کد خبر: 25000 ، سرويس: اخبار استان بوشهر
تاريخ انتشار: 27 تير 1400 - 10:58
بانوی گناوه‎ای بانی کاشت سه هزار نهال شد+عکس

نوای جنوب:مریم پورخدر " بانوی فعال زیست محیطی و دوستدار طبیعت در گناوه، گام‌های موثری در افزایش سرانه فضای سبز و ترویج و نهادینه کردن فرهنگ درخت و درخت‌کاری در شمال استان بوشهر برداشته است.

نوای جنوب:مریم پورخدر " بانوی فعال زیست محیطی و دوستدار طبیعت در گناوه، گام‌های موثری در افزایش سرانه فضای سبز و ترویج و نهادینه کردن فرهنگ درخت و درخت‌کاری در شمال استان بوشهر برداشته است.این بانوی فعال و علاقه‌مند به طبیعت با همیاری و همکاری دوستداران محیط زیست شهرستان‌های گناوه و دیلم و کمک خیرین از ابتدای امسال تاکنون سه هزار نهال مثمر در شمال استان بوشهر  در قالب طرح جنگلانه کاشته است.

بانوی فعال محیط زیست در گناوه بانی کاشت سه هزار اصله نهال شد

مریم پور خدر به تشریح روند اهداف خود از کاشت نهال اشاره کرد و گفت: طرح افزایش سرانه فضای سبز  را در پنج استان بوشهر، خوزستان، هرمزگان،  سیستان و بلوچستان و کرمان با هدف توسعه فضای سبز در همایش بانوان کارآفرین در استان فارس در سال ۹۷ مطرح کردم و با توجه به علاقه‌مندی و با آگاهی از ارزشمند بودن کاشت درخت و با گذراندن دوره های مقدماتی، کشت و تکثیر، پرورش نهال حرا، کنار، توت، انجیر، لیمو و نارنج، موفق به کاشت سه هزار نهال مثمر در سه ماه نخست امسال در محدوده جغرافیایی بندرگناوه تا  دیلم شدیم.

کارشناس ارشد روان شناسی و فعال محیط زیست درباره توانمندسازی بانوان افزود: تصمیم گرفته بودیم که امسال یکهزارو ۴۰۰ اصله نهال در شمال استان بوشهر باتوجه به سال ۱۴۰۰ با همکاری دوستدران طبیعت غرس کنیم اما به علت استقبال و درخواست مردمی به سه هزار اصله افزایش یافت.
وی گفت: از مجموع سه هزار نهال کاشته شده ۲ هزار و ۲۰۰  اصله در گناوه و مابقی در شهرها و روستاهای دیلم و امام حسن غرس شده است.

                                                                                                            بانوی فعال محیط زیست در گناوه بانی کاشت سه هزار اصله نهال شد

این فعال زیست محیطی افزود: انگیزه این کار ایجاد نشاط و اشتغال در بین بانوان با هدف افزایش سرانه فضای سبز و سرسبزی شهر گناوه و  استان بوشهر است.

وی بیان کرد:  هدف دیگر که برای ۱۰ سال آینده دنبال می کنم این است که در اسفندماه و فروردین، به‌ جای بوی بد فاضلاب در سطح شهر، عطر بهار نارنج به مشام گردشگرانی که از اقصی نقاط کشور به این منطقه سفر می کنند برسد و استان بوشهر همچون نگینی سبز زیبایی و سرسبزی خود را به رخ کره زمین بکشد.

این فعال زیست محیطی ادامه داد: کاشت سه هزار اصله نهال در قالب طرح جنگلانه در گناوه و دیلم با غرس توت در روز طبیعت در ساحل روستای گردشگری چاهک با همکاری همیاران طبیعت و استادان  انجمن حقوق دانشگاه پیام نور در ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ آغاز شد و در ادامه در روزملی خلیج فارس در دهم اردیبهشت، یکهزارو ۴۰۰ نهال مثمر در فاز اول بین بانوان گناوه‌ای برای کاشت توزیع شد.

وی تامین اعتبار نهال های کشت شده را توسط خیرین و دیگر دوستداران محیط زیست این شهرستان عنوان کرد و گفت: در این زمینه با پیگیری و رایزنی ، هزینه ختم فوت شدگان کرونا  صرف کاشت نهال شده است.

این کارشناس اظهارداشت: برای تشویق  و ترغیب خانواده های اموات به سمت کاشت درخت، در آیین ختم آنها حضور می یافتم و با اطلاع رسانی از روند طرح جنگلانه از آنها می‌خواستم  هزینه‌ای را که قرار است صرف مراسم خود کنند به  کاشت نهال اختصاص دهند و آنها هم ضمن موافقت، پول را به حساب باغداران برای خرید درخت واریز می‌کردند.

وی گفت: در کاشت سه هزار اصله نهال، انجمن های نبض سبز دیلم، حیات سبز لیان نمایندگی دفتر گناوه، موسسه آموزشی هنری نگاه مختص و سرایش زندگی نو، انجمن حقوق دانشگاه پیام نور گناوه و شرکت تعاونی تندار ماندگار شول و شهرداری  این شهرستان مشارکت و همیاری داشته‌اند.

پورخدر ادامه داد: بوستان دکتر لیراوی روستای عامری، منازل مسکونی و یادمان شهدای گمنام، روستای شیرونک در منازل، کلانتری، مدارس، دانشگاه‌ها، آرامستان روستای گاوسفید کوچک و بزرگ، روستای شول و بهشت رضا روستای محمدصالحی از عمده نقاطی است که سه هزار اصله نهال کاشت شده است.

وی بیان کرد: آبیاری و رسیدگی به نهال‌های کاشته شده با همیاری ساکنین شهر و روستا صورت می‌گیرد.
لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/25000