کد خبر: 27412 ، سرويس: مقالات
تاريخ انتشار: 19 آبان 1400 - 00:04
دارا و ندار/مسئولیت پذیری یا بی مسئولیتی اجتماعی؟

نوای جنوب:روز قبل مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس عنوان نمودند که بر اساس نیازسنجی و هماهنگی انجام‌شده با دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و به‌منظور بهبود فضای درمانی و ایجاد بخش‌های تخصصی، ساختمان جدید بیمارستان کودکان با ظرفیت ۹۰ تخت از سوی شرکت پالایش نفت بندرعباس با اعتبار اولیه ۱۶۵میلیارد تومان،برای توسعه زیرساخت‌های درمانی ساخته می‌شود.»





نوای جنوب:صفیر جنوب(فعال سیاسی - اجتماعی)

 

«روز قبل مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس عنوان نمودند که بر اساس نیازسنجی و هماهنگی انجام‌شده با دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و به‌منظور بهبود فضای درمانی و ایجاد بخش‌های تخصصی، ساختمان جدید بیمارستان کودکان با ظرفیت ۹۰ تخت از سوی شرکت پالایش نفت بندرعباس با اعتبار اولیه ۱۶۵میلیارد تومان،برای توسعه زیرساخت‌های درمانی ساخته می‌شود.»

بابت این احساس مسئولیت یک فقره پالایشگاه خرسندیم و به طرز غیر قابل وصفی بابت اینکه تمام عمرمان در منجلاب مقایسه استان بوشهر با دیگر استان ها گذشت غبطه می خوریم.

در رسای استان بوشهر و ثروتمند بودنش شاید بتوان مرثیه ها سرود.اصولا این خطه شباهت به پدری دارد که فقط فکر و ذکرش کسب درامد است،بدون اینکه از این درامد برای فرزندانش رفاهی حاصل شود.

گهگاهی با خودم می اندیشم که چه مصلحتی بود که مشیت الهی بر بهره مندی این استان از منابع تعلق گرفت و رنجش ماند برای مردمش و ثروتش ماند برای...(بماند)

چرا یک فقره پالایشگاه در هرمزگان اینگونه به حقوق میزبانانش احترام می گذارد ولی استان بوشهر با داشتن ۱۴پالایشگاه(سوای پتروشیمی ها) باید وضعیت بیمارستان امام خمینی(ره) کنگانش این باشد که در بهداشتی ترین محل،جوی های فاضلاب ناشی از سیستم فرسوده فاضلاب بیمارستان راه بیوفتد یا حقوق پرسنلش ۷ ماه پرداخت نشده باشد و یا پرسنل بیمارستانش از امکانات رفاهی روزانه محروم باشند و یا این اقلام را خود از بیرون خرید و در بیمارستان مصرف کنند؟ 

خبری در سال ۹۶ توسط رسانه ها وایرال شد مبنی بر اینکه مهندس منوچهری درامد روزانه هر پالایشگاه پارس جنوبی(مجتمع گاز پارس جنوبی یا SPGC متشکل از ۱۴پالایشگاه می‌باشد) را ۵میلیون دلار(بعبارتی ۲۰میلیارد تومان به ارزش دلاری آن سال)ذکر کردند و امروز اگر فقط از باب تسعیر ارز بخواهیم برآورد کنیم و هیچ افزایش ظرفیتی در تولید را لحاظ نکنیم مبلغی بالغ بر ۱۴۰ میلیارد تومان روزانه عایدی هر پالایشگاه طبق سخن ایشان می باشد.

خب اکنون مقایسه درآمد یک پالایشگاه در هرمزگان و ۱۴ پالایشگاه در استان بوشهرکار آسان تریست که در این مجال تشریح بیشترش نمی گنجد.

دردنامه هایی که نیاز به تامل دارند:

۱-چرا علی رغم ظرفیت و درامد رویایی ۱۴ پالایشگاه در روز،وضعیت زیرساخت های بهداشت و درمان(بقیه ی موارد پیشکش مقامات مرکزنشین)بعنوان حق بدیهی مردم این است؟

۲-استاندار هرمزگان چند بار در رسانه ها به چند قلم شرکتی که در حوزه ی مدیریتش است طعنه و تشر زده و مسئولین ما چند بار؟ایا برای استان آبرویی مانده است که خرج طعنه و تشر به شرکت های حوزه ی استان بوشهر کنیم؟

۳-رسانه های استان بوشهر چند دفعه در کنار پتروشیمی ها به پالایشگاه ها نیز پرداختند؟

۴-چرا شورای تامین استان و شهرستان ها از اهرم قدرتمند خود استفاده نکرده و به این شائبات خاتمه نمی دهند؟

۵-اصولا ماده ی ۱۱۰ قانون مالیات های مستقیم(پرداخت مالیات صنعت به ادارات مربوطه در محل کسب درآمد)در استان بوشهر بصورت کامل توسط این شرکت ها رعایت می شود؟

۶-این نگاه زشت و کثیف و لجاجت گونه صنعت به استان بوشهر در تمامی ابعاد از قبیل اشتغال و بهداشت و درمان و مسئولیت های اجتماعی ناشی از چیست؟ 

۷-جایگاه دانشگاه علوم پزشکی استان در رفع و پیگیری این موارد نادر و تعجب برانگیز کجاست؟

۶- چرا صدا و سیمای استان بوشهر گزارش عملکرد صنعت را بصورت ماهیانه گزارش نمی کند و از درامدها و سودهای سه ماهه و سالیانه آن ها سخنی به میان نمی آورد؟

چرا و چرا و چرا و چرااااااااا....!!!!!!

مسئولین استان دارا و ندار بوشهر به خود بیایید و از اختیارات خود‌ برای اجبار صنعت برای ایفای مسئولیتش استفاده کنید.

شورای تامینی که توانایی راهبری بحران های مرگ افکنی چون سیل و زلزله را داراست چگونه توان مطالبه خواست مردم از چند مدیر پالایشگاه یا پتروشیمی را ندارد که از قضا اجازه کار در استانمان را با تایید استعلامات نهادهای نظارتی محلی می یابند ولی این گونه به خواسته ها بی محلی می کنند؟

نگارنده به کرات پیشنهادات خود را ارائه داده است و البته یادآوری آن خالی از لطف نیست:

۱-حضور ماهیانه استاندار محترم(بعنوان قائم مقام ریاست جمهور در استان) در جلسات شورای تامین شهرستان های جنوبی

۲-برآورد میزان تمکین به ماده ۱۱۰قانون مالیات های مستقیم از دستگاه های مرتبط 

۳-انتصاب فرمانداران حائز پکیجی از ویژگی ها( جسور،نترس،با روحیات انقلاب گونه،تحول طلب و حتی الامکان جوان)بر مسند شهرستان های جنوبی استان 

۴-شرکت مداوم روسای بیمارستان ها در جلسات شورای تامین و شورای راهبردی پتروشیمی و پالایشگاه منطقه ویژه انرژی پارس 

۵-مطالبه محکم و بدون عقب گرد ساخت مجتمع بیمارستانی نوساز و مجهز در هر شهرستان به متولی صنعت

۶-پرداخت ماهیانه حقوق و مزایای بیمارستان هایی چون امام خمینی(ره)کنگان و توحید جم و امام هادی(ع)دیر توسط صنعت

۷-گزارش ماهیانه و سالیانه صدا و سیمای استان از درامد و سودهای چند هزارمیلیاردی صنعت و دعوت از مدیران برای ارائه گزارش در حیطه مسئولیت های اجتماعی و تشکیل میزگردها

نهایتا این توصیه ی برادرانه بجاست که کنگان در آینده از مملو از پتروشیمی خواهد شد و اگر بنیان مطالبه گری را کج بنا نهیم در آینده برای آب و نان خود می بایست چشممان به دست کسانی باشد که خود و مسئولینمان،بهای مدیریتشان را پرداخت کرده ایم.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/27412