کد خبر: 35294 ، سرويس: اخبار استان فارس
تاريخ انتشار: 29 آذر 1401 - 09:16
خدمات‌رسانی ارزان‌قیمت، از مزرعه تا سفره در شیراز/ حذف واسطه‌ها به نفع مردم

نوای جنوب:واگذاری کامل زنجیره حوزه غذا به وزارت جهاد کشاورزی سبب شد طرح از مزرعه تا سفره با هدف رصد مواد غذایی، شکل اجرایی به خود بگیرد و اکنون به گفته مسئولان، غرفه‌های عرضه مستقیم محصولات کشاورزی با 30 درصد زیر قیمت بازار کار خود را در سطح شهر شیراز آغاز کرده اند.

نوای جنوب:اجرای طرح از مزرعه تا سفره در راستای رصد زنجیره غذایی، حذف دلالان و کنترل بازار محصولات کشاورزی در سال‌های اخیر چندین بار مطرح و تکرار شده است اما به دلیل مجزا بودن متولیان دو فرآیند تولید و فروش، تا کنون به نتیجه نرسیده بود.

با آغاز دولت سیزدهم، قانون انتزاع که در دوره قبل با بی توجهی روبرو شده بود، به اجرا درآمد و با دستور رئیس جمهور به طور کامل زنجیره حوزه غذا از تولید تا عرضه و رسیدن به دست مصرف کننده نهایی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار و  زمینه برای اجرای طرح از مزرعه تا سفره فراهم شد.

تیر ماه جاری، مدیر سازمان تعاونی روستایی فارس از اجرای این طرح خبر داد و  با اشاره به مصوبه هیئت وزیران مبنی بر عرضه مستقیم  ۲۵ درصد محصولات کشاورزی توسط کشاورزان در غرف تعیین شده توسط شهرداری‌ها،  گفت: هم‌اکنون امکان واگذاری این غرف در سطح فارس به تولیدکنندگان بخش کشاورزی میسر شده است.

او ادامه داد: در این برنامه تولیدکنندگان عمده بخش کشاورزی که توانایی عرضه مستقیم محصولات خود را داشته باشند، می‌توانند به اتحادیه یا شرکت‌های تعاونی روستایی، کشاورزی و زنان تحت پوشش سازمان تعاون روستایی فارس مراجعه کنند.

استاندار فارس نیز  سه شنبه اول آذر اعلام کرد: 100 فروشگاه و بازارچه در نقاط مختلف استان برای ارائه مستقیم محصولات کشاورزی، با عنوان از مزرعه تا سفره، از دهم آذر در فارس راه اندازی می‌شود.

او با بیان اینکه ۱۰۰ فروشگاه فعال نیز با عنوان فروشگاه های امین با این طرح مشارکت خواهند کرد، افزود: در شیراز ۲۲ بازارچه شهرداری به صورت رایگان برای ایجاد مراکز عرضه مستقیم کالا در اختیار اداره کل تعاون روستایی قرار می‌گیرد، ۲۸ بازارچه که از پیش واگذار شده بود نیز به تدریج به این طرح خواهند پیوست و ۵۰ تعاونی مصرف ادارات نیز در این طرح مشارکت می‌کنند.

استاندار فارس ادامه داد: مصوب شد که در این بازارچه‌ها مرغ و برخی محصولات کشاورزی شامل سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی، خیار، بادمجان، سیب و مرکبات با قیمت مناسب به صورت مستقیم عرضه شود.

به گفته استاندار فارس از دهم آذر این فروشگاه ها باید خدمت رسانی را آغاز کرده باشند.

 

 در همین زمینه، محسن ربانی زاده، معاون اقتصادی استاندار فارس با بیان اینکه این طرح چندماه است که دنبال می شود، به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه مدیریت میدان بار شیراز خوب نیست و باعث می شود افزایش قیمت غیرمنطقی به میوه ای که وارد این میدان می‌شود، تحمیل شود، پس مقرر شد تعاونی روستایی وساطت کند و محصولات کشاورزی را از کشاورز گرفته و در سطح شهر عرضه کند تا مصرف کننده، محصول را با قیمت مناسب تهیه کند.

وی در خصوص محل عرضه این محصولات گفت: غرفه های خاص تعاون روستایی این محصولات را عرضه می کنند همچنین یک سری از فروشگاه ها هم در طرح، مشارکت دارند که با یک بنر مشخص شده اند و اکنون در حال عرضه محصولات تا ۳۰ درصد زیر قیمت بازار هستند که قرار است به 100 واحد منتخب برسند.

ربانی زاده گفت: شهرداری هم ۲۵ غرفه تحویل تعاونی روستایی داده که قرار است به طور کامل تأمین کننده همه محصولات کشاورزی باشند.

به گفته معاون استاندار فارس لیست کامل قرار این فروشگاه ها، اطلاع رسانی خواهد شد.

این مسئول تاکید کرد: ما به دنبال حذف واسطه ها هستیم، کسانی که باعث افزایش قیمت می شوند بدون اینکه در تولید و عرضه، کار موثری کرده باشند.

ربانی زاده در مورد میزان تخفیف این واحدها گفت: قیمت ها بر اساس یک فرمول مشخص تعیین می شود، در فروشگاه های منتخب مشارکت کننده در طرح تا 30 درصد زیر قیمت و غرفه های عرضه مستقیم که شهرداری در اختیار تعاونی روستایی گذاشته هرچه قیمت مزرعه است، قیمت حمل و یک سود منطقی قیمت نهایی محصول را تشکیل خواهد داد.

 حذف واسطه‌ها

مدیر سازمان تعاون روستایی فارس نیز در تشریح جزئیات این طرح به خبرنگار فارس گفت: در طرح از مزرعه تا سفره، در واقع ما به دنبال حذف واسطه ها هستیم. از مزرعه تا سفره یک زنجیره ارزش است که ما سعی می کنیم حلقه های زائد را حذف کنیم و محصول با کمترین واسطه عرضه شود.

سیدکاظم موسوی افزود: اگر تولیدکننده توانایی عرضه را داشت، فضای غرفه در اختیارش قرار می‌گیرد اما از آنجا که تولیدکنندگان معمولاً عرصه را بر عهده‌ نمی‌گیرند، تعدادی فروشنده را به کار گرفته ایم که محصولات را از مزرعه حمل کرده و در غرفه ها عرضه می کنیم تا بدون واسطه به دست مردم برسد.

وی ادامه داد: کلا سیاست بر این است که واسطه‌هایی که باعث می شود هم خریدار به قیمت مناسب محصول را تهیه نکند هم فروشنده به قیمت مناسب نفروشد، حذف شوند و غرفه ها به نفع تولیدکننده و مصرف کننده عمل کنند.

عرضه محصولات کشاورزی با 30 درصد زیر قیمت بازار

موسوی در خصوص درصد تخفیف این فروشگاه ها گفت: بازار را اگر رصد کنید، مثلا گوجه درجه یک امروز در بندرعباس و یا جنوب استان، بین 5 تا6 هزار تومان است.

این محصول در میوه‌فروشی‌ها بسته به موقعیت فروشگاه تا 12 تومان فروش می رود، سعی کردیم این محصول را به اضافه کرایه و  20درصد سود برای فروشنده، تعیین قیمت کنیم که مثلاً اگر هر کیلو گوجه درجه یک، 5 هزار تومان در مزرعه باشد، 1000تومان کرایه و 1200 تومان سود برای فروشنده، بین 7 تا 7500 محصول درجه یک را تحویل مصرف کننده دهیم.

عرضه مستقیم مرغ و تخم مرغ در خیابان شهید دوران و بازارچه استقلال

موسوی با بیان اینکه سه برنامه کوتاه مدت ، میان مدت، بلندمدت در نظر گرفته ایم، گفت: در برنامه کوتاه مدت، طرح را از 12 آذر آغاز کردیم، شهرداری تعدادی غرفه در اختیار ما گذاشت که نواقصی داشت و بهره بردارانی از قبل در آنها مشغول بودند، فرصتی به این افراد داده شده که حسابهای دفتری را جمع کرده و تخلیه کنند.

این مسئول افزود: الان واحدهایی را ساماندهی کرده ایم برای عرضه  مرغ و تخم مرغ که یکی در بازارچه استقلال و دیگری در خیابان شهید دوران قرار دارد.

به گفته موسوی، اکنون سه واحد ساماندهی شده عرضه میوه و تره بار وجود دارد که با عدد کف در نظر گرفته شده برای این واحدها، باید حداقل به بیش از 30 غرفه در شهر برسد.

مدیر سازمان تعاونی روستایی فارس گفت: اصناف هم قول داده اند مشارکت کنند و 50 واحد هم آنها اختصاص دهند.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه های اجرایی و تعاونی های مصرف هم اعلام آمادگی کرده اند که این طرح به 100 نقطه در شهر برسد.

100 نقطه در شیراز، 100 نقطه در شهرستان‌ها

موسوی با اشاره به اینکه  این طرح فقط در شیراز اجرا می شود یا تمام استان را در بر می گیرد؟ گفت: این طرح کل استان را پوشش خواهد داد و 100 نقطه نیز در شهرستان ها در نظر گرفته خواهد شد و ما منتظر اعلام آمادگی شهرداری های شهرستانهای استان هستیم که مکان هایی را مشخص کنند.

موسوی خاطرنشان کرد: در صورتی که مکان مناسبی باشد، حتی این مکان ها می توانند بار اندازی برای عرضه محصولات کشاورزی همان شهرستان هم شوند، یعنی علاوه بر فروش و عرضه مستقیم، محصولات به دیگر نقاط استان نیز حمل شود.

مدیر سازمان تعاونی روستایی فارس بیان کرد: ما یک پلتفرم اینترنتی طراحی کردیم که هم سامانه ای برای خرید است و هم از این طریق افراد نزدیک ترین نقطه عرضه محصولات به محل سکونت را پیدا می کنند، از طرفی بنرهای متحدالشکلی تهیه شده که در اختیار غرفه ها قرار می‌گیرد تا مردم متوجه ماهیت این غرف شوند.

گزارش از : فاطمه حبیبی

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/35294