نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 26 ارديبهشت 1400 - 11:58
هشدار پلیس فتا بوشهر

نوای جنوب:در این ترفند، خود اشخاص هستند که اجازه دسترسی افراد مجرم به حساب کاربریشان را می‌دهند.

نوای جنوب:در این ترفند، خود اشخاص هستند که اجازه دسترسی افراد مجرم به حساب کاربریشان را می‌دهند.


شماره تلفن شما را از طریق شبکه‌های اجتماعی پیدا می‌ کنند با آن در شبکه‌های اجتماعی صفحاتی ایجاد کرده و کلاهبردای می‌کنند. این شیوه جدیدی است که باید مراقب بود. شرح موضوع را بخوانید.پس از سوءاستفاده از اطلاعات هویتی سیم‌کارت، نوبت به ایجاد حساب در شبکه‌های اجتماعی با استفاده از شماره‌های کاربران رسیده که می‌تواند تبعات زیادی برای صاحب اصلی شماره داشته باشد و به همین دلیل به کاربران توصیه می‌شود افراد از سپردن گوشی خود به افراد ناشناس و نامطمئن خودداری کنند.

رییس پلیس فتا بوشهر می گوید: مدتی است گزارش‌های زیادی از طرف شهروندان مبنی بر هک شبکه‌های اجتماعی خود توسط افراد ناشناس و یا  ساخت شبکه اجتماعی با شماره آنان، به پلیس فتا رسیده است. یکی از نکات مشترک این بوده که کلاهبرداران با سوءاستفاده از سهل‌انگاری افراد، به خصوص افراد مسن، اقدام به فعال کردن شبکه‌های اجتماعی با شماره تلفن آنان می‌کنند.

افرادی که از گوشی‌های ساده استفاده می‌کنند با تصور این که نمی‌توان از شماره سیم‌کارت آن ها سوءاستفاده کرد، این موضوع را بی‌اهمیت به حساب می‌آورند، در صورتی که این‌گونه نیست و مجرمان به راحتی می‌توانند از بی‌احتیاطی آن‌ها سوءاستفاده کرده و حساب کاربری آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی هک کرده یا با شماره تلفنشان یک حساب کاربری ایجاد کنند.

با این ترفند مجرمان، کد تاییدی به صورت پیامک برای فرد قربانی ارسال می‌شود. در مرحله بعد کلاهبرداران با شیوه و شگردهای مختلفی، کد تایید را از خود فرد قربانی به دست می‌آورند و با این کار یک حساب کاربری در شبکه اجتماعی با شماره وی ایجاد می‌کنند. در واقع این خود اشخاص هستند که اجازه دسترسی افراد مجرم به حساب کاربریشان را می‌دهند.

پس از اینکه مجرمان شبکه اجتماعی را با شماره سیم‌کارت شهروندان فعال کردند، انواع جرائم و کلاهبرداری‌ها را با این شماره انجام می‌دهند و در صورت عدم پیگیری موضوع توسط صاحب اصلی شماره، تبعات زیادی برای وی به‌دنبال دارد. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کند شهروندان از سپردن گوشی خود به دیگران، به‌خصوص افراد ناشناس و نامطمئن خودداری کنند. همچنین پیامکی را که برای آنها ارسال شده به هیچ وجه برای فرد دیگری نفرستند، به‌خصوص اگر این پیامک حاوی کد یا رمز باشد.

سرهنگ مهدی قاسمی، رئیس پلیس فتا استان بوشهر بیان کرد: اغلب موارد مجرمان سایبری پس از دسترسی غیرمجاز به اکانت شبکه‌های اجتماعی شهروندان، با ارسال پیامی به دنبال کننده‌ها، از آن‌ها درخواست مبلغی پول به عنوان قرض را دارند و یا اینکه با دسترسی به اطلاعات دیگر مانند عکس، فیلم و... اقدام به تهدید، اخاذی و هتک حرمت و حیثیت افراد می‌کنند.

این مقام انتظامی برای جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری از کاربران شبکه‌های اجتماعی گفت: به هیچ عنوان گوشی همراه و کد فعال‌سازی اکانت شبکه‌های اجتماعی خود را در اختیار دیگران قرار ندهید؛ چرا که افراد سودجو با دسترسی به گوشی و اطلاعات شما در کمترین زمان ممکن می‌توانند به هدف مجرمانه خود برسند.

این مقام مسئول به کاربران توصیه کرد: اگر پیامی مبنی بر دریافت کمک مالی از سوی دوستان و آشنایان خود از طریق شبکه‌های اجتماعی دریافت کردید، قبل از هر گونه واریز وجهی از اصالت هویت فرستنده پیام با برقراری تماس تلفنی، اطمینان حاصل ‌کنید.

سرهنگ قاسمی یادآور شد: هموطنان می‌توانند آخرین آموزش‌های لازم و هشدارهای سایبری را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir دریافت کنند و در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق لینک مرکز فوریت‌های سایبری با ما درمیان بگذارند.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
پلیس فتا بوشهر

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار