کد خبر: 32596 ، سرويس: اخبار استان بوشهر
تاريخ انتشار: 07 تير 1401 - 12:11
پایش و آماربرداری پرندگان جوجه‌آور تابستان گذران جزیره نخیلو

نوای جنوب:آماربرداری و پایش پرندگان جوجه آور تابستان گذران در جزیره نخیلو؛ بهشت پرندگان استان بوشهر شروع شده است.

نوای جنوب:رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: در هفته اول تیر عملیات پایش و آماربرداری از پرندگان جوجه آور تابستان گذران به همت محیط بانان، دوست داران طبیعت و گروه‌های مردم نهاد در جزایر پارک ملی دیر- نخیلو و به ویژه جزیره نخیلو انجام شد.


خسرو درویشی افزود: هرسال به طور میانگین بیش از صد هزار قطعه پرنده در جزایر استان به ویژه جزیره نخیلو لانه گزینی و زادآوری دارند.

وی گفت: بیشتر این پرنده‌ها از گونه‌های پرستو‌های دریایی کاکلی کوچک و بزرگ، پرستو دریایی پشت تیره و سلیم خرچنگ خوار می‌باشند.

پایش و آماربرداری پرندگان جوجه‌آور تابستان گذران جزیره نخیلو

درویشی افزود: به جز جزیره نخیلو، جزیره خان و جزیره ام الگرم در منطقه بردخون نیز از مهمترین از زیستگاه‌های این گونه هاست.

وی گفت: آماربرداری با استفاده از روش‌های متداول و بسته به شرایط رفتاری و زیستگاهی هر یک از گونه‌ها و معمولا با پلات گذاری و تعمیم آن به کل جمعیت گونه موردنظر صورت می‌گیرد.

درویشی افزود: این پرندگان از فروردین مهاجرت خود را به این جزیره آغاز کرده و پس از پایان زادآوری و با پروازی شدن جوجه‌ها در شهریور از این منطقه خارج می‌شوند.

وی گفت: امسال به علت نامناسب بودن شرایط زیستگاهی ناشی از امکان حضور شغال یا سایر شکارچیان در جزیره ام الگرم بجز جمعیتی از سلیم‌های خرچنگ خوار، گونه‌های دیگر امکان زادآوری نداشتند و از این رو در جزیره نخیلو با توجه به کمبود زیستگاه بهینه برای این پرندگان، محل لانه گزینی بیشتر آن‌ها با یکدیگر همپوشانی دارد که این امر شرایط زیستی این جزیره را بسیارحساس کرده است.

درویشی از مردم بومی محلی و صیادان خواست بیش از بیش همگام با محیط بانان برای حفظ این گونه‌ها تلاش کنند.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/32596