کد خبر: 33733 ، سرويس: گزارش‌ها
تاريخ انتشار: 04 شهريور 1401 - 18:08
راهکارهای برخورد با نوجوانان پرخاشگر

نوای جنوب:سال‌های نوجوانی، سال‌هایی پرچالش برای والدین است. در این زمان نوجوانان به‌شدت دمدمی‌مزاج و غیرقابل پیش‌بینی می‌شوند. این وضعیت زمانی بدتر می‌شود که نوجوانان پرخاشگر هم شوند. والدین باید بدانند با نوجوان خود چگونه برخورد کنند تا اوضاع بد پیش نرود.

نوای جنوب:نادیا زکالوند: بسیاری از والدین نگران نوجوانان عصبانی و پرخاشگر خود هستند و نمی‌دانند با آن‌ها چه رفتاری داشته باشند تا زندگی آینده‌شان در اثر این خشم به تباهی کشیده نشود.

اگرچه درمان پرخاشگری بسیاری از نوجوانان دردسرساز بهتر است با کمک مشاوران حرفه‌ای انجام شود، اقداماتی هم وجود دارد که والدین می‌توانند برای برخورد با نوجوان پرخاشگر خود به‌کار گیرند.

خشم در نوجوانان : مرحله‌ای از زندگی یا یک مشکل؟

به گزارش جامعه ۲۴ ، خشم، بخش عادی زندگی نوجوانان است و می‌تواند واکنش عاطفی سالم به استرس‌های بیرونی باشد. در واقع رفتار‌های پرخاشگرانه ممکن است پوششی بر احساس اندوه، صدمه، ترس و شرمندگی‌های آن‌ها باشد.

وقتی این احساسات منفی در نوجوان شدت می‌گیرد، او با پرخاشگری و خشم واکنش نشان می‌دهد و از آنجایی‌که نوجوانان بیش از حد گرفتار اضطراب می‌شوند، آن‌ها هرازگاهی با والدین خود پرخاشگری می‌کنند.

وقتی خشم نوجوانان جدی می‌شود که آن‌ها به خشونت متمایل شده و به خودشان یا دیگران صدمه می‌زنند و از آن‌ها رفتار‌های پرخطر یا غیرقانونی سر می‌زند. در واقع این نوجوانان نمی‌توانند برای احساسات منفی قوی خود، روش مقابله مناسبی بیابند. پس این نوع خشم طبیعی نیست و باید برای آن راه‌حل مناسبی پیدا کرد.

دلایل خشم نوجوانان

عوامل مختلفی وجود دارد که موجب خشم و عصبانیت نوجوانان می‌شود و آن‌ها را به رفتار‌های پرخاشگرانه سوق می‌دهد. مجموعه مهارت‌های احساسی نوجوانان، ظرفیت و بلوغ آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

راهکارهای برخورد با نوجوانان پرخاشگر

برخی از نوجوانان فقط لازم دارند، روش‌های مقابله با احساسات منفی و اضطراب را بیاموزند و همه چیز به‌خوبی پیش خواهد رفت. اما برخی دیگر دچار خشم کنترل‌نشده‌ای هستند که با کمک مشاوران زبده و مطمئن می‌توانند در مسیر صحیحی قرار گیرند.

از تحریک‌کننده‌هایی که نوجوانان را گرفتار خشم شدید می‌کند، باید به موارد زیر اشاره کرد:
- گرفتار عزت نفس پایین بودن
- قربانی قلدری یا فشار مداوم و ناسالم همسالان خود شدن
- وجود کشمکش در خانواده
- مرگ یکی از عزیزان
- حادثه‌ای آسیب‌زا
- مسائل مربوط به فرزندخواندگی
- سوء‌مصرف مواد
- طلاق والدین
-مورد سوء‌استفاده کسی قرار گرفتن
- غمگین بودن

علاوه‌ بر موارد فوق، مشکلات حل‌نشده‌ای مانند افسردگی، اضطراب، اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی و اختلال نافرمانی مقابله‌جویانه هم می‌تواند از نوجوان، فردی پرخاشگر بسازد. در واقع این اختلال‌ها روی مهارت‌های اجتماعی، خودکنترلی و کنترل رفتار‌های ناگهانی نوجوان اثر منفی بگذارند و او مستعد رفتار‌های پرخاشگرانه شود.

علایم خشم غیرقابل کنترل نوجوانان

به گزارش جامعه ۲۴ ، برای اینکه والدین بدانند خشم نوجوان‌شان طبیعی است یا خیر، باید بدانند رفتار‌های پرخاشگرانه آسیب‌زا کدام‌ها هستند.

