کد خبر: 27537 ، سرويس: اخبار استان بوشهر
تاريخ انتشار: 28 آبان 1400 - 09:05
استان بوشهر کتابخانه مرکزی ندارد

نوای جنوب:سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی بوشهر گفت: این استان از داشتن کتابخانه مرکزی محروم است در حالی که بسیاری از استان‌های همجوار از این امکانات برخوردارند.

نوای جنوب:سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی بوشهر گفت: این استان از داشتن کتابخانه مرکزی محروم است در حالی که بسیاری از استان‌های همجوار از این امکانات برخوردارند.عباس نعمتی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در جمع خبرنگاران بیان کرد: این استان از داشتن کتابخانه مرکزی محروم است در حالی که بسیاری از استان‌های همجوار از این امکانات یا برخوردار و یا در دست ساخت دارند.

او افزود: با وجود کمبودها و مشکلاتی که در زمینه زیرساخت‌های کتابخانه‌ای در استان بوشهر وجود دارد، اما با امکانات موجود می‌توانیم به  هفت برابر اعضای کنونی خدمت ارائه دهیم.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر همچنین با اشاره به اینکه شهرداری‌های این استان تنها ۱۵ درصد سهم نیم درصد تعهدات خود را به کتابخانه‌های عمومی پرداخت کردند، عنوان کرد: شهرداری‌های بوشهر و خورموج در این زمینه بیشترین مشارکت را داشته‌اند و شهرداری برازجان کمترین همکاری را داشته است.

نعمتی با بیان اینکه شهرستان‌های دشتستان، بوشهر و تنگستان بیشترین عضو را در کتابخانه‌های عمومی دارند، ادامه داد: شیوع ویروس کرونا باعث شد تا فعالیت کتابخانه‌ها با چالش‌هایی روبه‌رو شود و تعداد اعضا فقط ۹.۳ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته‌اند. اکنون ۴۰ هزار و ۷۷۰ نفر عضو کتابخانه‌ها هستند در حالی که تعداد اعضای پیش‌بینی شده برای امسال  ۶۱ هزار نفر است.

او همچنین گفت: اکنون یک میلیون و ۴۰ هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌ها داریم که امسال باید ۱۱.۴ درصد افزایش یابد و به یک میلیون و ۶۱۰ هزار نسخه برسد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر عنوان کرد: به ازای هر ۱۰۰ نفر باید ۱۳۳ نسخه کتاب در کتابخانه‌ها وجود داشته باشد اما در زمان حاضر ۸۹ نسخه کتاب وجود دارد و ۸۵ درصد هدف‌گذاری برای افراد باسواد و ۶۶ درصد برای کل جمعیت محقق شده است.

نعمتی به این نکته نیز اشاره کرد که طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته باید به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۹.۵ کتابخانه داشته باشیم یعنی باید ۱۱۰ کتابخانه در استان وجود داشته باشد اما اکنون ۷۶ کتابخانه عمومی نهادی و مشارکتی در این استان وجود دارد.

او با اشاره به اینکه ۳ کتابخانه در استان در حال ساخت است، افزود: کتابخانه دوراهک و آبدان ۵۰ درصد و دویره ۳۰ درصد پیشرفت دارد.

به گفته سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر، شهرهای بوشکان، بادوله و چاه مبارک هنوز کتابخانه ندارند.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان بوشهر گفت: اعضای کتابخانه‌ها بیشتر در حوزه‌های ادبیات، دین، علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا، علوم محض، علوم کاربردی، هنر و سرگرمی، کلیات و زبان کتاب امانت گرفته‌اند.

نعمتی با اشاره به شعار امسال هفته کتاب  با عنوان «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم»، بیان کرد: امسال استان بوشهر چهار برگزیده کشوری در عرصه کتاب و کتابخوانی و پنج کتابخوان برتر استانی، سه انجمن و خیریه برتر و ۱۰ کتابدار برتر داشت.

او با اعلام آمادگی برای همکاری با هر نهاد و دستگاهی برای گسترش کتابخانه‌های عمومی، اجرای ۲هزار و ۵۰۰ برنامه معرفی کتاب، هزار و ۹۰۰ فعالیت مناسبی، برپایی ۶۹۲ نمایشگاه کتاب، ۳۰۰ مسابقه فرهنگی، ۲۶۶ نشست کتابخوان، ۲۱ مورد نمایش نامه خوانی و هشت جلسه شعر خوانی را از فعالیت‌های اداره کل کتابخانه های عمومی استان بوشهر برشمرد.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/27537