کد خبر: 27503 ، سرويس: سایر اخبار
تاريخ انتشار: 25 آبان 1400 - 12:05
دیابتی‌ها چگونه باید غذا بخورند؟

نوای جنوب:فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت:‌بیماران دیابتی غذای ممنوعه ندارند، بلکه باید غذاها را با میزان کنترل شده بخورند؛ در خصوص میوه‌ها بهتر است خود میوه خورده شود نه آب آن.

نوای جنوب:محمدرضا مهاجری تهرانی فوق تخصص غدد و متابولیسم در برنامه صبح پارسی شبکه جام جم، گفت: متاسفانه بیماری دیابت شایع ترین بیماری متابولیسم انسان است که در سال‌های اخیر به شدت شیوع آن افزایش یافته است. تقریبا در سال گذشته ۱۴ درصد جمعیت بالای سی سال ما درگیر دیابت بودند و ۱۰ درصد نیز دچار پیش دیابت بودند. از هر ۱۰۰ نفر بین ۲۴ الی ۲۵ نفر از افراد بالای سی سال قند خونشان نرمال و عادی نیست.

وی تصریح کرد: چیزی حدود ۶.۵ میلیون بیمار دیابتی در کشور داریم که این وضعیت در دنیا هم همین است و آماری در حدود ۴۵۰ میلیون نفر بیمار دیابتی دارد که در چند سال آینده تا ۶۰۰ میلیون نفر هم افزایش پیدا می‌کند. اگر همه بیماران دیابتی را جمع کنیم و یک کشور تشکیل دهیم آن کشور به سومین کشور پر جمعیت جهان پس از چین و هند تبدیل می‌شود.

فوق تخصص غدد ادامه داد: بیشتر دیابت نوع دو شایع شده است. نوع یک بیشتر در سنین پایین تر اتفاق می‌افتد به خاطر اینکه لوزالمعده عملکرد خود را درست انجام نمی‌دهد و انسولین را به خوبی ترشح نمی‌کند حدود ده درصد موارد را شامل می‌شود و به خاطر علائم زیادش امکان ندارد که بدون تشخیص باقی بماند.

وی اضافه کرد:‌ امسال صدمین سالگرد تولید انسولین را در جهان جشن گرفتیم که تا قبل از آن تمام بیماران مبتلا به دیابت نوع یک از بین می‌رفتند. خوشبختانه امروز با توجه به تولید انسولین و پیشرفت‌های آن همه می‌توانند زندگی عادی شبیه دیگر انسانها را دارند.

مهاجری تهرانی بیان کرد: در بیماری نوع دو که نود درصد موارد را شامل می‌شود نهفتگی داریم و ۵۰ درصد آنها نمی‌دانند دیابت دارند و دچار عارضه‌های آن می‌شوند و با عارضه به پزشک مراجعه می‌کنند.

فوق تخصص غدد و متابولیسم متذکر شد:‌ موارد بسیار زیادی داریم که به خاطر سکته‌های قلبی و زخم پای دیابتی و مشکلات چشمی و کلیوی به بیمارستان مراجعه کرده‌اند اما از دیابت خود بی اطلاع بوده‌اند؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌شود همه افراد بالای ۴۵ سال در جامعه یک بار برای آزمایش قند خون ناشتا پس از هشت ساعت را تست کنند تا اگر مبتلا هستند تحت کنترل قرار بگیرند و اگر مبتلا نیستند هر سه سال یک بار فرد باید قند خون خود را کنترل کند.

وی اظهار داشت: اگر فرد دچار پیش دیابت باشد یعنی قند خون ناشتای او بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ باشد سالانه باید تحت کنترل باشد و قند خون خود را آزمایش کند؛ این دسته از افراد با تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی و برخی مراقبت‌های ساده مثل فعالیت بدنی، کاهش وزن و ورزش می‌توانند به حالت نرمال بازگردند.

این فوق تخصص غدد خاطر نشان کرد: مهم ترین علت شیوع به علت چاقی و اضافه وزن است که به علت کم تحرکی در بین نوجوانان و فرزندان هم دیده می‌شود و سن دیابت نوع دو در حال پایین آمدن است و در سنین مدرسه و دبیرستان هم دیده شده است و مردم علاقه به خوردن غذاهایی با کالری بالا دارند و همین غذاها مثل فست فودها اشتها را زیاد می‌کند.

وی افزود: این مسئله باعث دیابت می شود. مسئله بعدی وراثت است که برای کسانی که در اقوام درجه یکشان دیابت وجود داشته باشند ۵ تا ۱۰ درصد ریسک ابتلا به این بیماری در آن ها افزایش می یابد خصوصا در دیابت نوع دو نقش پررنگ تر است.

مهاجری تهرانی افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند را این گونه معرفی کرد: افرادی که دچار دیابت بارداری بوده‌اند و فرزندانشان احتمال ابتلا به این بیماری در سنین بالا را دارند، به علاوه فشار خون، چربی خون بالا، استرس و فشار می‌تواند قند خون را بالا ببرد.

این فوق تخصص غدد افزود:‌حداقل فعالیت بدنی ۵ روز در هفته روزی نیم ساعت پیاده روی است که هم بیماران دیابتی و هم کسانی که مبتلا به پیش دیابت هستند این فعالیت را انجام دهند. پیاده روی که ضربان قلبشان بالا برود و تنفسش تند تر شود موثر است.

وی عنوان کرد: بیماران دیابتی غذای ممنوعه ندارند بلکه باید غذاها را با میزان کنترل شده بخورند؛ در خصوص میوه‌ها بهتر است خود میوه خورده شود نه آب آن را. سه بار باید میان وعده غذایی استفاده کنند و غذاهایی که فیبر بیشتری دارند بیشتر و غذاهایی که کالری بیشتری دارند کمتر استفاده کنند.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/27503