کد خبر: 35806 ، سرويس: ستون راست
تاريخ انتشار: 04 بهمن 1401 - 11:52
در نشست شورای شهر بوشهر چه گذشت؟
موافق و مخالفان قرائت سوالات از شهردار چه کسانی هستند؟جدل دو عضو شورا+جزئیات

نوای جنوب:جلسه 113 شورای شهر بوشهر که دوشنبه شب به صورت علنی برگزار شد، با حاشیه هایی از جمله جدل لفظی پورکبگانی عضو شورا با نیک روش رییس شورا همراه بود.





نوای جنوب:جلسه 113 شورای شهر بوشهر که دوشنبه شب به صورت علنی برگزار شد، با حاشیه هایی از جمله جدل لفظی پورکبگانی عضو شورا با نیک روش رییس شورا همراه بود.دستور کار بعدی جلسه شورا، لایحه برنده مناقصه تامین راننده خودروهای استیجاری شهرداری بود که قیمت برنده برای 72 خودرو، هر ماه 900 میلیون تومان بود.

زندی نیا دبیر شورا یکی از مخالفان این لایحه بود و گفت: 15 راننده شهرداری تبدیل وضعیت شده اند و عمدتا به سیستم اداری رفته اند، درحالی که باید در همان شغل خود فعالیت می کردند، از این رو باید 72 نفر منهای 15 باشد و آن افراد به کار خود برگردند.

پورکبگانی نیز خطاب به گروه اکثریت شورا گفت: می خواستم درباره این لایحه با شما همراهی کنم، ولی در دستور کار قبلی دیدیم که چون ما سه نفر رای ممتنع دادیم، شما (6 عضو اکثریت) رای مثبت دادند.

حیدر رفاهی عضو شورا از پورکبگانی گلایه کرد که دچار توهم توطئه شده و در حال قضاوت است، درحالی که هیچ هماهنگی قبلی میان وی و هیات رئیسه نبوده است.

نیک روش رییس شورا هم با بیان اینکه در اداره جلسه هیچگونه لجبازی صورت نمی گیرد و تابع نظر اکثریت است، گفت که براساس قوانین در شورا رای ممتنع نداریم و باید موافق و مخالف رای داد، اما پورکبگانی نظر وی را رد کرد و گفت: پس در دستگاه الکترونیکی که ملاک رای گیری از اعضا است، چرا رای ممتنع وجود دارد؟ نیک روش نیز این دستگاه را مربوط به قبل دانست. مردم از شما انتظار اظهارنظر درباره مصوبات دارند، یا اینکه به دستور کارها رای ممتنع دهید؟ 

سپس پورکبگانی خطاب به نیک روش گفت: کاش تنها بی تجربگی بود و نه چیز دیگری.

متعاقب آن زندی نیا دبیر شورا به پورکبگانی گفت: تذکر می دهم که در سخنان خود، بار حقوقی ادبیات تان را لحاظ کنید و به کسی اتهام نزنید.

همزمان مباحثی میان نیک روش و برزگرزاده درباره نحوه رای گیری مخفی و آشکار صورت گرفت که نیک روش بخشی از بند 3 قانون شورا را قرائت کرد که در آن بیان شده بود رای گیری موافق و مخالف دارد و امتناع ندارد، چون به معنای عدم مشارکت در جلسه است.

نهایتا پس از بحث های صورت گرفته، مقرر شد برای تامین نظر شورا پیرامون برگشت رانندگان تبدیل وضعیت به سر کار خود، قرار شد شهرداری مجددا با برنده مناقصه هماهنگی و لایحه را به جلسه بعد بیاورد.

دستور کار بعدی جلسه، طرح سوال از حسین حیدری شهردار بوشهر با امضای 6 عضو بود (به جز پورکبگانی، برزگرزاده و گرشاسبی).

پورکبگانی خواستار قرائت سوالات در جلسه علنی شد، اما نیک روش رییس شورا گفت که شهردار 10 روز برای پاسخگویی فرصت دارد و جالب نیست الان علنی کنیم.

مجددا پورکبگانی گفت: درباره قانونی بودن طرح سوال بحث وجود دارد، چون باید ابتدا شفاهی در جلسه طرح می شد و قبل از آن هم تذکرات کتبی داده می شد، ولی حالا که این مسیر رفتید، در حضور رسانه ها سوالات را قرائت کنید.

رییس شورا نیز پاسخ داد: وفق ماده 83 قانون شوراها، شهردار را به جلسه هیات رئیسه آوردیم و تذکرات را گفته ایم. پورکبگانی اما معتقد بود که باید تذکرات در جلسه شورا ارائه و در دفتر صورتجلسات شورا ثبت می شد.

نیک روش هم گفت که تذکرات در دفتر شورا ثبت شده، در مقابل پورکبگانی گفت که تاریخ هایش را اعلام کنید، نیک روش هم پاسخ داد: من الان باید تاریخ هایش را هم برای شما بیاورم؟ صراحتا می گویم هرگونه ایرادی به طرح سوال از شهردار باشد، بنده در محاکم قضایی و غیرقضایی پاسخگو هستم.

در ادامه پورکبگانی خطاب به رییس شورا گفت: وقتی من در جلسات قبلی صحبتی کردم، شما با رسانه ای مصاحبه کردید که استیضاح شهردار در دستور کار نیست. همزمان نیک روش گفت الان هم استیضاح نیست و طرح سوال است. پورکبگانی عصبانی شد و گفت وقتی صحبت می کنم در حرف من نپرید. سپس ادامه داد: الان هم طرح سوال شده که می تواند مقدمه ای به سمت استیضاح باشد، مردم حق دارند بدانند چه پرسیده اید.

در ادامه با وجود موافقت نیک روش و درخواست مهرزاد آسایش برای قرائت سوالات از شهردار در جلسه علنی، اما خدیجه گرشاسبی و ایمان زندی نیا مخالفت کردند و خواستار رای گیری از اعضا پیرامون این موضوع شدند.

نهایتا در رای گیری علنی، تنها پورکبگانی، آسایش و رفاهی و هلال بحر دست خود را بالا برده و چون 4 به 4 شد، طبق آئین نامه داخلی در زمان مساوی شدن آراء رای رییس شورا ملاک عمل است و مقرر شد ادامه جلسه غیرعلنی باشد.

همچنین با خروج خبرنگار از جلسه، موضوع کمک های بلاعوض شورا مورد بحث قرار گرفت.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/35806