نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 31 مرداد 1400 - 18:20

نوای جنوب:به دلیل بالا بودن تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و همچنین کالاهای بادوام رفاه خانوارهای کم‌درآمدتر به میزان بیشتری کاهش پیدا کرده باشد.

نوای جنوب:نخستین گزارش رسمی «خط فقر» در ایران، از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر شد، تا یک نمای نزدیک از سطح فقر ارائه شود. منظور از خط فقر، حداقل هزینه‌های ماهانه افراد در سراسر کشور برای تامین نیازهای ضروری است.

به گزارش خلیج فارس؛ مطابق بررسی این گزارش، خط فقر سال ۱۳۹۹ معادل یک‌‌میلیون و ۲۵۴هزار تومان است. 

همچنین خط فقر در این سال، برای خانوار سه نفره، ۲‌میلیون و ۷۵۸ هزار تومان و برای خانواده‌های چهارنفره این رقم برابر ۳میلیون و ۳۸۵ هزار تومان برآورد شده است.

بررسی داده‌ها نشان می‌دهد خط فقر سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن، رشدی ۳۸درصدی داشته که مهم‌ترین عامل آن تورم بالا در دو بخش خوراکی‌ها و مسکن بوده است.

 همچنین بر اساس داده‌های هزینه و درآمد، در سال ۹۸ یک‌سوم خانوار ایرانی در زیر خط فقر قرار داشته‌اند؛ موضوعی که به آن «نرخ فقر» گفته می‌شود. این گزارش درباره نرخ فقر سال ۹۹ آماری را منتشر نکرده؛ اما می‌توان پیش‌بینی کرد این نرخ در سال گذشته نیز افزایش یافته است.

برای نخستین بار به شکل رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گزارشی با عنوان «پایش فقر»، خط فقر رسمی کشور را منتشر کرد.

به گزارش دنیای اقتصاد؛ گزارش پایش فقر در سال 99 نشان می‌دهد که خط فقر سرانه به‌طور متوسط با 38 درصد رشد نسبت به سال قبل از آن، به یک میلیون و 254 هزار تومان رسیده است. در همین باره با ضرب خط فقر سرانه در بعد خانوار می‌توان به خط فقر در خانواده‌های سه یا چهارنفره نیز دست یافت.

به‌این‌ترتیب درآمد برای یک خانواده سه‌نفره 2 میلیون و 758 هزار تومان و برای خانواده چهارنفره، 3 میلیون و385 هزار تومان برآورد شده است. براساس این گزارش، تورم و رکود اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و کرونا، باعث سخت‌تر شدن معیشت مردم شده است و دهک‌های کم‌درآمد بیشترین فشار را تحمل می‌کنند.

براساس این گزارش، نرخ فقر در سال 1398 حدود 32 درصد محاسبه شد که این وضعیت در سال 99 بدتر از قبل بوده است. همچنین تعداد افرادی که درآمدی کمتر از خط فقر در سال 98 داشته‌اند، به بیش از 26 میلیون رسیده است.

براساس داده‌های شاپرک (سامانه تراکنس بانکی)، سهم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها از کل هزینه‌ها در سال گذشته به 23 درصد رسیده که نسبت به سال قبل تر که 22 درصد بوده، افزایش داشته است که این امر نیز از کاهش رفاه خانوارها در سال 99 حکایت دارد.

در این میان، به دلیل بالا بودن تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و همچنین کالاهای بادوام انتظار می‌رود رفاه خانوارهای کم‌درآمدتر به میزان بیشتری کاهش پیدا کرده باشد.

گزارش حاضر، میزان نرخ فقر در سال 99 را محاسبه نکرده، اما وضعیت این نرخ را بدتر از سال 98 پیش‌بینی کرده است.

نرخ فقر، درصد خانواری را که زیر خط فقر قرار دارند، نشان می‌دهد.

دلیل ذکر نشدن نرخ فقر در سال 99 در این گزارش، در دسترس نبودن داده‌های هزینه و درآمد در سال 99 عنوان شده است. اما براساس این گزارش، نرخ فقر در سال 1398 حدود 32 درصد محاسبه شده است. این عدد به این معناست که در سال 98 تعداد افرادی که کمتر از میزان خط فقر درآمد داشته‌اند، حدود یک‌سوم جمعیت را تشکیل داده‌اند و این یعنی از هر سه نفر، یک نفر زیر خط فقر، درآمد داشته است.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
فقر

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار