کد خبر: 34941 ، سرويس: اخبار استان بوشهر
تاريخ انتشار: 02 آذر 1401 - 21:03
کشاورزان بوشهر از افزایش تعرفه صادراتی گوجه فرنگی معاف شدند

نوای جنوب: معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر گفت: در پی درخواست کشاورزان و با پیگیری‌های مدیریت ارشد و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، گوجه کاران این استان از افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ تعرفه صادراتی گوجه فرنگی معاف شدند.

نوای جنوب:معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر گفت: در پی درخواست کشاورزان و با پیگیری‌های مدیریت ارشد و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، گوجه کاران این استان از افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ تعرفه صادراتی گوجه فرنگی معاف شدند.

علی باستین روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: براساس این تصمیم‌گیری؛ گوجه کاران استان بوشهر به ازای صادرات هر کیلو محصول گوجه فرنگی به جای پرداخت ۱۲هزار و ۶۰۰ تومان باید ۶ هزار تومان نرخ تعرفه قبل (مصوبه خرداد ماه)، عوارض پرداخت کنند.

وی اظهار کرد: با این اقدام انجام شده تعادل در بازار داخل، صادرات و فروش محصول گوجه فرنگی در استان بوشهر ایجاد می شود.

باستین ادامه داد: در صورت افزایش یا کاهش تقاضای بازار داخلی سهم صادرات و میزان عوارض صادراتی به پیشنهاد استان بوشهر به کارگروه ملی بازار برای مدیریت موضوع اعلام می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به این تصمیم‌، گوجه کاران این استان می‌توانند ۳۰ درصد از تولید خود را با تعرفه ۶ هزار تومان صادر و ۷۰ درصد را نیز به صورت تازه خوری در بازار داخلی کنند.

کبری توکلی اضافه کرد: درخواست صادرکنندگان گوجه‌فرنگی استان بوشهر مورد پذیرش وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت و با ابلاغی که شده از اول آذرماه تعرفه صادرات گوجه‌فرنگی به ۶ هزار تومان بازگشت و تمامی گمرک‌ها موظف به اجرای آن هستند.

وی یادآور شد: امسال یکهزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی استان بوشهر زیر کشت پائیزه مزارع گوجه فرنگی رفته و پیش بینی می‌شود ۷۰ هزار تن محصول تولید شود.

توکلی اظهار کرد: تاکنون کمتر از ۴۰ درصد از محصول گوجه فرنگی پائیزه استان بوشهر در مناطق تنگ ارم، بوشکان و جم برداشت شده است.

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در همین ارتباط صادرکنندگان محصول گوجه فرنگی برای ثبت اظهارنامه صادراتی می توانند به گمرکات این استان مراجعه و پس از ثبت اظهار نامه نسبت به ارسال محموله های صادراتی به مبادی خروجی کشور اقدام کنند.

سید عبدالحسین موسوی فرد افزود: مصوبه کاهش تعرفه صادراتی گوجه فرنگی خاص استان بوشهر است و مدیریت ها و مراکز جهاد کشاورزی آمادگی کامل برای خدمت رسانی و ارائه معرفی نامه به تجار و صادرکنندگان دارند.

اخبار مربوط به پیگیری مطالبات گوجه کاران استان بوشهر را در اینجا ببینید.

برداشت گوجه فرنگی خارج از فصل در استان بوشهر از سطح ۱۱هزار و ۴۰۰ هکتار سطح زیر کشت از ۱۵ آبان ماه آغاز و پیش بینی می شود امسال ۶۰۴ هزار تن محصول برداشت شود.

از این میزان سطح زیر کشت یکهزار و ۵۰۰ هکتار با پیش بینی ۸۰ هزار تن مربوط به کشت پائیزه، ۹ هزار و ۷۰۰ هکتار با پیش بینی ۵۱۴ هزار تن در کشت زمستانه و ۲۰۰ هکتار با پیش بینی تولید ۱۰ هزار تن کشت بهاره است.

پیش بینی می‌شود از مجموع ۶۰۰ هزارتن محصول تولیدی، ۲۳۰ هزارتن به صورت تازه خوری، ۱۲۰ هزارتن برای مصارف صنایع تبدیلی فرآوری، تولید رب گوجه فرنگی و فرآورده های جانبی استفاده می‌شود.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/34941