کد خبر: 34928 ، سرويس: اخبار استان بوشهر
تاريخ انتشار: 01 آذر 1401 - 21:17
کمبود منابع مالی موجب کُندی روند اجرای طرح تحول نخلستان در استان بوشهر شده است

نوای جنوب:مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: کمبود منابع مالی و تخصیص نیافتن به موقع و کامل اعتبارات از جمله عوامل کُندی روند اجرای طرح تحول نخلستان در این استان است.

نوای جنوب:   مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: کمبود منابع مالی و تخصیص نیافتن به موقع و کامل اعتبارات از جمله عوامل کُندی روند اجرای طرح تحول نخلستان در این استان است.

مسعود خوارزمی نیا روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: تخصیص اعتبارات بصورت اسناد خزانه اسلامی با سررسیدهای طولانی مدت، موجب افزایش هزینه های اجرایی پروژه‌های تعریف شده در طرح تحول نخلستان می شود.

وی بیان کرد: عدم ثبات و تورم شدید قیمت‌ها در بخش لوله و اتصالات و نبود تناسب بین هزینه‌های اجرایی طرح با اعتبارات تخصیصی از دیگر مشکلات طرح تحول نخلستان در استان بوشهر به شمار می‌رود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: در حال حاضر سهم دولت جهت انجام هر هکتار آبیاری تحت فشار در استان ۵۴ میلیون تومان تعریف شده، این درحالی است که هزینه اجرا در هرهکتار بالغ بر ۷۵ میلیون تومان است و بهره برداران توانایی پرداخت این ما به التفاوت بعنوان سهم مشارکت در زمان اجرا ندارند.

وی اضافه کرد: طرح تحول کشاورزی استان بوشهر در ذیل ستاد اقتصاد مقاومتی کشور در سطح ۳۴هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی و نخلستان‌های دشتستان با محوریت تامین آب مطمئن، افزایش راندمان و ارتقاء بهره وری، تغییر شیوه آبیاری از سنتی به نوین، اصلاح، نوسازی و حذف نخیلات کم بازده تعریف شده است.

به گفته خوارزمی نیا طرح تحول نخلستان شامل پنج زیر بخش اصلاح شیوه آبیاری، اصلاح و بازسازی نخیلات درجه ۲ به مساحت هفت هزار و ۴۰۰ هکتار، حذف، جایگزینی و احیای ارقام نخیلات درجه ۳ به میزان ۱۱هزار و ۱۳۰ هکتار، تدوین الگوی کشت و تشکیل گروه‌های آب بر است.

وی ادامه داد: براساس برنامه ریزی انجام شده در اجرای طرح تحول نخلستان شیوه آبیاری نخیلات شهرستان دشتستان در سه بخش سعدآباد، آبپخش و کُلُل و زمین‌های زراعی پائین دست شبانکاره از غرقابی به آبیاری نوین تبدیل می شود.

خوارزمی نیا افزود: در مرحله نخست عملیات تغییر شیوه آبیاری نخیلات مناطق یاد شده در قالب طرح تحول نخلستان در سطح ۱۰ هزار و ۱۰۰ هکتار شامل (۲هزار و ۴۰۰ هکتاری سعدآباد، ۶هزار و ۵۰۰ هکتاری آبپخش و یک هزار و ۲۰۰ هکتاری کُلُل) تعریف شده است.

وی در خصوص پروژه ۲هزار و ۴۰۰ هکتاری سعدآباد گفت: این طرح در زمان حاضر وارد فاز اجرایی شده که از این میزان یک هزار و ۹۵۰ هکتار شبکه فرعی و ۶۵۰ هکتار بخش درون مزرعه کار شده و آماده بهره برداری است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر همچنین در خصوص طرح هفت هزار و ۷۰۰ هکتاری آبپخش و کُلُل نیز افزود: مطالعه و طراحی این طرح انجام و در فاز اول یک هزار و ۵۰ هکتار احداث شبکه فرعی تعریف شده که در زمان حاضر با ۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است.

وی در خصوص اجرای طرح در منطقه شبانکاره اظهار کرد: مطالعه و طراحی تغییر شیوه آبیاری زمین های زراعی دشت شبانکاره در سطح هشت هزار و ۷۰۰ هکتار انجام گردیده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: با توجه به سفر اخیر هیات دولت به استان و بر اساس اعتبار تخصیصی، عملیات اجرایی تغییر شیوه آبیاری زمین های کشاورزی شبانکاره در سطح ۲۹۰ هکتار با ۲۸ درصد آغاز شده است.

خوارزمی نیا یادآور شد: از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور، ۱۶۵میلیارد تومان اعتبار شامل ( سعدآباد ۳۰ میلیارد تومان، آبپخش ۶۵میلیارد تومان و شبانکاره ۷۰ میلیارد تومان) مصوب و از این میزان تاکنون ۷۰ میلیارد تومان تخصیص و جذب شده است.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/34928