نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 19 ارديبهشت 1400 - 08:59

نوای جنوب:روند واکسیناسیون کرونا در ایران با تاخیر آغاز شده و اکنون نیز روند آن کند پیش می رود.

نوای جنوب:روند واکسیناسیون کرونا در ایران با تاخیر آغاز شده و اکنون نیز روند آن کند پیش می رود.

روند واکسیناسیون کرونا در ایران با تاخیر آغاز شده و اکنون نیز روند آن کند پیش می رود. به عنوان نمونه از بهمن ماه که بیش از سه ماه می گذرد، در بوشهر زیر 2 درصد هم استانی ها واکسن دریافت کرده اند.

به گزارش خلیج فارس؛ فاز دوم واکسیناسیون علیه کرونا در استان‌های مختلف کشور در حال انجام است و در نخستین مرحله، گروه سنی بالای 80 سال به مراکز واکسیناسیون فراخوانده شده‌اند.

طبق برنامه وزارت بهداشت واکسیناسیون عمومی از مهرماه امکانپذیر است و تا دی ماه به زیر 18 ساله ها می رسد، تا پیش از آن اولویت با گروههای در معرض خطر می باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در بهمن تاکنون به ۱۷هزار و ۱۷۴ نفر در استان واکسن تزریق شده‌است.

آمار دکتر عبدالمحمد خواجه ئیان معادل 1.7 درصد جمعیت استان بوشهر می باشد.

وی در گفتگو با ایرنا آمار واکسیناسیون در استان این چنین شرح داده است:

  • ۱۳هزار و ۹۱۲ نفر شامل کارکنان بهداشت و درمان، نظام پزشکی، بیماران مزمن، جانبازان و سالمندان ساکن در سرای سالمندان، پاکبان‌ها، کارکنان آرامستان‌ها و بهزیستی در فاز نخست واکسن دریافت کردند
  • سه هزار و ۲۶۲ نفر نیز از افراد بالای ۸۰ سال در قالب فاز دوم اجرای این طرح زیر پوشش واکسیناسیون قرار گرفته‌اند.
  • در خصوص بیماران مزمن، تاکنون هزار و ۶۵۰ نفر از بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور، هموفیلی، سرطان، ام اس و افراد گیرنده عضو پیوندی واکسن دریافت کرده‌اند.
  • جمعیت افراد بالای ۸۰ سال در استان بوشهر ۱۰هزار و ۹۹۳ نفر برآورد می‌شود که تاکنون حدود ۳۰ درصد واکسن دریافت کرده‌اند و همچنان انتظار می‌رود در راستای ایمن سازی جامعه هر چه سریعتر این افراد در مراکز تزریق واکسن حاضر شوند.
  • از مجموع افرادی که در استان بوشهر واکسن دریافت کرده‌اند چهار هزار و ۲۰۶ نفر هر ۲ دوز و مابقی تنها دوز نخست واکسن را  تزریق کرده‌اند و بعد از طی مدت مشخصی که برای واکسن‌های مختلف متفاوت است دوز دوم را دریافت می‌کنند.
  • قرار است از هفته جاری واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال نیز در استان بوشهر آغاز شود.

افزایش مراکز تجمیعی واکسن

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: در راستای رفاه حال مردم تلاش شده به غیر از مراکز جامع سلامت، مراکز دیگری نیز برای انجام واکسیناسیون در استان پیش بینی شود تا هم از ازدحام جلوگیری شود و هم ارایه سایر خدمات بهداشتی با اختلال مواجه نشود. مثلا در بوشهر سالن ورزشی دو هزار نفری فجر به این منظور پیش بینی و تجهیز شده است.

خواجه ئیان افزود: همچنین برای روان سازی در فرآیند واکسیناسیون بویژه برای سالمندان و کسانی که پیاده شدن از خودرو و حضور در مراکز برای آنها دشوار است در تلاش برای راه‌اندازی مراکز واکسیناسیون خودرویی در  استان هستیم و انتظار می‌رود بزودی نخستین مرکز در شهر بوشهر شروع به کار کند.

عارضه حادی بخاطر تزریق واکسن مشاهده نشده

به گفته خواجه ئیان تاکنون عوارض حادی در بین افراد واکسینه شده در این استان مشاهده نشده‌است و بیشتر شکایت‌ها در زمینه عوارض خفیف و معمول از جمله تب و درد محل تزریق و سردرد و نظایر آن است که توصیه می‌شود مردم از این امکان استقبال کنند تا به سرعت بتوانیم با ایمن سازی همگانی؛ جامعه از این بیماری نجات یابد چون باید تاب آوری جامعه و بویژه قشرهای مختلف را درنظر داشت چون ادامه این محدودیت‌ها می‌تواند مشکلات گسترده‌ای برای گروه‌های مختلف به دنبال داشته باشد.

واکسیناسیون باید تسریع شود

معاون دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به مرگ بسیاری از هموطنان و هم استانی ها از زمان شیوع کرونا، تصریح کرد: هیچ درمان قطعی برای ویروس کرونا وجود ندارد پس مطمئن ترین راه پیشگیری از طریق افزایش پوشش واکسیناسیون در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
واکسن کرونا

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار