کد خبر: 25422 ، سرويس: اخبار استان بوشهر
تاريخ انتشار: 12 مرداد 1400 - 15:49
حجت الاسلام احمدی نماینده جنوب استان:برنامه ریزی غلط باعث عدم توسعه کشور شده است

نواتی جنوب:تشکر از همکاران برای ایجاد فراکسیون توسعه متوازن و ارتباط گیری با صداوسیما در جهت بسترسازی که در یک فضای علمی ، مسایل مربوط به توسعه متوازن بحث، بررسی و تبیین بشود و مردم عزیز که شنوندگان ما هستند و رادیو فرهنگ که مستمعین بسیاری دارد به قصاوت بنشینند و ببینند که مجلس در برنامه توسعه متوازن چه اهداف و برنامه ها و چه مسایلی را دنبال میکند.





نوای جنوب:حجت الاسلام والمسلمین موسی احمدی گفت :برنامه ریزی غلط باعث عدم توسعه کشور شده است

صحبتهای حجت الاسلام والمسلمین موسی احمدی؛ عضو هیات رئیسه فراکسیون توسعه متوازن
پیرامون نیازهای مردم محروم و لزوم برقراری عدالت همراه با توسعه متوازن

تشکر از همکاران برای ایجاد فراکسیون توسعه متوازن و ارتباط گیری با صداوسیما در جهت بسترسازی که در یک فضای علمی ، مسایل مربوط به توسعه متوازن بحث، بررسی و تبیین بشود و مردم عزیز که شنوندگان ما هستند و رادیو فرهنگ که مستمعین بسیاری دارد به قصاوت بنشینند و ببینند که مجلس در برنامه توسعه متوازن چه اهداف و برنامه ها و چه مسایلی را دنبال میکند.

بحث توسعه بحث مهمی است و مفهوم بسیار وسیعی دارد. سه دیدگاه در رابطه با توسعه وجود دارد.
بعصیها گفتند این مفهوم از غرب گرفته شده و آن را رها کنیم و بعنوان شجره ممنوعه کنار بگذاریم.
نگاه دوم اینست که انچه که غرب در بحث پیشرفت اقتصادی دارد را خارج از موارد و الزامات دیگر آن بپذیریم.
نگاه سوم اینست که الگوی توسعه را بومی کنیم و چه ایرادی دارد آن را انجام دهیم.
بحث توسعه در غرب صورت گرفته و رشد اقتصادی پیش امده و رشد علمی صورت گرفته است. ما هم با همان نگاه علمی بیاییم و آن را بومی سازی و در کشور نهادینه کنیم. اما ایا توانسته ایم این بومی سازی را در کشور انجام دهیم؟ و توسعه متوازن و نامتوازن را بعدا در جریان این میبینیم و بررسی میکنیم. من این را بسترسازی خوبی میبینم . قبلا موانعی وجود داشت که نمیتوانستیم بحث توسعه متوازن و پایدار و این مقوله ها را در ارتباط با توسعه به جامعه معرفی کرده و تبیین کنیم.
وقتی از یکی از افراد پرسش شد که توسعه متوازن چیست، پاسخی نداشت چون ما نتوانستیم بحث توسعه را فرهنگسازی کنیم و من این اتفاق را به فال نیک میگیرم.
اما جامعه و شهر و روستای ما توانسته اند با مقوله توسعه متوازن مشکلاتشان را حل بکنند؟. یا صرفا برنامه هایی بوده در راستای نظریات علمی؟
تدوین برنامه های چشم اندازها در توسعه پایدار یا توسعه متوازن، صرفا نظریاتی تبیین شد ولی در عمل با مشکل مواجه شدیم .فلدا دیدیم که باید انچه که جامعه ما خاستگاه ان است را انجام دهیم. لذا مجلس و نمایندگانی که این فراکسیون را تشکیل دادند در دو مقوله ان را دنبال میکنند‌.
یکی در بحث قانون گذاری بطور مثال در بحث توسعه روستایی سال 84 یک ماده واحد قانون را تقیین کردیم. اما ایا توانستیم با توجه به ان قانون توسعه متوازن روستایی را ایجاد کنیم؟ به نظر بنده اقداماتی انجام گرفته ولی به ان نگاهی که نگاه اسلام، مکتب و انقلاب  است و نطام جمهوری اسلامی ان را به عنوان توسعه متوازن مطالبه می کند، به ان نرسیدیم.
توسعه متوازن در مقوله های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، عمرانی و... را شامل می شود.
ایا ما توانستیم در بحث تقنین به آنجا برسیم؟
همانطور که دوستان صحبت کردند کمیسیون توسعه متوازن به دنبال نظارت بر توسعه متوازن در کشور است. یعنی اگر قوانینی تنظیم و تدوین شده، نظارت جامعی هم باید صورت بگیرد که ایا در بحث توازن، اعتباراتی را که دیده شده، این اعتبارات در جای خودش هزینه شده یا نشده است.
یعنی در بحث توسعه متوازن روستایی، مجریان امر به ان قانون جامه عمل بپوشانند. یا صرفا قانونی تدوین شده و تمام؟
به نظر من آن توسعه متوازنی که مورد نطر نظام جمهوری اسلامی هست محقق نشده.
من یک مثالی از شهرستانهای عسلویه، جم، کنگان و دیّر بزنم.
در بحث توسعه صنعتی، انفجار صنعتی هست در شهرستان عسلویه و کنگان و جم و دیر. اما ما زیرساختها را ایجاد کردیم؟
تورم، مشکلات اقتصادی، مشکلات فرهنگی و... بسیار در انجا داریم.
در بحث زیرساختها مثل آب چرا باید امروز با مشکلات کمبود آب مواجه بشویم. چه در استان خوزستان و چه در  استان بوشهر و استانهای دیگر.
چون نتوانستیم ان توسعه متوازنی که مورد نطر جمهوری اسلامی هست را محقق کنیم و ان عدالت اجتماعی است.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/25422