- تصاویر/ معماری عالی و چشمنواز یک ویلا
- تصاویر/ زمین شگفت انگیز را از بالا ببینید
- تصاویر/ بارش شدید باران و آبگرفتی در یزد
- تصاویر/ آیین واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
- عکس/ کاخ گلستان ۷۷ سال قبل
- تصاویری از بهشت روی زمین در شمال ایران
- تصاویر/ رژه روز ارتش
- عکس/ قدرتنمایی زنان یگان ویژه پلیس
- عکس/ قابی خیرهکننده از اهواز که همه را به وجد آورد
- تصاویر چشمنواز از حال خوبِ دریاچه ارومیه
نوای جنوب:شمارش معکوس برای باز شدن قفل واردات خودرو آغاز شده است، با این حال سوال اساسی این است که کلید واردات به چه کسی سپرده خواهد شد؟
نوای جنوب:نمایندگیهای رسمی پیشین، گری مارکتها (واردکنندگان متفرقه)، خودروسازان یا تولیدکنندگان قطعات و کالاهای مرتبط با صنایع نیرو محرکه، از جمله بازیگران پیشین و جدیدالورود خودرو به کشور هستند و مشخص نیست که در سال ۱۴۰۱ کلید واردات به دست کدامیک از این بازیگران باز شود. از دهه ۸۰ تاکنون ورود خودرو به کشور تابع مقررات و دستورالعملهای وزارت صمت بوده است بهطوری که در مقاطعی نمایندگیهای رسمی در کنار گریمارکتها (واردکنندگان متفرقه) و خودروسازان نسبت به ورود خودروهای خارجی به کشور اقدام میکردند و در سالهایی نیز نمایندگیها بهطور انحصاری یکهتاز بازار وارداتیها بودند. حالا اما صحبت از بازیگرانی همچون صادرکنندگان خودرو، قطعه و کالاهای مرتبط با صنایع نیرومحرکه است. بازیگرانی که ممکن است جایگزین نمایندگیهای رسمی در بازار خودرو باشند.
به گزارش«خلیج فارس» به نقل از دنیای اقتصاد، در هر حال سپردن کلید واردات به هریک از بازیگران، همراه با معایب و مزیتهایی است که در ادامه گزارش به آنها خواهیم پرداخت. اما در حالی تصور بر این است که سال آینده بهطور قطعی واردات خودرو آزاد خواهد شد که هنوز سازوکار یا دستورالعملی برای چگونگی ورود خودرو به کشور مشخص نشده است. با این شرایط اما دولت و مجلس به صورت جدی به دنبال واردات خودرو به کشور هستند حال آنکه نهادهایی مانند شورای نگهبان و هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام موضع دیگری دارند و مشخص نیست که در نهایت آنها با دولت و مجلس همراه میشوند یا نه، اما با فرض همراهی شورای نگهبان و هیات عالی نظارت قرار است از چه مسیری خودروهای وارداتی امکان ورود به بازار را پیدا کنند؟ دولت سیزدهم برای ورود خودرو به کشور چه مسیرهایی را میتواند مدنظر قرار دهد؟ همانطور که عنوان شد سه مسیر تجربه شده و یک مسیر جدید هماکنون موردتوجه سیاستگذار قرار گرفته است.
مسیر اول همان سپردن واردات به نمایندگیهای رسمی است که به ارائه خدمات پس از فروش نیز میپردازند. برخی از این شرکتها مجوز نمایندگی از برندهای بینالمللی را داشتند و با ایجاد مراکز تعمیرگاهی، خدمات پس از فروش را طبق استانداردهای شرکت مادر انجام میدادند. در قانون و آییننامه حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو مصوب سال۸۶ مجلس شورای اسلامی نیز یکی از الزامات واردات خودرو، ارائه خدمات پس از فروش و فروش است. در واقع واگذاری واردات به نمایندگیهای رسمی به نوعی ورود خودروهای خارجی به کشور را ساماندهی میکرد. هرچند ایده سیاستگذار وقت برای سپردن واردات به نمایندگیهای رسمی قابل دفاع است اما نباید از نظر دور داشت که ورود خودرو تنها به وسیله شرکتهای نمایندگی به آن معنا بود که بازار خودروهای وارداتی به صورت انحصاری در اختیار این شرکتها قرار میگرفت. بر این اساس به دلیل نبود رقابت در بازار وارداتیها برخی از نمایندگیها محصولات خود را با قیمتهای بالایی به فروش میرساندند.
اما مسیر دومی که میتواند مدنظر دولت سیزدهم برای از سرگیری واردات خودرو به کشور باشد، ورود خودرو توسط شرکتهای نمایندگی و همچنین شرکتهای گریمارکت (شرکتهای غیرنمایندگی) است. این مسیر همیشه با چالشهایی همراه بوده است. با ورود گریمارکتها به بازار در حالی که دیگر خبری از انحصار در ورود خودرو به کشور نبود اما بحث خدمات پس از فروش در مورد خودروهایی که توسط شرکتهای گریمارکت وارد شده بود به نوعی حلقه مفقوده این مساله بود. گریمارکتها گارانتی و خدمات پس از فروشی برای خودروهایی که وارد میکردند، نداشتند. این مساله برای مصرفکنندگان تبدیل به چالشی شده بود و آنها در زمانی که نیاز به دریافت خدمات داشتند نمیدانستند که باید به کجا مراجعه کنند. بنابراین این دو مسیر تا پیش از ممنوعیت واردات خودرو در تیر ماه ۹۷ امتحان خود را پس داده بود.
اما از زمان ممنوعیت ورود خودرو به کشور و تشکیل مجلس یازدهم، نمایندگان تلاش کردند تا به نوعی قفل واردات خودرو به کشور را بشکنند. هنگامی که هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام با مصوبه مجلس در شهریورماه سالجاری برای واردات خودرو مخالفت کرد نمایندگان بیکار ننشسته و در آبان ماه سالجاری طرح دیگری را برای واردات خودرو مصوب کردند. آنها در طرح جدید خود به دنبال این بودند تا با گره زدن واردات خودرو به صادرات خودرو و قطعه، دل اعضای هیات عالی نظارت را به دست بیاورند. اما این ایده نیز نتوانست تغییری در نظر اعضای هیات عالی نظارت ایجاد کند. حال که بحث واردات خودرو به نوعی داغ شده است، این مسیر را نیز میتوان به عنوان سومین مسیر پیش رو برای واردات خودرو مورد توجه قرار داد.
گره زدن واردات خودرو به صادرات خودرو و قطعه سبب میشود تا دیگر بحث چالش ارزی برای واردات خودرو به کشور بهانهای نباشد تا منتقدان واردات با دست آویز قرار دادن آن، جلوی ورود خودرو به کشور را بگیرند. البته این مسیر نیز مانند بحث واردات خودرو به کشور از مسیر شرکتهای نمایندگی، موافقان و مخالفانی همراه خود دارد. کارشناسان معتقدند گره زدن واردات به صادرات خودرو و قطعه باعث میشود علاوه بر افزایش کیفیت خودروها و قطعات تولید داخل، معبری برای حضور زنجیره خودروسازی در بازار جهانی باز شود. آنها تاکید میکنند زنجیره خودروسازی دیر یا زود باید به سمت بازارهای جهانی حرکت کنند، بنابراین بهتر است این اتفاق با اعطای مشوق واردات خودرو به کشور همراه باشد تا فعالان حاضر در این زنجیره هر چه سریعتر محصولات خود را به بازارهای بینالمللی صادر کنند. مسیر چهارم نیز که این روزها زیاد در مورد آن سخن گفته میشود، سپردن واردات خودرو به شرکتهای خودروساز است.
طرفداران این طرح معتقدند اگر واردات خودرو را به خودروسازان بسپاریم چنانچه تحریمها لغو شود این امکان برای خودروسازان وجود دارد تا با همکاری برندهای بینالمللی خودروساز، محصولاتی که پیشتر به کشور وارد کرده بودند را در داخل تولید کنند. به اعتقاد طراحان این مسیر این مساله چند حُسن دارد؛ اول اینکه خودورسازان از منافع حاصل از واردات خودرو به کشور بهرهمند میشوند و میتوانند به نوعی از سود حاصل از واردات، منابع مالی خود را تجهیز کنند. با توجه به اینکه شرکتهای خودروساز دارای شبکه گسترده در زمینه خدمات پس از فروش هستند، دیگر نیازی نیست نگران خدماتدهی به خودروهای وارداتی به کشور باشیم. بحث تولید خودروهای وارداتی به عنوان محصولات جدید در سبد محصولاتی شرکتهای خودروساز نیز میتواند به یکی از برنامههای میانمدت در صورت بر طرف شدن تحریمها تبدیل شود. اما واگذاری واردات به شرکتهای خودروساز باز هم بحث انحصار را در این زمینه داغ میکند. مساله دیگری که میتواند به عنوان پاشنه آشیل واگذاری ورود خودرو به شرکتهای خودروساز مدنظر قرار گیرد بحث تامین ارز توسط شرکتهای خودروساز است. در حالی این چهار مسیر در دسترس دولت سیزدهم است که شاید سیاستگذار کلان ایده دیگری برای واردات خودرو در سر داشته باشد اما هنوز از آن رونمایی نکرده است.
اولویت با صادرکنندگان است؟
همانطور که عنوان شد از سرگیری واردات خودرو بیش از هر زمان دیگری در سه سال گذشته محتمل به نظر میسد، با این حال این سوال مطرح است که مجری ورود خودرو به کشور چه گروهی خواهد بود؟ به عبارت دیگر اگر سیاستگذار خود ایدهای برای از سرگیری واردات خودرو به کشور نداشته باشد و قرار باشد از چهار مسیر یاد شده یکی را انتخاب کند، آن مسیر کدام است؟ با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و مشخص نبودن نتایج مذاکرات وین با فرض تداوم تحریمها از یک طرف و اصرار سیاستگذار به واردات خودرو به منظور ایجاد فضای رقابتی در بازار از طرف دیگر به نظر میرسد بحث تامین ارز برای واردات خودرو، جدیترین چالش در این ارتباط باشد.
ممنوعیت واردات خودرو به کشور در سال ۹۷ نه به دلیل حمایت از تولید داخل که به دلیل مدیریت منابع ارزی کشور اتفاق افتاد بنابراین حال که هنوز بحث تحریمها تعیینتکلیف نشده، دولت همچنان باید سیاست مدیریت منابع ارزی خود را حفظ کند. حفظ سیاست مدیریت منابع ارزی به نوعی با بحث ورود خودرو به کشور در تعارض است بنابراین در این شرایط مسیر واردات خودرو در قبال صادرات خودرو و قطعه میتواند مسیر میانه برای حفظ سیاست مدیریت ارزی کشور و واردات خودرو به صورت توامان باشد. گره زدن واردات به صادرات خودرو و قطعه به نوعی باعث میشود که واردات مدیریت شده نیز رقم بخورد، زیرا واردات خودرو به میزانی اتفاق میافتد که ارز حاصل از صادرات اجازه میدهد.
بحث واردات مدیریت شده یکی از دغدغههای اصلی این مساله است که از مسیر مرتفع میشود. آنچه سبب میشود تا گره زدن واردات خودرو به صادرات قطعه و خودرو بیش از مسیرهای دیگر شانس این را داشته باشد تا توسط سیاستگذار انتخاب شود، تحریک زنجیره خودروسازی کشور به صادرات است. خودروسازان و قطعهسازان بیش از آنکه به فکر صادرات محصولات تولیدی خود باشند تمرکز خود را روی بازار داخل قرار دادهاند. تمرکز زنجیره خودروسازی روی بازار داخل در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند دیر یا زود ظرفیت بازار داخل اشباع شده و شرکتهای فعال برای تداوم حیات خود چارهای ندارند جز اینکه به سمت بازارهای صادراتی حرکت کنند. در این شرایط تشویق شرکتهای خودروساز و قطعهساز برای صادرات محصولات خود و دریافت مجوز واردات خودرو کمک میکند تا آنها انگیزه لازم را برای حضور هرچه پررنگتر در بازارهای بینالمللی پیدا کنند و سهمی از بازار بینالمللی را در اختیار گیرند. بنابراین با توجه به شرایط موجود به نظر میرسد که شانس خودروسازان، قطعهسازان و صادرکنندگان کالا و خدمات نیرومحرکه برای به دست گرفتن کلید واردات بیش از گروههای دیگر باشد.
الزامات تحقق واردات در ازای صادرات
حال که به نظر میرسد از میان چهار مسیر موجود، مسیر واردات خودرو در ازای صادرات قطعه و خودرو از شانس بیشتری برخوردار باشد این مسیر برای اینکه محقق شود نیازمند ملزوماتی است. چنانچه واردات خودرو از این مسیر مدنظر باشد بنابراین باید اتفاقات مثبتی در وین رخ دهد و بند تحریمها از پای زنجیره خودروسازی کشور باز شود.
بنبست احتمالی مذاکرات برای احیای توافقنامه برجام سبب میشود تا سایه تحریمها روی سر خودروسازی کشور سنگینی کند، بنابراین این مساله راه واردات خودرو از مسیر صادرات قطعه و خودرو را ناهموار میکند. اگر دولت بخواهد این مسیر را انتخاب کند بیش از عملیاتی کردن آن باید نتایج مذاکرات وین تعیینتکلیف شده باشد. چنانچه مذاکرات به نتیجه مطلوب نرسد، این ایده روی کاغذ باقی خواهد ماند و امکان تحقق ندارد. اما اگر تحریمها برداشته شود میتوان امیدوار بود که این مسیر منجر به واردات خودرو به کشور شود بدون آنکه احتیاج باشد دولت منابع ارزی خود را مدیریت کند. اما این همه ماجرا نیست و در کنار کنار رفتن ابرهای تیره تحریم، باید اتفاقی نیز در درون شرکتهای خودروساز و قطعهساز بیفتد تا آنها بتوانند در بازارهای بینالمللی حضور داشته باشند. اما این اتفاق چه میتواند باشد؟ زنجیره خودروسازی طی دوران حیات خود همواره نگاه به داخل داشته و چندان راغب نبوده که محصولات خود را به بازارهای بینالمللی صادر کند. نگاه به داخل زنجیره خودروسازی به چند دلیل اتفاق افتاده است؛ دلیل اول اینکه خودروسازان و قطعهسازان نتوانستند محصولاتی در کلاس جهانی تولید کنند به دیگر سخن کیفیت محصولات تولید آنها به گونهای بود که نمیتوانست استاندارهای لازم را در بازارهای بینالمللی پاس کند.
عدمکیفیت مطلوب محصولات تولیدی زنجیره خودروسازی خود دلیل دوم را شکل میدهد. دلیل دوم آن است که بازار خودروی کشور با توجه به سیاستهای اتخاذ شده به نوعی در انحصار دو خودروساز بزرگ کشور بوده است. بازار انحصاری سبب شده تا خودروسازان بتوانند برای محصولات تولیدی خود با هر کیفیتی مشتری پیدا کنند. در این شرایط توجه به مسائل کیفی برای زنجیره خودروسازی محلی از اعراب نداشت. دلیل دیگر در این ارتباط ناتوانی آنها در تامین نیازهای بازار داخل بود. ظرفیت واقعی زنجیره خودروسازی همواره کمتر از نیاز بازار بود بنابراین فعالان حاضر در این زنجیره دلیلی نمیدیدند تا برای حضور در بازارهای بینالمللی تقلا کنند. چنانچه قرار باشد زنجیره خودروسازی، واردات خودرو را از مسیر صادرات محقق کنند باید دو اتفاق یاد شده یعنی حذف تحریمها و رشد کیفیت محصولات تولیدی به منظور حضور در بازارهای صادراتی عملیاتی شود.
اخبار استان بوشهر
- دیدار دکتر موسی احمدی نماینده جنوب استان با مردم شیرینو +تصویر
- مشارکت شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در امدادرسانی و آبرسانی سیار به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
- شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر، جلسه مشترک برای بررسی طرح پنلهای خورشیدی ۵ کیلوواتی حمایتی در گناوه+تصویر
- بمناسبت سالروز تاسیس سپاه پاسداران،دیدار و تجلیل مدیریت شهری بندر دیر با فرمانده سپاه شهرستان دیر+تصاویر
- بارش باران و طوفان در جنوب بوشهر، خسارت به تاسیسات توزیع برق وارد کرد
- نماینده جنوب استان در مجلس: حذف دیّر از شهرستانهای مشمول حق آلایندگی صحت ندارد
- دکتر احمدی نماینده جنوب استان بوشهر :هلدینگ خلیجفارس به ارتقا زیرساختهای منطقه پیرامونی کمک کند
- مدیر کل کمیته امداد استان بوشهر :اجرای طرح تابستانه ویژه مهارت آموزی دانش آموزان سنین 7 تا 18 سال
- نشست بصیرتی وعده صادق در سالن آمفی تئاتر شهر بیدخون برگزار شد+تصویر
- تعیین تکلیف ۳ هزار و ۹۳۷ انشعاب غیرمجاز در استان بوشهر
- دیدار، نشست و تجلیل از فرماندهی حوزه مقاومت و کارکنان مرکز جامع سلامت شهر وحدتیه+تصاویر
- پیام تبریک مهدی عابدی سرپرست شهرداری و محمد آلبوغبیش رئیس شورای شهر دیر به مناسبت سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
- پیام شهرداری وحدتیه بمناسبت سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی +تصویر
- پیام تبریک؛ دکتر موسی احمدی نماینده جنوب استان بمناسبت سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی+تصویر
- برگزاری جلسه شورای اداری شهرداری بیدخون+تصویر
- شهردار، رییس و اعضای شورای اسلامی شهر بیدخون طی پیامی سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تبریک گفتند
- آب سد شهدای تنگ ارم به روستاهای این بخش رسید
- پیام شهرداری وحدتیه بمناسبت سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی+تصویر
- جلسه مشترک سرپرست شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر دیر برگزار شد+تصاویر
- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر خبر داد: آغاز طرح یسنا ویژه مادران دارای فرزند زیر 2 سال سه دهک اول در آمدی از امروز
- ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار به پروژه فاضلاب گناوه و دیلم/ پیشرفت بیش از 90 درصدی پروژه فاضلاب شهرهای شمالی استان
- اطلاعیه مهم شهرداری وحدتیه+تصویر
- راه پیمایی حمایت از وعده صادق علیه رژم جعلی صهیونیست در در سعداباد+تصاویر
- راه پیمایی حمایت از وعده صادق علیه رژم جعلی صهیونیست در آبپخش+تصاویر
- معاون سیاسی ،امنیتی استاندار:تدوین فرهنگنامه شهدای غریب در اسارت استان بوشهر
- اطلاعیه مهم شهرداری وحدتیه+تصویر
- توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه +تصاویر
- اولین جلسه کمیته ساماندهی متکدیان، کودکان کار و خیابانی شهرستان دشتستان برگزار گردید
- پیام تبریک امام جمعه و سرپرست بخشداری آبپخش در پی عملیات غرور آفرین وعده صادق+تصویر
- با حضور دکتر باستین،مرتضی بحرانی به عنوان مدیرکل جدید جهاد کشاورزی استان منصوب شد+تصاویر
- بازدید میدانی معاونت عمرانی فرمانداری و فرمانده پلیس راهور شهرستان از شهر وحدتیه +تصویر
- بیدخون در مسیر توسعه+تصویر
- باد شدید و بارندگی و تلاشهای قابل تقدیر شهرداری بیدخون+تصاویر
- به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی و گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت برگزار گردید: آئین شب شعر غزه در شهر وحدتیه+تصاویر
- بارش باران و طوفان در جنوب استان بوشهر، خسارت به تاسیسات توزیع برق وارد کرد+تصویر
- بیش از 18 هزار کنتور آب در استان بوشهر تعویض شد/ نصب 2 هزار و 479 انشعاب فاضلاب در استان
- پیام بخشدار شبانکاره در پی واکنش قهرمانانه موشکی و پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به جنایات رژیم صهیونیستی
- 5 کشته و مصدوم در تصادف جاده ساحلی گناوه
- هواشناسی بوشهر هشدار قرمز صادر کرد!
- در پی انجام عملیات غرورآفرین سپاه صورت گرفت: صدور پیام تبریک و تقدیر از جانب مهندس ارشدی شهردار وحدتیه
- پیام تقدیر اداره کل آموزش و پرورش استان از اقدام دلاورانه سپاه اسلام در تنبیه رژیم صهیونیستی
- اطلاعیه مهم اموزش و پرورش استان بوشهر،:زنگ_طوفان_الاحرار از امروز+جزئیات
- پیگیری اعتبارات و پروژهها؛ نشست دکتر شیخ موسی احمدی نماینده جنوب استان با سرپرست برنامهوبودجه استان بوشهر+تصویر
- شب شعر غزه،دشتستان،وحدتیه+تصویر+زمان و مکان
- استانداربوشهر : قطعه اول بزرگراه دالکی-کنارتخته ۶۳ درصد پیشرفت دارد
- 3 شهر ممنوعه بوشهر برای اتباع افغان کدامند؟
- استاندار بوشهر:هنرمندان استان بوشهر مورد حمایت قرار دارند
- دکتر پورات معاون استاندار بوشهر:فرهنگسراهای عسلویه، دلوار و بنک به بهرهبرداری میرسد
- نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه+تصاویر
- شرکت آبفا استان بوشهر موفق به کسب گواهینامه ISO 9001 شد+تصویر
اخبار استان فارس
- (تصاویر) بارش شدید باران در حرم شاهچراغ(ع)
- اولین تصاویر از انفجار مرگبار یک ساختمان در شیراز
- تصاویر/ تجمع مردم شیراز در محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران
- تصاویر/ پخت مقلوبه توسط بانوان شیرازی
- تصاویر/ مسافران نوروزی در تخت جمشید
- تصاویر/ رأی گیری در حافظیه و سعدیه
- فرمانده یگان امداد شیراز به شهادت رسید
- ادثه در آزادراه شیراز اصفهان با ۲ فوتی و ۲مصدوم
- 29 روستای فارس به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند
- سومین مأمور پلیس در فارس به شهادت رسید +عکس
- امام جمعه شیراز: خشکی آسمان و بچه دار نشدن مردم به خاطر گناهان است
- تصاویر/ تجمع مردم شیراز در محکومیت حادثه تروریستی کرمان
- قائم مقام وزیر فرهنگ و گردشگری چین وارد شیراز شد
- محور ساسانی فارس در بسته های سفر قرار می گیرد
- زلزله شیراز را لرزاند + جزئیات
- دیدار برادران گرایی با رئیس دادگستری فارس+عکس
- قتل در شیراز و شناسایی قاتل توسط پلیس فارس
- اختصاصی/فرمانده انتظامی سابق دشتستان و دیر ،فرمانده انتظامی شهرستان فسا شد+تصویر
- استاندار فارس: معاون اقتصادی را معرفی کرده ام
- تیغ فاضلاب بر گلوی سلامت شهروندان شیرازی از دل محصولات کشاورزی
- دومین مجروح گروگانگیری در بلوار چمران شیراز جانباخت
- بیش از ۲۰۲ هزار متقاضی در طرحهای نهضت ملی مسکن فارس نامنویسی کردهاند
- حمایت شهرداری شیراز از استارتآپها و ایدههای نخبگان
- آمادهباش هلال احمر استان فارس برای بارشهای پاییز و زمستان
- تجمع و فریاد یهودیان شیراز در محکومیت جنایات اسرائیل/ "حساب یهودیت از صهیونیسم جداست" + تصاویر
اخبار ورزشی
- همسر سابق مهدی قائدی،دارایی های بازیکن استقلال را تصاحب کرد،+جزئیات
- واکنش جالب رامین رضاییان به حمله سپاه به اسرائیل + عکس
- لیگ برتر،گل افساید پرسپولیس،اشتباهات داوری!همیشه به نفع یک تیم و به ضرر رقبای آن تیم
- تصاویر/جنجال تازه کریستیانو رونالدو در عربستان
- تنها راه حضور استقلال و پرسپولیس در آسیا مشخص شد
- عکس/ زیباترین قلب آبی رنگ در اینستاگرام سردار آزمون
- آشتیکنان جواد نکونام با یک استقلالی
- نظر ۵ کارشناس داوری درباره صحنه مشکوک دربی ۱۰۳
- چرا استقلال برنده دربی شد؟
- روز و ساعت دربی ۱۰۳ مشخص شد
- دیدار دبیر جامعه متحد جوانان اسلامی دشتستان با ورزشکاران وحدتیه+تصاویر
- تقدیر اسماعیل ضیاء دبیر جامعه جوانان متحد اسلامی شهرستان دشتستان از نایب قهرمان تیراندازی بانوان کشور در شهر آبپخش+تصاویر
- بنزسواری که پول غذا ندارد!
- پیام جذاب ماشاریپوف به هواداران استقلال
- سرنوشت همکاری قلعهنویی با تیم ملی پس از حذف در نیمه نهایی جام ملتها چه میشود؟
- کنایه الریاضیه عربستان به اخراج طارمی
- ابقای قابل پیش بینی رییس هیات فوتبال بوشهر انتخابات یا انتصابات؟!/ رقیب «محتشم» فقط خودش بود + تصاویر
پربازدیدترین اخبار
- معارفه فرماندار گناوه پس از امضا وزیر،سیکل بینظیر مدیریت استان و معاون سیاسی امنیتی استاندار برای انتصابات،حساسیت شبهه برانگیز مخالفین دولت بر انتصابات!!
- برگزاری نخستین نشست تخصصی معاونین عمرانی استانداری های سراسر کشور به میزبانی استان بوشهر+تصویر
- با حکم استاندار بوشهر،مهدی عابدی رسما شهردار بندر دیر شد+تصاویر
- اختصاصی،،استاندار بوشهر در سفر به جنوب استان،زیارت و غبارروبی مرقد مطهر شهدای بیدخون+گزارش تصویری
- حضور معاون نفت در پتروشیمی بوشهر، سایت شیرینسازی پتروشیمی بوشهر بهعنوان یکی از پاکترین پالایشگاههای کشور +تصویر
- همسر سابق مهدی قائدی،دارایی های بازیکن استقلال را تصاحب کرد،+جزئیات
- شفافسازی آریاساسول در رابطه با مصوبات مجمع عمومی سال ۱۴۰۲