نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 12 بهمن 1401 - 06:13

نوای جنوب:مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار سپاس عنوان کرد میزان صادرات محصولات کشاورزی استان بوشهر در سال 1400 ، 290 هزار تن بود که دویست و دو میلیون دلار ارزش دلاری این محصولات بوده است.

نوای جنوب:استان بوشهر ظرفیت‌های مختلفی برای ایجاد درآمد و اشتغال پایدار دارد و محصولاتی از آن اکنون راه‌های بازار جهانی را نیز پیدا کرده‌اند.

قبل از انقلاب وضعیت استان بوشهر مانند سایر نقاط کشور از محرومیت های ویژه ای برخوردار بود و با نشستن پای صحبت افرادی که آن دوران را دیده اند متوجه می شویم که در بسیاری از روستاهای استان بوشهر کار مناسب وجود نداشت و عده ای زیادی از جوانان آن روزهای استان بوشهر برای داشتن درآمد ناگزیر به صورت روزانه یا هفتگی به بوشهر سفر می کردند.

شهر بوشهر با توجه به علاقه ی محمدرضاشاه به داشتند پایگاه های نظامی مورد توجه پهلوی قرار گرفته بود و با توجه به اینکه در برهه ای قیمت نفت به شدت افزایش پیدا کرده بود، محمدرضا پهلوی این سرمایه‌ی زیاد را به سمت خرید تسلیحات نظامی هدایت کرد که بسیاری از آنها مشخص شد کارایی لازم را برای ایران نداشتند.

این در حالی بود که بیش از 90 درصد روستاهای حتی از داشتند امکاناتی نظیر برق و آب مناسب محروم بودنو در همین استان بوشهر تنها 11 روستا دراای برق بودند که این آمار پس از انقلاب به بیش از 600 روستا رسیده است این در حالی بود که بسیاری از مردم جهان سال‌ها بود که از برق استفاده می کردند و در خانه های خود وسایل برقی نظبر تلوزیون کولر و یخچال داشتند.

همین مسائل باعث شده بود آن دوران بسیاری از جوانان استان بوشهر برای کسب درآمد به شهر بوشهر سفر می کردند تا با کارگری در پروژه‌های در حال ساخت که بیشتر نظامی بودند بتوانند زندگی خود را تامین کنند.

بی توجهی پهلوی به کشاورزی و مهاجرات جوانان روستا به شهر برای کارگری

 در صورتی که یکی از مهم ترین ظرفیت های روستاها مورد بی توجهی قرار گرفته بود و آن کشاورزی بود در صورتی که با توسعه ی کشاورزی در روستاهای استان بوشهر جوانان این استان نیاز نداشتند برای کارگری به بوشهر سفر کنند.

کشاورزی در استان بوشهر بیشتر محدود به خرما بود که آن‌هم بیشتر برای مصرف شخصی استفاده می شد و تاثبر چشمگیری در رونق زندگی مردم نداشت در حالی که پس از انقلاب با تغییر نگاه‌ها استان بوشهر به یکی از تولید کنندگان بزرگ برخی از محصولات کشاورزی مانند خرما و گوجه فرنگی تبدیل شده و بسیاری از جوانان در بخش های مختلف استان بوشهر به فعالیت در این زمینه‌ها مشغول هستند.

یکی از مهم‌ترین محصولات صادراتی استان بوشهر به جز محصولات پتروشیمی و نفتی محصولات کشاورزی است که در سال ۱۴۰۰ دویست و دو میلیون دلار آورده برای کشاورزان استان بوشهر به همراه داشته است. 

محصولاتی که در استان بوشهر جنبه صادراتی دارند در حال حاضر خرما و گوجه‌فرنگی است که سهم بزرگی از صادرات محصولات کشاورزی استان بوشهر را به خود اختصاص داده‌اند.

صادرات 290 هزار تن محصولات کشاورزی از استان بوشهر در سال 1400

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار سپاس عنوان کرد میزان صادرات محصولات کشاورزی استان بوشهر در سال 1400، 290 هزار تن بود که دویست و دو میلیون دلار ارزش دلاری این محصولات بوده است. 

سیدعبدالحسین موسوی فرد بیان کرد: هندوانه، خربزه، طالبی، مینی فلفل، دلمه، لیموترش، گوجه و خرما محصولات کشاورزی صادر شده از استان بوشهر را تشکیل می‌دهد که بیشترین صادرات مربوط به گوجه بود.

وی عنوان کرد: در سال گذشته تعرفه صادرات گوجه‌فرنگی از استان بوشهر به ۱۹۰ هزار تن رسید که معادل ۱۲۱ میلیون دلار ارز به‌موجب آن وارد کشور شد.

در ۹ماهه نخست امسال تاکنون ۱۶۶ هزار تن محصولات کشاورزی به بازارهای کشورهای همسایه صادر شده است که ارزش معادل ۱۲۷ میلیون دلار داشته است.

موسوی با اشاره به صادرات در ماه‌های اول برداشت گوجه‌فرنگی عنوان کرد یکی از دلایلی که باعث کندشدن صادرات گوجه شد تعرفه‌های جدید بود که کار را در بازارهای صادراتی کند کرد و این مشکل با تغییر نرخ تعرفه‌ها برطرف شد و در حال حاضر به طور متوسط روزانه دو هزار تن گوجه‌فرنگی صادر می‌شود.

صادرات گوجه فرنگی امسال به ۲۵۰ هزار تن می رسد

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: پیش‌بینی می‌شود که صادرات گوجه‌فرنگی از استان بوشهر به ۲۵۰ هزار تن برسد در حال حاضر تولید گوجه فرنگی در استان بوشهر ششصد هزار تن است که به صورت روزانه ۲۰۰۰ تن صادر می‌شود.

سیدعبدالحسین موسوی فرد تاکید کرد: در حال حاضر کار روی غلتک افتاده و صادرات گوجه‌فرنگی از ۴۰۰ و ۵۰۰ تن به‌صورت روزانه به 2 هزار تن رسیده است البته یکی از مشکلاتی که در صادرات محصولات کشاورزی با آن مواجه هستیم تحریم است که مانع بازگشایی السی و پیمان‌های ارزی برای معامله با تجار و دلال‌های سایر کشورها شده است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: درصورتی‌که همین روند ادامه داشته باشد رسیدن به آمار صادرات سال 1400 در دسترس است و امیدواریم که بتوانیم از صادرات سال گذشته عبور کنیم.

وی افزود: قبل از انقلاب استان بوشهر به‌عنوان یک منطقه کشاورزی تلقی نمی‌شد و سیاست‌های رژیم پهلوی توسعه کشاورزی در استان بوشهر نبود و چنین چیزی در زمینه کشاورزی برای استان بوشهر تعریف نشده بود و اگر محصولی مانند گندم نیز کشت می‌شد صرفاً جنبه معیشتی داشت و برای خود خانواده‌ها بود.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: به‌تبع این ما قبل از انقلاب صادرات محصولات کشاورزی استان بوشهر به سایر کشورها نداشتیم و تنها محصولی که در استان بوشهر سطح بزرگی است کشت را به خود اختصاص داده بود خرما بود که پس از انقلاب سطح نخلستان‌های این استان حداقل بیش از دوبرابر شده است.

سیدعبدالحسین موسوی فرد بیان کرد: مسئله دیگری که وجود دارد در کنار تحریم‌ها در بعضی محصولات با بسته‌بندی مناسب روبرو نیست و برخی کالاها مانند خرما پس از صادرات در بعضی از کشورها مانند امارات بسته‌بندی آنها تغییر می‌کند و به دیگر کشورها صادر می‌شود.

از عواملی که در صادرات محصولات کشاورزی تأثیرگذار است 

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: از عواملی که در صادرات محصولات کشاورزی تأثیرگذار است یکی مسائل جوی است که کاهش برداشت را به همراه دارد و دیگری کاهش کیفیت محصولات است که امکان صادرات آن به دیگر کشورها را از بین می‌برد.

وی بیان کرد: قبل از انقلاب استان بوشهر به‌عنوان منطقه کشاورزی نبود و چنین چیزی در زمین کشاورزی برای استان بوشهر تعریف نشده بود و اگر محصول مانند گندم کشت می‌شد که صرفاً جنبه معیشتی داشت و برای خود خانواده‌ها بود.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: به‌تبع این ما قبل از انقلاب هیچ‌چگونه صادرات محصولات کشاورزی استان بوشهر به سایر کشورها نداشتیم تنها محصولی که در استان بوشهر سطح بزرگی است کشت را به خود اختصاص داده بود خرما بود که پس از انقلاب نخلستان‌های این استان بیش از دوبرابر شده است.

 دراین‌بین برخی از کشاورزان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سپاس از عدم مدیریت کشت گلایه کردند.

احدی یکی از کشاورزانی است که امثال اقدام به کاشت گوجه‌فرنگی کرده است بیان کرد: امسال کشت گوجه‌فرنگی خوب بود؛ اما چیزی که کشاورزان را اذیت کرد قیمت پایین گوجه‌فرنگی و قیمت بالای کود و سموم شیمیایی بود.

یکی دیگر از کشاورزانی که به کشت گوجه در شهرستان گنگان مشغول است عنوان کرد: باید دولت نسبت به طرح اصلاح الگوی کشت به‌صورت جدی اقدام کند؛ زیرا در غیر این صورت کشاورزان نمی‌توانند برنامه‌ریزی صحیحی داشته باشند و احتمال ضرر کردن را بالا می‌برد. 

روح‌الله تورنگ افزود: کشاورزی گلخانه‌ای بازده بسیار بهتری نسبت به کشاورزی در فضای باز دارد؛ اما هزینة و زحمت آن بسیار بیشتر است. همچنین یکی دیگر از مشکلات کشاورزان بالابردن تعرفة صادرات گوجه‌فرنگی است که می‌تواند روی صادرات این محصول تأثیر منفی داشته باشد.

در این شرایط و باتوجه‌به درآمدی که از این طریق می‌تواند برای کشور داشته باشد همچنین تعداد افرادی که در این زمینه مشغول هستند نیاز است ادارة جهاد کشاورزی هرچه زودتر نسبت به ارائة تسهیلات مناسب جهت کشت محصولات کشاورزی اساسی زمینة کشت این محصولات را فراهم کند همچنین کمک و آموزش در زمینة نوسازی و اصلاح روش‌های کشاورزی در بالابردن بهره ولی و تأمین نیازهای کشور در زمینة محصولات کشاورزی و درآمد ارزی حاصل از خریدوفروش این محصولات فراهم کند.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
جهاد کشاورزی

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار