کد خبر: 25213 ، سرويس: اخبار استان بوشهر
تاريخ انتشار: 04 مرداد 1400 - 20:47
استان بوشهر ،رسما دومین استان گران شد!

نوای جنوب: فشارهای اقتصادی و گرانی های روزانه که سفره مردم را کوچک تر کرده حرف دیروز و امروز نیست و همه هموطنان را خصوصا در این سالها درگیر کرده، حالا اگر در استانی زندگی کنید که به روایت رسمی، دومین استان گران کشور محسوب می شود، حجم بیچارگی و سختی زندگی اهالی آن عیان تر است.

نوای جنوب: فشارهای اقتصادی و گرانی های روزانه که سفره مردم را کوچک تر کرده حرف دیروز و امروز نیست و همه هموطنان را خصوصا در این سالها درگیر کرده، حالا اگر در استانی زندگی کنید که به روایت رسمی، دومین استان گران کشور محسوب می شود، حجم بیچارگی و سختی زندگی اهالی آن عیان تر است.به تازگی مرکز آمار ایران گزارشی از دخل و حرج خانوار ایرانی طی سال گذشته را منتشر کرده که طبق آن استان بوشهر پس از پایتخت، خانوار آن بالاترین هزینه را دارند.

متوسط هزینه خانوار بوشهری در ماه: 5 میلیون و 100 هزارتومان

براساس این گزارش، متوسط هزینه سالانه خانوار شهری بوشهر طی سال قبل 61 میلیون و 111 هزار تومان بوده است. به عبارتی ماهیانه حدود 5 میلیون و 100 هزارتومان.

تنها استانی که از این نظر بالاتر از بوشهر قرار دارد تهران با متوسط هزینه سالانه خانوار 95 میلیون و 701 هزار تومان بوده (ماهیانه حدود 8 میلیون تومان) که البته با توجه به هزینه های سرسام آور مسکن، خوراک و... در پایتخت قابل انتظار می باشد؛ ولی برای بوشهر جای تامل دارد.

براساس همین گزارش، متوسط درآمد سالانه خانوار بوشهری 73 میلیون و 425 هزارتومان برآورد شده که معادل ماهیانه 6 میلیون و 118 هزارتومان می شود.

این اعداد و ارقام گزارش مرکز آمار ایران در شرایطی می باشد که البته دخل و خرج بسیاری از خانوار بوشهری پایین تر است و سخت تر بودن زندگی آنها از شاخص متوسط را نشان می دهد.

رشد هزینه خانوار بوشهر دو برابر کشور!

نکته جالب دیگر، رشد دو برابری هزینه خانوار بوشهر در سال گذشته نسبت است.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، هزینه سالانه خانوار شهری بوشهر طی سال 98 معادل 38 میلیون و 833 هزارتومان برآورد شده، ولی این شاخص در سال 99 به 61 میلیون و 111 هزارتومان رسیده که به معنای رشد 60 درصدی است.

این درحالیست که طی سال گذشته رشد هزینه خانوار کشور 35 درصد بوده که بازهم نشان از روزگار سخت زندگی در بوشهر دارد.

رشد انفجاری گرانی در مقابل درآمدها

گزارش خلیج فارس حاکی از آن می باشد؛ طبق اعلام مرکز آمار، هر چند درآمد‌های خانوار‌ در سال گذشته در مقایسه با سال قبل‌تر رشد داشته، ولی واقعیت این است که در سال های اخیر، درآمد خانوار، از رشد انفجاری قیمت‌ها عقب افتاده، حال اگر با این وضعیت در استانی زندگی کنید که رسما دومین استان از نظر هزینه خانوار محسوب می شود، حجم مشکلات و بیچارگی ساکنانش بیشتر نمایان است.
 
تورمی که در کنار تحریم و کرونا روز به روز سفره مردم را کوچک تر کرده، موضوع مهمی که باید دید تیم اقتصادی دولت آینده برایش چه برنامه و راهکاری دارد.
لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/25213