کد خبر: 31573 ، سرويس: اخبار استان بوشهر
تاريخ انتشار: 27 ارديبهشت 1401 - 00:29
باروری در بوشهر نگران کننده است/ بالاترین سن ازدواج بعد از تهران

نوای جنوب:امروز ازدواج دیرهنگام، تاخیر در باروری، ناباوروری بالا و طلاق عوامل موثر بر جمعیت است که در استان بوشهر این موارد بر رشد جمعیت تاثیر منفی گذاشته است.

نوای جنوب:پیر شدن جمعیت کشور و مخاطرات افزایش سالخوردگان نسبت به جوانان غیرقابل انکار است، اما همه تبلیغات و سخنان تشویق‌ آمیز و وعده‌های مالی نظیر تسهیلات و خودروی بدون نوبت، چندان دلگرم کننده نیست؛ چرا که مشکلات معیشت و تربیت فرزندان آن‌ قدری هست که حریف وعده‌ های مالی دولتمردان نشود.

میزان باروری در بوشهر پایین تر از کشور

میزان باروری در استان بوشهر نگران کننده است

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت: امروز میزان باروری به ۱.۴ تا ۱.۶ درکشور و در استان کمتر از ۱.۴ اعلام شده که نگران کننده است.

دکتر قاسم برجویی فرد به مناسبت هفته جمعیت در گفت و گو با ایرنا افزود: آمارها نشان می‌دهد میانگین تعداد فرزندانی که در استان بوشهر متولد می‌شوند، کمتر از افرادی است که فوت می‌کنند با این وضعیت جمعیت استان کاهش پیدا می‌کند.

وی یادآورشد: این درحالی است که نرخ باروری در سال ۱۳۶۹ که "شعار فرزند کمتر زندگی بهتر" مطرح بود بین  ۵ تا ۶ اعلام می‌شد.

برجویی فرد اضافه کرد: برای اینکه جمعیت ثابت بماند هر زوج به‌طور متوسط باید ۲.۱ بچه به دنیا بیاورند که به آن میزان جایگزینی جمعیت گفته می‌شود که امروز این عدد در استان بوشهر ۱.۴ و میزان خطرناکی است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۲۰ (در دوره ۲۰ ساله) جمعیت سالمندان ایران به طور تقریبی ۲ برابر شود که این روند در دیگر کشورها طی ۱۰۰ سال اتفاق افتاده است.

ازدواج دیرهنگام از تهدیدهای جمعیتی در استان بوشهر

به گفته برجویی فرد بهترین سن ازدواج ۲۰ تا ۲۲ سال است این درحالی است که امروز میانگین سن ازدواج در کشور نزدیک به ۲۸ تا ۳۰ سال است و استان بوشهر بالاترین سن ازدواج را بعد از استان تهران دارد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: ۶۸ درصد بانوان در سال ۹۰ سه سال بعد از ازدواج اولین فرزند خود را به دنیا می‌آوردند این درحالی است که امروز ۵۷ درصد زنان در استان بوشهر اولین فرزند خود را  پنج سال بعد از ازدواج به دنیا می‌آورند.

به گفته برجویی فرد ناباروری یکی از دلایل دیر فرزند دار شدن زوج‌هایی است که با توجه به سن بالا و بعد از طی فرایند ناباروری این افراد تنها صاحب یک فرزند می شوند و امکان تولد فرزند دوم بسیار کم است.

برجویی فرد با بیان اینکه براساس آمار رسمی ۱۶ درصد جمعیت استان بوشهر نابارور هستند گفت: این استان از نظر شیوع بالای ناباروری اولیه، چهارمین استان کشور و از نظربالا بودن ناباروری ثانویه استان نهم کشور است.

این مقام بهداشتی ادامه داد: در بسته حمایتی جوانی جمعیتی یکی از مواردی که به آن پرداخته شده ناباروری است و بیمه سلامت به عنوان متصدی ناباروری معرفی شده و همه بیمه ها ذیل بیمه سلامت بحث ناباوری را پوشش می‌دهند.

وی گفت: بوشهر از استان‌های پیشرو در مساله تجرد قطعی (افرادی که سن ازدواج آنها گذشته و دیگر ازدواج نمی کنند)  و طلاق است که باید در این زمینه چاره اندیشی کرد.

برجویی فرد افزود: امروز ازدواج دیرهنگام، تاخیر در باروری، ناباوروری بالا و طلاق عوامل موثر بر جمعیت است که در استان بوشهر این موارد بر رشد جمعیت تاثیر منفی گذاشته و باید تلاش کرد همانند دیگر کشورها با تغییر در شاخص های جمعیتی از تله جمعیتی (پیری) رهایی یابیم.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/31573