کد خبر: 33387 ، سرويس: اخبار استان بوشهر
تاريخ انتشار: 14 مرداد 1401 - 17:00
وزیر اسبق اقتصاد در بوشهر: دولت سیزدهم، خرانه خالی را تحویل گرفت

نوای جنوب:وزیر اقتصاد در دولت دهم و رئیس کمیسیون ویژه جهش و رفع موانع تولید مجلس یازدهم گفت: هنگامی که دولت سیزدهم، خزانه را تحویل گرفت نه تنها خزانه خالی بود بلکه دولت باید ماهانه ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز بابت بدهی‌های سال‌های گذشته، پرداخت می‌کرد.

نوای جنوب:«سید شمس الدین حسینی» شامگاه پنجشنبه در همایش جهاد تبیین با محوریت آینده اقتصادی ملی در بوشهر اظهار کرد: با توجه به تجربه‌ای که در قوه مجریه و امروز در قوه مقننه کسب کرده‌ام، اعتقاد دارم در خصوص موفقیت یا عدم موفقیت دولت نباید عجولانه قضاوت کرد.

وی افزود: یک سال فرصت کافی و مناسبی برای بررسی موفقیت یک دولت نیست و برای نمونه در سال گذشته مهم ترین مسئله کشور سلامت بود و به جای معیشت دنبال سلامت بودیم که در این حوزه با تلاش دولت عملکرد قابل قبولی حاصل شد.

حسینی بیان کرد: چنانچه به عقب برگردیم دولت یازدهم در سال های ۹۲ و ۹۳ به مدت ۲ سال از مشکلات و عملکرد نامناسب دولت های نهم و دهم و وضعیت خزانه انتقاد می‌کرد، با این وجود در همان زمان اعلام کردم که یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پول نقد در خزانه بوده و دولت هفت هزار میلیارد تومان نیز از بانک مرکزی طلب کار بود.
رئیس کمیسیون ویژه جهش و رفع موانع تولید مجلس یازدهم اظهار کرد: سال گذشته به استناد لایحه بودجه ۱۴۰۰ که دولت دوازدهم ارائه کرده بود، هشت میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای یک سال تدارک دیده شده بود اما با این حال در مرداد ماه که دولت تحویل آیت الله رئیسی شد بالغ بر ۹ میلیارد دلار ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی هزینه شده بود.
حسینی با بیان اینکه با چنین شرایطی دولت باید در حوزه اقتصادی منسجم و مصمم‌تر رفتار کند، تاکید کرد: با این حال نیز نباید در نقدها  شرایط خاصی که دولت تحویل رئیس جمهور شد نادیده بگیریم.
رئیس کمیسیون ویژه جهش و رفع موانع تولید مجلس یازدهم در بخش دیگری از صحبت‎‌های خود اظهار کرد: در یکی از موارد مهمی که مجلس دست دولت‌های دوازدهم و سیزدهم را پر کرد قانون راهبردی مقابله با تحریم ها بود و در شرایطی که دولت پس از نقض برجام امتیازی کسب نکرده بود، مجلس شورای اسلامی با این قانون دولت را نیز به حرکت درآورد.
وی اظهار کرد: مذاکره نباید به گونه‌ای باشد که سبب ضعف اقتصاد شود و در این راستا با تمهیدات صورت گرفته، امروز ابتکار عمل در مذاکرات در دست نظام جمهوری اسلامی است.
حسینی افزود: قانون جهش تولید مسکن، تسهیل در قوانین کسب و کار  و تولید دانش بنیان از دیگر دستاوردهای مجلس کنونی است که بدون شک مزایای فراوانی برای کشور خواهد داشت.
وی یادآور شد: در این زمینه همگان باید بیانیه گام دوم انقلاب که رهبری در شرایط خاصی ابلاغ کردند دست کم یکبار مطالعه کنند چرا که از اهمیتی بالا برخوردار است.

حسینی افزود: لازم است در گفتار و رفتار همواره باید یک نگاه بلند داشته باشیم و وقتی از آینده صحبت می‌کنیم به ظرفیت، برنامه و واقع بینی در راستای جهان بینی نظام اسلامی توجه ویژه صورت گیرد. 
وی با اشاره به مواهب طبیعی موجود در کشور مانند نفت، گاز و مواد معدنی، بیان کرد: عملکرد اقتصادی کشور به رغم دستاوردهای کسب شده،  رضایت بخش نیست و باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

حسینی افزود: در شاخص اندازه محیط کسب و کار نیز شرایط کشور مناسب نیست و در این حوزه در جایگاه ۱۲۷ قرار داریم.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رفع موانع تولید مجلس یازدهم گفت: با این حال در صورت احیاء برجام درآمد نفتی بالا رفته و بازار ارز متعادل می شود ولی این بوروکراسی و دیوان سالاری موجود حل نخواهد شد.
وی ادامه داد: براساس شعار سال جاری که یک شعار راهبردی است باید برنامه توسعه براساس دانش شود چرا که اگر صنعت کشور  دانش بنیان شود سهم تولید کشور به بیش از یک درصد از تولید جهان خواهد رسید.
حسینی با اشاره به تدوین سند هفتم توسعه، بیان کرد: در مجمع تشخیص مصلحت نظام تفاهم شده است که برای بهبود تولید برنانه ریزی جدی صورت گیرد چراکه این مهم در یک دهه اخیر  به طور مکرر مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست گفت: مقام معظم رهبری در چند سال اخیر عنوان سال‌ها را به تولید، اشتغال و دانش بنیان اختصاص دادند که باید متخصصان به این امر بخوبی توجه کنند.
عبدالکریم جمیری افزود: در سایه توجه ویژه به حوزه تولید و اشتغال بدون تردید دستاوردهای بی بدیلی برای کشور حاصل خواهد شد.
وی ادامه ادامه داد: امید است با استفاده از ظرفیت تعامل و هماهنگی موجود بین قوای سه گانه و بویژه مجلس و دولت اهداف عالی و راهبردی نظام بخوبی محقق شود.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/33387