای سوسک سرخرطومی حنایی؛ جابجایی پاجوش خرما از استان‌ها خرماخیز و کشورهای همسایه به این استان ممنوع است

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: باتوجه به آلودگی نخیلات به آفت قرنطینه ای سوسک سرخرطومی حنایی؛ جابجایی پاجوش خرما از استان‌ها خرماخیز و کشورهای همسایه به این استان ممنوع است.

کبری توکلی روز یکشنبه با اشاره به آلودگی نخیلات برخی کشورهای همسایه و استان های همجوار به آفت قرنطینه ای سوسک سرخرطومی حنایی خرما در گفت وگو با ایرنا افزود: آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما مخصوص درخت نخل (نخل‌های بارور و زینتی) است و بوسیله پاجوش‌های آلوده منتقل می‌شود.

وی اظهار کرد: باتوجه به اینکه ردیابی آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما در مراحل اولیه فعالیت به دلیل پنهان بودن به راحتی انجام نمی‌شود و تا زمان بروز خسارت جدی قابل تشخیص نیست ریشه کنی آن بسیار سخت است.

وی یادآورشد: یکی از راه‌های بسیار مطمئن برای انتقال و انتشار آلودگی از یک منطقه آلوده به منطقه سالم پاجوش نخل است و باتوجه به شدت آلودگی و خسارت خیلی شدیدی که آفت سوسک سرخرطومی حنایی به همراه دارد سازمان حفظ نباتات هرگونه جابه جایی نهال پاجوش از مناطق آلوده به مناطق سالم را ممنوع اعلام کرده است.

توکلی گفت: ممکن است پاجوش‌های وارد شده خرما حاوی لارو یا سوسک بالغ سرخرطومی حنایی باشد و در این جابه جایی ها باغدار متوجه وجود آفت نشود و بعد از مدتی که پاجوش آلوده در منطقه سالم کشت شد آن وقت آلودگی خود را نمایان می کند.

وی اظهار کرد: یکی از مسائل مهم و اصلی برای جلوگیری از انتشار این آفت رعایت مسائل قرنطینه‌ای و گرفتن گواهی بهداشت گیاهی برای جابه جایی اندام‌های تکثیری از مبدا و هماهنگی با استان مقصد به منظور جلوگیری از هرگونه شیوع آفت است تا از بروز خسارت جبران ناپذیر به باغداران جلوگیری شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر ردیابی آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما در باغات استان از طریق نصب تله‌های فرمونی، پایش از سوی کارشناسان شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی نخیلات و گروه ردیاب ماهر ملی انجام می‌گیرد.

توکلی اظهار کرد: این آفت از سال‌های دور (سال ۷۶) در استان سیستان و بلوچستان دیده شده و امروز در استان‌های هرمزگان، جنوب کرمان و بخشی از استان فارس دیده شده است.

وی ادامه داد: براساس پایش انجام شده تعداد ۱۰ اصله درخت آلوده به آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما در ابتدای سال ۱۴۰۱ در روستای حناشور شهرستان دشتی در یک باغ شناسایی شده که سه اصله از آنها امحا و با تیمار شیمیایی برای هفت درخت دیگر براساس آخرین ردیابی‌ها آلودگی به مناطق دیگر سرایت نکرده است.

توکلی گفت: باغات استان بوشهر جوان و دارای ارقام خوش خوراکی از جمله خاصویی، برحی و کبکاب برای آفت سوسک سرخرطومی حنایی است که باید با التزام به توصیه کارشناسان از این آلودگی و بروز خسارت پیشگیری شود.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
جهاد کشاورزی

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار