کد خبر: 26034 ، سرويس: سایر اخبار
تاريخ انتشار: 10 شهريور 1400 - 17:16
سقوط دلار شدت یافت

نوای جنوب:سقوط دلار در بازار شدت یافت و بار دیگر به کانال 26 هزار تومان بازگشت، اما سوال مهم وضعیت قیمت ارز در آینده است.

نوای جنوب:سقوط دلار در بازار آزاد شدت یافت و قیمت دلار آمریکا بار دیگر به کانال 26 هزار تومانی بازگشت، اما سوال مهم برای مردم و فعالان اقتصادی سرنوشت قیمت ارزهای خارجی در ماههای آینده است.

روز گذشته سفته بازان و کسانی که با امید گران شدن دلار و رسیدن آن به قیمت 35 هزار تومان و بالاتر اقدام به خرید کرده بودند دست به کار شده و کوشیدند با ایجاد صف های خرید مهندسی شده مانع از زیان در سرمایه گذاری سفته بازانه خود پس از سقوط قیمت ارزها از ابتدای هفته جاری شوند، اما منطق بازار و واقعیات اقتصاد خود را تحمیل کرد و قیمت ها بار دیگر نزولی شد و این نزول در قیمت ارزهای خارجی در روزهای اینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

بانک مرکزی نباید اجازه سقوط مستمر قیمت دلار را به دلیل اثرات منفی واقعی و روانی آن بر بازار سهام و بازار موازی بدهد، اما در نهایت گریزی از کاهش قیمت ها و تخلیه حباب قیمتی ارزهای خارجی نیست که به دنبال آن قیمت اقلام وارداتی و مسکن نیز نزولی خواهد شد.

صادرات غیرنفتی کشور در 5 ماهه نخست سال جاری افزایش قابل توجهی یافته و کسری حساب سرمایه؛ کوتاه مدت است که در نتیجه با تاخیری منطقی شاهد بازگشت ارزهای ناشی از صادرات به کشور خواهیم بود. نتیجه این اتفاق و افزایش صادرات نفتی بهبود وضعیت ارزی کشور است که بدون توجه به آزادسازی منابع بلوکه شده کشور در سایر کشورها نیز باعث کاهش قیمت دلار خواهد شد.

به همین دلیل است که ایران عجله ای برای آغاز مذاکرات وین ندارد و اعلام کرده است در 3 ماه آینده احتمالا به مذاکرات باز خواهد گشت. خروجی این سیاست پر شدن دست مذاکره کنندگان ایرانی در مذاکرات است، زیرا ایران با بی اثر شدن تحریم ها وارد مذاکرات می شود و دست آمریکا را برای اعمال فشار بیشتر خالی می کند.

در روزها و هفته های آینده کاهش آرام قیمت دلار ادامه پیدا می کند، اما در هر صورت بدون حذف دلار 4200 تومانی نمی توان انتظار تداوم آرامش در بازار ارز را داشت و بمب ساعتی ارز ترجیحی این ظرفیت را دارد تا هر لحظه باعث برهم خوردن بازار ارز شود.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/26034