اگر نوجوانی یکی از رفتار‌های زیر را نشان داد، او گرفتار خشم کنترل‌نشده است و باید به او کمک شود:
- تهاجم یا خشونت فیزیکی
- بحث و جدل بیش از حد با والدین یا خواهر و برادر، معلم‌ها یا همسالان
- عصبانیت‌های مکرر مانند فریاد زدن، جیغ کشیدن و سروصدا راه انداختن
- تفکر و رفتار غیرمنطقی
- قلدری کردن
- تهدید‌های کلامی
- رفتار ظالمانه با مردم یا حیوانات
- فعالیت مجرمانه
- شکستن وسایل خانه
- صدمه زدن به خود

اگر نوجوانی هر یک از رفتار‌های بالا را از خود نشان داد، علامت خطر است و باید از مشاوران متخصص و باتجربه برای درمان او کمک گرفت.

راهکارهای برخورد با نوجوانان پرخاشگر

روش‌های برخورد والدین با نوجوان پرخاشگر خود

کنترل نوجوان پرخاشگر کار واقعا سخت و طاقت‌فرسایی است اما والدین در کنار کمک گرفتن از مشاوران حرفه‌ای باید با نوجوان خود رفتار مناسبی داشته باشند. خیلی ضروری است، نوجوان بداند که والدینش او را دوست دارند و از او حمایت می‌کنند.والدین با روش‌های زیر می‌توانند تا حدی پرخاشگری نوجوانان را مهار کنند:

۱. مشخص کردن مرز‌ها و انتظارات

باید برای نوجوان پرخاشگرتان قوانینی بگذارید و به او بگویید تخطی از آنها، عواقبی برایشان خواهد داشت. البته این قوانین را باید زمانی‌که او آرام است، وضع کنید. باز هم او را مطمئن کنید که دوستش دارید و این قوانین به‌دلیل علاقه‌تان به اوست.

۲. صحبت کردن با نوجوان

صحبت با نوجوان پرخاشگر، وقتی او خشمگین شده و داد و بیداد می‌کند، بسیار سخت است، اما لحظاتی که او و فضای خانه آرام است، باید با او درباره چیزی که او را اذیت می‌کند صحبت کنید. اگر او تمایل به صحبت داشت، مراقب باشید که هرگز او را قضاوت یا سرزنش نکنید. فقط به حرف‌های او بدون اینکه عصبانی شوید، گوش دهید.

۳. تشویق نوجوان به پیروی از سبک زندگی سالم

نوجوان پرخاشگرتان را تشویق به ورزش، خواب کافی و مصرف غذای سالم کنید. سبک زندگی سالم می‌تواند به او در کنترل رفتارهایش کمک کند.

۴. محدود کردن فناوری

استفاده بیش از حد از فناوری، همچون شبکه‌های اجتماعی یا تماشای تلویزیون، اثرات نامطلوبی روی خواب نوجوانان گذاشته و آن‌ها را در مسیر زودرنجی و رفتار‌های پرخاشگرانه قرار می‌دهد.

راهکارهای برخورد با نوجوانان پرخاشگر

۵. داشتن سرگرمی‌های سالم

نوجوانان با داشتن سرگرمی‌های جالب می‌توانند احساسات منفی خود را مدیریت کنند؛ بنابراین از دختر یا پسر نوجوان خود بخواهید که یک سرگرمی جالب، از ورزش گرفته تا آشپزی یا هنر، برای خود داشته باشد.

۶. الگوی خوب

به گزارش جامعه ۲۴ ، یکی از بهترین روش‌های برخورد با نوجوان پرخاشگر، کنترل احساسات‌تان است. هرگز در برابر پرخاشگری‌های آنها، رفتاری پر از خشم و عصبانیت نداشته باشید. با رفتار سالم و مناسب‌تان، الگوی خوبی برای نوجوان‌تان باشید.

۷. داشتن سطح توقع منطقی

مغز نوجوانان تا اواسط ۲۰ سالگی‌شان دایما دستخوش تغییر و رشد است. به همین دلیل نوجوانان بسیار متفاوت از بزرگسالان فکر می‌کنند. همچنین تغییرات هورمورنی وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند؛ بنابراین موقع برخورد با نوجوان‌تان تمام این مسائل را در نظر بگیرید.

۸. وقت کافی گذاشتن

کودکان و نوجوانان باید عشق بی‌قید و شرط والدین خود را داشته باشند و با وقت کافی اختصاص دادن به فرزندتان می‌توانید آن‌ها را مطمئن کنید و جلوی خشم کنترل‌نشده آن‌ها را بگیرید.

با روش‌های بالا می‌توانید نوجوان پرخاشگرتان را کنترل کنید. هرگز ناامید نشوید و تا جایی‌که می‌توانید رفتار خوبی با نوجوان خود داشته باشید.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/33733