کد خبر: 32588 ، سرويس: اخبار استان بوشهر
تاريخ انتشار: 06 تير 1401 - 23:12
تداوم بی‌آبی در بوشهر؛جیره‌بندی آب شدیدتر از قبل شد

نوای جنوب:مسئولین "بحران آب" و مردم "وعده حل" آن را در بوشهر تاریخی می‌دانند؛ سالهاست فریاد بی‌آبیِ بوشهری‌ها به عنوان تنها مرکز استان دارای جیره‌بندی کشور در تابستان و گرمای ۵۰درجه بلند و بلندتر می‌شود اما گوش شنوایی برای آن نیست.

نوای جنوب:در روزهای نخستین سال ۱۴۰۱ صدای شدت یافتن بحران آب شرب به‌ویژه در محلات جنوبی استان بلند شده بود اما مسئولین امر موضوع را به افزایش مسافران نوروزی ارتباط داده و اعلام می‌کردند که بحران تامین آب شرب موقتی است و با به پایان رسیدن ایام نوروز به روال عادی برمی‌گردد.

مردم استان بوشهر وعده‌ پایان جیره‌بندی آب را بارها و بارها از دهان مسئولان مختلف به ویژه مدیرعامل پیشین آبفای بوشهر شنیده‌ بودند، هر بار اعلام می‌شد که قصه بی‌آبی در کنار خلیج فارس با افتتاح اَبرپروژه‌های آب‌شیرین‌کن به سر می‌رسد اما جیره‌بندی که حذف نشد هیچ حالا گزارش‌های میدانی از وخامت وضعیت و کاهش تعداد روزها و مدت زمان آبگیری در محلات جنوبی شهر بوشهر خبر می‌دهد.

آب در بوشهر نیامده قطع می‌شود

یکی از ساکنان محله "تنگک۳" در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آب شرب شهری از یک روز در میان به دو روز یکبار و آن هم با کاهش مدت زمان تغییر یافته است. در همان مدت کوتاه هم آنقدر فشار آب ضعیف است که تا به خود می‌آییم و هنوز مخازن را پر نکرده، آب قطع می‌شود.

او ادامه می‌دهد: دو روز یکبار هم که آب می‌آید، شش تا هفت ساعت بیشتر فرصت آبگیری نداریم. از آنجا که از قبل هم به ما اطلاع رسانی نمی‌شود اگر در آن ساعت مطلع نشویم کارمان زار است.

این ساکن محله "تنگک" عنوان می‌کند که آب را در ظروف برای روز مبادا ذخیره می‌کند تا در شرایط بحرانی برای سرویس بهداشتی از آن استفاده کنند.

یکی از ساکنان محله "تنگک ۱" در گفت‌وگو با ایسنا نیز در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: چند روز پیش مهمان داشتم و مجبور شدم ۱۳۰ هزارتومان بدهم تا تانکر آبرسانی برای‌مان آب بیاورد.

او می‌گوید: توزیع آب دو روز درمیان و مدت زمان آبگیری از سه تا هفت ساعت متغییر است.

آبفا بوشهر:توزیع آب در محلات جنوبی یک روز در میان است!

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا توزیع آب در محلات جنوبی را به صورت یک روز در میان اعلام کرد و گفت: در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی‌های متوالی و محدودیت شدید منابع در کشور، خشک شدن چاه‌ها و کاهش منابع آب ورودی استان از منطقه کازرون کاهش یافته است البته درحال حاضر شرکت آب و فاضلاب بالغ بر نیاز آبی سرانه جمعیتی درسطح شهر آب توزیع می‌کند به طوری که نیاز آبی ۳۰۰هزار نفری شهر ۴۵ هزار مترمکعب آب می‌شود، ولی این شرکت به طور میانگین بین ۷۵ تا ۸۰ هزار مترمکعب درشبانه روز توزیع می‌کند.

ابوالحسن عالی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مشکلات شرکت آب وفاضلاب استان بوشهر در مناطق جنوبی شهر که باعث نبود توزیع عادلانه آب در این مناطق می‌شود وجود انشعابات غیر مجاز در این مناطق ومصارف بالای آن‌ها است که باعث به وجود آمدن مشکل برای مشترکین مجاز و قانونی می‌شود.

وی اظهار کرد: منابع تامین آب در استان بوشهر محدود و در حال حاضر عمده‌ترین منابع تامین آب خط انتقال کوثر، خط کازرون، آبشیرین کن‌ها و منابع محلی شامل چاه چشمه و سد هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر بابیان اینکه اکنون به‌طور میانگین روزانه بین ۷۵ تا ۸۰ هزار مترمکعب آب در شهر بوشهر توزیع می‌شود، اضافه کرد:  درحال حاضر تولید آب از آب شیرین کن‌ها حدود ۴۷ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه روز است و این رقم قبل از عید ۳۷ هزار و۵۰۰ متر مکعب در شبانه روز بوده است.

امکان رفع جیره بندی وجود ندارد

عالی تصریح کرد: در افق ۲۵ ساله بین ۴۰ تا ۴۵ درصد آب از بخش آبشیرین کن‌ها تامین خواهد شد و در هر سال ۴۰ هزار مترمکعب به ظرفیت تولید آبشیرین کن‌ها افزوده و تا پایان سال در مجموع ۴۰ هزار متر مکعب به ظرفیت موجود افزوده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در پاسخ به این سوال که بارها اعلام شده که جیره بندی آب در استان بوشهر پایان می‌یابد، اما عملی نشده است، شما پیش بینی می‌کنید که وضعیت جیره بندی آب در بوشهر کی خاتمه یاد؟، عنوان کرد: درحال حاضر شهر بوشهر به دلیل دارا بودن شرایط خاص جغرافیایی و تقسیم شهر به دو منطقه جنوبی و شمالی منقطع کردن این مناطق به وسیله پایگاه‌های هوایی و دریایی امکان رفع جیره بندی وجود ندارد، اما این شرکت پروژه‌ها و اقدامات را جهت کاهش مناطق جیره بندی در میان مدت و سپس در دراز مدت در دست اقدام دارد که البته رفع جیره بندی علاوه بر رفع موانع جغرافیایی به شرایط دیگری مانند اعتبارات پروژه‌ها، افزایش مصارف ناشی از جمعیت وکاهش منابع بستگی دارد.

عالی در خصوص لوله‌های فرسوده به عامل بحران آب در شهر بوشهر عنوان کرد: درحال حاضر شهر بوشهر دارای ۱۰۰۰ کیلومتر شبکه توزیع است که حداقل ۳۰ درصد از آن فرسوده هستند و این فرسودگی باعث به وجود آمدن مشکلاتی در توزیع آب در برخی از مناطق می‌شود.

به گفته وی، نوسازی این خط به اعتبارات بالایی نیاز دارد، با اعتبارات استانی بهبود شرایط مقدور نیست و نیازمند اعتبارات ملی است اما با همه این موارد آبفا استان بوشهر اقداماتی را مانند نوسازی شبکه آب مناطق شمالی شهر بوشهر را با پیشرفت فیزیکی مناسب جهت رفع مشکلات در دست اقدام دارد.

تلاش‌ها برای تابستانی با کمترین تنش

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر بیان کرد: مجموعه شرکت آب وفاضلاب استان بوشهر حداکثر تلاش خودرا جهت رفع تابستان امسال در همه استان بوشهر با کمترین تنش است و در این راستا برنامه‌ها واقدامات مهمی را از اسفندماه گذشته هم در بخش تولید منابع جدید وهم در انتقال و توزیع آغاز کرده است و برای سال ۱۴۰۲ نیز هم اکنون درحال برنامه ریزی وپیش بینی می‌شود که بتوانیم با کمترین تنش در تابستان به مردم شریف استان خدمت رسانی نماییم.

عالی خاطر نشان کرد: همان طور که مستحضرید در دومین سال پیاپی خشک قرارداریم خشکسالی هم خاص منطقه و استان بوشهر نیست، ولی این مورد به دلیل شرایط آب و هوایی استان ونیز محدودیت شدید منابع آبی در استان بوشهر مشهودتر می‌شود و آب فقط یک کالا نیست آب ماده‌ای که دارای ارزش حیاتی وذاتی است و با هیچ بهایی کامل مقایسه نیست و ارزشمند است و توصیه این است که جهت رفع کاهش مشکلات مشترکینی که دارای انشعاب غیرمجاز است حتما به دفاتری که وجود دارد مراجعه کنند و انشعابات غیر مجاز را تبدیل به مجاز کنند  علاوه بر آن در مصارف آب صرفه جویی کنند و از آب شرب در مصارف غیر شرب و غیر متداول استفاده نکنند.

وعده‌ حل مشکل آب شرب با احداث آب‌شیرین‌کن‌ها در استان و شهر بوشهر سال‌هاست که به‌ جز تعداد محدودی با حجم کم رنگ واقعیت به خود نگرفته و این وعده‌ها در حد گفتار درمانی باقی‌مانده است. 

منبع: ایسنا

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/32588